MB300 moottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
opa82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 03.11.2004 21:28
Paikkakunta: Tampere

MB300 moottori

Viesti Kirjoittaja opa82 »

Kaveri on aikeissa ostaa 90-luvun alkupuolen w124-korista autoa 300:lla bensakoneella ja kyseli onko autossa ruisku vai kaasari? Luulisi noinkin uudessa jo ruisku olevan vai kuinka?

Nettiautosta katselin autoja ja näytti olevan 90-luvun alkupuolella sekä 12 että 24-venttiilistä konetta noissa. Onko näitä tehty samaan aikaa molempia vai missä vaiheessa venttiilien määrä vaihtui? Eräs kiikarissa oleva auto oli 1991-vuosimallia.

Jos on jotain vinkkejä tai tarkistuskohteita tuollaisesta autosta, niin nekin kiinnostaa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ruisku on. Ei ole tuota 3 litrasta saanut kaasarina.

300E-24V saanut 08/1989 alkaen ainakin täältä katsottuna http://www.mercefreaken.com/. Myös 12 venttiilistä tehty samaan aikaan.

2 litrasta bensaa saanut kaasarina ainoastaan tohon w124 koriin. Muut ovat ruiskuja.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Käsittääkseni 12 venttiilisten valmistus loppui 1993 :roll:

kannentiiviste kannattaa katsoa, onko päästänyt öljyä ulos. (moottorin apparin puoli etukulma)

itse ainakin tykkään tuosta 24 venttiilisestä. (onhan siinä n.30 heppaa enemmän tehoa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Jos haluut halvemmat huoltokustannukset ja varmemman tekniikan niin 12v ehottomasti
Merseedespents
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

vk00 kirjoitti:Jos haluut halvemmat huoltokustannukset ja varmemman tekniikan niin 12v ehottomasti
Mikäs siitä vajaaventtiilisestä varmemman tekee?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

vk00 kirjoitti:Jos haluut halvemmat huoltokustannukset ja varmemman tekniikan niin 12v ehottomasti
:shock: jos vajaaventtiilisen huoltokustannukset on alle 0€ niin sillähän pääsee jo tienaamaan :lol:

Onhan se totta että vajaaventtiilisen osat on halvempia, mutta kun niitä osia ei tarvitse vaihtaa, niin mitä väliä sillä on mitä siellä kaupan hyllyssä lukee?

Aika harvinaista on että joutuu venttiili koneistoa tms. uusimaan.
Kannentiivisteitä on vaihdettu muttei juuri muuta. (omasta m104:sta ei sitäkään)
kannentiiviste 24venaan on muistaakseni n.50€ ja 12venaan pari kymppiä halvempi.
Eipä tuolla vielä kuuhun mennä.

sano opa82 sille kaverilles että kattoo suoraan E320 mallinimellä :wink: (jos W210:n päättää hankkia niin suora kutonen on kestävämpi kuin se V6)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

JeremyH kirjoitti:sano opa82 sille kaverilles että kattoo suoraan E320 mallinimellä :wink: (jos W210:n päättää hankkia niin suora kutonen on kestävämpi kuin se V6)
Eipä nuo V6 kutosetkaan ole tuntunut hajoavan. Molemmat koneet kyllä mekaanisesti kestäviä niinkun mersun moottorit yleinsäkin.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Minä taas väitän kyllä kiven kovaa että nuo V-6 bensakoneet (eli M112 jne.)
ovat kyllä kestävämpiä ja varmatoimisempia kuin (M104) moottorit.
Itse en ole kuullut veekutosien vioista muutakuin ilmamassamittarit
joka maksaa noin 250e. Eikös suorissa tuppaa menemään johtosarjaa,
kannentiivistettä, venakopantiivistettä jne :?: :wink:

Lisäksi toi V-kutonenhan on riskimpikin.

