250d säklättää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

veskola kirjoitti:Toi minua on aina kiinnostanut, paljonko tulee eroa *) jos kolmella pytyllä on 20 cm ja yhdellä olisikin 23 cm putki.

Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?

*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Jotkut moottori valmistajat käyttävät saman mittaisia mutta dieselseppä sano että ei vaikutusta.Mutta neste painuu kasaan paitsi vesi niin ois kai siinä ihan pikkuinen mahdollisuus olla eri syöttö määrä vaikka ei sitä kukaan kai millään mittarillakaan huomaa.
Paineputket on kyllä tosi paksut joten sieltä se ei anna periksi ja jos antaa niin tulee vuotoja ja halkeamia.
Myös voisi miettiä miten paljon vaikuttaa onko dieselpolttoaine lämmin tai kylmä että millainen teho ero?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

atlas kirjoitti:
veskola kirjoitti:Toi minua on aina kiinnostanut, paljonko tulee eroa *) jos kolmella pytyllä on 20 cm ja yhdellä olisikin 23 cm putki.

Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?

*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Jotkut moottori valmistajat käyttävät saman mittaisia mutta dieselseppä sano että ei vaikutusta.Mutta neste painuu kasaan paitsi vesi niin ois kai siinä ihan pikkuinen mahdollisuus olla eri syöttö määrä vaikka ei sitä kukaan kai millään mittarillakaan huomaa.
Paineputket on kyllä tosi paksut joten sieltä se ei anna periksi ja jos antaa niin tulee vuotoja ja halkeamia.
Myös voisi miettiä miten paljon vaikuttaa onko dieselpolttoaine lämmin tai kylmä että millainen teho ero?

Tämä dieselseppä ei nyt ole oikein perillä, mikä merkitys dieseltekniikassa on ruiskutusputkien samanmittaisuudella.
Ensimmäinen syy on tietenkin tasainen ruiskutus jokaiselle sylinterille, ruiskutusjättämää ei sallita yhtään.
Jo kahden sentin pituusmuutos aiheuttaa selvän käyntihäiriön, joka konelabrassa huomataan.
Pumpun...ruiskutusputken ja suuttimen välillä on aina tietty paine, vain polttoaine-elementin nostama paine avaa suuttimen avautumispaineen kulloisessa tapauksessa.
On toki muitakin tekijöitä ja haittaavia vaikutuksia, jos ruiskutusputket ovat eri mittaisia....senhän jo melkein kaikki tietävät mitä ne ovat, mitä asianosainen on aikaisemmissa topiceissa kirjoitellut.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Suutin avautuu, kun paine syöttöputkessa ylittää suuttimen avautumispaineen. Polttoaineen paine on kuitenkin kai selkeesti suurempi kuin avautumispaine, jotta suihku on tasainen. Jos paine jää yhdessä syöttöputkessa lähelle avautumispainetta (siis suurempi kuin avautumispaine), mutta selkeästi alemmas kuin muihin sylintereihin menevissä putkissa, ilmeisesti suihku voi olla leveä tai pisarat suurempia tai jotain sellasta, kuitenkin poikkeava hyvästä suihkusta. Voisko tämä kuulua myös käyntiäänessä naputuksena? Tätä hain tolla pumpun viallisuudella.

Toinen vaihtoehtohan on, että syöttömäärä jää alhaiseksi jossain pytyssä, koska a) pääakselin (nokka-akseli?) laakerit välykselliset ja sen vuoksi nokka ei paina elementtiä riittävästi tai b) nokka kulunut. Vai mitäs?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sami H. kirjoitti:Suutin avautuu, kun paine syöttöputkessa ylittää suuttimen avautumispaineen. Polttoaineen paine on kuitenkin kai selkeesti suurempi kuin avautumispaine, jotta suihku on tasainen. Jos paine jää yhdessä syöttöputkessa lähelle avautumispainetta (siis suurempi kuin avautumispaine), mutta selkeästi alemmas kuin muihin sylintereihin menevissä putkissa, ilmeisesti suihku voi olla leveä tai pisarat suurempia tai jotain sellasta, kuitenkin poikkeava hyvästä suihkusta. Voisko tämä kuulua myös käyntiäänessä naputuksena? Tätä hain tolla pumpun viallisuudella.

