W124:n takasaumat ja ruoste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

W124:n takasaumat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja juha1 »

elikkäs se normi tyyppiviaksikin mainittu asia eli takasaumojen yläosa takalamppujen alla alkaa olla kukassa vielä syksynkin aikaan vaikka muut kukat kohta alkavatkin jo kuihtua.

eli millaisia konsteja kukkimisen estoksi olette tehneet..?

onko ainoa hyvä konsti vetää rälläkällä reilusti peltiä saumojen ympäriltä ja hitsata uutta tilalle? sauman sisällähän ruoste taitaa lymytä, eikä se ilman sauman poistoa mihinkään katoa. ja jos tarkoituksena olisi poistaa ongelma kertaheitolla pitemmäksi aikaa..?

sen verran vähäinen vika tällä hetkellä, ettei ruoste ole levinnyt takavalojen alapuolelle, vaan on vielä suht lähellä saumaa. eli saattaa olla paljon helpompi homma vielä tässä vaiheessa hoitaa homma alta ennen kuin koko lamput putoaa ja peltiä joutuu lisäilemään paljon enemmän...

tietty hitsauksen jälkeinen pelko on se, että homma menee hieman huonosti ja sen jälkeen perässä on kaksi hienoa neliön muotoista ruosterengasta.. :shock:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Hitsisaumat ne vasta ruostuukin... Tietty raja silläkin mitä kannattaa säilytellä, ruostunut harso on varmasti hyvä ottaa pois ja laittaa uutta tilalle.

Sikäli itte luotin siihen että puhdistin saumat niin hyvin kuin pystyin, ensin teräsharjalaikalla ja sitten fosforihapolla koetin tehdä loppuviimeistelyn, sitten maali päälle. Siis moilemmin puolin.

Jos vielä saapi sauman tarpeeksi tiiviiksi ja suojatuksi hyvin esim. sisäpuolelta kotelosuoja-aineella niin eiköhän se siinä säily. Ja saahan sen tehtyä uudestaan jos ei...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kunnon puhdistus vaan ja koritinaa? Sisäpuolelle puhdistus + massaa... Tinaamisen yhteydessä palaa ne muoviliimapaskatkin lähistöltä, tosin sitten saattaa ongelmaksi tulla tinaamisen päätöspisteet jos ei pysty vetämään koko saumaa alusta loppuun.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Itse laitoin rälläkkään teräsharjan ja sillä ruosteet pois. Lamppujen ympärille joutui laittamaan vähän lisää peltiä kun oli aika syönyt vanhoja sen verta pahasti. Sitten käsittelin peltialueet vielä ruosteenmuuntoaineella. Hioin kuivuneen ruosteenmuuntoaineen pois, vedin happomaalin. Sitten pakkelilla hitsisauma sileäks ja pintamaali päälle. Hyvin on kestänyt. (ja eipähän pistä ne hitsaussaumat enää silmään)
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

jotain tuole tosiaan täytyy keksiä, muuten auto on tosi hyvässä kunnossa ja ruoste ei ole raiskannut sen kummemmin.

uskon että ongelma on lähinnä korin ulkopuolella eikä sisäpuolella kontissa.

pari kertaa olen yrittänyt paikata aluetta, puhdistanu sen minkä pystyny ja ruostemaali päälle ja mersun paikkamaali siihen päälle. aina korjausmaali on haljennut sauman kohdalta ja kohta taas on tullu läpi.

elääkö tuo sauma sitte niin paljon että se halkaisee ruostemaalin? hammeritea olen käyttäny joka muualla, esim. polkupyörässä jne, on kyllä pitäny ruosteen hyvin poissa.. vai onko ko maali sitten pinnaltaan niin kovaan että korin eläminen halkaisee sen..?

minkähänlaisia ne ruosteen kemiallisesti muuttavat aineet on, sitä en vielä koskaan ole kokeillu..

takalamppujen alle tosiaan ruoste ei vielä ole ehtinyt, joten vielä ehtii jotain asialle tehdä.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

juha1 kirjoitti:uskon että ongelma on lähinnä korin ulkopuolella eikä sisäpuolella kontissa.

pari kertaa olen yrittänyt paikata aluetta, puhdistanu sen minkä pystyny ja ruostemaali päälle ja mersun paikkamaali siihen päälle. aina korjausmaali on haljennut sauman kohdalta ja kohta taas on tullu läpi.

elääkö tuo sauma sitte niin paljon että se halkaisee ruostemaalin? hammeritea olen käyttäny joka muualla, esim. polkupyörässä jne, on kyllä pitäny ruosteen hyvin poissa.. vai onko ko maali sitten pinnaltaan niin kovaan että korin eläminen halkaisee sen..?
Sauma voi päästä hengittämään sisäpuolelta ja siksi pullauttaa ruosteet ulos ulkopuolella... Eli sauman suojaaminen molemmin puolin on tärkeää noissa liimasaumoissa.