Mulla on ollut itselläni M103 koneinen kakkosnepa ja sen kanssa
sai jonkunkerran taistella käyntiongelmien kanssa, samoten soppa
maistui suoralle kutoselle enemmän kuin tuolle M112:selle.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" (jos W210:n päättää hankkia niin suora kutonen on kestävämpi kuin se V6) "

Täytyy taas vanhana ukkona höristellä korviaan ja uskoako silmiään...kumpikohan on kestävämpi kyseisistä moottorityypeistä. :D

En uskalla nyt suoralta kädeltä tuomita v-6 moottorikonstruktiota huonommaksi kuin rivi-6. Molemmat moottorivaihtoehdot ovat huonoja.
Kestävät sen minkä kestävät, kunhan ei mennä piristelemään alkuperäisasetuksia.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Moniventtiilisten ongelma kannentiiviste ja johtosarjan hapertuminen. 12V:ssä ei noita ongelmia, mutta Ke-jet ruiskuhan tarjoaa aina mukavaa näperreltävää 8)

No eipä nuo ostamista estäviä ominaisuuksia ole. Hirmu ylävireisiä nuo koneet on, alavääntö "isoksi" bensakoneeksi aika heikko.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuo V6 juttu oli vain pieni lisäys suluissa. En ole tehnyt vertailuja kyseisten moottori mallien välillä sen kummemmin. "tietoni" perustuu siihen mitä olen kuullut.
Tietolähteelläni saattaa olla asenneongelma. (tuolla se taustalla taas karjuu "W114 oli viimeinen mersu")

Suuria eroja V6 ja R6 koneiden kestävyydessä ei taida olla :roll: (M112 vs M104/M103)

Biohajoavat johtosarjat ovat W124 korimallin alkuperäis varuste, mutta suurimasta osasta ne on jo vaihdettu pois. W210:aan niitä ei enään saanut. :wink:

Edit: alunperinhän oltiin ostamassa 90-luvun alkupään 300 bensaa joten taitaa nämä R6/V6 vertailut mennä hieman OT :roll:
Viimeksi muokannut JeremyH, Ma 12.10.2009 02:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

rumilus kirjoitti:" (jos W210:n päättää hankkia niin suora kutonen on kestävämpi kuin se V6) "

Täytyy taas vanhana ukkona höristellä korviaan ja uskoako silmiään...kumpikohan on kestävämpi kyseisistä moottorityypeistä. :D

En uskalla nyt suoralta kädeltä tuomita v-6 moottorikonstruktiota huonommaksi kuin rivi-6. Molemmat moottorivaihtoehdot ovat huonoja.
Kestävät sen minkä kestävät, kunhan ei mennä piristelemään alkuperäisasetuksia.
:lol: Minusta kun taas tuntuu että kutoset ovat joka suhteessa
parempia kuin neloset :wink: (ja bensasta tässä nyt puhun)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ymmärtääkö se autoa ostava itse mitään autoista, vai pitääkö sen aina mennä pajalle ja maksaa siitä, jos joku hieman "huoltaa" autoa :roll:

jos näin, niin sitten voi olla parempi pysyä kaukana 20 vuotta vanhoista bensakoneisista autoista...

tuota omaa 300 E:n ke-jettiä kun olen tutkinut, se niin se ainakin tuntuu vaativan aika usein pientä näpertelyä (en ole vielä ehtinyt vakavasti perehtyä koko ruiskuun, kun autokaan ei ole ollut vasta kuin vajaan viikon mulla...) nytkin se on siinä kunnossa, että ei lähde käyntiin, vaan kastelee vain tulpat :D

kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km vaikka ruisku tuntui antavan koneelle niin paljon soppaa, mitä se ikinä pystyi, putkesta tuli niin musta savu, että kauempaa olis luullut ruuvatuksi dieseliksi :P niin ja lopuksi kävi enää 4 pytyllä, kun 2 ja 5 pytyn tulpat oli nokeentunut liikaa suorittamaan annettua tehtäväänsä...

ei perkele, ei tuo kulutus ollutkaan noin pieni, muistin nyt että autoa hinattiin ensin n. 30 km matka :P no alle 20ltr/km kuitenkin 8)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

:lol: :lol:
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

AM kirjoitti:Moniventtiilisten ongelma kannentiiviste ja johtosarjan hapertuminen. 12V:ssä ei noita ongelmia, mutta Ke-jet ruiskuhan tarjoaa aina mukavaa näperreltävää 8)

No eipä nuo ostamista estäviä ominaisuuksia ole. Hirmu ylävireisiä nuo koneet on, alavääntö "isoksi" bensakoneeksi aika heikko.
Johtosarjan maatuminen ei koske 300-24 -malleja. Kannentiiviste kestänee jotain parisataa tuhatta kerrallaan.

Vääntö on aika ohutta pienillä kierroksilla kaikissa Alle 8-sylinterisissä BensaMersuissa. Kuutosen ulvottaminen punarajalla (7000r/min) on hienoa kuunneltavaa ;)
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

:lol: :lol: , ja bensaa palaa. :lol: :lol:
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Se on kyllä tosi jos ei ole paikkaa korjata tai haluja välillä autoa näprätä niin voi tulla kalliiksi noi ke-jetit. Ja sekin ku viet korjaukseen niin eipä nekään sitä aina osaa korjata. Rahat kyllä ottaa :?

Alkujaan en kyl itsekkään noista ruiskuista paljoa tiennyt mutta tekemällä oppii.. Eikä noi nyt vielä mitään rakettitiedettä ole. Tietoa ja materiaalia löytyy vaikkapa täältä ja kirjastosta.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Juhanit kirjoitti:
Johtosarjan maatuminen ei koske 300-24 -malleja.
Aina oppii uutta, muistelin että koski jo viimeisiä 300:siakin.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

JeremyH kirjoitti:
vk00 kirjoitti:Jos haluut halvemmat huoltokustannukset ja varmemman tekniikan niin 12v ehottomasti
:shock: jos vajaaventtiilisen huoltokustannukset on alle 0€ niin sillähän pääsee jo tienaamaan :lol:

Onhan se totta että vajaaventtiilisen osat on halvempia, mutta kun niitä osia ei tarvitse vaihtaa, niin mitä väliä sillä on mitä siellä kaupan hyllyssä lukee?
Hyvä esimerkki,venttiilin-nostajat, menee lähes jokaisesta vanhemmasta mersusta vaihtoon,joskus 12venaseen töineen osineen jotain 400e pintaa tais olla,mietippä sama 24venaseen säästät jo pitkän pennin sillä.Kyllä noihin vaan osia saat uppoomaan ja aina se halvemmaks tulee 12venaseen, ainakin konehuoneenpuolella.Tota en oikein käsitä miten niin osia ei tarvitse vaihtaa? Sulla ei ole tainnu olla koskaan kumpaakaan kyseistä laitoista..
Merseedespents
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

vk00 kirjoitti:Hyvä esimerkki,venttiilin-nostajat, menee lähes jokaisesta vanhemmasta mersusta vaihtoon,joskus 12venaseen töineen osineen jotain 400e pintaa tais olla,mietippä sama 24venaseen säästät jo pitkän pennin sillä.Kyllä noihin vaan osia saat uppoomaan ja aina se halvemmaks tulee 12venaseen, ainakin konehuoneenpuolella.Tota en oikein käsitä miten niin osia ei tarvitse vaihtaa? Sulla ei ole tainnu olla koskaan kumpaakaan kyseistä laitoista..
Esim. tuossa avataressa näkyy 24 venttiilinen :wink:

Ainahan kaikkiin autoihin jotain voi tulla, mutta ei noita nostajiakaan tarvitse joka vuosi olla uusimassa.

Miksi niitä osia vaihtamaan tai niiden hinnalla kauhistelemaan, jos ei tarvitse vaihtaa/ostaa?
Suvussa/kaveri piirissä on ollut muutamia M104 ja M103 koneita, enkä ole kuullut että yhteenkään olisi tarvinnut ostaa uusia nostajia.
Jos nuo nostajat olisivat tyyppivika ja niitä joutuisi uusimaan vähän väliä niin silloin varoituksesi olisi aiheellinen.

Jos ostaisit nyt kaksi täsmälleen samassa kunnossa olevaa autoa, toinen 24vena ja toinen 12vena. Ajaisit ja pitäisit niitä samalla tavalla viisi vuotta, niin väitän ettei ylläpito kustannuksissa olisi kovinkaan suurta eroa.

Monet muut paitsi kannen osathan noissa on samoja. Tosin moni varaosaliike hinnoittelee ne eri tavalla. Mutta se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa.
Kyllähän joissakin liikkeissä myydään esim. kuorma-auto sprinterin jarruja lähes kaksin kertaisella hinnalla verrattuna pakun jarruihin. Mitään käytännön eroahan noilla jarruilla ei ole.

Olet oikeassa siinä että venttiili remontit yms. on kalliimpia 24venaseen. mutta pitää olla huonoa tuuria että sellaisen joutuu parin vuoden sisällä tekemään. Kannen tiivisteitähän näistä pääsee vaihtelemaan muutaman vuoden välein, mutta silloin puhutaan niin pienistä rahoista 12 ja 24 venasen välillä että yhden baari illan jättäminen väliin kuittaa koko homman moninverroin.

Sitä kalliimmaksi kaikkien mahdollisten osien vaihto autoon tulee mitä uudempaa/hienompaa tekniikkaa niissä on. Mutta kuka miettii ostaessaan autoa että "ei tota voi ostaa kun siinä on sähköllä toimivat ikkunat, niihinhän voi tulla vikaa ja se maksaa" <- mielestäni verrattavissa 12/24 venan hankintaan, kyllähän sähkölasin nostin maksaa enemmän kuin vievi...

Jos ei ole varaa ajaa mersulla niin mene taxilla, sano vaarivainaakin :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sen verran on kokemusta noista 24 venasista että viis vuotta on menty ja noin 100tkm:ää..

Kanspahvin olen kerran vaihtanu ja hintaa tuli kys.om. rojektille hintaa n. 400 euroo.
Ottaen huomioon että ite sen tein ja siihen uusittiin yläpään tiivarit, (lukuun ottamatta venakoppaa) kannenpultit uusittiin ja kansi kävi venttiileitä myöten läppäyksen ja oikasun ja venavarrenkumit myös uusittiin.

Olen uusinut myös ruiskunsuuttimet. Ne kustanti n.200-300 ekua. (sain ne täältä foorumilta uusina)

Pakkilamellit ol jo paskana ostaissa ja loota rempattiin heti.(Siekkinen)

Ja nyt on rojektina menossa alatukivarret kun alapallot on väljät.(tod.näk. orkkikset ajettu n. 260tkm.)?
Nekin tuli Saksasta ja maksoi 450 kaikkineen molemmat. Täältä marmoritiskiltä n.1100 molemmat. (sport alusta).
Alapallot maksaa 12 tappiseen noin. 20 ekua kpl. kun ne voi vaihtaa.

Nyt naksuttaa nostajat kylmänä n. puol min. ja nähdään nyt tehdäänkö niille vain polttoöljykylpy ja katotaan lähteekö naksutus (vain paskaset?).

OT. Toisekseen tul mieleen kun kaveri vaihto tossa väykkyyn alapallot keväällä.
Toinen oli tarvike ja sitä sille sanoin että elä osta tarviketta.

