onks pakko jos ei taho turvatyynyä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
heppumartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 25.08.2009 15:17

onks pakko jos ei taho turvatyynyä.

Viesti Kirjoittaja heppumartikainen »

miten on jos vaihtaa ratin pienempään ja nykyinen on turvatyynyllinen.onks kokemuksia ja en oo kysyny vielä konttorilta. auto on w124 vm94

ja toinen kysymys mikä on kun rundikello ei toimi. 250D 20v moottorilla.

nämä askarruttaa, muuten tyytyväinen tuotteeseen
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Itselläni auttoi kiekkakelloon se, kun teippasin yhden johdon siitä kuskin jalkotiloista (oli hiertynyt auki) ja vaihdoin sulakkeen. YJ-rele on myös yks mahdollisuus.

Ja jos auto on tehtaalta lähtenyt bägillä niin se bägi on pakko pitää
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Viesti Kirjoittaja Macc »

nj^ kirjoitti:Itselläni auttoi kiekkakelloon se, kun teippasin yhden johdon siitä kuskin jalkotiloista (oli hiertynyt auki) ja vaihdoin sulakkeen. YJ-rele on myös yks mahdollisuus.

Ja jos auto on tehtaalta lähtenyt bägillä niin se bägi on pakko pitää
Eikös tuossa saa vielä muutoskatsastettua airbagin pois, kerta kyseistä mallia on valmistettu ilman airbagia?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Macc kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Itselläni auttoi kiekkakelloon se, kun teippasin yhden johdon siitä kuskin jalkotiloista (oli hiertynyt auki) ja vaihdoin sulakkeen. YJ-rele on myös yks mahdollisuus.

Ja jos auto on tehtaalta lähtenyt bägillä niin se bägi on pakko pitää
Eikös tuossa saa vielä muutoskatsastettua airbagin pois, kerta kyseistä mallia on valmistettu ilman airbagia?
E124:ssa on bägi ollu jo vakiovaruste eli siinä tapauksessa ei onnistu.
Ja ihan hyvä niin ainaki mun mielestä aivan järjenvastaista hommaa alkaa tinkimää turvallisuudesta sen takia että saa jonku sika makeen "ralliruorin" ruuvattua paikoilleen mutta jokainen tyylillään :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Viesti Kirjoittaja Macc »

sonikki kirjoitti:
Macc kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Itselläni auttoi kiekkakelloon se, kun teippasin yhden johdon siitä kuskin jalkotiloista (oli hiertynyt auki) ja vaihdoin sulakkeen. YJ-rele on myös yks mahdollisuus.

Ja jos auto on tehtaalta lähtenyt bägillä niin se bägi on pakko pitää
Eikös tuossa saa vielä muutoskatsastettua airbagin pois, kerta kyseistä mallia on valmistettu ilman airbagia?
E124:ssa on bägi ollu jo vakiovaruste eli siinä tapauksessa ei onnistu.
Ja ihan hyvä niin ainaki mun mielestä aivan järjenvastaista hommaa alkaa tinkimää turvallisuudesta sen takia että saa jonku sika makeen "ralliruorin" ruuvattua paikoilleen mutta jokainen tyylillään :P
Niin, eri asia sitten on, kuinka turvallista se 20 vuotta vanha pyrotekniikka siellä on..
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

20v vanha pyröteknokin on tuhat kertaa varmenpi kuin ilman bägiä. Eli tyhmää edes ajatella bägin poistoa :shock:
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ja toiset liukastuu ja kuolee suihkussa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
heppumartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 25.08.2009 15:17

Viesti Kirjoittaja heppumartikainen »

kiitos viisaista neuvoista, ratti vaihdettu.
alla olevat ex kulkureita
MB c 220 D farmari -98 ajt 606 tkm ajopelinä
MB E 200 CDI -00 ajt 650tkm
MB c 220d farmari -96 ajt 602 tkm
MB e W124 200d -94 ajt 933 tkm
MB e 320 cdi farmari -02. ajt 740 tkm
MB 313 sprinter -03 Maxi ajt 215 tkm
MB W 202 220 cdi -00 farmari. ajt 723 tkm
MB W 210 220D -98 ava. ajt 550 tkm
MB C 200D -94. ajt 670 tkm
MB W124 ce 200D -88. ajt 313 tkm
MB W124 200D -87. ajt 570 tkm
MB w124 250D 20v. -94 ajt 650 tkm
MB w124 200D -88. ajt 610 tkm
MB w124 200te -91. ajt 315 tkm
MB 190 1,8 B -91
MB w123 200D -82
MB w123 200D -84
MB w309 300D -84
MB w115 240D -74
MB w115 220D -72
lähes kaikkeja merkkejä runsaasti näitten lisäks.
Avatar
heppumartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 25.08.2009 15:17

