Sami H. kirjoitti:Suutin avautuu, kun paine syöttöputkessa ylittää suuttimen avautumispaineen. Polttoaineen paine on kuitenkin kai selkeesti suurempi kuin avautumispaine, jotta suihku on tasainen. Jos paine jää yhdessä syöttöputkessa lähelle avautumispainetta (siis suurempi kuin avautumispaine), mutta selkeästi alemmas kuin muihin sylintereihin menevissä putkissa, ilmeisesti suihku voi olla leveä tai pisarat suurempia tai jotain sellasta, kuitenkin poikkeava hyvästä suihkusta. Voisko tämä kuulua myös käyntiäänessä naputuksena? Tätä hain tolla pumpun viallisuudella.
Toinen vaihtoehtohan on, että syöttömäärä jää alhaiseksi jossain pytyssä, koska a) pääakselin (nokka-akseli?) laakerit välykselliset ja sen vuoksi nokka ei paina elementtiä riittävästi tai b) nokka kulunut. Vai mitäs?
tossa joku aika sitten purkasin yhden syöttöpumpun saadakseni tarkemman selvyyden koko laitteen toiminnasta. sillä tiedolla, mitä tosta pumpun tutkimisesta nyt opin, niin tohon kysymykseen voisin vastata, että jos nokka-akselin toisen pään laakeri, kumman pään laakeri tahansa siis on väljä, niin vaikuttaa se suoraan ruiskutukseen. ensinnäkin ruiskutukset ei ole enään kalibroidut keskenään, eli ruittaa eri pyttyihin eri määrän soppaa. ja toisekseen saattaa pikkasen muuttaa ruiskuennakkoo, mutta sitä vaan pikkasen.
niin, ja sitten lisäys tohon suutinputki juttuun. oman logiikan, maalaisjärkisen päättelyn ja erilaisten moottoreitten korjaushistorian tuoman kokemuksen perusteella uskaltaisin väittää, että tollasessa vanhassa mersun diiselissä, missä ruiskutuspaineet heiluu 110 ja 150 baarin välissä riippuen vähän moottorista, ei ole kauheen oleellista onko joku suutinputki sentin taikka pari pitempi. jos kysymyksessä olis vaikka 30 senttiä taikka enemmän, niin sitten saattais alkaa oleen jo vaikutustakin, mutta tollasilla pikkasen reilulla 100 baarilla ja suht lyhkäsillä paksuseinämäisillä metalliputkilla diiselin kasaanpainuminen ja putken jousto on niin olematonta, että ei vaikuta mihinkään.
tämä siis vaan oma mielipide ja päätelmä asiasta.