Toinen vaihtoehtohan on, että syöttömäärä jää alhaiseksi jossain pytyssä, koska a) pääakselin (nokka-akseli?) laakerit välykselliset ja sen vuoksi nokka ei paina elementtiä riittävästi tai b) nokka kulunut. Vai mitäs?
Ruiskutuspumpun polttoaine-elementin tuottamat paineet ovat moninkertaiset suuttimen avautumispaineeseen verrattuna.

Ei ole mitään merkitystä kuseeko suutin , kun moottori on käyttölämpötilassa. Ei vaikuta käyntiääneen eikä savutukseen.

Jos ruiskutuspumpun nokka-akseli on niin kulunut tai pumpussa on muu vaurio, ruiskutusedellytykset eivät täyty ja syntyy käyntihäiröitä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sami H. kirjoitti:Suutin avautuu, kun paine syöttöputkessa ylittää suuttimen avautumispaineen. Polttoaineen paine on kuitenkin kai selkeesti suurempi kuin avautumispaine, jotta suihku on tasainen. Jos paine jää yhdessä syöttöputkessa lähelle avautumispainetta (siis suurempi kuin avautumispaine), mutta selkeästi alemmas kuin muihin sylintereihin menevissä putkissa, ilmeisesti suihku voi olla leveä tai pisarat suurempia tai jotain sellasta, kuitenkin poikkeava hyvästä suihkusta. Voisko tämä kuulua myös käyntiäänessä naputuksena? Tätä hain tolla pumpun viallisuudella.

Toinen vaihtoehtohan on, että syöttömäärä jää alhaiseksi jossain pytyssä, koska a) pääakselin (nokka-akseli?) laakerit välykselliset ja sen vuoksi nokka ei paina elementtiä riittävästi tai b) nokka kulunut. Vai mitäs?
tossa joku aika sitten purkasin yhden syöttöpumpun saadakseni tarkemman selvyyden koko laitteen toiminnasta. sillä tiedolla, mitä tosta pumpun tutkimisesta nyt opin, niin tohon kysymykseen voisin vastata, että jos nokka-akselin toisen pään laakeri, kumman pään laakeri tahansa siis on väljä, niin vaikuttaa se suoraan ruiskutukseen. ensinnäkin ruiskutukset ei ole enään kalibroidut keskenään, eli ruittaa eri pyttyihin eri määrän soppaa. ja toisekseen saattaa pikkasen muuttaa ruiskuennakkoo, mutta sitä vaan pikkasen.

niin, ja sitten lisäys tohon suutinputki juttuun. oman logiikan, maalaisjärkisen päättelyn ja erilaisten moottoreitten korjaushistorian tuoman kokemuksen perusteella uskaltaisin väittää, että tollasessa vanhassa mersun diiselissä, missä ruiskutuspaineet heiluu 110 ja 150 baarin välissä riippuen vähän moottorista, ei ole kauheen oleellista onko joku suutinputki sentin taikka pari pitempi. jos kysymyksessä olis vaikka 30 senttiä taikka enemmän, niin sitten saattais alkaa oleen jo vaikutustakin, mutta tollasilla pikkasen reilulla 100 baarilla ja suht lyhkäsillä paksuseinämäisillä metalliputkilla diiselin kasaanpainuminen ja putken jousto on niin olematonta, että ei vaikuta mihinkään.

tämä siis vaan oma mielipide ja päätelmä asiasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

pera8x kirjoitti: jos nokka-akselin toisen pään laakeri, kumman pään laakeri tahansa siis on väljä, niin vaikuttaa se suoraan ruiskutukseen. ensinnäkin ruiskutukset ei ole enään kalibroidut keskenään, eli ruittaa eri pyttyihin eri määrän soppaa. ja toisekseen saattaa pikkasen muuttaa ruiskuennakkoo, mutta sitä vaan pikkasen.
Just tätähän mie epäilinkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:


Ei ole mitään merkitystä kuseeko suutin , kun moottori on käyttölämpötilassa. Ei vaikuta käyntiääneen eikä savutukseen.
nyt kyllä pomppas rumilukselta hieman liian paksua juttua :D

kyllä muuten vaikuttaa, varsinkin savutukseen... on se nyt hieman eriasia palotapahtuman kannalta tuleeko polttoaine oikeanlaisena sumuna oikeaan aikaan, vai annostellaanko se polttoaine sylinteriin lorauksittain kuinka/koska sattuu :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:


Ei ole mitään merkitystä kuseeko suutin , kun moottori on käyttölämpötilassa. Ei vaikuta käyntiääneen eikä savutukseen.
nyt kyllä pomppas rumilukselta hieman liian paksua juttua :D

kyllä muuten vaikuttaa, varsinkin savutukseen... on se nyt hieman eriasia palotapahtuman kannalta tuleeko polttoaine oikeanlaisena sumuna oikeaan aikaan, vai annostellaanko se polttoaine sylinteriin lorauksittain kuinka/koska sattuu :wink:
Ei pompannut paksua juttua.
Sinä nyt puhut jo aivan eri asiasta, jos ruiskutusennakkoa tai ruiskutusmäärrää muutetaan.

Minä kerroin, niinkuin selostuksestani voi päätellä, ettei muihin tekijöihin kosketa, vaan niillä asetuksilla ja niillä suuttimilla jotka ovat paikalla, niin kyllä tapaus on monta kertaa todettu mittauksilla, ettei uudet suuttimet vaikuta kuseviin suuttimiin nähden savutuksessa millään lailla, kun moottori on käyntilämpötilassa.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 11.12.2009 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

laakerin aiheuttama ajoituksen muuttuminen on karkeasti 0,1mm/yks astetta
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kuseva suutin muuttaa ruiskutus ennakkoa koska takaisku venttiili ei pysty jättämään putkeen esi painetta kun suutin vuotaa
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

xr5 kirjoitti:laakerin aiheuttama ajoituksen muuttuminen on karkeasti 0,1mm/yks astetta
Ei ole tullut koskaan indikoitua, paljonko ruiskutusennekko muuttuisi pumpun laakerivaurion vuoksi, koska sellaista moottoria ei testata, joissa on em. vaurio.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

xr5 kirjoitti:kuseva suutin muuttaa ruiskutus ennakkoa koska takaisku venttiili ei pysty jättämään putkeen esi painetta kun suutin vuotaa
Huom ! Kyseisen järjestelmän suuttimien paineissa on vaihtelua...alapaine ja yläpaine. Ei muutu ruiskutusennakko, se muuttuu vain mekaanisesti. Ei silloinkaan, vaikka suuttimen jousi olisi poikki.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ruiskuttelitte pippexxlä vixxsaa hiekkalaatikolla kun näitä juttuja opiskelin :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Eipäs mennä taas henkilökohtaisuuksiin. :evil:
Kyllä sitä on ruiskittu silläkin, mutta on ruiskittu tuollakin saralla. 8)

No nämä nyt taas menee OT:n puolelle.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mun kokemukset ei valitettavasti perustu teoriaan, vaan käytäntöön...

esim. valmetin moottoreissa käytetyt suuttimet menee välillä paskaksi jo yhdessä kesässä (valmethan ostaa komponentit sieltä mistä halvimmalla saa ja se myös näkyy käytännössä...) kone alkaa savuttamaan ja käynti on mitä on, suuttimien vaihdolla tilanne taas korjaantuu normaaliksi, pumppuun ei kosketa huollon yhteydessä, että on se nyt sitten kans eräänlainen ihme, jos suuttimien kuseminen ei muka vaikuta savuttamiseen/käyntiin...

samat kokemukset myös mitsu L300 tappisuuttimien kohdalla, kulutus tippui monta litraa/100 km ja savutus loppui käytännössä kokonaan, kun vaihdoin uudet suuttimet siihen... olis kai pitänyt alkaa etsimään vikaa jostain muualta, mutta kun ei silloin vielä ollut rumilus valaissut asian todellista laitaa...

kun olis vain tiennyt tuon asian aikaisemmin, ettei suuttimet tosiaan vaikuta mitään moottorin käyntiin/savutukseen, niin olis saanut etsiä vikaa oikein tosissaan :D nyt se vika tuli korjattua liian helposti...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

huono suutin ja kalkatus
elementin noustessa ylös ruiskutuksen alkaessa tulee suutinta kohti paineaalto nopeus 1520m/s avautumis paineiltaan kunnossa oleva suutin ei päästä tätä ensimmäistä paine iskua vielä läpi mutta jos suutin kusee niin osa tästä päätyy sylinteriin ja palaminen alkaa liian aikaisin
myös ruiskutuksen loputtua kulkee syöttöputkessa edestakaisia paine aaltoja ja jos ei suutin ole kunnossa niin osa näistäkin päätyy palotilaan ja savu voi haista pahalle ja olla sinistä
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

rumilus kirjoitti:
atlas kirjoitti:
veskola kirjoitti:Toi minua on aina kiinnostanut, paljonko tulee eroa *) jos kolmella pytyllä on 20 cm ja yhdellä olisikin 23 cm putki.

Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?

*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Jotkut moottori valmistajat käyttävät saman mittaisia mutta dieselseppä sano että ei vaikutusta.Mutta neste painuu kasaan paitsi vesi niin ois kai siinä ihan pikkuinen mahdollisuus olla eri syöttö määrä vaikka ei sitä kukaan kai millään mittarillakaan huomaa.
Paineputket on kyllä tosi paksut joten sieltä se ei anna periksi ja jos antaa niin tulee vuotoja ja halkeamia.
Myös voisi miettiä miten paljon vaikuttaa onko dieselpolttoaine lämmin tai kylmä että millainen teho ero?

Tämä dieselseppä ei nyt ole oikein perillä, mikä merkitys dieseltekniikassa on ruiskutusputkien samanmittaisuudella.
Ensimmäinen syy on tietenkin tasainen ruiskutus jokaiselle sylinterille, ruiskutusjättämää ei sallita yhtään.
Jo kahden sentin pituusmuutos aiheuttaa selvän käyntihäiriön, joka konelabrassa huomataan.
Pumpun...ruiskutusputken ja suuttimen välillä on aina tietty paine, vain polttoaine-elementin nostama paine avaa suuttimen avautumispaineen kulloisessa tapauksessa.
On toki muitakin tekijöitä ja haittaavia vaikutuksia, jos ruiskutusputket ovat eri mittaisia....senhän jo melkein kaikki tietävät mitä ne ovat, mitä asianosainen on aikaisemmissa topiceissa kirjoitellut.
Kylläpä on muuten tehtaalta tulleissa diesel moottoreissa putkien pituus eroja.Ja diesel seppä sanoi vielä että saksalaiset autot noudattaa enemmän tarkkaa putken pituutta kuin muut joilla on kai parin sentin toleranssia.
Rumilus höpöttää kirja tietoa kun mulla on käytännön tietoa ja monen kymmenen vuoden dieselkorjaajan oma kokemus.Siis itse en ole dieselseppä.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:mun kokemukset ei valitettavasti perustu teoriaan, vaan käytäntöön...

esim. valmetin moottoreissa käytetyt suuttimet menee välillä paskaksi jo yhdessä kesässä (valmethan ostaa komponentit sieltä mistä halvimmalla saa ja se myös näkyy käytännössä...) kone alkaa savuttamaan ja käynti on mitä on, suuttimien vaihdolla tilanne taas korjaantuu normaaliksi, pumppuun ei kosketa huollon yhteydessä, että on se nyt sitten kans eräänlainen ihme, jos suuttimien kuseminen ei muka vaikuta savuttamiseen/käyntiin...

samat kokemukset myös mitsu L300 tappisuuttimien kohdalla, kulutus tippui monta litraa/100 km ja savutus loppui käytännössä kokonaan, kun vaihdoin uudet suuttimet siihen... olis kai pitänyt alkaa etsimään vikaa jostain muualta, mutta kun ei silloin vielä ollut rumilus valaissut asian todellista laitaa...

kun olis vain tiennyt tuon asian aikaisemmin, ettei suuttimet tosiaan vaikuta mitään moottorin käyntiin/savutukseen, niin olis saanut etsiä vikaa oikein tosissaan :D nyt se vika tuli korjattua liian helposti...
Suoraruiskutteisissa on kyseinen ilmiö, mutta etu-ja esikammiokoneet on eri juttu.
Ja jakajapumppu korreloi hiukan toisella tavalla ruiskutusta kuin rivipumppu.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 11.12.2009 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Meselle varattiin aika ens viikon lopuks, toivottavasti päästään pelkästään kannentiivisteen vaihdolla
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

xr5 kirjoitti:huono suutin ja kalkatus
elementin noustessa ylös ruiskutuksen alkaessa tulee suutinta kohti paineaalto nopeus 1520m/s avautumis paineiltaan kunnossa oleva suutin ei päästä tätä ensimmäistä paine iskua vielä läpi mutta jos suutin kusee niin osa tästä päätyy sylinteriin ja palaminen alkaa liian aikaisin
myös ruiskutuksen loputtua kulkee syöttöputkessa edestakaisia paine aaltoja ja jos ei suutin ole kunnossa niin osa näistäkin päätyy palotilaan ja savu voi haista pahalle ja olla sinistä
Nyt on xr5 mennyt löysät housuihin, katsos kun moottorin imu,puristus,työ,poistovaiheet estävät viimetipassa kertomasilaisen tapahtuman, joten oppipenkille.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

atlas kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
atlas kirjoitti:
veskola kirjoitti:Toi minua on aina kiinnostanut, paljonko tulee eroa *) jos kolmella pytyllä on 20 cm ja yhdellä olisikin 23 cm putki.

Tuleeko paine-ero putken joustavuudesta vai siitä että polttoaine antaa hitusen periksi puristukselle siinä ennen kuin suutin aukeaa ?

*) ruiskutusmääriin tai suihkun aloitukseen
Jotkut moottori valmistajat käyttävät saman mittaisia mutta dieselseppä sano että ei vaikutusta.Mutta neste painuu kasaan paitsi vesi niin ois kai siinä ihan pikkuinen mahdollisuus olla eri syöttö määrä vaikka ei sitä kukaan kai millään mittarillakaan huomaa.
Paineputket on kyllä tosi paksut joten sieltä se ei anna periksi ja jos antaa niin tulee vuotoja ja halkeamia.
Myös voisi miettiä miten paljon vaikuttaa onko dieselpolttoaine lämmin tai kylmä että millainen teho ero?

Tämä dieselseppä ei nyt ole oikein perillä, mikä merkitys dieseltekniikassa on ruiskutusputkien samanmittaisuudella.
Ensimmäinen syy on tietenkin tasainen ruiskutus jokaiselle sylinterille, ruiskutusjättämää ei sallita yhtään.
Jo kahden sentin pituusmuutos aiheuttaa selvän käyntihäiriön, joka konelabrassa huomataan.
Pumpun...ruiskutusputken ja suuttimen välillä on aina tietty paine, vain polttoaine-elementin nostama paine avaa suuttimen avautumispaineen kulloisessa tapauksessa.
On toki muitakin tekijöitä ja haittaavia vaikutuksia, jos ruiskutusputket ovat eri mittaisia....senhän jo melkein kaikki tietävät mitä ne ovat, mitä asianosainen on aikaisemmissa topiceissa kirjoitellut.
Kylläpä on muuten tehtaalta tulleissa diesel moottoreissa putkien pituus eroja.Ja diesel seppä sanoi vielä että saksalaiset autot noudattaa enemmän tarkkaa putken pituutta kuin muut joilla on kai parin sentin toleranssia.
Rumilus höpöttää kirja tietoa kun mulla on käytännön tietoa ja monen kymmenen vuoden dieselkorjaajan oma kokemus.Siis itse en ole dieselseppä.
Edelleenkin dieselseppä ja tietosi ovat pahasti ristiriidassa faktojen kanssa. Kyllä rumilus tietää niin teorian kuin käytännönkin. En höpöttele enkä puhele lämpimikseni.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
Suoraruiskutteisissa on kyseinen ilmiö, mutta etu-ja esikammiokoneet on eri juttu.
Ja jakajapumppu korreloi hiukan toisella tavalla ruiskutusta kuin rivipumppu.
siksi mä tuon mitsu L300 tuossa mainitsin, se kun on kammiokone...

kyllä se nyt vain on niin, että kusevat/paskat suuttimet vaikutaa käyntiin, et voi rumilus kiemurrella tästä nyt enää mitenkään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Suoraruiskutteisissa on kyseinen ilmiö, mutta etu-ja esikammiokoneet on eri juttu.
Ja jakajapumppu korreloi hiukan toisella tavalla ruiskutusta kuin rivipumppu.
siksi mä tuon mitsu L300 tuossa mainitsin, se kun on kammiokone...