No käytti katsurilla ja nyt oli toinen alapallo väljä! Ajettu noin 3tkm:ää!
Ja se tarvikepallo ihan paskana.
Halpakin voi tulla kalliiksi. :D

Ja toi johtosarja ongelma on ennemmin noitten 320:n ropleema.
Niinkun tossa ylempänä tuli jo ilmi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti: kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km vaikka ruisku tuntui antavan koneelle niin paljon soppaa, mitä se ikinä pystyi, putkesta tuli niin musta savu, että kauempaa olis luullut ruuvatuksi dieseliksi :P niin ja lopuksi kävi enää 4 pytyllä, kun 2 ja 5 pytyn tulpat oli nokeentunut liikaa suorittamaan annettua tehtäväänsä...

ei perkele, ei tuo kulutus ollutkaan noin pieni, muistin nyt että autoa hinattiin ensin n. 30 km matka :P no alle 20ltr/km kuitenkin 8)
YMPÄRISTÖRIKOLLINEN :mrgreen:
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Vääntö on aika ohutta pienillä kierroksilla kaikissa Alle JA 8-sylinterisissä BensaMersuissa. Kuutosen ulvottaminen punarajalla (7000r/min) on hienoa kuunneltavaa ;)[/quote]

eipä se tuossa vapaastihengittävässä kasissakaan ole kummoinen alle 3000 :ssa. Mutta sen jälkeen riemu repee.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

RH kirjoitti:
napa kirjoitti: kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km...
YMPÄRISTÖRIKOLLINEN :mrgreen:
minä en maksa tyhjästä :D jos mulle lyödään "ympäristön pelastumisen nimissä" (mitä muutakaan nämä käyttömaksut ym. on...) joku lasku käteen, niin varmistan, että sille laskulle tulee myös katetta :P

ruiskun vikakin on nyt tod.näk. selvitetty :roll: se säätöruuvi oli ruuvattu sieltä irti ja ruisku tuntuu antavan max. määrän polttoainetta jatkuvasti... ei ihme jos käynti oli "hieman" ontuvaa :D no, tuskin mä tuota ke-jettiä jaksan kauaa kattella, laitan sen nyt sellaiseen kuntoon, että autoa voi tarvittaessa siirrellä omin voimin ja ennen katsastusta vaihdan siihen megasquirtin... vois saada jopa kulutuksen alle tehtaan arvojen... tuollainen säädettävä sähköruisku antaa kuitenkin hieman paremmat mahdollisuudet siihen, kuin mekaaninen jälkisähköistetty ke-jet... sillä vois jopa taikoa hieman lisää sitä kadoksissa olevaa "alavääntöä"... ainakin mitä muissa koneissa on tullut tuota megaa käytettyä, niin moottorit tuntuvat muuttavan ominaisuuksiaan aika radikaalisti :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:
RH kirjoitti:
napa kirjoitti: kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km...
YMPÄRISTÖRIKOLLINEN :mrgreen:
minä en maksa tyhjästä :D jos mulle lyödään "ympäristön pelastumisen nimissä" (mitä muutakaan nämä käyttömaksut ym. on...) joku lasku käteen, niin varmistan, että sille laskulle tulee myös katetta :P
Juu. Vitsi, vitsi.
:wink:
Eipä tässä itsekään siihen pahimpien viherpipertäjien klaaniin kuuluta. Esim. omat työmatka-ajot 30km suuntaan sujuu leppoisasti bensakasin hyristessä ja vaimokin, pahus, käy töissä 80km päässä. Ja kumpikin lähtee aamuisin eri suuntiin, eli synergiaetuja ei ole jaossa.
Sitä paitsi, jotenkin tuntuu vähän tekaistulta tämä hiilidioksidipäästöjä vastaan taistelu ja ilmastonmuutoksella asiassa ratsastaminen, kun tosiasia lienee kuitenkin, että ihmiskunta polttaa kaiken öljyn, mikä sillä on. Eri asia sitten tietenkin on, että meneekö tähän 10 vuotta enemmän vai vähemmän aikaa.
Itse asiassa tuo kasikone on meikäläisestä tehnyt jo siinä määrin ekoautoilijan, että sitä ei esim. ihan lähikauppareissulle tohdi tulille paukauttaa, vaan menen sitten polkupyörällä.

