Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
eilen huomasin metkan jutun 124 250d autom. kun kaverin pihassa pistin käymään. pakkasta jotain 15 kun siinä sitte vähä kaasuttelin P päällä niin auto liikku etiä päin 5 sentin verran aina ku paino kaasua? ja sama juttu ku vaihde oli N eli vapaalla
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
tuli muuten vielä mieleen yks kysymys. yleensä mulla on aamusin n. tunnin ja vartin auto piuhan päässä. sitten käyn laittaa sen käymään ja annan käydä joku 15-20min.
niin onko siitä mitään apua jos jättää lohkon päälle täksi aikaa kun se käydä roksuttaa siinä pihalla?
kun vaikka se kävis kolme tuntia ni lämmöt ei nouse yli 60.
siis nyt kun on näitä pakkasia 15-25.
niin onko siitä mitään apua jos jättää lohkon päälle täksi aikaa kun se käydä roksuttaa siinä pihalla?
kun vaikka se kävis kolme tuntia ni lämmöt ei nouse yli 60.
siis nyt kun on näitä pakkasia 15-25.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
No siellä se vastus kyllä hehkuu, kai sillä joku vaikutus on.oltzi kirjoitti:tuli muuten vielä mieleen yks kysymys. yleensä mulla on aamusin n. tunnin ja vartin auto piuhan päässä. sitten käyn laittaa sen käymään ja annan käydä joku 15-20min.
niin onko siitä mitään apua jos jättää lohkon päälle täksi aikaa kun se käydä roksuttaa siinä pihalla?
kun vaikka se kävis kolme tuntia ni lämmöt ei nouse yli 60.
siis nyt kun on näitä pakkasia 15-25.
Eihän tuossa ole mitään outoa, että dieselin lämmöt ei tyhjäkäynnillä nouse, useimmissa naftakoneissa lämpö taitaa paikallaan nakuttaessa jopa laskea. Ainakaan näillä pakkasilla en näkisi tuossa mitään outoa.
Sitten on jotain häiriötä, jos ajossakaan ei nouse tuon ylemmäs, mutta tästä ei vissiin ollut kyse?
Aika kauan annat muuten käydä, nopeammin se auto lämpiää ja norjistuu kun lähtee varovasti ajamaan. Pakkaselle herkkiä osia on koneen ja voimansiirron lisäksi myös esimerkiksi pyöränlaakerit ja iskarit, ja ne ovat edelleen yhtä kohmeessa, kävi auto sitten miten kauan vaan pihalla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juu, saman 550 wattia (tai mikä nyt sattuu kelläkin olla) se lohkari sinne lämpöä antaa, oli auto käynnissä tai sammuksissa... itse ainakin jätän piuhan kiinni aina siksi aikaa kunnes lähden ajoon, emännän autossa ihan sisälämppärinkin takia...
ei tuolla omalla ducatolla ainakaan voi lähteä näillä keleillä liikenteeseen, ellei sitä ensin vähintään 30 minuuttia lämmitä tai sitten on aivan pakottava hätätilanne ja silloin ei ole varaa ajatella muita tiellä liikkuvia, sinne vain sekaan, kuin ei olis millään mitään väliä... lasit umpi kuurassa, ohjaus ei toimi, vaihteet ei mene kunnolla päälle jne. laitan lumiharjan aina kaasupoljinta painamaan, että saa kierrokset n. 2500 rpm, niin se kyllä lämpeneekin aika nopeaa, tyhjkäynnillä sitä vois pitää vaikka kokopäivän eikä sillä olisi mitään meritystä, yhtä kylmä se olis kuitenkin...
ei tuolla omalla ducatolla ainakaan voi lähteä näillä keleillä liikenteeseen, ellei sitä ensin vähintään 30 minuuttia lämmitä tai sitten on aivan pakottava hätätilanne ja silloin ei ole varaa ajatella muita tiellä liikkuvia, sinne vain sekaan, kuin ei olis millään mitään väliä... lasit umpi kuurassa, ohjaus ei toimi, vaihteet ei mene kunnolla päälle jne. laitan lumiharjan aina kaasupoljinta painamaan, että saa kierrokset n. 2500 rpm, niin se kyllä lämpeneekin aika nopeaa, tyhjkäynnillä sitä vois pitää vaikka kokopäivän eikä sillä olisi mitään meritystä, yhtä kylmä se olis kuitenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
nii no kun tässä vapaalla ollaan ni yleensä kalsarit jalassa käyn laittaa käymään ja puen ja häärään vähä muuta sillä välin ku se hiuka aikaa raksuttaa. en toki siis istu autossa 20 minuuttiaAku P kirjoitti:No siellä se vastus kyllä hehkuu, kai sillä joku vaikutus on.oltzi kirjoitti:tuli muuten vielä mieleen yks kysymys. yleensä mulla on aamusin n. tunnin ja vartin auto piuhan päässä. sitten käyn laittaa sen käymään ja annan käydä joku 15-20min.
niin onko siitä mitään apua jos jättää lohkon päälle täksi aikaa kun se käydä roksuttaa siinä pihalla?
kun vaikka se kävis kolme tuntia ni lämmöt ei nouse yli 60.
siis nyt kun on näitä pakkasia 15-25.
Eihän tuossa ole mitään outoa, että dieselin lämmöt ei tyhjäkäynnillä nouse, useimmissa naftakoneissa lämpö taitaa paikallaan nakuttaessa jopa laskea. Ainakaan näillä pakkasilla en näkisi tuossa mitään outoa.
Sitten on jotain häiriötä, jos ajossakaan ei nouse tuon ylemmäs, mutta tästä ei vissiin ollut kyse?
Aika kauan annat muuten käydä, nopeammin se auto lämpiää ja norjistuu kun lähtee varovasti ajamaan. Pakkaselle herkkiä osia on koneen ja voimansiirron lisäksi myös esimerkiksi pyöränlaakerit ja iskarit, ja ne ovat edelleen yhtä kohmeessa, kävi auto sitten miten kauan vaan pihalla.
ja en sitten keksiny missä ois vika kun oli 20 pakasta ja ajeli pari kertaa 50km pätkän 90km/h niin ei kertaakaan noussu lämmöt edes 80 asteeseen vaikka on ohut pahvi koko syylärin peittona. ja juuri vaihdoin 85 asteen termarin.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
vois tehdä dieselillekin ihan hyvää, kun ottais moottorin imuilman sieltä pakosarjan lähettyviltä
ducato ainakin pitää niin rapeaa ääntä kiihdytyksissä, kun se vetää tuota -30 C ilmaa sisäänsä, että aivan pahaa tekee...
samalla vois tehdä jokun lisälämmittimen koneelle, kun kone ei enää lämpene ajossakaan, kuin n. + 50 C lämppäri jäähdyttää jo niin tehokkaasti näillä keleillä, että ei tuollaisesta TDI koneesta riitä lämpöä edes normaalin käyttölämpötilan ylläpitämiseksi... tekis pakoputken ympärille vaikka haponkestävästä putkesta sellaisen vesivaipan ja sen sitten littäis vaikka lämppärin kiertoon, niin luulis ainakin vähän auttavan se nyt on selvä, että jos sen jossakin teettää, niin heti epäillään pontikan keittäjäksi
ducato ainakin pitää niin rapeaa ääntä kiihdytyksissä, kun se vetää tuota -30 C ilmaa sisäänsä, että aivan pahaa tekee...
samalla vois tehdä jokun lisälämmittimen koneelle, kun kone ei enää lämpene ajossakaan, kuin n. + 50 C lämppäri jäähdyttää jo niin tehokkaasti näillä keleillä, että ei tuollaisesta TDI koneesta riitä lämpöä edes normaalin käyttölämpötilan ylläpitämiseksi... tekis pakoputken ympärille vaikka haponkestävästä putkesta sellaisen vesivaipan ja sen sitten littäis vaikka lämppärin kiertoon, niin luulis ainakin vähän auttavan se nyt on selvä, että jos sen jossakin teettää, niin heti epäillään pontikan keittäjäksi
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No sitten on kyllä outoa.oltzi kirjoitti:nii no kun tässä vapaalla ollaan ni yleensä kalsarit jalassa käyn laittaa käymään ja puen ja häärään vähä muuta sillä välin ku se hiuka aikaa raksuttaa. en toki siis istu autossa 20 minuuttiaAku P kirjoitti:No siellä se vastus kyllä hehkuu, kai sillä joku vaikutus on.oltzi kirjoitti:tuli muuten vielä mieleen yks kysymys. yleensä mulla on aamusin n. tunnin ja vartin auto piuhan päässä. sitten käyn laittaa sen käymään ja annan käydä joku 15-20min.
niin onko siitä mitään apua jos jättää lohkon päälle täksi aikaa kun se käydä roksuttaa siinä pihalla?
kun vaikka se kävis kolme tuntia ni lämmöt ei nouse yli 60.
siis nyt kun on näitä pakkasia 15-25.
Eihän tuossa ole mitään outoa, että dieselin lämmöt ei tyhjäkäynnillä nouse, useimmissa naftakoneissa lämpö taitaa paikallaan nakuttaessa jopa laskea. Ainakaan näillä pakkasilla en näkisi tuossa mitään outoa.
Sitten on jotain häiriötä, jos ajossakaan ei nouse tuon ylemmäs, mutta tästä ei vissiin ollut kyse?
Aika kauan annat muuten käydä, nopeammin se auto lämpiää ja norjistuu kun lähtee varovasti ajamaan. Pakkaselle herkkiä osia on koneen ja voimansiirron lisäksi myös esimerkiksi pyöränlaakerit ja iskarit, ja ne ovat edelleen yhtä kohmeessa, kävi auto sitten miten kauan vaan pihalla.
ja en sitten keksiny missä ois vika kun oli 20 pakasta ja ajeli pari kertaa 50km pätkän 90km/h niin ei kertaakaan noussu lämmöt edes 80 asteeseen vaikka on ohut pahvi koko syylärin peittona. ja juuri vaihdoin 85 asteen termarin.
Itsellä tuo kuusipyttyinen lämpiää maantielle lähtiessä kyllä melkein samaan tahtiin kuin kesälläkin. Taajamassa hissukseen ajellessa lämmöt vasta alkavat tippua. Mitään pahveja ei ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
aamulla -23 astetta eikä lämmössä!! Lähti käyntiin kun palmun alta mutta saa roplotella tyhjäkäynnillä 15min eikä paljon lämmöt nouse.. Itse EN suosittele käyttämään moottoria lokin ollessa päällä, vanhat automiehet kun on todenneet sen kiehauttavan vastuksen ajan mittaan...
W124 200D ´90
ex w124 300d ´87
ex w124 200d ´87
ex w202 180c at ´94
ex w124 300d ´87
ex w124 200d ´87
ex w202 180c at ´94
Itellä Mobil täys 0w40 konees eikä ole ilman roikkaa ollu ongelmia akku kyl on hyvä.Sano yks jannu pohjanmaalta et lehmiä pidetää narus mut autoja eijanimat kirjoitti:Aina ei ole johdonpäätä mihin työntää...
Diesel pitää lähteä käyntiin vielä 27-30 asteen pakkasella ja bensiini 30-35 ilman esilämmitystä. Jos ei lähde, niin vaihtoon kyllä lähtee. Koskaan ei tiedä milloin joutuu lähtemään ja mistä, joten kalusto täytyy olla ainakin mulla kunnossa. Esilämmitys tietenkin aina ensisijaisesti käytössä.
Luonnollisesti öljyn viskositeetti parasta mahdollista ja akun kanssa ei säästellä.
Kalusto on meille hankittu sitä varten, että niillä liikutaan ja jos ei pääse liikkuu, niin on sit väärä kalusto -> vaihtoon.
124/300E v.89
Mie olen kuullut tämän saman. Siksi irroitan piuhan aina ennen käynnistystä. Vaikka ei se vastuslanka siellä kai hehku... nesteessä .Timo J kirjoitti:En tiedä lohkolämppärin vastuksen rakennetta, mutta ainakin "vanhat miehet" sanoo, että moottorin tärinä ei tee vastukselle hyvää kun se on käytössä. Aika marginaalinenhan se hyöty on tuosta pelkästä vastuksesta auton jo käydessä, sisälämppäri tietysti eri asia.
Enkä korvenna vastusta pitämällä piuhassa koko päivää kuten työkaverit tekee - sekä omilla että etenkin työsuhdeautoilla .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Näillä pakkasilla ite piän roikassa autoa vähintään 2h ennen lähtöä. Ja jos on muka kiire niin 2h roikkaa ja auto käymään vartiksi pihalle.karra kirjoitti:Mie olen kuullut tämän saman. Siksi irroitan piuhan aina ennen käynnistystä. Vaikka ei se vastuslanka siellä kai hehku... nesteessä .Timo J kirjoitti:En tiedä lohkolämppärin vastuksen rakennetta, mutta ainakin "vanhat miehet" sanoo, että moottorin tärinä ei tee vastukselle hyvää kun se on käytössä. Aika marginaalinenhan se hyöty on tuosta pelkästä vastuksesta auton jo käydessä, sisälämppäri tietysti eri asia.
Enkä korvenna vastusta pitämällä piuhassa koko päivää kuten työkaverit tekee - sekä omilla että etenkin työsuhdeautoilla .
Jos muiden piikkiin voipi lämmitellä niin koko aika roikassa. Varsinki nyt armeijassa >ajosta suoraan piuhan päähän. Joskus on viikon ,joskus vain vuorokauden. Ilmastointi näyttää aina kylmiltä lähtiessä koneen lämmöksi 20-22 astetta plussaa Yhtään vastusta ei ole vielä särkyny. Jos särkyy nii uutta tilalle.
Tervehdys kaikille! Ei se lohkiksen käyttö moottorin käydessä mitään riko, itse olen antanut olla roikassa moottorin käydessä n. 30 vuotta! Yhtäkään lohkolämmitintä ei ole rikkoutunutqyntteri kirjoitti:aamulla -23 astetta eikä lämmössä!! Lähti käyntiin kun palmun alta mutta saa roplotella tyhjäkäynnillä 15min eikä paljon lämmöt nouse.. Itse EN suosittele käyttämään moottoria lokin ollessa päällä, vanhat automiehet kun on todenneet sen kiehauttavan vastuksen ajan mittaan...
samaa tyyliä on täällä kokeiltu n. 20 vuotta, jos autossa on lohkari ollut, ikinä ei ole rikkoontunut, vaikka on ollut tosiaan pitkiäkin aikoja lohkossa + käynnissä...kleitos kirjoitti:Tervehdys kaikille! Ei se lohkiksen käyttö moottorin käydessä mitään riko, itse olen antanut olla roikassa moottorin käydessä n. 30 vuotta! Yhtäkään lohkolämmitintä ei ole rikkoutunut
olisko tuo käsitys tullut siitä, kun ne lohkarit ei aina ole ollut niin hyvälaatuisia, kyllä meilläkin joskus traktorista on lohkari pimahtanut -70 luvulla, vaikka sitä ei kovin montaa kertaa ehditty käyttääkkään
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
onhan näitä halvempiakin vaihtoehtoja, kuin webasto/eberi jne.jerrijee kirjoitti:Ei kylmäkäynnistys ilman tolppaa ole hyvästä,webasto on mukava mutta sitä nyt ihan halvaa autoon kannata välttämättä laittaa.
tuossa yksi tyyli toteuttaa tolppasähköä paikkaan, kuin paikkaan... tällä on lisäksi mukava käydä antamassa lisävirtaa niille autoilijoille, jotka on akkunsa tyhjänneet webastolla saa laittaa sen toisen auton siksi aikaa vaikka lohkoon, kun laittaa akun lataukseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei oo vielä tullu laitettua omaan autoon(C 270 CDI -02) lohkolämmitintä, eikä webastoa. Ja hirvittää ja pelottaa käynnistää autoa kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä. Siksipä tänä aamuna kokeilinkin lämmittää moottoria sisätilanlämppärillä. Laitoin sen puhaltamaan imupuolelle ja vielä kaksi peittoa konepellin päälle.
Yllätyin positiivisesti, kun parin tunnin lämmityksen jälkeen auto pamahti käyntiin ns. ekalla! Pakkasta oli -22 ja auto oli viikon seissyt vaihtelevassa kovassa pakkasessa.
Eihän tuo pitemmän päälle lohkolämmitintä korvaa, mutta tietääpä nyt, että poikkeustapauksissa voi tällaistakin lämmitintä käyttää.
Yllätyin positiivisesti, kun parin tunnin lämmityksen jälkeen auto pamahti käyntiin ns. ekalla! Pakkasta oli -22 ja auto oli viikon seissyt vaihtelevassa kovassa pakkasessa.
Eihän tuo pitemmän päälle lohkolämmitintä korvaa, mutta tietääpä nyt, että poikkeustapauksissa voi tällaistakin lämmitintä käyttää.
kyllä hätä aina keinot keksii, itse vain on tullut niin laiskaksi vanhemmiten, että yrittää tehdä tuollaisia helpottavia esivalmisteluja silloin, kun on hyvät ilmat ja aikaa... -30 C pakkasella näiden "pakkotoimien" kanssa ei ole mukava pihalla askarrella...Element kirjoitti:Ei oo vielä tullu laitettua omaan autoon(C 270 CDI -02) lohkolämmitintä, eikä webastoa. Ja hirvittää ja pelottaa käynnistää autoa kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä. Siksipä tänä aamuna kokeilinkin lämmittää moottoria sisätilanlämppärillä. Laitoin sen puhaltamaan imupuolelle ja vielä kaksi peittoa konepellin päälle.
Yllätyin positiivisesti, kun parin tunnin lämmityksen jälkeen auto pamahti käyntiin ns. ekalla! Pakkasta oli -22 ja auto oli viikon seissyt vaihtelevassa kovassa pakkasessa.
Eihän tuo pitemmän päälle lohkolämmitintä korvaa, mutta tietääpä nyt, että poikkeustapauksissa voi tällaistakin lämmitintä käyttää.
joku 1200Wattinen sisälämppäri on varmasti tehokkaampi, kuin ne jotku 300W säteilylämmittimet, mitä uusiin autoihin on myös tapana asennella varsinkin kun hieman eristää konetilaa peitoilla jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."