Viesti Kirjoittaja heppumartikainen »

ei sössötyksiä vaan faktaa jatkossa. rupee nimittäin riittämään toi tenavien (asiantuntijoiden) sössötys
alla olevat ex kulkureita
MB c 220 D farmari -98 ajt 606 tkm ajopelinä
MB E 200 CDI -00 ajt 650tkm
MB c 220d farmari -96 ajt 602 tkm
MB e W124 200d -94 ajt 933 tkm
MB e 320 cdi farmari -02. ajt 740 tkm
MB 313 sprinter -03 Maxi ajt 215 tkm
MB W 202 220 cdi -00 farmari. ajt 723 tkm
MB W 210 220D -98 ava. ajt 550 tkm
MB C 200D -94. ajt 670 tkm
MB W124 ce 200D -88. ajt 313 tkm
MB W124 200D -87. ajt 570 tkm
MB w124 250D 20v. -94 ajt 650 tkm
MB w124 200D -88. ajt 610 tkm
MB w124 200te -91. ajt 315 tkm
MB 190 1,8 B -91
MB w123 200D -82
MB w123 200D -84
MB w309 300D -84
MB w115 240D -74
MB w115 220D -72
lähes kaikkeja merkkejä runsaasti näitten lisäks.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

noh, missä se fakta sitten viipyy? Sulla kun sitä kokemusta on nyt aiheesta? teitkö muutoskatsastuksen? tarviko sitä tehdä? jne...

ei turhia sössötellä

nimim. kiinnostunut
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mulla omassa on bäggi ratti ja dokkarin mukaan vaihettu saksassa uuteen v.2000 Auto on vm.1990.

Kyllähän toi on tossa yli viis vuotta ollu paikallaa mulla ollessaa.
Ei edes nahka ole vielä kulunu puhki. :shock:
Ja joskus katsurin kanssa tota asiaa pohdittiin että tosta sitä ei saa pois mennä ottaa mut en tiiä antaa sit olla kun "toimii". :)

Olokoot vaikka sisällä valtsun muovikassi. :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kyllä ne on pommin varmoja laitteita jos on sähköt muuten kunnossa eikä autoa ole räpelletty. Mersun tehdas rysäytti justiinsa muutama vuosi sitten ihan koemielessä -80 luvun alun W126:sen seinää päin airbägin toiminnan havainnollistamiseksi vanhemmissa autoissa. Ja kyllä se vaan toimi niinkuin oli suunniteltu.

Mut sehän on jokaisen oma asia vaihtaa ratteja tai tapella katsastajien kanssa.
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikipp »

Turvallisuus ennen kaikkeaan...ja onhan niitä komeita bägillisiä rattejakin.
Tahtovat vaan maksaa reilusti.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

nj^ kirjoitti:
Ja jos auto on tehtaalta lähtenyt bägillä niin se bägi on pakko pitää
Ei pidä paikkaansa.

