V 280 vaihteiston ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V280
Sisäänajossa
Sisäänajossa

V 280 vaihteiston ohjaus

Viesti Kirjoittaja V280 »

Löytyykö keneltäkään apuja? Olis v280 mersu automaattilootalla ja vaihteiston vikavalo syttyi ja vaihteisto lukittui kolmoselle. Tota ohjainboxia ihmettelin ja aattelin, että pystyykö sitä mitenkään mittailemaan jotta pelaako se vai mikä perkele siihen tuli?
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Re: V 280 vaihteiston ohjaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vikakoodia tuosta ei pysty lukemaan kuin Veho ja sekin hyvällä tuurilla.

Perusasiat varmasti olet tarkistanut:
- Öljynmäärä. Öljymäärä katsotaan koneen ollessa käynnissä ja sinne kuuluu juuri oikeata synteettistä öljyä ! (Kysy KL:stä)
- Asiaan liittyvät sulakeet (mitä ne sitten ovatkaan).
- vettä ei ole valunut ohjaimen päälle. Vuotava ikkuna aiheuttaa ECU:n / lootan ohjaimen hajoamaisen. Löytyy pelkääjän puolelta kojelaudan syövereistä.
- Kaasupolkimen asentoanturi !!! Tämä antaessaaan väärää jännitettä aiheuttaa punavalon heti startissa. Löytynee jostakin tulipellistä, siihen menee ainakin dieselmoottorissa vaijeri kaasuvivustolta. Toki voi bensakoneessa olla jotenkin naimisissa moottorin ecun kanssa.
- Toimiihan kierroslukumittari. Luulen että automaatin tietokone tarkkailee myös tuota signaalia, vaikka sillä kaksi pyörimisanturia onkin sisällään.
- Laatikon päälle menee moninapainen sähkökaapeli, Irroita se ja puhalla vedet / ruosteet pois, putsaa liittimet tarvittaessa jollakin sähköliittimen kontaksiaineella. Näitäkin on kuulemma ollut, on korjautunut ihan tuolla.
- Katso myös että se sähköinen mötikkä lootan kyljessä, sen tapin ympärillä johon kepin "vaihjeri" tulee on OK.
- Maadoitukset auton koriin, pitäisi löytyä jostakin auton alta lootan takapuolelta. mm.

Vaikeammat viat on sitten niitä oikeita vikoja siellä lootan sisällä, eli siellä on sähköllä ohjattavia venttiileitä. Jos siellä on katkos tai venttiili muutenkiukuttelee niin taas tulee punavaloa. Nämä tulevat tyypillisesti vasta kun kyseistä venttiiliä tarvitaan ,esimerkiksi kun loota vaihtaa kakkoselle, tarvitaan kakkosen venttiili ja jos siellä on johto poikki -> punavalo.
Lisää tietoa: www.skg.fi
V280
Sisäänajossa
Sisäänajossa

V280 vaihteiston ohjaus

Helvetistäkö ne öljyt tuosta mallista tarkistetaan? Ihan utopiaa. Vikakoodi on luettu. Antoi :ohjainyksikkövika(sisäinen vika) ja iso kysymysmerkki perässä,todella luotettavaa. Vettä ei ole boxin päälle valunu,sulakkeet sun muut releet ehjät??? Mitään kaasupolkimen asentotunnistinta en ole löytänyt. Kaasuvaijerin vaihdoin jossain vaiheessa,eikä siellä ollu mitään muuta kuin se vaijeri ja kierroskukumittarikin toimii. Alkoi oireilemaan siten, että kerran syttyi valo ja paloi aikansa ja sammui ja loota alkoi pelaamaan normaalisti sen jälkeen on muutaman kerran tehny saman tempun ja nyt on valo palanu jonkin aikaa ja loota on kolmosella. Pakki ja pakko 1,2 ja 3 pelittää.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Re: V280 vaihteiston ohjaus

Öljyntarkastusohjeet löytyvät tältäkin forumilta. Niin kyllähän tuossa kai on sama laatikko mitä dieselissä eli zf4hp20 ?

Laatikossa on 2 tulppaa, auto käyntiin ja ylenpi auki, täytettään kunnes reijästä alkaa tulla vaahtoavaa öljyä. Tarkistamiseksi tarvitaan siis puteli öljyä, noin 22€/litra. :roll:

Joskus se vikatila jää päälle, ja joutuu käyttämään virrat ON-OFF-ON-OFF joitakin kertoja kunnes se poistuu.