Hammerlitestä ei jotkut tykkää, mutta itsellä se on ainakin ovessa kestänyt. Tämän sanottuani toki totean ettei siinä ole yhtään saumaa joka eläisi.

Jos itse tekisin, niin lähtisin kokeilemaan tinaamista sillä sitähän kaikki old-school mobilistit kehuu ja taitaa oikeasti olla hyvää kamaa. Toki liimasauman kysymyksessä ollessa tarttee jonnin aikaa polttaa/lämmittää että liimat palaa hiiteen ja samalla varoa ettei lämmitä niin paljoa että menee pellit aallolle... Ja syytä myöntää tässä vaiheessa että tinaamisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta jossain välissä tarttee sekin kyllä opetella. Tina kestää kolhuja ja elämistä hyvin, toisin kuin kitti. Se myös tiivistää hitsisaumat ja mahdollistaa vähän hapantuneiden peltien elvyttämisen.

Jos varman päälle tahtoo, niin rälläkällä hittoon koko liimapaskasauma ja peltiä tilalle huolellisesti hitsaten, sopivalla virralla ja todella lyhyitä pätkiä tai mieluummin pisteitä kerralla. Tahtoo olla aika monessa mallissa/merkissä sama pulma jos on takavalojen alla moinen sauma. Omakohtaiset kokemukset Sierrasta jossa sama pulma vuosimallista riippumatta.

Tekipä saumalle mitä tahansa, niin pitäisi pyrkiä tekemään koko matka alusta loppuun. Jos ei tee koko saumaa, niin melkoisen varma että korjauksen alku/loppupaikasta ruostuu seuraavana. Tämä kaikki siis yleistä löpinää noista saumoista ei mallikohtaista infoa...
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Noi ruosteenmuuntoaineet, joista itte nyt oon käyttänyt Annitrolia, on ihan kelpoja mutteivät pure kovin syvään ehtineeseen ruosteeseen, täytyy ensin poistaa se mitä irti saa. Pulmatilanne on se, kun fosforihapolla käsitelty pinta täytyisi saada maalausvalmiiksi, Annitrolin ohjeessa on että pesu vedellä. Mutta kun sen kuivattua on pinnassa jo ohut kellertävä ruoste... Eli olen kokeillut emäksisellä pesuliuoksella ja nyt vain kevyesti harjaamalla teräsharjalla pinnan juuri ennen maalausta. Jos fosforihapon suolaa jää maalin alle ei maali pysy. Rautafosfaatti, joka muodostuu pellin pintaan on aika helposti irtoavaa päätellen siitä että jos tänään harjaat edellispäivänä hapotetun pinnan, niin huomenna se on ruosteessa...

Toinen mitä olen käyttänyt happokylpynä, on sitruunahappoliuos. 10-20% vahvuinen tehoaa aika mukavasti vuorokauden liottelu saa ruosteet vedellä huuhdeltavaan kuntoon (ei tosin oikein paksua lehtevää jos on), mutta kuivaus ja maalaus täytyy tehdä melkein vielä nopeammin, sitruunahapon avulla ei saa metallin pintaan mitään väliaikaistakaan suojaa näköjään. Sitruunahappoa löytynee 5 kilon sangossa maataloustarvikekaupasta. Eläinten rehuun sitä sekoittavat, tietty saahan siitä ittellekin 5000 apteekin flunssaporetablettia...ilman poreita tosin mutta vaikutus sama.

Hapolla käsitelty pinta on varmaankin hyvä maalin tarttumiselle, sitähän nuo maalien ja liimojen (esim. tuulilasiliiman) primerit ovat ja vissiinkin vastaavaa tarkoitusta oli ns. happomaaleilla, joita nykyään on vaikeampi enää löytää. Jossain taisi olla vielä kun kattelin, jotain etching primers-haulla tms... Vaan tavallinen Hempelin (Hempadur 45143?) 2-k epoksipohjamaali pitää näköjään edes jotakin sinkkiyhdistettä mukanaan joten sikäli ei kai hätää. Saas ny nähdä onko se hyvä...

Mutta se on varma tosiasia että kun on kaksi peltiä vastakkain, tarvii molemmin puolin estää kosteuden ja hapen pääsy saumaan, ei se muuten pysy. Usein hyvä kotelosuoja korin sisäpinnassa (ja sikaliima plus ehjä maali ulkopinnassa) voi jo hoitaa homman, kyllä tuo meidänkin -89 on varmaan moneen kertaan suojattu mutta eipä vaan oo piisannu ainetta joka paikkaan... Vaikka niissä joissa on, se on tehnyt hommansa kyllä hyvin.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Hirveemmin noista hapomaaleista sun muusta hapottamisesta ennen maalaamista ei ole kokemusta, mutta porakoneen teräsharjalaikalla loppusilaus ja siihen päälle pyyhkii vielä tinnerillä/lakkabensiinillä niin pitäisi kestää kunhan vaan heti maalaa. Kannattaa pyyhkäistä vielä kuivalla rätilläkin tuon tinneri/lakkabensiini pyyhkäisyn jälkeen.

Vuodenajasta -> ilmankosteudesta riippuen maalaamaton pelti kestää ruostumatta eripituisen ajan. Alkukesästä ja puolivälin tienoilla saattaa kestää viikonkin ennenkuin on huomattavissa olevaa ruostetta pinnalla, mutta näin syksystä tulee kyllä jo yhdessä yössä. Myös jos tekee vesihiontaa tms. niin kannattaa pinta kuivata välittömästi kun touhun lopettaa. Kuivaaminen antaa kummiskin tunnissa/tunneissa mitattavan ajan ennen kuin on näkyvää ruostetta pinnassa. Tinneri/lakkabensiini pyyhkäisy kuivaamisen jälkeen antanee vielä vähän lisää aikaa. Toki kannattaa hoitaa rosessi kerralla loppuun saakka eikä jäädä odottelemaan ruostumista ennen maalia. :lol:

Pohjamaali pitää ruosteen loitolla pitkän aikaa, mutta lopullista suojaa se ei tarjoa. Tallissa seisovassa autossa pohjamaali riittää jopa vuosia. Vasta pintamaali sopivan paksuisena kerroksena estää kostauden läpimenemisen.

Ja maaleja/pohjamaalejahan on erilaisia... Jälleen kerran löpinäni omia yleisiä havaintojani, ei kirjaviisautta.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

+12 astetta ja sopiva kosteus sekä vähäsen hapan pinta niin kuulemma minuutti ja puhdas rauta on selkeesti ruosteessa... :lol:
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

nyffikaakoo kirjoitti:+12 astetta ja sopiva kosteus sekä vähäsen hapan pinta niin kuulemma minuutti ja puhdas rauta on selkeesti ruosteessa... :lol:
No hyvinhän tää Väykkä sitten kestää. Noin suhteellisesti ottaen... :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

saumat on jo kerran käyty läpi, ostaessa auton olivat vain hieman ruosteessa mutta autoa paineella pestäessä meni vesi kontin pohjalle ja siitä selvisi että hyvin pienet reiät oli molemmin puolin sauman ylöosassa. hieman hitsipilliä ja veden meno loppu.

sitten se samalla tasoitettiin ja maalattiin. ruoste pysyi poissa ehkä vuoden verran. ovet maalattiin koska ruostetta oli ovissa muovihelman ja ovipellin saumassa, samalla takasaumat käytiin uudestaan läpi maalarin toimesta. seuraavana kesänä tuli taas läpi maalin. täytyy samalla mainita että ovista ei ole vieläkään tullu läpi, eli ovien maalaus oli onnistunut. toki ovissahan ei ole mitään saumoja, joten siinä mielessä ehkä helpompi maalattava ja laitettava. kyseisestä maalauksesta on nyt aikaa mennyt ehkä neljä vuotta eli kai se ruoste olis jo tullu läpi jos olis tullu. muovihelman ja ovipellin välissä on nyt kirkas muoviteippi suojana kulumista ja hankaamista vastaan, muovi kuiten elää pellin pinnalla jonkin verran aina.

takasaumat olen käyny viimeksi läpi pari kesää sitten, puhdistin tuolloin niin hyvin kuten pystyin, hammerite päälle ja siihen päälle mb:n valkoinen 147 paikkamaalipuikosta. vai olikohan se 147..? no kuiten.

hyvin nopeasti se viimeisin paikkamaalaus halkesi keskeltä terävästi, sillä mietin josko se sauma hieman eläisi koska maalin pintahan on kuiten hieman kova. halkeama oli kuiten selkeä, koska se oli helposti huomattavissa mustana viivana valkoista maalia vasten.

nyt pitää miettiä, että annanko saumoille jälleen sitä tekohengitystä ens kesään asti vaiko joku peltimies hommiin ja hitsi käyttöön.. samalla toki täytyy sitten maalata perä näiltä osin.

sanottakoon vielä että samalla kun saumoja on hitsattu tai muuten työstetty, suojaksi on laitettu myös taustalle maali, ruostesuojamaali, kotelonsuojaaine.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ainaki hitsisaumat on hyvin hankalia, ilmeisesti jos niitä ei hapota ei tartu maali kiinni riittävän hyvin...

Yks kaveri kerran teki mulle autoon ruostuvan sauman korjauksen, että poisti sen päittäin olevat kaksi peltiä siitä kohdasta kokonaan ja teki pienellä limityksellä siihen uuden sauman, väitti että sellainen olis paree. Ehkä pitää paikkansa, tuossa takanurkan pystysaumassa on pellit pitkän matkaa vastakkain eikä tartte olla suuri piste mistä kosteus ja happi pääsee väliin ja se työntää kyllä sitten pellit irti toisistaan.

Ne saumat on varmaan sen verran liikkeessä että maalinkin pitäis olla joustavaa ehkä, itte vähän pahaa pelkään tuon Hempadurin kanssa kun se tuntuu aika kovalta. Toisaalta kestää kulutusta sitten, muttei siitä tietty mitään hyötyä oo jos halkeaa, haittaa vaan.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

hmm.. paljon hyviä neuvoja ja uusia asioita mietittäväksi asti..

mut jos siihen saumaan tekee limittäin saumauksen hitsillä tai muuten, ni sittenhän siihen jää sellainen huono sauma joka kyllä pistää silmään. ite ku mielelläni haluaisin tasaisen sauman..

eli hitsillä uutta peltiä, rälläkällä tasitus ja tina päälle sekö se olis se paras ratkaisu pitkällä aika välillä..?

ja sanottakoon että autoa on aikomus pitää vielä ainaki se kymmenen vuotta ellei mitään haaveria käy. konekki ku on justä käyty läpi perusteellisesti..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Niin sanottakoon vielä että omassa ei noissa saumoissa ollut paljoa ruostetta. Sen verran että molemmilla puolillla vähän näkyi n. pikkusomen kynnen kokoinen alue. Sisäpuolelta näytti olevan täysin kunnossa. Ja muutenkin sisäpuolelta on auto täynnä ruostesuoja-ainetta... Välillä tulee ihmeteltyä miten ne siellä suojaamossa onkin saanut mitä erikoisempiin paikkoihin ainetta tungettua, mutta eipähän ruostu. Ainakaan hirmu helposti.

Nyt vkl aikana pitäisi kynäruiskulla käydä kaikki kiveniskemät ja pikkuruosteet läpi....
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Nuo taiturit kun osaavat tehdä senkin niin ettei huomaa koko sauman olemassaoloa. Huippuesimerkki (löytyypi tietty Suomestakin niitä samanlaisia taitureita) jossain Markt-lehden erikoisnumerossa sakemannit teki päittäissaumallakin vanhan 1602:sen bemun pintapelteihin paikat niin että hioivat sitten tasalle eikä lopulta näkynyt että oisi hitsattu ollenkaan. :shock:

Mulla on jossain se lehti, ihan kiva mut en oo siihen aikonut edes pyrkiä eikä se kaverikaan ilmeisesti joka mun autoon sitä hommaa teki...

Ai juu, siihen limitykseen tulee pieni millin pokkaus (niitä on semmossia likistimiä) niin pinnat tulee samalle tasolle...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

mut se millin pokkaus tulee ilmeisesti kontin sisäpuolelle eikä pintaan..?

eipä kyllä haittais vaikka se bemarityyppi tekis munki autoon ne hitsaukset.. :wink:

pikkusormen kynnen kokoisesta alueesta se mullaki on liikkeelle lähteny.. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

tarkistin tilanten eilen takakontista käsin. aiemmin kun paikkaa laitettiin kuntoon, sisäpuolelle laitettiin valkea massa jotta olis helppo huomata mikäli ruoste sinne iskee kunnolla uudelleen.

puhtaana oli pysynyt, eli ongelma tuntuu olevan ehkä vain ulkopuolella..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Happomaaleista ja muista

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Löytyykö noita ihan oikeasti hyväksi koettuja spray happo / epoksi maaleja, vai ovatko aina ruiskulla vedettävää tavaraa vai käykö myös pensselillä sudittu.

Eli löytyykö spray tavarana niin hyvää kamaa joka ei ruostu heti huomenna jos tekee oikein. Jos löytyy niin kenen aineita olette käyttänyt ja missä järjestyksessä. Jostain luin että löytyy spraynä jotain joka vedetään hitsauksen jälkeen ja ei kuulemma ruostu, vai lieneekö urbaani html legenda.

Petri
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Juu, muistan että luin saksalaisesta Oldtimer Marktista että onpi. Mutta ei sitten ollut ainakan silloin missään sitä myynnissä, sen nimi oli Europax, valmistajakin löytyi kun sitä joskus kaivelin...

Haeskelin kun aina puhutaan happomaaleista (vaikkei ne oo happoa nähneetkään) niin Etching Primers -haulla ja jostain jotain löysinkin, (Hempelilläkin taisi olla) yleensähän nuo epoksiprimerit ei enää oo mitään varsinaisia happomaaleja - kai ympäristö- ja työsuojelusyistä, en osaa sanoa.

Itte oon siis tyytynyt Hempelin Hempadur 2-k maaliin (45143...? olikohan...), siveltimellä sitä levitelllyt, ei pidempiaikaista kokemusta.

Hempelillä oli joku aika hyvä 1-k maalikin samaan käyttöön, ehkä parempi pikkukorjauksiin kun tuo suttaaminen, en silti tiedä maalaamisesta mitään...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: Happomaaleista ja muista

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Petri A kirjoitti:Löytyykö noita ihan oikeasti hyväksi koettuja spray happo / epoksi maaleja, vai ovatko aina ruiskulla vedettävää tavaraa vai käykö myös pensselillä sudittu.

Eli löytyykö spray tavarana niin hyvää kamaa joka ei ruostu heti huomenna jos tekee oikein. Jos löytyy niin kenen aineita olette käyttänyt ja missä järjestyksessä. Jostain luin että löytyy spraynä jotain joka vedetään hitsauksen jälkeen ja ei kuulemma ruostu, vai lieneekö urbaani html legenda.

Petri
Takaluukun reunan vedin joskus sprayhappomaalilla ja pintamaalilla. Parin kk:n päästä oli taas ruosteessa. Mutta en sitä maalin syyksi laita. Tuli tehtyä pohjat vähän huonosti ja sinne jäi ilmeisesti hieman ruostetta. Luulisi että spaylläkin saa ruosteen pidettyä poissa, kunhan tekee hommat kunnolla. Nykyään tulee maalailtua ruiskulla ja ruosteet on kyllä pysyneet yllättävän hyvin poissa. Haluaisin kuitenkin uskoa että parantunut jälki on kehittyneiden taitojen ansiota eikä ruiskumaalin. :D
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

riivattua hommaa aina ruosteen kans puuhastelu, aina pitäisi saada se pieni musta pistekki pois ettei vaan siitä sitte lähde uudestaan liikkeelle...

ja silti tuntuu aina läpi tulevan kotikonstein..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

juha1 kirjoitti:riivattua hommaa aina ruosteen kans puuhastelu, aina pitäisi saada se pieni musta pistekki pois ettei vaan siitä sitte lähde uudestaan liikkeelle...

ja silti tuntuu aina läpi tulevan kotikonstein..
Tämän pelossa olen viimeisimmissä korjauksissa käsitellyt korjattavat kohdat ruosteenmuuntoaineella. Tämä sen takia että jos ja kun sinne jää pienenpieniä ruostehiukkasia niin aine muuttaisi ne kohdat vähän pysyvämpään muotoon ja estäisi uuden kukinnon. Vaikkakin olen hionut sen jälkeen vielä nuo ruosteenmuuntoaineen klöntit vielä pois, mutta tuntuu että siitä saattaisi olla jotain hyötyä. Tuskin ainakaan haittaa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

mulla taitaa olla jotain vastaavaa ainetta käyttämätön purkki tallessa, jotain novotecciä vai mitähän oli. paketin takana luki vuosi 2005, onkohan menny jo vanhaksi se aine, onkohan sillä jokin viimeinen käyttöaika olemassa..?

jos vanhenee se aine, ni pitää sit kokeilla jotain muuta tai hankkia uudempaa tilalle.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Vastaa Viestiin