kyllä se nyt vain on niin, että kusevat/paskat suuttimet vaikutaa käyntiin, et voi rumilus kiemurrella tästä nyt enää mitenkään...
Kyllä...kyllä voin kiemurrella, mutta kun Mitsussa on jakajapumppu, joka aiheuttaa toisella tavalla paineenvaihteluja, jos suutin on paskana.
Jakajapumppu ei ole koskaan niin täsmällinen ruiskutuksen suhteen kuin rivipumppu. :wink: Jakajapumpun saa helposti rallattamaan. :lol:
Kerrannaisvaikutus ensimmäisen epätahdin jälkeen saa jakapumpun elämään. :lol:
Tässä olen kyllä alunalkujaan puhunut Mersun tekniikasta. :lol:

Mitähän Napa vielä keksii rumiluksen päänmenoksi. 8)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

rumilus kirjoitti:
xr5 kirjoitti:huono suutin ja kalkatus
elementin noustessa ylös ruiskutuksen alkaessa tulee suutinta kohti paineaalto nopeus 1520m/s avautumis paineiltaan kunnossa oleva suutin ei päästä tätä ensimmäistä paine iskua vielä läpi mutta jos suutin kusee niin osa tästä päätyy sylinteriin ja palaminen alkaa liian aikaisin
myös ruiskutuksen loputtua kulkee syöttöputkessa edestakaisia paine aaltoja ja jos ei suutin ole kunnossa niin osa näistäkin päätyy palotilaan ja savu voi haista pahalle ja olla sinistä
Nyt on xr5 mennyt löysät housuihin, katsos kun moottorin imu,puristus,työ,poistovaiheet estävät viimetipassa kertomasilaisen tapahtuman, joten oppipenkille.
paas nyt kertoen miten puristus työ ja poistovaiheet estävät syöttöputken sisällä olevan polttoaineen paineallot
kouluun tuskin kannattaa mennä kun uskon ettei niin kahjoa opettajaa mistään löydy joka tuon selittäisi :roll:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Oletko koskaan kuullut moottoritekniikassa täytöksestä. ?
Huuhteluvälistä ?

Jos tuntuu tutulta, niin ei muuta kuin aivosolut raksuttamaan. :idea:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

rumilus kirjoitti:Oletko koskaan kuullut moottoritekniikassa täytöksestä. ?
Huuhteluvälistä ?

Jos tuntuu tutulta, niin ei muuta kuin aivosolut raksuttamaan. :idea:
joo
mutta kun se kunnossa oleva suutin estää syöttöputken huuhtelun :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

:lol: :lol: :lol:
Happpea nielee typpeä pieree.
Mutta kun on venttiilit kiinni, tulee ähky olo.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Itse joudun insinöörin työssäni ( rakennetekniikka ) lähes päivittäin toteamaan että "näyttää toimivan käytännössä mutta entäs teoriassa" :lol:

Tässä taitaa olla sama ilmiö kyseessä :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Arto N kirjoitti:Itse joudun insinöörin työssäni ( rakennetekniikka ) lähes päivittäin toteamaan että "näyttää toimivan käytännössä mutta entäs teoriassa" :lol:

Tässä taitaa olla sama ilmiö kyseessä :D
Kyllä konstruktiotekniikassa on helpompi tehdä kattavat menetelmäkokeet. :lol: Joten jää pienempi todennäköisyys, etteikö laitteisto toimisi halutulla tavalla. :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

atlas kirjoitti: Kylläpä on muuten tehtaalta tulleissa diesel moottoreissa putkien pituus eroja.Ja diesel seppä sanoi vielä että saksalaiset autot noudattaa enemmän tarkkaa putken pituutta kuin muut joilla on kai parin sentin toleranssia.
Rumilus höpöttää kirja tietoa kun mulla on käytännön tietoa ja monen kymmenen vuoden dieselkorjaajan oma kokemus.Siis itse en ole dieselseppä.
Hä? Siis että noissa sylinterikohtaisissa putkissa olisi muka edes millien eroja? Tuntuu jokseenkin ufolta väitteeltä, eiköhän noita tehdä kymmenientuhansien kappaleiden sarjoissa ja roboteilla. Isot heitot tarkoittaisivat väistämättä, että joka kone joudutaan kasaamaan käsin ja taivuttelemalla ja leikkaamalla sovittelemaan putket kohdilleen.

Eli enkö nyt ymmärtänyt yllä olevaa väitettä ihan oikein?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin