om603 suutinputket

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

om603 suutinputket

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mistähän kannattaa ostaa ja ostaakko koko sarja, vai vaan se yks?

eli tänään nortsahti 5 pytyn suutinputki pumpun päästä. naftaa roisku aika ilosesti. ja muistaakseni 2 pytystä meni moottorin päästä noin 3kk sitten, sen vaihdoin tosta varaosabilikasta.

mitähän tässä nyt kannattaa tehdä? koko sarja uusiks, vai vaan se yks rikkinäinen? mistä kannattaa kysellä? ainakin muistelen, että motonetistä olis saanu koko sarjan johonkin malliin samaan hintaan, kun KL:stä pelkästään yhden suutinputken.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Mikä sitten on sen motonet -sarjan laatu..? voi olla ihan hyväkin..
Ite vaihtaisin vain sen rikkinäisen ja pitäisin yhtä ehjää aina autossa mukana..
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: om603 suutinputket

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti: eli tänään nortsahti 5 pytyn suutinputki pumpun päästä. naftaa roisku aika ilosesti. ja muistaakseni 2 pytystä meni moottorin päästä noin 3kk sitten,
Onkos sulla ne putkien värinänesto klipsit paikallaan, jos puuttuu niin värisevät ja menevät poikki. Ite oon ajanu vuodesta -75 dieselillä, eikä ole kuin yksi putki katkennut ja on kuitenkin tälläkin hetkellä viis dieseliä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä ne värinähilut siinä on. ainakin osa. en tiiä montako klipsua siinä pitäis olla, mutta suurin piirtein on paikallaan.

noi on vaan niin kuppaset muutenkin koko suutinputket. aika ruosteisen värisetkin ja muutenkin melko happamat. kait ne siitä napsahtelee vuorollaan jokainen, jos ei kerralla vaihda kaikkia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Motonetistä saa koko sarjan halvalla, mutta ovat aika karkeasti tehtyjä. Piti viilailla ja hieroa että sai pitämään.

Joskus hain KL:stä putken ja se ei ollut kuin laittaa kiinni ja lähtä ajelemaan, mutta tosiaan maksoi motonetin koko sarjan hinnan.

Halvalla ei saa hyvää.
200d '86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Diesel asentaja sano että pitäis lenkki avaimella napauttaa kiristetyn putken kupeeseen että jännitys tasaantuu.Tuntuu järkevältä!
Muutenkin kun ajattelee niin muttereiden tyvestähän se jää vähän kierteelleen tai katkeilevat putket yleensä kiristetään liikaa.
Ne kellä putket kestävät ei ole varsin koskettu vuosiin.
Muutenkin kiristäessä vois ottaa putkelle vähän ennakkoa ja lopulta ne ois sit linjassaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Koskee varmaan kaikkea kiinnittämistä missä on vastaava tilanne...runkuttaa sitä putkea samalla kun kiristää. Saa sen varmaan jätettyä jännitykselle oikein helposti. Ennen kiristystä se pitäisi saada oikein hollilleen, eikä vain melkein sinne päin.

Itse kyllä suosin näin vanhoissa autoissa, että uutta vain ja koko sarja kerrallaan...(vaikkei ole koskaan vielä dieselputki hajonnut :roll: ...mutta taidan olla dieseleiden suhteen semmonen noviisi :oops:)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, motonetistä vaan koko sarja. ei tartte sitten ainakaan alkaa taas hetikohta vaihtaan jotakin katkennutta putkee.

ei ollu edes paha, 70 euroa sarja. ja jos siinä tulee viä ne klipsut, niin oikein hyvä. voi vanhat klipsutkin on jo pikkasen maailmaa nähneet.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun saat putket kiinni niin reilu lyönti putken kylkeen lenkki avaimella.
Älä kuitenkaan tee monttua putkeen.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jees. tarvii napauttaa. (jos muistaa).
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. nyt on suutinputket vaihdettu. motonettissä ei ollu hyllyssä ja meikäpoika ei jaksa sen enempää alkaa venaileen, niin soittoa KL:ään. eivastaa. parin tunnin aikana soittelin sinne varmaan 20 kertaa, mutta ei viitsitä vastata, niin kyllästyin sit soitteleen sinne ja vaihdoin firmaa. soitin sitten tammerdiiseliin ja ne vastas. koko suutinputkisarja 100€ ja samantein sai mukaan. pidin ihan hyvähän kauppana, joten kaahailin sinne.

sinne ne meni paikoilleen ja ihan hienosti lähti taas mersu kähiseen. ainoa vaan, että tossa kun sain systeemit toimiin, niin huomasin, että 2 pytyn suuttimen juuresta vuotaa!?!? naftaputkia ilmaillessa naftaa valuu suuttimien juureen. ainoa missä kuplii on 2 pytyn suutin. minkähän lainen systeemi mahtaa olla, onko suutin suoraan alumiinisessa kannessa kiinni, vai onko kannessa ekana joku rautanen tms "kierre", missä itse suutin sitten on kiinni? tarttee sekin sitten korjata. alkaa vissiin jo noi kilometrit tossa mittarissa painaa pikkuhiljaa...
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannessa on esikammio, joka kiristyy kanteen "mutterilla". Tuon esikammion pohjalla on lämpöprikat, jotka olisi syytä aina uusia kun suutin käytetään kannesta irti. Jos vuotaa (käytännössä pakokaasua) sieltä suuttimen ja kannen rajapinnasta vika voi olla tuossa esikammion tiivistymisessa kanteen, siellä on siis kartio ja se tiivistyy voimalla, tai sitten vika on suuttimen ja esikammion välillä eli siinä lämpöprikassa.

Esikammion mutteri vaatii omanlaisensa avaimen ja se saattaa olla todella lujaa kiinni, eli pahimmillaan se pitää vetää punahehkuiseksi, jotta irtoaa.

Kuvauksesi mukaan jos valuu dieseliä niin ei kyllä voi olla noista edellä olevista lähtöisin vaan suutinputken ja suuttimen väliltä pitäisi löytää vuoto tai sitten suuttimen rungossa tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

okei. tarkoitin siis, että kun laittelin noita suutin putkia ja ilmailin systeemin, niin siinä kohtaa sitä naftaa valui sinne suuttimen juureen. sitten kun sain kaikki kiinni ja koneen tulille, niin se nafta, mikä oli siitä suutinputkesta valunu sinne suuttimen juureen, niin se siinä sitten kupli taikka kiehui taikka jotakin sellasta.

elikkäs elikkäs. suutin irti, sitten esikammio lähtee seuraavaks, jos on lähteekseen? huh, kerkesin jo pelästyyn, että noi esikammiot pitää irrottaa kanne sisäpuolelta. ei ihan hirveesti olis innostanu alkaa het perään irrottaan kantta uudestsaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei sitä esikammiota kannata irroittaa huvikseen, jollei se sieltä vuoda...on sen verran ...tumaista hommaa.

Suuttimen juureen kaatunut polttoaine kyllä häviää sieltä nopsaan....tai oikeastaan siellähän sen pitäisi seisoa hyvänä voiteluaineena. Jos sieltä tupsahtelee pakokaasua niin sitten on tosiaan vuoto.

Puhtaus lienee A ja O tuossa(kin) hommassa...ja oikeat momentit.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei sieltä nyt pakokaasua sillain mustanaan tule, mutta pikkasen kiehui ne naftat siinä. siinä vaan pisti silmään, kun muissa suuttimien juurissa ne naftat oli ihan kiehumatta paikoillaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Suutin oli kuitenkin uudella prikalla ja momentissaan ? Se on se helpompi laitettava.

(On se hyvä ettei kaikilla muillakaan mene remontit kerrasta putkeen...eilen irroitin alipainepumpun nyt kolmannen kerran ja ruskutuspumpun kun pääsi jako pyörähtämään sekaisin "huollon" yhteydessä löysätessäni ketjun kiristintä. Joo tuota ei pitäisi tapahtua mutta kun mun koneesta puuttuu yksi tappi kampiakselin pyörän seutuvilta :lol: Alipainepumpun irroittamiseksi Vitossa kannattaa suosiolla irroittaa vesipumpun hihnapyörä sekä kampiakselin pyörä, ja jotta saa ruiskutuspumpun mutterin paikalleen/pois pitää irroittaa ilmastoinnin kompuralta yksi metalliputki...ja ja :twisted:

Alipainepumppu ehtikin olla paikallaan ihan 2 päivää uudella tiivisteellään :(
).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Aiheeseen liittyen, ilmeisesti suutinputket tarvitsevat ilmauksen, jotta toimivat? Tarkoituksena olisi tulevana viikonloppuna vaihtaa kaikki suutinputket OM602:een, kun yksi nyt on ilmeisesti halki, ja naftaa on...no, joka puolella. :lol:

Etenenkö esim. näin:

Vanha putki pois, uusi tilalle. Uudesta jättää löysälle suuttimen pään, ja sahailee käyntiin kunnes naftaa tulee iloisesti. Kiinni kirraus, ja seuraava putki vaihtoon? Vai onko merkittävää hyötyä/haittaa vaihtaa kaikki kerralla ja sahuutella kerralla ilmat pois kaikista suihkuputkista?
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaihda kaikki uusiin ja jätä suuttimen päät löysälle. Sitten starttaile kaasupohjassa niin kauan että kaikkien muttereiden välistä roiskuu polttoainetta startatessa.

Sitten vaan mutterit kiinni ja kone tulille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ja samalla vaivalla voi vaihtaa nyt sen polttoainesuodattimenkin, sen täytät piripintaan ja sivelet kumitiivisteen dieselillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

veskola kirjoitti:ja samalla vaivalla voi vaihtaa nyt sen polttoainesuodattimenkin, sen täytät piripintaan ja sivelet kumitiivisteen dieselillä.
Jep, uusi suodatin köllöttelee jo hyllyssä odottamassa suutinputkia. :roll:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Viallinen suutinputki vaihdettu uuteen :arrow: ei vuoda. Olisin muuten vaihtanut kaikki, mutta 4. pytyn putki ei sopinut paikalleen. Pitänee kokeilla taivutella tai hakea sopiva. Auto kuitenkin ajokunnossa. :idea:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Vastaa Viestiin