Liian hyvät öljyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Liian hyvät öljyt?

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Mulla 200TE -89, vaihdoin Shell Helix
täyssynteettiset öljyt ja heti alkoi nakutus.
Ensin 2000 rpm ja sitten lähes koko kierrosalueella
loppuen n. 3500 rpm. Välillä sentään on hiljaista esim tyhjäkäynnillä.

Venttiilinostimet / hydraulielementitkö tuusana? Voiko öljy
vaikuttaa noin negatiivisesti vai onko kone remontin tarpeessa.
Paljonko moisesta hydraulinostimien vaihdosta kannattaa maksaa?

Ja onko yleensä akuutti vika eli voiko ajaa vielä huoletta vaikka
kone käykin kuin vanha Kadett.
TEA124
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Itsellä ilmeni sama vika kun vaihdoin mobil synt S 5w/40.
Nakutti aina kylmänä ja välillä lämpimänäkin ensimmäiset 5000km.
Sit se vaan loppu.
Nostajista se vain johtuu.
Ei se shellin öljy mitään yli hyvää ole, niinkuin ei mikään muukaan.
Paljon ajettu mersun kone näyttää reagoivan myös öljymerkin vaihtoon.
Ensimmäinen vaihtoväli eri öljyllä on sitä nakutusta ja pientä syöntiä.
Sitten ne oireet vain mystisesti katoaa seuraavalla vaihtovälillä.

Itse kyllä epäilen teorioita, mutta niin vain monelle on käynyt....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Re: Liian hyvät öljyt?

Viesti Kirjoittaja tapioh »

veroma kirjoitti: Shell Helix
täyssynteettiset öljyt
:?: Helix Ultra 5W-40 on huippuöljy( Top Motor Oil ). Ajoin edellisellä 230 E -89:llä
340 tkm ilman minkäänlaista ongelmaa.Koko ajan juuri Helix Ultralla. Öljyn nimi oli 90 luvun puoliväliin asti Shell TMO , ja täyttää MB vatimukset.
Herää epäillys , että konessasi on ollut jotain öljynlisäainetta type Motor Up tai vastaava jos noin radikaali muutos öljynvaihdon jälkeen.
:cry:
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

nakuttaa

Viesti Kirjoittaja eropappa »

koneella ajettu tasan 300 tkm ja vehon huoltokirja löytyy.
edelliset öljyt oli Mobil (en muista mikä) mutta moottori kävi kuin unelma.

Pitää toivoa että nakutus loppuu ajamalla, monet on sanoneet
sitä samaa. Toivottavasti edelliset omistajat eivät luottaneet
Motor Uppiin tai sitten tilaan pari pulloa itsellenikin, jos vaikka auttais!

Noh... tähti keulalla riittää pitkälle, olen vieläkin sitä mieltä.
TEA124
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

En minäkään pidä noita shellin öljyjä parhaina öljyinä,mut tää on pitkälle sellainen fanaattisuus kysymys öljymerkkien kohdalla,tiettävästi ei mikään öljymerkki ole itsessään aiheuttanut vaurioita moottoreihin,paitsi sillon ku markkinoille tuli nämä pesevät ns.täyssynteettiset öljyt.sillon kun moottoriin millä oli vedetty pari kolme sataa tkm kehittymättömillä öljyillä,vaihdettiin tällaiset pesevät öljyt alkoi karsta,mitä oli perinteisellä öljyllä koneeseen tartutettu lähti liikkeelle ja just nämä moottorit missä oli näitä hydraulisia venttiilien nostimia,meni tukkoon ja tuloksena oli kuvaillun kaltainen naputus venttiileissä.Ei ne nostajat pilalla ole,tarttis vaan nostaa ylös net ja puhdistaa kanavat ja nostimet hyvin ja asia vanha.mmBMW :t kokivat ihan laakerivaurioita ,kun öljykanavat tukkeutuivat liikkeelle lähteneestä karstasta,tod.näk.ahtaat kanavat.
Minä luotan Mobil tuoteperheen laatuun.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: nakuttaa

Viesti Kirjoittaja G280E »

veroma kirjoitti:koneella ajettu tasan 300 tkm ja vehon huoltokirja löytyy.
edelliset öljyt oli Mobil (en muista mikä) mutta moottori kävi kuin unelma.