Veikkaan että jokin sähköliitin pätkii, jos se kerran välillä toimii ja välillä ei (tai sitten se on öljyn vähyyttä, sitä tukise se, että se tuli ensin hetkeksi ja lopulta jäi päälle lopullisesti).
V280
Sisäänajossa
Sisäänajossa

V280 vaihteiston ohjaus

Joo sama laatikko on. Olen antanut itseni ymmärtää, että taitaa olla melkoinen murhe koko loota. Sähkövika ei olis kyllä tässä autossa mikään yllätys on niitä sen verran jo ollu. Täytyy käydä vielä kerran läpi jos tulis jotain vastaa.
esukki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja esukki »

Astrum auto pyytää ZF 4HP20 öljystä 32€ litra, mikä hinta tuo 22€ on?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

No se on Vehon tai KL:n hinta menneiltä vuosilta, ihan vinkkinä niin siitä astrumista kun kävelee risteyksestä kulman yli niin peogeot liikkeestä saa sitä ihan samaa öljyä hintaan 13€/litra (vai oliko se peräti 17€, no jotain kumminkin). esso ATF LT71141, väri vaaleanruskea tai keltainen. Viimeksi siellä vain ei ollut kuin 2 litraa hyllyssä mutta tilaavat kyllä.

Onpas astrumilla taas törkeä rahastus menossa :roll:

Itse ajelen 10€/litra maksavilla öljyillä tuossa samassa laatikossa :wink:

V280: Runksuttele kaikki mahdolliset liittimet ja sulakkeet läpi (liitin auki/kiinni, että kontakti syntyy) ja koita mitata jotenkin tuleeko sinne boxille mitään virtoja. Tuo "vakava ohjainlaitevika" kertoo lähinnä, ettei ne saaneet yhteyttä tietokoneella boxiin, vika voi siten olla tietokoneen käyttäjässä, liitännöissä tai tosiaan sen boxin sähköissä...mutta juu, voin vaikka itsekkin tässä kohta vähän mittailla sitä boxia mitä sinne kuuluu normaalisti tulla, kunhan saan auton talliin.
V280
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Joo, täytyy tosiaan käydä läpi noi liittimet kunhan saan noi loput lumet häivytettyä rasvamontun edestä,että pääsen alle. Tosiaan löysin ton lootan kuvan jostain foorumin kätköistä ja mun mielestä ei kyllä ollu ihan saman-näköinen?? Kyllä tässäkin vehkeessä pitäis mun mielestä olla ZF4HP20, en kyllä tosin ole lätkästä tarkistanu,onhan se voitu vaihtaa!!?? Ja oli muuten äsken käyntihäiriöitäkin... liittimien heiluttelulla sekin korjaantui kuten myös abs:n valo sammui absin yksikön lievällä väkivaltaisella käsittelyllä (pari napakkaa iskua vasaralla kupeeseen)ja moninapaliittimen käsittelyllä. Jompi kumpi toimenpide auttoi,ei tietoa kumpi.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

zf alta:

Kuva

takaa

Kuva

sivulta

Kuva
päältä takaviistosta, tuossa näkyy se sähköliitin, joka kannattaa putsata

Kuva

ja lopulta irrallaan...toivottavasti et joudu tätä kokemaan.

Kuva

menossa paikalleen

Kuva

takaisin konetilassa

Kuva

konetilassa sen tunnistaa yleensä tuosta sinisestä huohottimen korkista (älä yritä irroittaa sitä)

Kuva

En ole koskaan nähnyt luonnossa tuommosta volkkarin VR6:lla olevaa V280 vitoa, joten kuvat olisi kivoja :wink: siis tietysti sen konetilasta.
V280
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Pari kuvaa olis otettu,mutta mutta....kun tää tietotekniikka ei ole ihan mun laji niin enhän mä niitä tänne osaa laittaa. On muuten toi mun loota aivan erinäköinen ja pienemmän oloinen. Se on kyllä malliltaan 4HP20 mutta tossa v6:ssa on ihan erimallinen...löysin tuolta auto-parts.spb.ru sivulta kuvat! Ei siitä kunnon kuvia saa kun se on paikallaan.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Varmaankin se liitoskappale moottoriin on erilainen ja siksi näyttää erilaiselta, itse vaihteisto onvarmasti ihan sama.

Jos haluat niin voit laittaa kuvat mulle e-maililla ja minä sitten laittelen ne tänne näkösälle. Kiinnostaa tosiaan miltä se VR6 siellä näyttää...ihan yleiskuvaakin konehuoneesta.

Pistä e-mailin YV:llä.
Vastaa Viestiin