tehokasta yli 3,5l turbodiiseliä ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" Takulla tuota on tutkittu ihan oikeissa labroissa valmistajien toimesta mutta päteekö esim GM:n tulokset MB:hen? Moottorithan ovat rakenteeltaan painopisteiltään jne. ihan toisia vaikka mäntiä olisikin sama määrä? "

GM on GM ja MB on MB. Ei päde eri moottorin tulokset suoraan toiseen moottorityyppiin.


Olet ajatuksissasi oikeilla jäljillä.
Kyllä kaikki eri moottorikonstruktiot ovat erilisia, pienikin muutos aiheuttaa laskelmat uusiksi. :lol:
Niinkuin edellisessä lausumissa viittasin, jo pieni kallistuskulman muutos vaikuttaa moottorin kokonaistasapainoon. :lol:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rumilus kirjoitti:" Takulla tuota on tutkittu ihan oikeissa labroissa valmistajien toimesta mutta päteekö esim GM:n tulokset MB:hen? Moottorithan ovat rakenteeltaan painopisteiltään jne. ihan toisia vaikka mäntiä olisikin sama määrä? "

GM on GM ja MB on MB. Ei päde eri moottorin tulokset suoraan toiseen moottorityyppiin.


Olet ajatuksissasi oikeilla jäljillä.
Kyllä kaikki eri moottorikonstruktiot ovat erilisia, pienikin muutos aiheuttaa laskelmat uusiksi. :lol:
Niinkuin edellisessä lausumissa viittasin, jo pieni kallistuskulman muutos vaikuttaa moottorin kokonaistasapainoon. :lol:
No lopputulemana mitäs mieltä olet tästä? (ote edellisestä kirjoituksestani)

Edelleen mikäli näin on niin väittely värähtelyistä voimista jne. lienee enempi abstraktilla tasolla kuin faktoissa ellei käsissä ole labratuloksia just tietystä moottorista?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jari Ke kirjoitti:
rumilus kirjoitti:" Takulla tuota on tutkittu ihan oikeissa labroissa valmistajien toimesta mutta päteekö esim GM:n tulokset MB:hen? Moottorithan ovat rakenteeltaan painopisteiltään jne. ihan toisia vaikka mäntiä olisikin sama määrä? "

GM on GM ja MB on MB. Ei päde eri moottorin tulokset suoraan toiseen moottorityyppiin.


Olet ajatuksissasi oikeilla jäljillä.
Kyllä kaikki eri moottorikonstruktiot ovat erilisia, pienikin muutos aiheuttaa laskelmat uusiksi. :lol:
Niinkuin edellisessä lausumissa viittasin, jo pieni kallistuskulman muutos vaikuttaa moottorin kokonaistasapainoon. :lol:
No lopputulemana mitäs mieltä olet tästä? (ote edellisestä kirjoituksestani)

Edelleen mikäli näin on niin väittely värähtelyistä voimista jne. lienee enempi abstraktilla tasolla kuin faktoissa ellei käsissä ole labratuloksia just tietystä moottorista?
Kyllä moottorit suunnitellaan matemaattisten, mekaanisten, lujuusopillisten lainalaisuuksien mukaan.
Sen jälkeen alkaa testaukset laboratorio-olosuhteissa. Siellä mitataan kaikki tarvittava, joten se ei ole mitään abstraktia mutu tuntumaa, vaan todellista faktaa jotka analysaattorit antaa.

Se on vaan niin vakava asia ne hallitsemattomat värähtelyt, jotka moottorissa vaikuttaa, että jos värähtelyjen solmupisteet toistuvasti osuu tietyllä värähtelytaajuudella samaan kohtaan...rikkoontuu moottori armottomasti. Sen vuoksi moottoria on kuormitettava kaikilla osakuormilla ja kierrosalueilla laboratorio-olosuhteissa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rumilus kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
rumilus kirjoitti:" Takulla tuota on tutkittu ihan oikeissa labroissa valmistajien toimesta mutta päteekö esim GM:n tulokset MB:hen? Moottorithan ovat rakenteeltaan painopisteiltään jne. ihan toisia vaikka mäntiä olisikin sama määrä? "

GM on GM ja MB on MB. Ei päde eri moottorin tulokset suoraan toiseen moottorityyppiin.