Pitää toivoa että nakutus loppuu ajamalla, monet on sanoneet
sitä samaa. Toivottavasti edelliset omistajat eivät luottaneet
Motor Uppiin tai sitten tilaan pari pulloa itsellenikin, jos vaikka auttais!

Noh... tähti keulalla riittää pitkälle, olen vieläkin sitä mieltä.
Jep jep..on niin vähän sulla ajettu toi messeri ettei ole syytä epäillä vielä kulumis vaurioita,jos se nakuttaa selkeesti ni mä kyllä puhdistaisin/puhdistuttausin noi nostimet.
Olisit seurannu edeltäjääsi mobilin tiellä :wink:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Aloin käyttää RF:ää, kun aiemmin oli käytetty muita merkkejä.
Kulutus oli 2-4l vaihtovälillä.
Laitoin puolisynt. Helix plus 10w-40:stä, kulutus putos 1-2l:aan vaihtovälillä.
Tuntuis olevan ainakin mun koneelle liian ohkasia noi 0- ja5w öljyt.
Ohjurinkumitkin tosin taitaa vähän vuotaa.
Vaikka suurin syy helixin käyttöön taitaa mulla olla hinta :oops: 12€ 4l kannu treella.

Tuskin noissa öljymerkeissä niin paljon eroja on.
Makuasioita....

Yhden saabin turbokoneen olen rikkonut käyttämällä synteettistä öljyä halpisöljyjen jälkeen.
20000km jälkeen oli nokka-akselien laakeripukit ja ahtimen laakerit valmiita.
Oli pessy karstat irti ja tukkinu kanavat.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

M110 kone öljynlauhduttimella vetää sen puoltoista 4l pönttöö öljyä! Joten siirryin Pyroilin täyssynteettiseen, kun se on tuntunut noille jenkkikuskeillekin kelpaavan, markka aikaan makso 90 mk/4l nykyään euro hintoihinsiirryrttyä 17-25€ /4l

:twisted:
Mieti mitä pistät koneeseen:
Pistin toiseen kahvikuppiin täyssynteettistä.
Toiseen kuppiin vanhaa puolisynteettistä.
Sitten kupit pihalle, kun oli -20C pakkasta.
Sitten ei muutakun kallistaa kuppia ja toteaa että eihän tuo vanha puolisynteettinen tahdo tulla kupista pois ja uus täyssynteettinen oli täysin samanlaista kuin huoneen lämmössä!!!
:twisted:

ps:tämä siksi kun en muuten uskonut
pps: mitenköhän tää vanha"kura" auton öljykanavissaa etenee ja voitelaa laakeripintoja... :wink:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

.:Mese-kuski:. kirjoitti:M110 kone öljynlauhduttimella vetää sen puoltoista 4l pönttöö öljyä! Joten siirryin Pyroilin täyssynteettiseen, kun se on tuntunut noille jenkkikuskeillekin kelpaavan, markka aikaan makso 90 mk/4l nykyään euro hintoihinsiirryrttyä 17-25€ /4l

:twisted:
Mieti mitä pistät koneeseen:
Pistin toiseen kahvikuppiin täyssynteettistä.
Toiseen kuppiin vanhaa puolisynteettistä.
Sitten kupit pihalle, kun oli -20C pakkasta.
Sitten ei muutakun kallistaa kuppia ja toteaa että eihän tuo vanha puolisynteettinen tahdo tulla kupista pois ja uus täyssynteettinen oli täysin samanlaista kuin huoneen lämmössä!!!
:twisted:

