W126 ihme käynnistysvamma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

W126 ihme käynnistysvamma

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Elikkä juuri kun on saatu kaikki säädöt ja muut kohdalle niin ilmaantuu tällaista:

Kun auto on seissyt esim. yön yli niin ekalla ei lähde käyntiin edes kaasulla ja toisella väkinäisesti kaasun kanssa. Kun saa kierroksia niin kaikki pelaa kuin uudessa autossa ja jos sammuttaa ja käy esim. nykäsemässä muutaman biljardin ja lonkeron, palaa autoon ja käynnistää niin lähtee kuin palmun alta ilman kaasua. Eli vika on siis vaan ensimmäisessä käynnistyksessä pienen seisomisen jälkeen.
Mikäs tällaisen voisi aiheuttaa? :roll:
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Heh, itsellä lähes päinvastoin. Kaupassa kun käyt niin harvemmin käynnistyy ilman kaasua. Omassa luultavasti tuon aiheuttaa virranjakajan pohja joka kerää ajan kanssa kosteutta. Silti oudoin juttu on se että aina kun käy tankkaamassa niin auto käynnistyy kuin palmun alta.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

Teillä molemmilla näyttää polttoainelinjat tyhjentyvän, tiivisteiden vaihto edessä ns o renkaat..
Murisee
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

DarkDivine kirjoitti:Teillä molemmilla näyttää polttoainelinjat tyhjentyvän, tiivisteiden vaihto edessä ns o renkaat..
Jotain tällasta ounastelinkin muttei ollut mitään hajua mistä voisi johtua.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

DarkDivine, eipä tullut mieleenkään.

Ajattelin alusta alkaen tätä ominaisuutena tai tyyppivikana, mutta jos asialle on jotain tehtävissä niin ilomielin laitan uusiksi nuo renkaat, siis jos vian saa todellakin sillä kuitattua. Mistä noita o-renkaita saa, paljon niitä menee ja mihin kohtiin? Onko yleisellä tasolla pahakin homma itse vaihtaa?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

Night-Wind kirjoitti:DarkDivine, eipä tullut mieleenkään.

Ajattelin alusta alkaen tätä ominaisuutena tai tyyppivikana, mutta jos asialle on jotain tehtävissä niin ilomielin laitan uusiksi nuo renkaat, siis jos vian saa todellakin sillä kuitattua. Mistä noita o-renkaita saa, paljon niitä menee ja mihin kohtiin? Onko yleisellä tasolla pahakin homma itse vaihtaa?
ite väsätään noita pariin tuntiin veholla, velotuksesta en tiedä mut O renkaat ei nyt paljon tietääkseni maksa..
Murisee
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Auttaako vaivaan jos enne starttausta antaa bensapumpun pyörähtää pari kertaa? Eli käyttää virtoja päällä pari kertaa ennen starttausta.

Siellä pitäisi olla noin 5.5bar paine bensalinjassa kun pumppu saa paineet nostettua. Jos joku O-rengas vuotaa niin se päästää tuomosen paineen alla myös bensaa ulospäin.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Mika.T, muistaakseni tuo kikka ei auttanut. Tarvii silti kokeilla taas varmuuden vuoksi, koska en ole varma.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Mika.T kirjoitti:Auttaako vaivaan jos enne starttausta antaa bensapumpun pyörähtää pari kertaa? Eli käyttää virtoja päällä pari kertaa ennen starttausta.

Siellä pitäisi olla noin 5.5bar paine bensalinjassa kun pumppu saa paineet nostettua. Jos joku O-rengas vuotaa niin se päästää tuomosen paineen alla myös bensaa ulospäin.
Tällä ei minkäänlaista vaikutusta. :roll:
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 838
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 013&SGN=01
Löytyyks tästä kuvasta kyseistä tiivistettä. kun mullakin on vähän vikaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Nyt on ruvennyt kylmänäkin takkuilemaan. Se joka tietää missä noi o-renkaat sijaitsee niin on hyvä ja kertoo. Tulipa tässä ohessa mieleen että mulla on ainakin 2 rengasta kuoleentunut tuolta jostain keulasta. Öljypohjan vieressä menee joku putki niin siitä on mennyt toinen rengas kokonaan veks ja toinen on nipin napin paikoillaan, onko ne renkaat just näitä?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuolla on kaavioita K-Jetronikista. KE:ssä on lambda ja muuta sälää jotka säätää seosta sähköhydraulisen säätimen avulla. Mutta, painevaraaja pitää paineen yllä molemmissa; bensalinjoja seuraamalla voi tutkia liittimiä.

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87

280SE:ssä oli aika paljon kartioliittimiä eli ei mielestäni kovinkaan paljon o-renkaita systeemissä ollut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

[quote="karra"]Tuolla on kaavioita K-Jetronikista. KE:ssä on lambda

Ei kai ole lambdaa,jos ei ole kattiakaan?
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Paineakkukin saattaa olla viallinen, mutta todennäköisempää on, että jostain bensalinjan liitoksesta vuotaa, kun täydet paineet linjastossa.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuo ylä ja alakammio paine olisi aika helppo mitata asiantuntevassa
huollossa ja tuskin maksaisi maltaita tulis ainakin linjaston tiiviys tarkistettua/pois suljettua vikalistalta!

Toki tuon voi itsekkin mitata määränjakajalta jos käypänen mittari löytyy?

Jotenkin tuntuis siltä että,olisi määränjakaja ongelma,ilmamäärämittarin
vipu tai määränjakajan mäntä jäykkäliikkeinen,vaikuttavat sekä kylmä
että lämpimänä käynnistyvyyteen,toinen veikkaus olis tuon paine-erojen
toleranssien ylitys.Eli jos mittauksissa järjestelmäpaine on esim:5.40bar
niin alakammiopaineen pitäisi olla 4,95...5.10 bar luokkaa..

T.Jaakko.P
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Siis eikö sen jo pitäisi kertoa paljon kun joka kerta kun käyttää autoa tankilla niin auto käynnistyy kuin palmun alta?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Siis kysehän ei voi olla sitten mistään suuttimista, paineakuista tai tiivisteistä jos siis tankkauksen jälkeen auto käynnistyy AINA niin kuin kuuluukin. Mitä kosmeettista siellä muka sitten tapahtuu kun bensiiniä tulee enempi säiliöön, ei ummarra. Onko jarrutan huomannut saman että tankkauksen jälkeen käynnistyy paremmin? Vai onko toi auto vaan vihainen siitä kun tankki ei aina ole täynnä ja näyttää tunteensa näin? :lol:
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Otappa bensatankinkorkki auki ja koita käyntiin, jos auttoi niin luultavasti tankin huohotuksessa vikaa. :wink:
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Night-Wind kirjoitti:Siis kysehän ei voi olla sitten mistään suuttimista, paineakuista tai tiivisteistä jos siis tankkauksen jälkeen auto käynnistyy AINA niin kuin kuuluukin. Mitä kosmeettista siellä muka sitten tapahtuu kun bensiiniä tulee enempi säiliöön, ei ummarra. Onko jarrutan huomannut saman että tankkauksen jälkeen käynnistyy paremmin? Vai onko toi auto vaan vihainen siitä kun tankki ei aina ole täynnä ja näyttää tunteensa näin? :lol:
Mersun pumppu ei ole imevä eli vaatii sinne imupuolelle hydrostaattista painetta. Jos ajaa tankin tyhjäksi ei lähde pelittään ennen kun on tankannut reippaasti eli parikymppiä. Tai ainakin saa käynnistellä monta kertaa ennen kun jää käyntiin (kokeiltu on). Jos pumppu on jo ehtoopuolella voisiko se tuottaa huonoa painetta kun imupuolella ei ole pinnan korkeutta tankissa, täydellä tankilla sitten jaksaa painaa taas tavaraa paineella systeemiin :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Ei auta korkin availut, kokeiltu on. Itseasiassa tein korkkiin joskus reiän, kun ajattelin että ongelma menisi näin pois. Bensapumppu on edellisen omistajan mukaan vaihdettu. Itse vaihdoin n. 3tkm sitten bensansuodattimen ja bensapumpun releen.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Ja kyse ei siis ole siitä että tankissa on enemmän bensaa koska se tekee sitä samaa silloinkin. Jotain maagista vaan tapahtuu tankkaamisen aikana.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Night-Wind kirjoitti:Siis kysehän ei voi olla sitten mistään suuttimista, paineakuista tai tiivisteistä jos siis tankkauksen jälkeen auto käynnistyy AINA niin kuin kuuluukin. Mitä kosmeettista siellä muka sitten tapahtuu kun bensiiniä tulee enempi säiliöön, ei ummarra. Onko jarrutan huomannut saman että tankkauksen jälkeen käynnistyy paremmin? Vai onko toi auto vaan vihainen siitä kun tankki ei aina ole täynnä ja näyttää tunteensa näin? :lol:
Täällä ei vaikutusta tankkaamiseen, tosin vanha secci tuntui innostuvan aina tankkaamisen yhteydessä.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Vastaa Viestiin