m104 & nokka-akselin asento-anturi
m104 & nokka-akselin asento-anturi
Mielenkiinnon takia kysyn tätä kun osaa kädessäni pyörittelin
Kertokaapa mikä/miten ko. muovihärpäkkeessä voi mennä rikki? pelkkää muovia päällisinpuolin eikä minkäännäköstä rikkoutuvaa osaa näkyvissä & hintaa kuitenkin se 100e kl varaosissa
Ja miten tämä anturi käytännössä toimii kun kuitenki siinä on vain (yhtään väheksymättä) se pyöreä muovimötikkä?
Kertokaapa mikä/miten ko. muovihärpäkkeessä voi mennä rikki? pelkkää muovia päällisinpuolin eikä minkäännäköstä rikkoutuvaa osaa näkyvissä & hintaa kuitenkin se 100e kl varaosissa
Ja miten tämä anturi käytännössä toimii kun kuitenki siinä on vain (yhtään väheksymättä) se pyöreä muovimötikkä?
olikos tämä se osa, joka laskee vain sitä, koska nokka-akseli on pyörähtänyt yhden kierroksen, eli moottori on tehnyt täyden työkierron
jatkokysymys samasta aiheesta/osasta tulevaisuutta ajatellen, jos itsellekin tulis tarvetta joskus tietää kyseistä osasta...
onko muuten tuo systeemi hall, vr vai optisella anturilla niin ja se anturi tekniikka siellä varmaan maksaa muutaman kympin ja muu on sitten valmistajan ja jälleenmyyjien katetta...
jatkokysymys samasta aiheesta/osasta tulevaisuutta ajatellen, jos itsellekin tulis tarvetta joskus tietää kyseistä osasta...
onko muuten tuo systeemi hall, vr vai optisella anturilla niin ja se anturi tekniikka siellä varmaan maksaa muutaman kympin ja muu on sitten valmistajan ja jälleenmyyjien katetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ai jaa, kyseessä on siis vain tuo pelkkä anturi, jonka hinta on normaalisti jotain 10-15 € luokkaa
mä luulin, että se olis edes pakattu johonkin hienoon muovikoteloon ja saatu paljon teknisemmän näköinen laite aikaiseksi
mä luulin, että se olis edes pakattu johonkin hienoon muovikoteloon ja saatu paljon teknisemmän näköinen laite aikaiseksi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kun oliskin pakattu niin kehtais edes pyytää tommosta hintaa...napa kirjoitti:ai jaa, kyseessä on siis vain tuo pelkkä anturi, jonka hinta on normaalisti jotain 10-15 € luokkaa
mä luulin, että se olis edes pakattu johonkin hienoon muovikoteloon ja saatu paljon teknisemmän näköinen laite aikaiseksi
toi nyt täytyy vaihtaa kun vikakoodit siihen viittasi
Kyllä tuo on hal sys sielä sisällä on magneetti joka reakoi kun se pellinpala ketjupyörässä menee sen ohihc3 kirjoitti:Kun oliskin pakattu niin kehtais edes pyytää tommosta hintaa...napa kirjoitti:ai jaa, kyseessä on siis vain tuo pelkkä anturi, jonka hinta on normaalisti jotain 10-15 € luokkaa
mä luulin, että se olis edes pakattu johonkin hienoon muovikoteloon ja saatu paljon teknisemmän näköinen laite aikaiseksi
toi nyt täytyy vaihtaa kun vikakoodit siihen viittasi
epäilisin että johtovika jossain tuskin tuo anturi hajoo
tuumi
c180T 1997 330000KM
jotain vastusta sen pitäis näyttää ja sitten kun siihen eteen laittaa pellin/liikuttaa sitä, niin pitäis arvo muuttuilla, ihan samoin, kuin vaikka abs:n anturin testaus...hc3 kirjoitti:joo aika käsittämättömältä tuntuu että magneetti hajoais jos ei sitten ton mötikän sisällä ole niiden liittimien "juotokset/johdot irronnut"
Mites toi anturille menevä johto mitataan oikea oppisesti ja mitä sen pitäis näyttää?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jaahas, pohojammaaki on heränny =) joko siä päin on lunta?napa kirjoitti:jotain vastusta sen pitäis näyttää ja sitten kun siihen eteen laittaa pellin/liikuttaa sitä, niin pitäis arvo muuttuilla, ihan samoin, kuin vaikka abs:n anturin testaus...hc3 kirjoitti:joo aika käsittämättömältä tuntuu että magneetti hajoais jos ei sitten ton mötikän sisällä ole niiden liittimien "juotokset/johdot irronnut"
Mites toi anturille menevä johto mitataan oikea oppisesti ja mitä sen pitäis näyttää?
