W124 300 Turbodiesel - The end!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Lukittu
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jeemu kirjoitti:paitevei sopiiko nuo 123:sen peilit ihan polt on?


Eihän ne käy, tuolla topikin kolmossivulla jo kyselin asiaa... :wink: Omaan kotteroon löyty kanssa halvalla 123:n peilit, täytyy joskus vaan saaha ne laitettua paikalleen... Sitte joskus... :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

CDW210 kirjoitti:Kui sä jaksat purkaa koko ajan tota moottoria? :shock: Tulee parempi kuin täydellinen! :twisted:
Kai tää jonkinlainen harrastus on olevinaan??? :shock:
Täydellinen tuosta ei tule koskaan. Se on varma. Välillä kun saa jotain "valmiiksi" niin heti tulee parempia visioita ja oikein ihmettelee, että miksi se tollain tuli tehtyä.
Remotecontrol kirjoitti:Itselläni 300ce lähes samalla tekniikalla, kattoin että tyylikkäät ovikotelot olit rakentanut, olisiko mahdollista vähän ottaa mallia omiin tuleviin koteloihin? :)
Kyllähän noista mallia saa ottaa. Sitävartenhan näitä projektikertomuksia netissä on, että muut näkevät miten asiat kannattaa tehdä.....tai jättää tekemättä :wink:
jeemu kirjoitti:Moro. Mites onko ollu aikaa mersun rappaamiseen?
Nyt taas on ollut sen verran muita projekteja työn alla etten ole tuohon paljoa ehtinyt panostamaan. Imusarjaa hieman hitsaillut yms pientä. Moottorin osatkin saattaisi tulla mailmalta takaisin tuossa loppukuusta niin pääsisin vihdoin sitäkin kasailemaan.
Pakardinen kirjoitti:
jeemu kirjoitti:paitevei sopiiko nuo 123:sen peilit ihan polt on?


Eihän ne käy, tuolla topikin kolmossivulla jo kyselin asiaa... :wink: Omaan kotteroon löyty kanssa halvalla 123:n peilit, täytyy joskus vaan saaha ne laitettua paikalleen... Sitte joskus... :?
Juu tosiaan peilit sopii melko helposti paikoilleen, mutta jos ne haluaa saada istumaan virheettömästi niin sovittamiseen menee aikaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jaahans....talvi meni ja projekti on edelleen yhtä heikossa kunnossa kun viime vuoden puolellakin. :cry:

No huomenna olisi tarkoitus lähteä hakemaan uusia kiertokankia yms. moottorin osia mailmalta ja viedä muutama osa koneistamolle tarkastettavaksi.

Pakko varmaan pitää tässä oikein jonkinlainen "kesäloma" ja yrittää saada tuo laitos täksi kesäksi liikenteeseen.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tuleekos tähä 606 veivit vai jokku hitecit?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petehri kirjoitti:Pakko varmaan pitää tässä oikein jonkinlainen "kesäloma" ja yrittää saada tuo laitos täksi kesäksi liikenteeseen.
Katoppa tämän topikin sivua 7:
Petehri kirjoitti:...Jos vaikka pitäisi pienen "kesäloman" niin saisi tuon joskus kuntoonkin.
:lol:

Et sää mitään lomaa tartte kun viihdyt töissä yömyöhään ja viikonloppuisinkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jeemu kirjoitti:Tuleekos tähä 606 veivit vai jokku hitecit?
Uudet veivit olisi oikein suomalaista käsityötä. Eli PO-Metallin valmistamat.

Kuva

Tuossa vielä vakion kanssa samassa kuvassa.

Kuva

Lissää kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2009/
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

"Uusi" moottorin lohko kävi koneistamolla tarkastettavana. Lohkoon ajettiin kevyt taso ja sylinterit hoonattiin samalla. Ulkopinta hiekkapuhallettiin jonka päälle lohko sai hopean maalin.

Tänään tuli aloitettua moottorin kasaus.
Ensiksi kiinnitin lohkon moottoripukkiin ja pesin sen huolelliseti.

Kuva

Seuraavaksi pientä alakerran osien ihmettelyä

Kuva

Ja ei muutakun akseli paikoilleen. Akseli kävi toki koneistamolla tarkasetettavana ja kaulat kiillotettiin.
Kuva

Männätkin tuli takaisin pinnoituksesta ja kuvassa olisi uudet männänrenkaatkin paikoillaan.

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ti 12.05.2009 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

No nii, alakaa olee palikat alakerrasa kunnosa. Saapi vnt tehä tosisaan töitä :)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Alakerran kasaus olisi taas hieman edistynyt. Männät ja veivit olisi nyt paikoillaan.

Kuva

Kuva

Myöskin uudet jakopäänlaahaimet + öljypumppu tuli tänään asennettua

Kuva

Kuvia lisää:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2009/?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Moottorin alakerta alkaisi olemaan kasassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Lisää kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2009/
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Onko tuo hall anturin teline tarpeeks tukeva?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

onko trikkaus toteutettu induktiivisella anturoinnilla vai hallilla.a poraukset on ilmeiseti porattu kuvan mukaan värinänvaimentimeen.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jeemu kirjoitti:Onko tuo hall anturin teline tarpeeks tukeva?
En tiedä. Tukevalta se kyllä tuntuu. Pitäsköhän hitsata varmuuden vuoksi toi palikka öljypohjan kylkeen???
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Petehri kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Onko tuo hall anturin teline tarpeeks tukeva?
En tiedä. Tukevalta se kyllä tuntuu. Pitäsköhän hitsata varmuuden vuoksi toi palikka öljypohjan kylkeen???
Ite tekisin niin.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli hitsattua tuo hall-anturin paikka öljypohjaan.

Kuva

Kuva

Voisi tuon öljypohjankin nyt vielä vaikka lasikuulapuhaltaa, kun on irrallaan hitsauksen takia. :roll:

Poraus on tosiaan tehty 36-1 jaolla suoraan värinänvaimentimeen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvin onnistui, paljonko tarvittiin virtaa tuohon hitsaukseen ? ...ja näkyykö tuollainen hitsaus öljypohjan sisäpuolelta, eli sulaako se pohja läpi hitsattaessa ?

:lol: ja vielä...millä ihmeellä alumiinikappaleita pidetään paikallaan kun hitsaus aloitetaan, kun magneetit ei toimi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:Hyvin onnistui, paljonko tarvittiin virtaa tuohon hitsaukseen ? ...ja näkyykö tuollainen hitsaus öljypohjan sisäpuolelta, eli sulaako se pohja läpi hitsattaessa ?

:lol: ja vielä...millä ihmeellä alumiinikappaleita pidetään paikallaan kun hitsaus aloitetaan, kun magneetit ei toimi ?
Omaan öl pohjaan hitsattiin samanmoinen. Ei tuu täysin läpi, mutta kyllä huomaa sisäpuolelta että o hitsattu, tai riippuu tietenki minkämoisilla virroilla hitsaa. Ja puristimet on hyvät toho palikan paikoillaan pitämiseen, kuha ei oo muoviset :)

Mutta nyt tuo on jo sen näkönen ettei ala väriseen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jep jep. Sopivilla virroilla kun hitsaa niin ei pala läpi.

Kuva

Olisikohan virtaa ollut jotain 110-120a. Kun ensiksi saa tuon 20mm paksun palikan sopivaan lämpöön niin sulaa kyllä mukavasti yhteen öljypohjan kanssa. Tarkkana saa kyllä hitsatessa olla, kun on niin paljon eroa materiaalin vahvuuksissa. Saattaa ketuttaa jos sullaa öljypohjaan huohotus aukko. :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sain kannen takaisin koneistamolta. Venttiilit vaihtui pari milliä isompiin rosterisiin. Palotiloihin ja venttiilin lautasiin tuli kerami pinnoite. Kuvassa näkyvät vakioventtiilit ovat kooltaan 35mm ja 38mm. Uusi imuvena 40,5 ja pako 38.

Kuva

Kuva

Kanavat portattiin samalla kuntoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Pakokanavasta en saanut kunnollista kuvaa, kun se pinnoitettiin mustalla palotilakeramilla eikä kuvia tullut otettua ennen pinnoitusta.

Virtaukset tuli mitattua ennen ja jälkeen. Vakio kansi virtasi 12mm nostolla 208hv ja portattuna 274hv. Parannusta 30%

Mittaustulokset:

Kuva

Yläkerran osatkin olisi valmiina hallilla. Toivottavasti tälläviikolla riittäisi aikaa kasata kone loppuun.

Kuva

Lisää kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2009/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Esikammiotkin näyttävät tuliteriltä, onko nekin uudet. Jos on niin ei ihan halpa ole tämä huolto :wink:

Niin tuosta tigamisesta, uunitatko koko kappeleen aina ennen hitsaamista, vai annatko kaasupillillä paikallisesti lämpöä. Eikös se jotain 200 astetta olisi hyvä olla aloituslämpö tuommoisessakin tapauksessa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Esikammiot on ihan vaan lasikuulapuhallettu.

Ei noita noin pieniä kappaleita tarvitse mitenkään esilämmittää. Kappale lämpenee nopeasti kun tigillä käy saumakohdan muutaman kerran läpi ennen varsinaista hitsausta langankanssa. Samalla palaa mahdolliset epäpuhtaudet pois.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Imusarja teko olisi edistynyt. 5 ja 6 sylinterin putkea joutui hieman heittämään, että sopivat ohi öljynsuodattimenjalan.

Kuva

Tuloputkeen joutui hitsaamaan jatkokappaleen ja railon pinta-alan mitoittamistavarten hitsasin 8mm puikon tuloputkeen.

Kuva

Kuva

Tässä vielä tuloputki heftattuna kotelon kylkeen

Kuva

Lissä kuvia:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/ ... ttori2009/?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

8) 8) kyllä eniten HiPosteltu vehjes tulossa :)
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja C280 »

Ja pudjetti on ainakin pahasti karannut käsistä tämän projektin kanssa :shock: :D
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

se on hyvä että kun rahaa on ni sitä pistetään myös kiertoon eikä tueta Lamaa! 8)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tällähetkellä olis tilanne semmonen, että kansi olisi kiinni koneessa. Tiivisteeksi tuli taas om606:sen terästiiviste. Ennen tuollainen tiiviste oli vain 3 kerroksinen, mutta nyt uuteen on jostain syystä lisätty yksi ohut pelti.

Tuollaisen tiivisteen kun asentaa om603:seen pitää siihen porata muutama vesireikä lisää jolloin koko tiiviste pakan joutuu avaamaan.

Sumutin jokaiseen peltiin ohuen kerroksen VHT:n copper casget kannentiiviste liimaa, mikä on toimivaksi todettu terästiivisteen kanssa.

Kuva

Imusarjakin olisi lähes valmis. Vielä pitäisi rakennella kaasuvivuston kiinnikkeet yms. pientä ja viedä sarja pulverimaalaukseen.

Tänään tuli myös taivuteltua uusia suutin putkia. Vanhat kun ei sovi paikoilleen tuon uuden imusarjan kanssa.
Avatar
LarppaV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 19.01.2009 13:06
Paikkakunta: Sotkamo

Viesti Kirjoittaja LarppaV »

tämä on kyllä tosi hyvä projekti kertomus kun saa paljon tietoa kun taitoa tuntuu olevan. :wink: itekkin täytyy ruveta kohta siirtymään konepuolelle kun alkaa ulkoa päin olla aikalailla valmis. himo vaan yltyy näitä kuvia katsellessa. 8)
w124 300td
iikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.04.2005 22:48

Viesti Kirjoittaja iikka »

hienolta kyllä näyttää... en aivan koko topiccia selannut läpi joten kysynpä nyt millasia teholukemia tosta olis tarkotus ottaa?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

iikka kirjoitti:hienolta kyllä näyttää... en aivan koko topiccia selannut läpi joten kysynpä nyt millasia teholukemia tosta olis tarkotus ottaa?


Alunperin silloin kolmevuotta sitten, kun projektin aloitin oli tarkoitus tuplata orkkis tehot. :lol: Varsinaisia teho tavoitteita en ole tuolle oikein koskaan asettanut, kun en juurikaan perusta noiden penkkilappujen päälle. Toki mukavahan niitä on vertailla, mutta tarkoitus tästä on tehdä TOIMIVA ST eikä mitään dyno kuningasta.

Eli voimaa pitäisi saada läpi koko kierrosalueen ja mielellän järkevällä savunmäärällä. Lähinnä koitan panostaa ahtimen heräävyyteen ja mahdollisimman kovaan varttimaili rykäisyyn ilman minkäänlaista "viivalämmitystä." 8) Toki noi alkuperäiset tavoitteetkin on vielä tarkoitus tuplata. Saas nähdä kuinka käy. :wink:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Petehri kirjoitti:
iikka kirjoitti:hienolta kyllä näyttää... en aivan koko topiccia selannut läpi joten kysynpä nyt millasia teholukemia tosta olis tarkotus ottaa?

Lähinnä koitan panostaa ahtimen heräävyyteen ja mahdollisimman kovaan varttimaili rykäisyyn ilman minkäänlaista "viivalämmitystä." 8) Toki noi alkuperäiset tavoitteetkin on vielä tarkoitus tuplata. Saas nähdä kuinka käy. :wink:
Mitä. Onko joillaki muka havaittavisa "viivalämmitystä" :lol:

Kyllähän tolla sun motorilla pitäs mennä 5 rikki että heilahtaa, jos tuo jumiva siipine vaa lykää tarpeeks ilimaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Lukittu