No nyt on menty niin paljon ohi aiheesta, että kommentti siihenkin vielä. Eli sukulaismiehellä oli muutama vuosi takaperin W124 E320. Jäänyt elävästi mieleen, kun tuolloin ihmettelin, että ko. laite kulki ihan käsittämättöman paljon terhakkaammin kuin samoihin aikoihin kokeilemani vanhempi 300E. Jo haukuttu alaväännön puutekin oli 320-mallissa perstuntumalta paaaallljon vähäisempi. Ko. satalankku oli muutenkin ihan asiallinen peli. Musta auto mustinen erillisine takaistuimineen ym. hyvine varusteineen. Sellaista E320 lankkua itse suosittelisin. Kyllä tuo nimittäin on jo oikeasti kuitenkin enemmän vähemmän harrasteauto ja harrastamiseenhan sitä kannattaa aina vähän enempi panostaa. Pitkän päälle mielekkäämpää.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

napa kirjoitti:kulutus ei ollut kovin paha, kun sillä viimeksi ajoin... 35 ltr/205 km...
Omassani on pyörinyt kulutus tuossa kympin paikkeilla. keskiarvo taitaa olla 10,5... Pienin millä olen päässyt on ollut 8,9 ja suurin on päälle 50+takakumit.

Taitaa minulla olla säädöt vielä aika hyvin kohdillaan (2007 kesällä säädätetty mersulla saksassa)
Mutta jos tuosta alkaa säädöt heittämään niin olen kiinnostunut myöskin tuosta Megasquirtista (googlella kun hain tietoa tuosta squirtista, niin päädyin K18 sivuille :oops: )
Joten jos joskus päätät ryhtyä projektiin, niin kerrothan siitä täällä forumilla. Kiitos.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eikös tuo 104 kone ole jo sähköruiskulla... sen kanssa pääsee megan kanssa paljon helpommlla, kun ei tartte tehdä, kuin johtosarja ja säätää, tuo 103 kone vaatii kuitenkin näpertelyä paljon enemmän, esim. ke-jetin suuttimet pitää vaihtaa sähköisiin ja tehdä bensatukki jne. vaikka ei se mikään kova homma ole tuon 103 koneen "mega yhteensopivaksi" laittaminen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:eikös tuo 104 kone ole jo sähköruiskulla... sen kanssa pääsee megan kanssa paljon helpommlla, kun ei tartte tehdä, kuin johtosarja ja säätää, tuo 103 kone vaatii kuitenkin näpertelyä paljon enemmän, esim. ke-jetin suuttimet pitää vaihtaa sähköisiin ja tehdä bensatukki jne. vaikka ei se mikään kova homma ole tuon 103 koneen "mega yhteensopivaksi" laittaminen...
Molemmat on M104:sia 300-24 ja 320. Ainut jotain pieniä lukuja perään mut kuitenkin.
M103 on se 12 tappinen.

Vanha 300-24 on mekaaninen ja toi 320 on jo sähköruutalla.(ja näissä on ne bio hajoovat johtosarjat siis nämä 320:set)
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ti 13.10.2009 22:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, itsekkin vähän tutkiskelin tuota m104 konetta netin avustuksella ja yllätyin, kun myös sitä oli tehty ke-jetillä :shock:

tuo m103 kone onkin jo aika tuttu...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:juu, itsekkin vähän tutkiskelin tuota m104 konetta netin avustuksella ja yllätyin, kun myös sitä oli tehty ke-jetillä :shock:

tuo m103 kone onkin jo aika tuttu...
Melkein enemmän mekaanisella kun uudella tekniikalla. :lol: (tai no joo? samat vuodet eli pari vuotta molempia on noita painettu)
Kumpi lie sit moni lukusempi??

Mut eipä noissa olekkaan muuta yhtäläisyyksiä kun toi lohko/mekaaninen tekniikka lukuunottamatta ruiskua.
Ja iskutilavuus.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin