bensapumppu rikoutuu startatessa
bensapumppu rikoutuu startatessa
elikkäs itsellä meni tuossa jokunen viikko sitten bensapumppu 190 1,8i mersusta, no uuden pumpun sain takuuseen kun edellinen pumppu ostettu about 10kk sitten no takuusta tuli uusi pumppu ja kesti nyt noin viikon verran. pumppu "räjähti" eilen startatessa ja nii varmaan kävi edellisellekin kun startatessa hajosi. pumppu tosin on tarvike pumppu (pierburg) molemmilla keroilla auto seissyt kun tuo hajonnut nii ajon jälkeen 10-20 minuuttia.
autossa on myös pioneerin deh 400 soitin ja blaubunkitin gt470 vahvistin ja 12 " subi. virta piuha on vedetty hanttarin puolella maton alla, taasen maakaapeli on takapuskurin kiinnitys ruuvin alla. rca kaapeli on vedetty käyttäen kuskinpuolella olevaa kaapeli tunnelia missä auton omia kaapeleita menee. autohan siis on vuoden 1991 190 1,8 i
autossa on myös pioneerin deh 400 soitin ja blaubunkitin gt470 vahvistin ja 12 " subi. virta piuha on vedetty hanttarin puolella maton alla, taasen maakaapeli on takapuskurin kiinnitys ruuvin alla. rca kaapeli on vedetty käyttäen kuskinpuolella olevaa kaapeli tunnelia missä auton omia kaapeleita menee. autohan siis on vuoden 1991 190 1,8 i
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Ainakin joissain (mulla ei oo tähän hätään juuri kokemusta muista kuin omasta w124) on bensapumpun yhteydessä näköjään painekello, jonka pitäisi avautua kun jokin tietty paine ylittyy. Päästää bensan kiertämään lenkkiä, jos ruiskupää ei jostain syystä anna komentoa pysäyttää pumppua. Jospa se painekello oisi ryytynyt eikä hoitaisi hommaansa? Tavallaan siis kaksi vikaa...?
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
tuota sekin kyllä käynyt mielessä mutta mitenkäs helkutissa sen meneepi startatessa rikki. virtoja saa väännellä päälle/pois ja pumppu käy aina sen pari sekunttia ja sammuu muutaman kerran kun tekeen sen alkaa se paine venttiili päästämään bensaa takaisin tankkiin elikkäs eikös tuo silloin toimi ihan normaalisti
Henk.koht. en jaksaisi uskoa että rikkinäinen rele aiheuttaa siniset zigunat... Tollasta tulee kyllä yleensä sähkömoottorista silloin kun se joutuu tiukille.Sergey kirjoitti:voiskohan rele olla rikki?
Samaan hengenvetoon tietysti voi ajatella että rikkinäinen rele tuuppaisi pumppua käyntiin silloin kuin ei pitäisi ja siitä liian iso kuorma... Mutta liian isolla kuormalla pitäisi proppu palaa, tosin jos on sopivan iso proppu, niin eihän se silloin pala (se voi olla tehtaaltakin lähtöisin, mutta miun mersutietous ei oikeuta sanomaan moista). Loppupeleissa rele on kyllä sen verran yksinkertainen kaveri ettei sen viaksi tälläista laittaisi. Rele tekee sen minkä master käskee eli joku boksi sen yläpuolella. Valitettavasti oma tietouteni ei yletä tämän pidemmäs. Toki oikein kulunut rele voi jäädä "vetämäänkin" eli päälle.
tuossa vain että ihan normaalisti tuo rele pelittää kun pumpun surinan kuulee selvästi, koko aijan tuo pumppu ajossa pyörii ja käynnistyy virrat päälle laittaessa pariksi sekunnis sammuu ja lähtee taas pyörimään kun alkaa starttaamaan, voiskos sitten noissa pumpuissa olla vain valmistus virhe itse en kyllä oiken jaksa uskoa siihen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Tuntuis olevan kyl njormaalia...antza88 kirjoitti:tuota sekin kyllä käynyt mielessä mutta mitenkäs helkutissa sen meneepi startatessa rikki. virtoja saa väännellä päälle/pois ja pumppu käy aina sen pari sekunttia ja sammuu muutaman kerran kun tekeen sen alkaa se paine venttiili päästämään bensaa takaisin tankkiin elikkäs eikös tuo silloin toimi ihan normaalisti
Entäs, oisko tankkiin menny jotain joka jumittais pumpun pyörimästä, tulee mieleen seuraavaksi...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
no tuota tankki tyhjättiin tuossa ja uuden bensat tankkiin kaadettiin pumpun edessä on suodatin joka ei ainakaan viimmeksi ollut miltään osin tukossa :S itsellä kävi mielessä jos tuo jostain syystä jotenkin maadottais tuolta pumpun kautta ja siksi polttais sieltä jotain. virtapiikkin olis kyllä yks mahdollisuus mutta mitenkäs helkutissa sellanen sinne tulee. tuo pumppuhan pyörii aina käydessä ja jos virrat vääntää päälle nii hurisee noin 2 sec ja sitten sammuu jos autoo ei ole tuona aikana stratattu käymään :O
se on ihan ominaisuus kaikissa ruiskuautoissa, jos sitä ihmettelet, eli jos kone ei käy, niin pumppu sammuu, esim. kolaritilanteen takia...antza88 kirjoitti:tuo pumppuhan pyörii aina käydessä ja jos virrat vääntää päälle nii hurisee noin 2 sec ja sitten sammuu jos autoo ei ole tuona aikana stratattu käymään :O
Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta ootkos mitannut auton sähköjärjestelmän jännitteen?antza88 kirjoitti:mutta kyllähän tuo bensapumpun rele pelaa niinku pitääkin sitä nyt tässä vaan että miksi tuo pumppu sitten päästää nuo siniset kipunat. onkos tuossa juuri mitään muuta vaihtoehtoa kuin se saapi jostain virtapiikin tai tuo pumppu ei kestä startatessa kun jännitteen taso tippuu :/
En tiedä miten Mersun latauksen säädin käyttäytyy, mutta melkoisen useassa tapauksessa kun Sierrasta hajoaa latauksen säädin se alkaa tuuppaamaan melkoista ylijännitettä sähköjärjestelmään, luokkaa 17 volttia tyhjäkäynnillä ja kierroksilla enemmän. Eli jos vaikka startatessa laturin alkaessa pyörimään tulee liikaa virtaskaa?