PÄÄSIÄISVISA -EI UNTUVIKOILLE -VASTAUKSET
PÄÄSIÄISVISA -EI UNTUVIKOILLE -VASTAUKSET
PÄÄSIÄISVISA
Tässäpä kinkkisiä kysymyksiä pyhäin ratoksi! Tämä visa keskittyy lähinnä teknisiin moottoriaiheisiin kysymyksiin, jokerina mukana on muutama kysymys aiheen vieressä olevasta aiheesta. Kaikkiin kysymyksiin nopeimmin oiken vastanneelle Mercedes-aiheinen yllätyspalkinto!
1. W140 -sarjaan oli saatavilla Mercedeksen ensimmäinen V12, M120 -moottori. Mistä moottorista oli lainattu sylinterikansi tähän M120 moottorin oikeaan sylinterilohkoon (MXXX.XXX), ja minkä mallin pellin alta tämä kuusisylinterinen moottori löytyy? (WXXX.XXX)
V: M104.990 / W140.032/033
2. OM 603 -mallin turboahdetuissa dieselmoottoreissa on kampikammiossa öljysuihkutussuutin, joka suihkuttaa öljyä männän alapinnalle jäädyttääkseen mäntää ja voidellakseen männäntappia. Tämä suutin oli käytössä myös vapaastihengittäväss OM 603 -moottorissa, mutta milloin ja missä mallissa?
V: W124.130/190 moottorissa OM603.912 aikana 7-9/91
3. Mercedes-Benz käytti moottorituotannossaan jo 50-luvulla natriumtäytteisiä pakoventtiileitä, 2000-luvun alussa esiteltiin jo kovin valmiin oloinen konsepti täysin normaalistapoikkeavasta materiaalista valmistetuista pakoventtiileistä, jotka olivat jopa puolet kevyempiä verrattaen perinteisiin teräspakoventtiileihin, nämä eivät kuitenkaan ole vieläkään tuotannossa, mutta mikä oli materiali?
V: Keraami
4. Minä vuonna ja missä mallissa esiteltiin legendaarinen M110 -moottori, ja monta laakeripukkia yhdessä nokka-akselissa tuolloin oli? Viimeisimpiä sijoituskohteita tälle moottorille oli G -malli. Montako nokka-akselin laakeripukkia viimeisissä M110 -moottoressa oli?
V: alussa 7/8, lopussa 4/5
5. Bosch esitteli bensiinin suihkutuksen ja sytytyksen yhteen ja samaan järjestelmään yhdistävän Motronicin -78. Milloin Mercedes otti järjestelmän tuotantoon, ja missä mallissa?
V: 9/95 R129 SL 500 ja SL 600
6. M102 -Moottori tuli saataville W123 -malliin 1980. 1984 myyntiin tulleessa W201 190E 2.3. 16V -mallissa oli myös M102 -moottori, mutta mitä eroa oli "cossun" ja normaalin 8V M102 -moottoreiden kampiakseleissa? Myös kampiakselin päittäislaakerointi oli erilainen kuin kansanmoottoreissa, mistä moottorista päittäislaakeriliuskat oli "lainattu"?
V: 16V -mallissa kaikkien kiertokangen laakeritappien pyöristykset ovat karkaistut, tavan malleissa vain tappien 3 ja 4 molemmat puolet, sekä tapin 1 etupuoli. Erona on myös 16-v -mallista löytyvä takalaipan ohjaintappi vauhtipyörälle. Laakerikiuskat on lainattu OM 601 -moottorista!
7. ASR -vetoluistonesto esiteltiin W126 -sarjaan, ja se tuli saataville 10/87, milloin järjestelmän korvasi ASR II -järjestelmä, ja mikä oli suurin muutos toisen sukupolven ASR:ssä?
V: ASR II tuli saataville W126 -sarjaan 9/89, ja muihin sen jälkeen riippuen mallista. Suurin muutos oli ABS ja ASR -hydrauliikkayksiköiden yhdistäminen, säätö tapahtio kuten ennen: jarruttamalla ja/tai sulkemalla kaasuläppä.
8. Koko farmariauton käsityksen mullistanut W123.193 300TD turbodiesel tuli markkinoille 1980. Autoon oli saatavilla lisävarusteena kuormaa paremmin kantava jousitus. Kun tavallisella jousituksella (taka-akselipaino max. 1200kg) varustetussa mallissa polttoainetankin luukussa oleva rengaspainesuosituksista kertova kilpi on punainen ja hopealla tekstillä, niin minkävärinen ja minkävärisellä tekstillä se on korkeammalla kuormituksella (max. 1300kg) varustetussa mallissa?
V: Musta kilpi hopea teksti.
9. Vuonna 1974 Mercedes-Benz esitteli uuden 5-sylinterisen dieselmoottorin W115 -malliin, mitä muita uusia henkilöautomalleja sama vuosi toi tullessaan?
V: W116 280 SEL ja W107 280 SL/SLC
10. W129 sarjaan esitelty itsesäätyvä iskunvaimennus ADS oli saatavilla myös mallisarjaan W140 Milloin ADS korvattiin uudella ADS II -järjestelmällä ja mitä uudistuksia uutuus toi?
V: W140 6/94. Kolme korin kiihtyvyystunnistinta (vanhassa yksi ja yksi pyörän kiihtyvyystunnistin), jarrutus kytkee jousituksen jäykäksi (tietyssä ajotilanteessa), mukavuus/urheilullinen -valintakatkaisimen asento tallentuu muistiin, vaimenninventtileitä ohjataan pyöräkohtaisesti (vanhassa akselikohtaisesti), kuormitustunnistus takajoustintuissa.
Pääsiäisterveisin Teo!
Tässäpä kinkkisiä kysymyksiä pyhäin ratoksi! Tämä visa keskittyy lähinnä teknisiin moottoriaiheisiin kysymyksiin, jokerina mukana on muutama kysymys aiheen vieressä olevasta aiheesta. Kaikkiin kysymyksiin nopeimmin oiken vastanneelle Mercedes-aiheinen yllätyspalkinto!
1. W140 -sarjaan oli saatavilla Mercedeksen ensimmäinen V12, M120 -moottori. Mistä moottorista oli lainattu sylinterikansi tähän M120 moottorin oikeaan sylinterilohkoon (MXXX.XXX), ja minkä mallin pellin alta tämä kuusisylinterinen moottori löytyy? (WXXX.XXX)
V: M104.990 / W140.032/033
2. OM 603 -mallin turboahdetuissa dieselmoottoreissa on kampikammiossa öljysuihkutussuutin, joka suihkuttaa öljyä männän alapinnalle jäädyttääkseen mäntää ja voidellakseen männäntappia. Tämä suutin oli käytössä myös vapaastihengittäväss OM 603 -moottorissa, mutta milloin ja missä mallissa?
V: W124.130/190 moottorissa OM603.912 aikana 7-9/91
3. Mercedes-Benz käytti moottorituotannossaan jo 50-luvulla natriumtäytteisiä pakoventtiileitä, 2000-luvun alussa esiteltiin jo kovin valmiin oloinen konsepti täysin normaalistapoikkeavasta materiaalista valmistetuista pakoventtiileistä, jotka olivat jopa puolet kevyempiä verrattaen perinteisiin teräspakoventtiileihin, nämä eivät kuitenkaan ole vieläkään tuotannossa, mutta mikä oli materiali?
V: Keraami
4. Minä vuonna ja missä mallissa esiteltiin legendaarinen M110 -moottori, ja monta laakeripukkia yhdessä nokka-akselissa tuolloin oli? Viimeisimpiä sijoituskohteita tälle moottorille oli G -malli. Montako nokka-akselin laakeripukkia viimeisissä M110 -moottoressa oli?
V: alussa 7/8, lopussa 4/5
5. Bosch esitteli bensiinin suihkutuksen ja sytytyksen yhteen ja samaan järjestelmään yhdistävän Motronicin -78. Milloin Mercedes otti järjestelmän tuotantoon, ja missä mallissa?
V: 9/95 R129 SL 500 ja SL 600
6. M102 -Moottori tuli saataville W123 -malliin 1980. 1984 myyntiin tulleessa W201 190E 2.3. 16V -mallissa oli myös M102 -moottori, mutta mitä eroa oli "cossun" ja normaalin 8V M102 -moottoreiden kampiakseleissa? Myös kampiakselin päittäislaakerointi oli erilainen kuin kansanmoottoreissa, mistä moottorista päittäislaakeriliuskat oli "lainattu"?
V: 16V -mallissa kaikkien kiertokangen laakeritappien pyöristykset ovat karkaistut, tavan malleissa vain tappien 3 ja 4 molemmat puolet, sekä tapin 1 etupuoli. Erona on myös 16-v -mallista löytyvä takalaipan ohjaintappi vauhtipyörälle. Laakerikiuskat on lainattu OM 601 -moottorista!
7. ASR -vetoluistonesto esiteltiin W126 -sarjaan, ja se tuli saataville 10/87, milloin järjestelmän korvasi ASR II -järjestelmä, ja mikä oli suurin muutos toisen sukupolven ASR:ssä?
V: ASR II tuli saataville W126 -sarjaan 9/89, ja muihin sen jälkeen riippuen mallista. Suurin muutos oli ABS ja ASR -hydrauliikkayksiköiden yhdistäminen, säätö tapahtio kuten ennen: jarruttamalla ja/tai sulkemalla kaasuläppä.
8. Koko farmariauton käsityksen mullistanut W123.193 300TD turbodiesel tuli markkinoille 1980. Autoon oli saatavilla lisävarusteena kuormaa paremmin kantava jousitus. Kun tavallisella jousituksella (taka-akselipaino max. 1200kg) varustetussa mallissa polttoainetankin luukussa oleva rengaspainesuosituksista kertova kilpi on punainen ja hopealla tekstillä, niin minkävärinen ja minkävärisellä tekstillä se on korkeammalla kuormituksella (max. 1300kg) varustetussa mallissa?
V: Musta kilpi hopea teksti.
9. Vuonna 1974 Mercedes-Benz esitteli uuden 5-sylinterisen dieselmoottorin W115 -malliin, mitä muita uusia henkilöautomalleja sama vuosi toi tullessaan?
V: W116 280 SEL ja W107 280 SL/SLC
10. W129 sarjaan esitelty itsesäätyvä iskunvaimennus ADS oli saatavilla myös mallisarjaan W140 Milloin ADS korvattiin uudella ADS II -järjestelmällä ja mitä uudistuksia uutuus toi?
V: W140 6/94. Kolme korin kiihtyvyystunnistinta (vanhassa yksi ja yksi pyörän kiihtyvyystunnistin), jarrutus kytkee jousituksen jäykäksi (tietyssä ajotilanteessa), mukavuus/urheilullinen -valintakatkaisimen asento tallentuu muistiin, vaimenninventtileitä ohjataan pyöräkohtaisesti (vanhassa akselikohtaisesti), kuormitustunnistus takajoustintuissa.
Pääsiäisterveisin Teo!
Viimeksi muokannut Teo, Pe 09.04.2010 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On taas luettu taulukkokirjoja ja Service Informationia . Pitääpä illalla kotona keskittyä jos jotain osaisi sanoa. Saatte sitten nauraa... mutta yrittänyttä ei panna!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No jo on kysymykset
Ei tuollaisia voi kukaan muistaa ulkoa.
Veikkaus kysymykseen nro 2
1990-1991 350SDL eli W126.135
Taitaa mennä niin pitkälle metsään tämäkin arvaus, että lisätään listaan bandwagen tms.
Ei tuollaisia voi kukaan muistaa ulkoa.
Veikkaus kysymykseen nro 2
1990-1991 350SDL eli W126.135
Taitaa mennä niin pitkälle metsään tämäkin arvaus, että lisätään listaan bandwagen tms.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No ei tämä nyt niin vakavaa ole. Täällähän näitä visoja on ollut ennenkin. Näitä pirullisia kysymyksiä olen kirjaillut ylös aivan pelkästään tällaisen kysymysvisan teko mielessä. Tämän vuoden puolella tuli mieleen kymmenen melko hyvää.JeremyH kirjoitti:No jo on kysymykset
Ei tuollaisia voi kukaan muistaa ulkoa.
Arvailuksi on mennyt, vaikkakin M104.xxx on neljäsosaksi oikea vastaus 1. kysymykseen, mutta missä autossa?
1. Tuohon aikaanhan ei muita neliventtiilikuutosia ollut kuin M104.980 variaatioineen, joten olisiko se peräisin W124.031:stä?
2. Olisikohan voinut olla joskus ensimmäisissä EGR:llä varustetuissa moottoreissa, kuten OM601:ssä? Tai sitten 300 GD:n moottorissa?
3. Villi veikkaus - jokin hiilikuitu tai komposiitti?
4. 1972 W114 280/E. Taisi olla alkujaan 7+8 ja loppujaan 4+5 pukkia per akseli.
5. Jos Sauber C9 ei lasketa, niin lienee 9/1995 mm. R129 SL 500 ja SL 600?
6. Olisikohan ne vaikka taotut.
7. ASR II tuli saataville tyypistä riippuen 3/89 - 6/90. Suurin muutos mielestäni oli yksi yhteinen ABS-ASR-hydrauliikkayksikkö.
8. Sininen hopeisella?
9. W116 280 SEL, R107 280 SL/C.
10. 1995 W210? Ei hajuakaan muutoksista.
2. Olisikohan voinut olla joskus ensimmäisissä EGR:llä varustetuissa moottoreissa, kuten OM601:ssä? Tai sitten 300 GD:n moottorissa?
3. Villi veikkaus - jokin hiilikuitu tai komposiitti?
4. 1972 W114 280/E. Taisi olla alkujaan 7+8 ja loppujaan 4+5 pukkia per akseli.
5. Jos Sauber C9 ei lasketa, niin lienee 9/1995 mm. R129 SL 500 ja SL 600?
6. Olisikohan ne vaikka taotut.
7. ASR II tuli saataville tyypistä riippuen 3/89 - 6/90. Suurin muutos mielestäni oli yksi yhteinen ABS-ASR-hydrauliikkayksikkö.
8. Sininen hopeisella?
9. W116 280 SEL, R107 280 SL/C.
10. 1995 W210? Ei hajuakaan muutoksista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:1. Tuohon aikaanhan ei muita neliventtiilikuutosia ollut kuin M104.980 variaatioineen, joten olisiko se peräisin W124.031:stä?
2. Olisikohan voinut olla joskus ensimmäisissä EGR:llä varustetuissa moottoreissa, kuten OM601:ssä? Tai sitten 300 GD:n moottorissa?
3. Villi veikkaus - jokin hiilikuitu tai komposiitti?
4. 1972 W114 280/E. Taisi olla alkujaan 7+8 ja loppujaan 4+5 pukkia per akseli.
5. Jos Sauber C9 ei lasketa, niin lienee 9/1995 mm. R129 SL 500 ja SL 600?
6. Olisikohan ne vaikka taotut.
7. ASR II tuli saataville tyypistä riippuen 3/89 - 6/90. Suurin muutos mielestäni oli yksi yhteinen ABS-ASR-hydrauliikkayksikkö.
8. Sininen hopeisella?
9. W116 280 SEL, R107 280 SL/C.
10. 1995 W210? Ei hajuakaan muutoksista.
Hyvä Timo! Arvasin, että jostain sieltäpäin löytyy varmasti halua hieman selvitellä asioita, ja aika monta meni oikenkin (4), joka on ehdottomasti paras tähänastisista.
Taidan laittaa oikeat vastaukset tuohon ensimmäiseen viestiin, kun tuo pääsiäinenkin alkaa olla takanapäin.
-Teo