Tiätkö mitä ton anturin johdon pitäs näyttää jos käyn sit mittailemas & mihin pistän mittarin valitsimen (aikoinaan ollut onnellinen toyotan omistaja eikä ole tarvinnu käyttää yleismittareita muutakun ajaa pitkin lakeuden raitteja)
kuuraa on vähä maassa, mutta ei vielä "lunta", hetken oli luntakin, mutta se suli äkkiä pois...hc3 kirjoitti:Jaahas, pohojammaaki on heränny =) joko siä päin on lunta?napa kirjoitti:jotain vastusta sen pitäis näyttää ja sitten kun siihen eteen laittaa pellin/liikuttaa sitä, niin pitäis arvo muuttuilla, ihan samoin, kuin vaikka abs:n anturin testaus...hc3 kirjoitti:joo aika käsittämättömältä tuntuu että magneetti hajoais jos ei sitten ton mötikän sisällä ole niiden liittimien "juotokset/johdot irronnut"
Mites toi anturille menevä johto mitataan oikea oppisesti ja mitä sen pitäis näyttää?
Tiätkö mitä ton anturin johdon pitäs näyttää jos käyn sit mittailemas & mihin pistän mittarin valitsimen (aikoinaan ollut onnellinen toyotan omistaja eikä ole tarvinnu käyttää yleismittareita muutakun ajaa pitkin lakeuden raitteja)
jotain ohmeja sen pitää näyttää, mutta kokoluokasta ei ole tietoa, eli laitat yleismittarin sille ohm. asennolle ja alat tutkimaan mitä näyttää missäkin tilanteessa (rautaa anturin edessä ja ei/vaihtuko lukema, kun sitä rautaa heiluttelee siinä anturin edessä...) ei kai tuossa muuta testattavaa ole
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Lukemia tuli mutta samaa lukua näytti vaikka pisti metallia anturin eteen tai einapa kirjoitti:kuuraa on vähä maassa, mutta ei vielä "lunta", hetken oli luntakin, mutta se suli äkkiä pois...hc3 kirjoitti:Jaahas, pohojammaaki on heränny =) joko siä päin on lunta?napa kirjoitti:jotain vastusta sen pitäis näyttää ja sitten kun siihen eteen laittaa pellin/liikuttaa sitä, niin pitäis arvo muuttuilla, ihan samoin, kuin vaikka abs:n anturin testaus...hc3 kirjoitti:joo aika käsittämättömältä tuntuu että magneetti hajoais jos ei sitten ton mötikän sisällä ole niiden liittimien "juotokset/johdot irronnut"
Mites toi anturille menevä johto mitataan oikea oppisesti ja mitä sen pitäis näyttää?
Tiätkö mitä ton anturin johdon pitäs näyttää jos käyn sit mittailemas & mihin pistän mittarin valitsimen (aikoinaan ollut onnellinen toyotan omistaja eikä ole tarvinnu käyttää yleismittareita muutakun ajaa pitkin lakeuden raitteja)
jotain ohmeja sen pitää näyttää, mutta kokoluokasta ei ole tietoa, eli laitat yleismittarin sille ohm. asennolle ja alat tutkimaan mitä näyttää missäkin tilanteessa (rautaa anturin edessä ja ei/vaihtuko lukema, kun sitä rautaa heiluttelee siinä anturin edessä...) ei kai tuossa muuta testattavaa ole
viittais pahasti siihen, että anturi on paskana...hc3 kirjoitti:
Lukemia tuli mutta samaa lukua näytti vaikka pisti metallia anturin eteen tai ei
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sehän olisi helpotus jos itse anturi ois paskana kun toisena vaihtoehtohan olisi että johdoissa olisi häikkää mikä ei itsessään ilahduta ainakaan positiivisesti täs moottorimallisnapa kirjoitti:viittais pahasti siihen, että anturi on paskana...hc3 kirjoitti:
Lukemia tuli mutta samaa lukua näytti vaikka pisti metallia anturin eteen tai ei
Tuli mieleen että pitäiskö tuon vastuksen muuttua anturis ellei sille tule virtaa?
Johtoon/liittimeen näytti tulevan kahteen vajaa 12v, keskimmäiseen & toiseen reunaan
olen joskus leikkinyt tuommoisella anturilla citroen cx joka oli vauhtipyörässä sytytykseen se oli vain magmeettihc3 kirjoitti:Sehän olisi helpotus jos itse anturi ois paskana kun toisena vaihtoehtohan olisi että johdoissa olisi häikkää mikä ei itsessään ilahduta ainakaan positiivisesti täs moottorimallisnapa kirjoitti:viittais pahasti siihen, että anturi on paskana...hc3 kirjoitti:
Lukemia tuli mutta samaa lukua näytti vaikka pisti metallia anturin eteen tai ei
Tuli mieleen että pitäiskö tuon vastuksen muuttua anturis ellei sille tule virtaa?
Johtoon/liittimeen näytti tulevan kahteen vajaa 12v, keskimmäiseen &
toiseen reunaan
vein sen sisään ja Osciloskoopilla tutkin mitä tapahtuu kun ruokalusikalla sitä härnäsin
joo virta nousi joka kerta kun lusikalla pyyhkäsin ohi totesin että toimiihan tämä ,, mutta mikä lukee tämän pulssin
c180T 1997 330000KM
Kun nyt ollaan jakopäässä niin Kerron että Mittasin imu nokan päässä olevan magneetti ohjurin uteliaisuudessaniblobar kirjoitti:olen joskus leikkinyt tuommoisella anturilla citroen cx joka oli vauhtipyörässä sytytykseen se oli vain magmeettihc3 kirjoitti:Sehän olisi helpotus jos itse anturi ois paskana kun toisena vaihtoehtohan olisi että johdoissa olisi häikkää mikä ei itsessään ilahduta ainakaan positiivisesti täs moottorimallisnapa kirjoitti:viittais pahasti siihen, että anturi on paskana...hc3 kirjoitti:
Lukemia tuli mutta samaa lukua näytti vaikka pisti metallia anturin eteen tai ei
Tuli mieleen että pitäiskö tuon vastuksen muuttua anturis ellei sille tule virtaa?
Johtoon/liittimeen näytti tulevan kahteen vajaa 12v, keskimmäiseen &
toiseen reunaan
vein sen sisään ja Osciloskoopilla tutkin mitä tapahtuu kun ruokalusikalla sitä härnäsin
joo virta nousi joka kerta kun lusikalla pyyhkäsin ohi totesin että toimiihan tämä ,, mutta mikä lukee tämän pulssin
tyhjäkäynnillä sinne meni johdoista 5 v ja kun kierroksia oli 1500 niin sain sieltä 13 v
Sitten mittasin käämin sen vastus oli 10 ohm
ehjältä vaikuttaa
faktaa vaan
c180T 1997 330000KM