jeemu kirjoitti:paitevei sopiiko nuo 123:sen peilit ihan polt on?
Eihän ne käy, tuolla topikin kolmossivulla jo kyselin asiaa... Omaan kotteroon löyty kanssa halvalla 123:n peilit, täytyy joskus vaan saaha ne laitettua paikalleen... Sitte joskus...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
CDW210 kirjoitti:Kui sä jaksat purkaa koko ajan tota moottoria? Tulee parempi kuin täydellinen!
Kai tää jonkinlainen harrastus on olevinaan???
Täydellinen tuosta ei tule koskaan. Se on varma. Välillä kun saa jotain "valmiiksi" niin heti tulee parempia visioita ja oikein ihmettelee, että miksi se tollain tuli tehtyä.
Remotecontrol kirjoitti:Itselläni 300ce lähes samalla tekniikalla, kattoin että tyylikkäät ovikotelot olit rakentanut, olisiko mahdollista vähän ottaa mallia omiin tuleviin koteloihin?
Kyllähän noista mallia saa ottaa. Sitävartenhan näitä projektikertomuksia netissä on, että muut näkevät miten asiat kannattaa tehdä.....tai jättää tekemättä
jeemu kirjoitti:Moro. Mites onko ollu aikaa mersun rappaamiseen?
Nyt taas on ollut sen verran muita projekteja työn alla etten ole tuohon paljoa ehtinyt panostamaan. Imusarjaa hieman hitsaillut yms pientä. Moottorin osatkin saattaisi tulla mailmalta takaisin tuossa loppukuusta niin pääsisin vihdoin sitäkin kasailemaan.
Pakardinen kirjoitti:
jeemu kirjoitti:paitevei sopiiko nuo 123:sen peilit ihan polt on?
Eihän ne käy, tuolla topikin kolmossivulla jo kyselin asiaa... Omaan kotteroon löyty kanssa halvalla 123:n peilit, täytyy joskus vaan saaha ne laitettua paikalleen... Sitte joskus...
Juu tosiaan peilit sopii melko helposti paikoilleen, mutta jos ne haluaa saada istumaan virheettömästi niin sovittamiseen menee aikaa.
"Uusi" moottorin lohko kävi koneistamolla tarkastettavana. Lohkoon ajettiin kevyt taso ja sylinterit hoonattiin samalla. Ulkopinta hiekkapuhallettiin jonka päälle lohko sai hopean maalin.
Tänään tuli aloitettua moottorin kasaus.
Ensiksi kiinnitin lohkon moottoripukkiin ja pesin sen huolelliseti.
Seuraavaksi pientä alakerran osien ihmettelyä
Ja ei muutakun akseli paikoilleen. Akseli kävi toki koneistamolla tarkasetettavana ja kaulat kiillotettiin.
Männätkin tuli takaisin pinnoituksesta ja kuvassa olisi uudet männänrenkaatkin paikoillaan.
Viimeksi muokannut Petehri, Ti 12.05.2009 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin onnistui, paljonko tarvittiin virtaa tuohon hitsaukseen ? ...ja näkyykö tuollainen hitsaus öljypohjan sisäpuolelta, eli sulaako se pohja läpi hitsattaessa ?
ja vielä...millä ihmeellä alumiinikappaleita pidetään paikallaan kun hitsaus aloitetaan, kun magneetit ei toimi ?
veskola kirjoitti:Hyvin onnistui, paljonko tarvittiin virtaa tuohon hitsaukseen ? ...ja näkyykö tuollainen hitsaus öljypohjan sisäpuolelta, eli sulaako se pohja läpi hitsattaessa ?
ja vielä...millä ihmeellä alumiinikappaleita pidetään paikallaan kun hitsaus aloitetaan, kun magneetit ei toimi ?
Omaan öl pohjaan hitsattiin samanmoinen. Ei tuu täysin läpi, mutta kyllä huomaa sisäpuolelta että o hitsattu, tai riippuu tietenki minkämoisilla virroilla hitsaa. Ja puristimet on hyvät toho palikan paikoillaan pitämiseen, kuha ei oo muoviset
Mutta nyt tuo on jo sen näkönen ettei ala väriseen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Jep jep. Sopivilla virroilla kun hitsaa niin ei pala läpi.
Olisikohan virtaa ollut jotain 110-120a. Kun ensiksi saa tuon 20mm paksun palikan sopivaan lämpöön niin sulaa kyllä mukavasti yhteen öljypohjan kanssa. Tarkkana saa kyllä hitsatessa olla, kun on niin paljon eroa materiaalin vahvuuksissa. Saattaa ketuttaa jos sullaa öljypohjaan huohotus aukko.
Sain kannen takaisin koneistamolta. Venttiilit vaihtui pari milliä isompiin rosterisiin. Palotiloihin ja venttiilin lautasiin tuli kerami pinnoite. Kuvassa näkyvät vakioventtiilit ovat kooltaan 35mm ja 38mm. Uusi imuvena 40,5 ja pako 38.
Kanavat portattiin samalla kuntoon.
Pakokanavasta en saanut kunnollista kuvaa, kun se pinnoitettiin mustalla palotilakeramilla eikä kuvia tullut otettua ennen pinnoitusta.
Virtaukset tuli mitattua ennen ja jälkeen. Vakio kansi virtasi 12mm nostolla 208hv ja portattuna 274hv. Parannusta 30%
Mittaustulokset:
Yläkerran osatkin olisi valmiina hallilla. Toivottavasti tälläviikolla riittäisi aikaa kasata kone loppuun.
Esikammiotkin näyttävät tuliteriltä, onko nekin uudet. Jos on niin ei ihan halpa ole tämä huolto
Niin tuosta tigamisesta, uunitatko koko kappeleen aina ennen hitsaamista, vai annatko kaasupillillä paikallisesti lämpöä. Eikös se jotain 200 astetta olisi hyvä olla aloituslämpö tuommoisessakin tapauksessa ?
Ei noita noin pieniä kappaleita tarvitse mitenkään esilämmittää. Kappale lämpenee nopeasti kun tigillä käy saumakohdan muutaman kerran läpi ennen varsinaista hitsausta langankanssa. Samalla palaa mahdolliset epäpuhtaudet pois.
Tällähetkellä olis tilanne semmonen, että kansi olisi kiinni koneessa. Tiivisteeksi tuli taas om606:sen terästiiviste. Ennen tuollainen tiiviste oli vain 3 kerroksinen, mutta nyt uuteen on jostain syystä lisätty yksi ohut pelti.
Tuollaisen tiivisteen kun asentaa om603:seen pitää siihen porata muutama vesireikä lisää jolloin koko tiiviste pakan joutuu avaamaan.
Sumutin jokaiseen peltiin ohuen kerroksen VHT:n copper casget kannentiiviste liimaa, mikä on toimivaksi todettu terästiivisteen kanssa.
Imusarjakin olisi lähes valmis. Vielä pitäisi rakennella kaasuvivuston kiinnikkeet yms. pientä ja viedä sarja pulverimaalaukseen.
Tänään tuli myös taivuteltua uusia suutin putkia. Vanhat kun ei sovi paikoilleen tuon uuden imusarjan kanssa.
tämä on kyllä tosi hyvä projekti kertomus kun saa paljon tietoa kun taitoa tuntuu olevan. itekkin täytyy ruveta kohta siirtymään konepuolelle kun alkaa ulkoa päin olla aikalailla valmis. himo vaan yltyy näitä kuvia katsellessa.
iikka kirjoitti:hienolta kyllä näyttää... en aivan koko topiccia selannut läpi joten kysynpä nyt millasia teholukemia tosta olis tarkotus ottaa?
Alunperin silloin kolmevuotta sitten, kun projektin aloitin oli tarkoitus tuplata orkkis tehot. Varsinaisia teho tavoitteita en ole tuolle oikein koskaan asettanut, kun en juurikaan perusta noiden penkkilappujen päälle. Toki mukavahan niitä on vertailla, mutta tarkoitus tästä on tehdä TOIMIVA ST eikä mitään dyno kuningasta.
Eli voimaa pitäisi saada läpi koko kierrosalueen ja mielellän järkevällä savunmäärällä. Lähinnä koitan panostaa ahtimen heräävyyteen ja mahdollisimman kovaan varttimaili rykäisyyn ilman minkäänlaista "viivalämmitystä." Toki noi alkuperäiset tavoitteetkin on vielä tarkoitus tuplata. Saas nähdä kuinka käy.
iikka kirjoitti:hienolta kyllä näyttää... en aivan koko topiccia selannut läpi joten kysynpä nyt millasia teholukemia tosta olis tarkotus ottaa?
Lähinnä koitan panostaa ahtimen heräävyyteen ja mahdollisimman kovaan varttimaili rykäisyyn ilman minkäänlaista "viivalämmitystä." Toki noi alkuperäiset tavoitteetkin on vielä tarkoitus tuplata. Saas nähdä kuinka käy.
Mitä. Onko joillaki muka havaittavisa "viivalämmitystä"
Kyllähän tolla sun motorilla pitäs mennä 5 rikki että heilahtaa, jos tuo jumiva siipine vaa lykää tarpeeks ilimaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com