Olet ajatuksissasi oikeilla jäljillä.
Kyllä kaikki eri moottorikonstruktiot ovat erilisia, pienikin muutos aiheuttaa laskelmat uusiksi. :lol:
Niinkuin edellisessä lausumissa viittasin, jo pieni kallistuskulman muutos vaikuttaa moottorin kokonaistasapainoon. :lol:
No lopputulemana mitäs mieltä olet tästä? (ote edellisestä kirjoituksestani)

Edelleen mikäli näin on niin väittely värähtelyistä voimista jne. lienee enempi abstraktilla tasolla kuin faktoissa ellei käsissä ole labratuloksia just tietystä moottorista?
Kyllä moottorit suunnitellaan matemaattisten, mekaanisten, lujuusopillisten lainalaisuuksien mukaan.
Sen jälkeen alkaa testaukset laboratorio-olosuhteissa. Siellä mitataan kaikki tarvittava, joten se ei ole mitään abstraktia mutu tuntumaa, vaan todellista faktaa jotka analysaattorit antaa.

Se on vaan niin vakava asia ne hallitsemattomat värähtelyt, jotka moottorissa vaikuttaa, että jos värähtelyjen solmupisteet toistuvasti osuu tietyllä värähtelytaajuudella samaan kohtaan...rikkoontuu moottori armottomasti. Sen vuoksi moottoria on kuormitettava kaikilla osakuormilla ja kierrosalueilla laboratorio-olosuhteissa.
Uskon tuohon. Ymmärsit kai että tarkoitinkin tätä foorumia kysymykselläni :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

OT:ksi tämä meni, mutta provosoituna piti taas herätellä käyttäjäkuntaa. :lol:

Alkuperäiseen kysymykseen löytyy selvä vastaus yli 3.5-litran moottoreista, kyllä niitä löytyy käyttötarkoitukseen kuin käyttötarkoitukseen hyvänsä.

Se, että moottori täytyisi olla yli 3.5-litran, ei sillä ole merkitystä, kun esimerkiksi 2.5-litran 5-sylinterisestä moottorista otetaan turvallisesti suhteessa suurempia tehoja ja vääntöä kuin ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jep. eli tään takia formuloiden moottorit taitavat olla kaikki v10:ejä.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

atlas kirjoitti:Jep. eli tään takia formuloiden moottorit taitavat olla kaikki v10:ejä.
ei vaan paras yhden sylinterin tilavuus on 0,3l
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kyllä nuo Formula 1:ten moottorit ovat V8 ja todellakin 0,3L/sylinteri
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Jep. eli tään takia formuloiden moottorit taitavat olla kaikki v10:ejä.
eiköhän tuo ollut ihan säännöissä sanottu, että piti olla V10, silloin kun ne oli niitä V10...aluksi 3,5 ltr ja lopuksi 3 ltr, nythän ne on ollut 2,4 ltr V8 taas vaihteeksi...

harva valmistaja muuten teki V10 konetta silloin, kun siihen oli vapaat kädet :wink: oli suoraa 4, V6, V8, V12, mutta ei tainnut yhtään V10 konetta olla, ennen kuin se määrättiin säännöissä... vai olikos jo loppuvaiheessa muutama vapaaehtoisesti tehty V10, saattoi olla, mutta silloinkin tais rakenteen määrätä joku muu asia, kuin "momenttipisteen solmukohdan sjoittuminen"... (eli painon, tehon ja kulutuksen suhde) V12 tais olla huonoin, mutta ferrari piti siitä kauan kiinni image syistä...

ne on nuo formula ykkösen koneet vähän huono esimerkki nykyaikana, siitä mikä rakenne on hyvä tai paras, kun kaikki on säännöissä määrätty, pieniä toleransseja tosin löytyy, tais olla sylinterin halkaisijalle annettu peräti parin millin liikkuma vara, suunnittele siinä sitten kone, joka eroaa muiden vastaavista edukseen :P
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

V-10 on niitä parhaita moottorikonstruktioita mitä on koskaan tehty, mutta kallis sellainen...eikä siihen ole kaikilla moottorivalmistajalla varaa.
Värähtelemättömillä moottoreillakin voi valmistuksen loppupelissä tulla torso, kun moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

atlas kirjoitti:Jep. eli tään takia formuloiden moottorit taitavat olla kaikki v10:ejä.
Oijoi. Eipä ole juuri tekemistä keskenään formulalla ja arkiajon diesel -koneella. Formula ei taida kunnolla käydä tyhjäkäyntiä vielä niissä kierroksissa, jossa dieselistä tulee jo kiertokanki kyljestä läpi.

Pari muutakin "pientä" eroa saattaa tarkemmin moottoritekniikkaa tunteva huomata. :D Vaikkapa liittyen polttoainetalouteen, tai jotain... :D
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ke 30.09.2009 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:V-10 on niitä parhaita moottorikonstruktioita mitä on koskaan tehty, mutta kallis sellainen...eikä siihen ole kaikilla moottorivalmistajalla varaa.
Värähtelemättömillä moottoreillakin voi valmistuksen loppupelissä tulla torso, kun moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen.
no, eihän noihin 5 ja 10 sylinteriin sitten kannata sekaantua ollenkaan, jos ne päättää räjähtää yllättäen, kun pientä kulumista alkaa ilmenemään :wink:

pitää muistaa kertoa kaverille, että nyt on syy löytynyt, miksi ne sen 5 mukiset mersun koneet on räjähtäneet, eli "moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen." ja kanki päättää tulla lohkosta läpi, kun sen momenttipiste ei enää pysynyt lohkon sisäpuolella :P
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:V-10 on niitä parhaita moottorikonstruktioita mitä on koskaan tehty, mutta kallis sellainen...eikä siihen ole kaikilla moottorivalmistajalla varaa.
Värähtelemättömillä moottoreillakin voi valmistuksen loppupelissä tulla torso, kun moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen.
no, eihän noihin 5 ja 10 sylinteriin sitten kannata sekaantua ollenkaan, jos ne päättää räjähtää yllättäen, kun pientä kulumista alkaa ilmenemään :wink:

pitää muistaa kertoa kaverille, että nyt on syy löytynyt, miksi ne sen 5 mukiset mersun koneet on räjähtäneet, eli "moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen." ja kanki päättää tulla lohkosta läpi, kun sen momenttipiste ei enää pysynyt lohkon sisäpuolella :P
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Täällä forumilla on nykyään parissakin topikissa, toinen niistä turbo-osastolla ja toinen esimerkiksi tämä, joissa puhutaan jostain ihan tähtitieteellisen ufoista jutuista, että oikein alkaa itkettää.

Oikein kaipaamaan jää niitä Maurin, Jorman, KOnjamiinin ja kumppanien kirjoituksia, joissa todettiin, että näin tehtiin ja näin ajettiin...siis ihan oikeasti.

R.I.P ...hienot jutut tällä forumilla.

...joo ja menee noi cdi miestenkin höpinät ihan pihalle nykyään meikäläiseltä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
no, kun ei sun kanssa voi oikein keskustella vakavasti mistään, ainakaan jos siinä on pariton luku sylintereitä...
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

joo sen takia itekkin yritin herätellä tota jorman tallin tapahtumia missä vois olla vielä ihan jotain moottori juttuja mitä on tehty ja miten pelannu. enpä edes muista millon olisin maurin kuulumisia/virittelyjä lukenu vaikka silläkin puolella varmasti tapahtunut. tässäkin on nyt kohta 2sivua jauhettu ihan muusta kuin aiheesta
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

rumilus kirjoitti:
napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:V-10 on niitä parhaita moottorikonstruktioita mitä on koskaan tehty, mutta kallis sellainen...eikä siihen ole kaikilla moottorivalmistajalla varaa.
Värähtelemättömillä moottoreillakin voi valmistuksen loppupelissä tulla torso, kun moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen.
no, eihän noihin 5 ja 10 sylinteriin sitten kannata sekaantua ollenkaan, jos ne päättää räjähtää yllättäen, kun pientä kulumista alkaa ilmenemään :wink:

pitää muistaa kertoa kaverille, että nyt on syy löytynyt, miksi ne sen 5 mukiset mersun koneet on räjähtäneet, eli "moottorin kulumisen johdosta moottori vaihtaakin momenttipisteen sijaintia yllättäen." ja kanki päättää tulla lohkosta läpi, kun sen momenttipiste ei enää pysynyt lohkon sisäpuolella :P
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
No, miksei kun kerta tiijät momenttipisteen salaisuuden.

Käytännössä kuitenkin suora kutonen pitää autossa olla. Vitoskone käy hätätilassa jos ei löydy suoraa kutosta.

Nykyäänhän alkaa saada jo kaasuturbiineita kun niitä kaikenlaisissa vehkeissä käytetään. Topikin aloittajan secciin voisi pistää kaasuturbiinin, olisi suomen ensimmäinen kaasuturbiinimersu ja varmasti ensimmäinen leimalla oleva kaasuturbiinihenkilöauto suomessa... :D Eikä tarvitse mukiluvusta inistä. katsoo vain ettei ylitä kriittistä kierroslukua ettei akseli ala VÄRÄHTELEMÄÄN :D :roll: :shock: :lol:

Teoriassa moottoriaan käyttävälle ja suunnittelupöydällä ajavalle saa olla vaikka 25 pyttyinen tähtimoottori. Tien päällä I6 on pelannut hyvin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Paddington
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 15.11.2007 10:20
Paikkakunta: Alkaa P:llä, loppuu A:lla, Hianoo olla Pohojammaalla

Viesti Kirjoittaja Paddington »

veskola kirjoitti:savua tulee sitten senkin edestä ja vieläpä ruuvaamaton yksilö :roll: Ei se kyllä liiku mihinkään :lol:
Liikkuhan tuo :lol: Ei savua ilman voimaa :roll:
Audi A6 Avant 2.5 TDi
(ex)W124 250D (Työkalu)
(ex)S123 300 TDT (Huvipuisto)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paddington kirjoitti:Liikkuhan tuo :lol: Ei savua ilman voimaa :roll:
No liikuu juu, eilen räpsähti kameratolppa prkl :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Paddington
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 15.11.2007 10:20
Paikkakunta: Alkaa P:llä, loppuu A:lla, Hianoo olla Pohojammaalla

Viesti Kirjoittaja Paddington »

Onneksi se on jo sun nimis, nii ei tuu mulle lappua, vai lähettäiskö ne tän sakkouudistuksen myötä myös vanhalle omistajalle lapon :shock:

Nii tähän sylinteri asiaan. Viimeset 3 autoa on W124 250D, audi A6 TDi R5 ja W123 300D. Eli viidellä pytyllä mennään :wink:

Mutta siihen SECiis paa OM606.
Audi A6 Avant 2.5 TDi
(ex)W124 250D (Työkalu)
(ex)S123 300 TDT (Huvipuisto)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ehtisköhän sen siirtämään vielä vaimon nimiin...hitto miksei kaikki mun autot ole sen nimissä...hmmm. Tippuisi sakot murto-osaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
no, kun ei sun kanssa voi oikein keskustella vakavasti mistään, ainakaan jos siinä on pariton luku sylintereitä...
Turhaahan tämä minun monologia on.

Tyydyn taas tarkastelemaan muutaman metrin korkuiseen pinoon polttomoottoritekniikan tietolähteisiin. Sen materiaalin kanssa ei tarvitse kinastella eikä kyseenalaistaa , mikä tai mitkä moottorityypit ovat selkeästi muita moottorikonstruktioita parempia.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Äh, taisi aueta taas oikein pandoran lipas, kun mainitsin 5 pyttyä...

Moottorin tasapainosta:
Rumilus on oikeilla jäljillä ainakin sikäli, että moottorin tasapainoon
kuuluu sekä ulkoinen että sisäinen tasapaino. Kuutonen on täydellisesti
ulkoisesti tasapainossa, mutta ei sisäisesti. Sisäinen tasapaino on
huonompi kuin viitosella (erään lähdeteoksen mukaan). Viitosen
ulkoinen tasapaino ei ole täydellinen. Moottorin kestävyyteen vaikuttaa
näiden asioiden lisäksi mm. kampiakselin vääntövärähtelyt, joiden
suhteen pitkä kampiakseli on huono.

Nelonen saattaa olla kestävämpi kuin viitonen, ainakin sillä on päästy
hyviin tuloksiin esim. BMW:n turbomoottoreissa formula 1:ssa. Tosin
formulatasolla ratkaistavia ongelmia on paljon enemmän kuin kuluttajille
tarkoitetuissa moottoreissa. Joka tapauksessa sylinteriluvun valintaan
vaikuttaa moni asia, mm. haluttu iskutilavuus, palamistapahtuman
kannalta 0,4-0,5 litraa per sylinteri taitaa olla paras.

Olen odottanut erästä alan oppikirjaa jo muutaman viikon, jotta voisin
tarkemmin perehtyä asiaan. Ajattelin silloin hiukan valaista asiaa
muillekin kiinnostuneille, jos saan jotain selville. Siihen asti taitaa olla
parempi olla väittämättä mitään eri moottorien kestävyydestä.

Moottorin valinnasta SEC:in:
Jos siihen SEC:in haetaan jotain aivan monsteria, niin ehkä se
3 litraa ja VNT on sitten liian kesy. Vaan eiköhän niilläkin saa SEC:n
vakiovoimansiirron notkahtamaan, joten moottorin lisäksi pitää varmaan
miettiä kokonaisuutta.

Väännön kannalta moottorin pitäisi pystyä pumppaamaan riittävästi
ilmaa, jotta kaikki aine palaa. Tehon kannalta moottorin pitäisi pystyä
kiertämään korkealle. Isolla dieselmoottorilla vääntö on yleensä pieni
ongelma, kun turbon avulla saadaan ilmaa riittävästi. Sen sijaan
kierrokset ovat isompi ongelma. Ja tehohan on kierrokset kertaa vääntö.

Mersun esikammiomoottorin hyvä puoli on, että palamisaika on pitkä,
kun palaminen alkaa jo esikammiossa. Lisäksi palaminen on aika
nopeata johtuen esikammion hehkuvista seinämistä, jotka hajottavat
polttoaineen pieniksi osiksi. Näistä syistä johtuen dieselöljy
ehtii palamaan esikammiomoottorissa korkeillakin kierroksilla, toisin
kuin yleensä dieselmoottorissa. Siksi esikammiomoottorista voi
saada korkean huipputehon.

Ongelmaksi muodostuu kuusisylinterisen moottorin pitkä kampiakseli,
jonka resonanssitaajuus on alhaalla. Moottorin kierrättäminen aina
resonanssitaajuuteen saakka rasittaa suuresti moottoria ja tuloksena
voi olla kampiakselin katkeaminen. Tätä voi estää hyvällä suunnittelulla
ja värinävaimentimella kampiakselin päässä. Kuusisylinterisellä
jo 6000 rpm on paljon, kun taas viitonen voi kiertää paljon korkeammalle
ilman vastaavaa ongelmaa.

Tästä syystä ajattelin, että viisisylinterinen voisi olla hyvä vaihtoehto
kuusisylinteriselle. Se pitää vaan saada hengittämään raikkaasti.

Kävin muuten eilen turbo-eemeliä moikkaamassa LDS:lla ja siellä
oli juuri sopiva turbo tuohon SEC:in.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rumilus kirjoitti:
napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
no, kun ei sun kanssa voi oikein keskustella vakavasti mistään, ainakaan jos siinä on pariton luku sylintereitä...
Turhaahan tämä minun monologia on.

Tyydyn taas tarkastelemaan muutaman metrin korkuiseen pinoon polttomoottoritekniikan tietolähteisiin. Sen materiaalin kanssa ei tarvitse kinastella eikä kyseenalaistaa , mikä tai mitkä moottorityypit ovat selkeästi muita moottorikonstruktioita parempia.
Yleinen taso vs. jonkin moottorityypin täsmällinen labratieto... Mielestäni siinä on huikea ero?

Ellei käsissä ole esim. om602:n sekä om603:n mittaustuloksia sekä em. tuloksiin pohjautuvaa asiantuntijan analyysiä labrasta on aivan turhaa väitellä kumpi on värähtelypisteiltään jne. toimivampi. Näin ollen om603 voi hyvinkin olla toimivampi tässä valossa katsottuna tai sitten ei. Fanaattista väittelyä asian tiimoilta ei kuitenkaan kannata alkaa virittelemään.

Yleinen taso tai teoria on just sitä, vain ja ainoastaan yleistä tai teoreettista tasoa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sikäli/mikäli katson vaatimattomasti kuuluvan siihen asiantuntijaryhmään, jotka tietävät kaiken oleellisen polttomoottorikonstruktioista.
Jarkolle; rumilius on vähän jäljillä asiasta...
en ole jäljillä, vaan tiedän tarkkaan mistä puhun.
5-syliterisen sisäisistä- ja ulkoisista värähtelyistä puhuttaessa on aivan kaksi eri asiaa, mitkä ovat haitallisia värähtelyjä moottorin murtumismekaniikan perusteella. Moottorin ulkoiset värähtelyt eivät riko itse moottoria.

Juha Ke:lle, jos levitän koko oppiarsenaalin tälle foorumille, olisi se hupaisaa. Mennään nyt tässä yhteydessä pintaliitoa.

Jarkko N:lle; Tästä syystä ajattelin, että viisisylinterinen voisi olla hyvä vaihtoehto
kuusisylinteriselle. Se pitää vaan saada hengittämään raikkaasti.

Kyllä kaikki moottorikonstruktiot saadaan kohtuullisesti hengittämään raikkaasti, kun vaan otetaan huomioon mm. täytös ja huuhteluväli.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

rumilus siteeraa minua hiukan väärin, ei tekstissä ole "vähän".
"Sikäli" viittaa rajoitettuun kannanottoon, joka koskee vain mainittua
osaa keskustelusta.

Usein ne henkilöt, jotka tietävät jostain asiasta ja
ymmärtävät asian täysin, pystyvät myös hyvin lyhyesti ja
ymmärrettävästi selittämään asian muille, jotka eivät sitä entuudestaan
tiedä. Vielä helpompi on selittää asia niille, jotka sen jo tietävät. Aivan
mahdotonta on taas selittää kenellekään, jos ei itse ymmärrä.

Koskaan ei ole pulaa niistä, jotka sanovat "ei se niin mene".
Aina on pulaa niistä, jotka sanovat, miten se sitten menee.
Toivotan kaikki tervetulleiksi mukaan foorumille, mutta erityisesti
toivoisin jälkimmäistä lajia.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

En väheksy kenkään tietoja, mutta kokemuksesta voin sanoa, että jotakin pitäisi olla perustietoa asiasta, ennekuin aloitetaan syvällisempään tarkasteluun asiassa.
Tämän topicin osalta en ole huomannut kirjoittajakunnassa sellaista tietämystä asiasta, joka antaisi aihetta keskutelun syventämiseen.

Tosin, onhan se ymmärrettävää, että täyspäinen alan osaaja ylipäätään tulisi tämäntasoiselle foorumin käyttäjäkunnalle kertomaan alan huippuosaamista. :shock:
Kyllä ne parhaat jutut ja tiedot täytyy ammentaa aivan jostain muualta.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

rumilus kirjoitti:
Tosin, onhan se ymmärrettävää, että täyspäinen alan osaaja ylipäätään tulisi tämäntasoiselle foorumin käyttäjäkunnalle kertomaan alan huippuosaamista. :shock:
Kerrankin samaa mieltä rumiluksen kanssa.Se on jo hyvä alku,että pystyt myöntämään vajavaisuutesi :mrgreen: .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

kilander kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Tosin, onhan se ymmärrettävää, että täyspäinen alan osaaja ylipäätään tulisi tämäntasoiselle foorumin käyttäjäkunnalle kertomaan alan huippuosaamista. :shock:
Kerrankin samaa mieltä rumiluksen kanssa.Se on jo hyvä alku,että pystyt myöntämään vajavaisuutesi :mrgreen: .
Jos on asiasisällön suhteen ymmärrystä vailla, ei silloin paljon voi vaatiakaan.
Täyspäinen kyllä osaa lukea kirjoitukseni niin, etten toki siinä asiassa itseäni kohdistanut.
Viimeksi muokannut rumilus, To 01.10.2009 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mutta jos tuossa pihassa seisoo tuommonen 400-500hv ja reilu 650nm 124 mersu nii ajattelitteko että pistän siihen secciin vaan sen 606 motin ilman mitään muita teknisiä muutoksia ?? siis olen itse rakentanut oman autoni joka nippelin paitsi ne jotka on pitäny koneistaa eli auto oli 200d ja siihen rakensin tuon 603 siihen laatikon laitot yms nii kyllä secci tullaan rakentamaan samalla tyylillä että kestää....
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Lukittu