ps:tämä siksi kun en muuten uskonut
pps: mitenköhän tää vanha"kura" auton öljykanavissaa etenee ja voitelaa laakeripintoja... :wink:
Tuohon öljyn juoksevuuteenhan ei vaikuta öljyn synteettisyys mitenkään :roll:
Esim 5w-40 öljy on ihan yhtä juoksevaa synteettisenä ja mineraaliöljynä -20asteessa.
En minäkään käyttäisi 10w öljyä, jos joutuisin käynnistään koneen -30 lämpötilasta ilman lämmitystä...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Taidatpa olla oikeessa, muta homman pointti oli todeta itse oliko öljynvaihto tuossa vaiheessa perusteltu ja oikein valittu. sen vanhan öljyn merkkiä ja mallia en jaksa muistaa. mutta W lukemis tais olla jonkin verran eroo :P
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jup. En minä ainakaan uskalla mitää huippusynteettistä esim.RF:ää kaataa vanhaan koneeseen, jos ei ole mitään tietoa mitä kuraa on aiemmin käytetty.
Esim. toi shell mitä olen omaan kaatanut on normaalisti n.40€/pönikkä, mutta sitä saa eräästä nippon-kaupasta muutaman kerran vuodessa 12€/kannu.
Voipi olla että säästän väärässä paikassa...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Jani kirjoitti:Jup. En minä ainakaan uskalla mitää huippusynteettistä esim.RF:ää kaataa vanhaan koneeseen, jos ei ole mitään tietoa mitä kuraa on aiemmin käytetty.
Esim. toi shell mitä olen omaan kaatanut on normaalisti n.40€/pönikkä, mutta sitä saa eräästä nippon-kaupasta muutaman kerran vuodessa 12€/kannu.
Voipi olla että säästän väärässä paikassa...
Juu, öljyt on vaikea asia. Jos likaiseen koneeseen kaadetaan uutta huippuöljyä jossa on vahva seostus peseviä ainesosia niin kyllähän se vanha pinttynyt paska sieltä koneen sisältä lähtee liikkeelle. Sen lisäksi että voi esiintyä tiiviysongelmia niin pahempi juttu on se että se irronnnut paska saatta hyvinkin tukkia jonkun tärkeän öljyporauksen jonka seurauksena joku laakeri leikkaa.

Mitä naputtamiseen tulee niin hyvä öljy joka on juoksevaa myös kylmänä aiheuttaa tietysti kylmässä väljässä nostajassa ohivuotoa ja naputusta. Kun kone saavuttaa käyntilämmön ja nostajat laajenevat kokoonsa niin naputus yleensä häviää. Hyvän ja huonon öljyn juoksevuus on normaalissa käyntilämpötilassa jotakuinkin sama. Vasta äärilämpötiloissa eroa syntyy.

Mitä taas eri öljyjen sekoittuvuuteen tulee niin eräs SAE luokituksen vaatimus on nimenomaan se että öljyn tulee sekoittua täydellisesti muiden luokitettujen öljyjen kanssa. Yleinen väite että mineraalia ja synteettistä ei voisi sekoittaa on siis siltä osin väärä. SAE luokitellut öljyt sekoittuvat loistavasti.

Väärien viskositeettien käyttö ja se tosiasia että synteettisissä on yleisesti ottaen enemmän peseviä ainesosia on kuitenkin aiheuttanut ongelmia joten järki kannattaa tietysti ottaa käteen.

Mitä väljään koneeseen tulee niin kyllä sitä palamisjätettä kulkeutuu sinne öljyyn ihan yhtä paljon hyvällä kuin huonollakin öljyllä huonontaen öljyn ominaisuuksia. Mielestäni väljään koneeseen kannattaakin mieluummin kaataa vähän halvempaa öljyä jonka sitten vastaavasi vaihdetaan useammin. Ihan turha kaataa sitä huippuöljyä sinne pilattavaksi.

Vahvempi lisäaineistus kalliimmassa öljyssä tietysti auttaa sitä selviämään epäpuhtauksista vähän kauemmin mutta jos sitä nokea painaa sinne reippaasti niin happamaksi se hyväkin öljy menee ennen aikojaan.


peukalosääntönä niin ensin huolehditaan että koneessa yleensäkään on öljyä. Toiseksi niin pidetään se siellä ylä ja alamerkin välissä. Kolmanneksi niin katotaan että se öljy edes luokituksiltaan vastaa valmistajan vaatimuksia. Neljänneksi niin vaihdetaan se tarpeeksi usein.

Vasta kun tilanne niiltä osin on ok. niin sen jälkeen kannattaa miettiä sellaisia hienouksia kuin että onko XXX merkki parempaa kuin YYY merkki.


Kun keskimääräisellä autoilijalla homma kusee jo kakkoskohdassa niin on aika turha seistä siellä kaupassa miettimässä laittako kympin enemmän tai vähemmän siihen öljypänikkään.

(Tuon listan järjestykestä voi tietenkin olla eri mieltä mutta kuitenkin)

terv. Tero
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Huonompilaatuiset öljyt tahtovat kerätä mustalietettettä koneen osiin. Sitten kun vaihdat täyssynteettiset, ne irrottavat mustalietteen öljynkiertoon. Seurauksena on, että nostimien pienet öljykanavat menevät tukkoon. Kannattaa varmaan jonkin aikaa ajella täyssynteettisillä, jotta paskat peseytyisi ölyn mukaan ja poistuvat seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Sitten näkee jatkuuko nuo ääntelyt edelleen.

Hyvälaatuinen täyssynteettinen oljy sitoo tuon mustalietteen itseensä ja suurin osa paskasta jää suodattimeen ja poistuu aina ö-vaihdon yhteydessä

Hyvin todennäköistä on, että joudut vaihtamaan nostajat uusiin. Nokka-akseli kannattaa tarkistaa samalla kertaa. Ei ole vaikea tee-se -itse miehelle vai pitäisikö nykyään sanoa henkilölle.

Tietyt perusrempat tuon ikäisille autoille olen joutunut aina tekemään. Saa ajella pitkät huolettomat kilometrit, eikä tarvitse kuunnella nakutuksia eikä kilinöitä.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Liian hyvät öljyt?

Viesti Kirjoittaja M.K »

Hihii, lempiaihe!! Moottoriöljyt :D

Tapahtui viimetalvena: Aamupakkasta -10 - -30 astetta, M102 moottori webaston ansiosta n. puolikäyntilämmin. Moottorissa 5W-50 M1:set. sisällä. Avaimesta "palmunalta" käymään, mutta kaskas nostajat rallatteli n. max. 5sekunnin ajan jonka jälkeen ääni hiljeni. Lämpimänä ei ylimääräistä rapinaa.
No, kesä siinä meni ilman ongelmia/ääniä uudet 5W-50 M1:set moottorissa.

Sitten olisikohan ollut alkusyksyä kun eteeni sattui ennenkokematon öljymerkki, nimittäin Valvoline ja vielä 0w-40 laatuna. Noh, siinä hetken asiaa mietittyäni/opiskeltuani päätin kokeilla tuota Valvolinen SynPoweria(MB229.1).
Tilanne nyt: Valvolinet pyörineet moottorissa n.3500km. Ei nostaja rapinaa kylmänä, eikä kuumana, tikun mukaan vieläpä kaikki tallella ja ne kuuluisat paineet pyörii 3-2 välillä.

Pakko on kyllä myöntää, että aikas "vedeltä" tuo 0Winter öljy kannussa näytti... :shock: Mutta asiaan nyt enemmän perehtyneenä on pakko todeta, että onko sillä juurikaan väliä kuinka löysältä se öljy huoneenlämpöisessä kannussa näyttää. Koska oleellisintahan on , että öljyn kuumapää SAE40/50/60 pitää kutinsa ja, että öljyn ns. kalvo(oil film) kestää kuumana(ei synny metalli metalli kontaktia). Nesteen teknisestätuesta kun kyselin tuon 0W öljyn "vetisyyden" perään, sain vastauksen, että hyvälaatuinen 0W öljy pitää kuumaviskositeettinsa siinä missä vastaavan laatuinen saman kuumaviskositeetin omaava 5W öljy.

Eli kokemani perusteella sanoisin: Jos nostajat rapisee vain kylmänä, niin silloin on syytä harkita siirtymistä kylmäviskositeetiltaan juoksevampaan öljyyn, mutta kuitenkin säilyttäen tuo kuumaviskositeetti(mahd. öljyn kulutus), samana esim. 5W-40:stä -> 0W-40:seen. Mutta jos rapinaa ilmenee vain kuumana, niin silloin on harkittava siirtymistä öljyyn jonka viskositeettialue on laajempi, mutta kuitenkin niin, että tuo kylmäviskositeetti pidetään(mahd. kylmä rapina) samana esim. 5W-40:stä 5W-50:seen.
Jos nostaja rapinaa esiintyy kaikissa lämpötiloissa, niin silloin tilannetta ei enää öljyillä(ehkä 0W-60:llä) korjata....väljät mitkä väljät....vaihtoon.

Mitään mixtuuraa en lähtis eri öljylaadusta/merkeistä tekemään.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mistäs tuota Valvolinea löysit, Halpa-Hallistako? :wink:
Tais muuten saada 5 litraa samaan hintaan, kuin vastaavaa Mobilia 4.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi M. kirjoitti:Mistäs tuota Valvolinea löysit, Halpa-Hallistako? :wink:
Tais muuten saada 5 litraa samaan hintaan, kuin vastaavaa Mobilia 4.
Jepjep, sama paikka. Ja hintasuhde oli muistaakseni juuri noin(maksa 4 ota 5).
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

rapinaa

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Kyllä sitä rapinaa tahtoo kuulua vähän joka kierrosalueella
niin kylämänä kuin kuumana, joten remontti alkaa olla käsillä.

Kai sillä uskaltaa ajaa?!?
TEA124
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itselläni on ollut tuo Teboilin tuoteperhe vankassa käytössä.

Käyttöfarmarissa on Diamond ja nämä kesäpelit on juotettu Goldilla.

Itse en noihin harrasteautoihin näe kovin suurta järkeä laittaa kovinkaan tyyriitä öljyjä seuraavin perustein.

Jos kesäautolla tulee ajettua noin 700 kilometriä vuoteen, se tarkoittaa kymmenessä vuodessa 7000 kilometriä. Kun kuvittelen, että minulla on elinaikaa noin neljä-viisikymmentä vuotta edessä, niin on aivan sama jo siellä elämän ehtoopuolella, että naputtaako joku nostaja tai kilkattaako joku keinuvipuakseli, koska varmaan silläkohtaa on mielessä jo jotain hitusen tärkeämpääkin kun joku huonon öljyn takia kulahtanut raudanpalanen.

Pohtikaapa sitä ja kommentoikaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

"Mersu kestää isältä pojalla"ja merkkiuskollisuus kanssa. Liekö tosi!
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Mesedesi kirjoitti:,että minulla on elinaikaa noin neljä-viisikymmentä vuotta edessä, niin on aivan sama jo siellä elämän ehtoopuolella, että naputtaako joku nostaja tai kilkattaako joku keinuvipuakseli, koska varmaan silläkohtaa on mielessä jo jotain hitusen tärkeämpääkin kun joku huonon öljyn takia kulahtanut raudanpalanen.

Pohtikaapa sitä ja kommentoikaa.
Juuh olen täysin samaa mieltä ensimmäisen kerran laitettiin tuohon harrasteautoon puolsynteettiset viime syksynä entisten täyssynteettisten tilalle. Ainakin öljynpaineet pysyivät samoina. Mineraaliöljyähän nuo 60-70 luvulla aikoinaan laittoivat niihin. Mitä vanhempaa tekniikkaa niin vaikea puolustella täyssynteettisen öljyn käyttöä - siitä voi olla jopa enemmän haittaa kun hyötyä vanhoissa koneissa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Vastaa Viestiin