Jos autoa on valmistettu ilman airbagia, (eli bagi on ollut lisävaruste) niin sen voi poistaa. Bagin poiston jälkeen auto pitää muutoskatsastaa. Tähän tarvitaan maahantuojalta (tässä tapauksessa Veholta) vaatimuksenmukaisuustodistus, josta käy ilmi, että ko. mallia on valmistettu ilman airbagia. Tuo lappunen maksaa n. 100e. Lisäksi tarvitaan todistus, että bagi apulaitteineen on poistettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Eli käytännössä homma pitää teetättää Veholla.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Miten tuokin sitten lasketaan, varmaan ihan katsastajasta kiinni? W124 E-malleissa kun bägi oli aina vakiona...
230 C 1978
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kinnunen kirjoitti:Jos autoa on valmistettu ilman airbagia, (eli bagi on ollut lisävaruste) niin sen voi poistaa. Bagin poiston jälkeen auto pitää muutoskatsastaa. Tähän tarvitaan maahantuojalta (tässä tapauksessa Veholta) vaatimuksenmukaisuustodistus, josta käy ilmi, että ko. mallia on valmistettu ilman airbagia. Tuo lappunen maksaa n. 100e. Lisäksi tarvitaan todistus, että bagi apulaitteineen on poistettu valmistajan ohjeiden mukaisesti. Eli käytännössä homma pitää teetättää Veholla.
Tuon päälle joutuu vielä vaihtamaan kaikki sisustan osat missä lukee SRS tai airbag jos kyseistä varustetta ei autosta löydy eli melkosesti maksaa vaivaa ja rahaa ko. operaatio jos haluaa lakipykälien puitteissa pelata. Ja jos ei halua niin tuossa on hyvä kohta vakuutusyhtiölle pestä kädet koko hommasta jos tapahtuu henkilövahinkoja tms.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Marko M kirjoitti:Miten tuokin sitten lasketaan, varmaan ihan katsastajasta kiinni? W124 E-malleissa kun bägi oli aina vakiona...
Niin, kyllähän W124 E-mallikin on vielä samaa 124-sarjaan kuin ennen vuotta -93 valmistetut, eli ei siinä pitäs mitään ongelmaa olla. Eihän facelift muuta vielä korimallia.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sonikki kirjoitti:Tuon päälle joutuu vielä vaihtamaan kaikki sisustan osat missä lukee SRS tai airbag
ja w124 moisia palikoita ei montaa ole ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sergey kirjoitti: ja w124 moisia palikoita ei montaa ole ;)
Eikös kojelauta mene vaihtoon vai saako hanttarin bägin paikalle laitettua normaalin hanskalokeronkannen suoraan?

EDIT. ei näköjään tarvi vaihtaa koko kojelautaa mutta muuta roinaa kyllä jos mielii saada normaali hanskalokeron sen bägin paikalle:
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=256116
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2271
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...apparin bägi ja hanskalokero on erikokoiset :twisted:
...vastus bägin piuhaa on saatavilla :wink:
.... varaosanumero on 140 868 00 50
ignition resistor (replacement resistor) :twisted:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä topicissa on keskusteltu taas turvallisuusjutuista, eli siitä mikä on turvallista vai ei.

Mukaan on toki vedetty juuri onnettomuustilanteen sattuessa korvaus- ym jutut.

Jos bägi puuttuu ja ei ole muutoskatsastettu niin mitä seuraa; seuraako samaa jos:

moottoria on viritetty (chipattu tai muuten muutettu) yli sallitun
moottori on vaihdettu ilman muutoskatsatusta
rengaskokoa ei ole muutoskatsatettu
vannekokoa ei ole muutoskatsastettu
autoa ei ole vuosikatsastettu

Tässähän oli kyse siitä että saako lain mukaan tehdä jotain. Ei siitä että kannattaako ja onko järkevää :!: . Valtiovalta holhoaa meitä ihan tarpeeksi joten mielestäni foorumillamme ei kannata holhota vaan antaa faktatietoa :!: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

heppumartikainen kirjoitti:ei sössötyksiä vaan faktaa jatkossa. rupee nimittäin riittämään toi tenavien (asiantuntijoiden) sössötys
Tuntuis ettei "aikuisen miehen" tarvii sössöttää (leikkiä) enää pikkurattien kanssa ja varsinkaan samalla tinkiä turvallisuudesta.

Ainakaan muutama vuosi sitten maahantuonnista kysyttynä eivät suostuneet tekemään lappua E124:een bägien poistoista, koska kaikki mallisarjan vehkeet ovat kahdella turvatyynyllä (kojelauta+ ratti). Vanhemmissa 124:ssa onnistuu katsastaa pois koska ei vakiovaruste.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ite ratkaisin ongelman niin että ostin pystärin, noihin 124/201 ei mahu jalat kunnolla, ottaa polvet rattiin. ja penkit on aika littanoita muutenkin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Manu300cea24 kirjoitti:Mulla omassa on bäggi ratti ja dokkarin mukaan vaihettu saksassa uuteen v.2000 Auto on vm.1990.

Kyllähän toi on tossa yli viis vuotta ollu paikallaa mulla ollessaa.
Ei edes nahka ole vielä kulunu puhki. :shock:
Ja joskus katsurin kanssa tota asiaa pohdittiin että tosta sitä ei saa pois mennä ottaa mut en tiiä antaa sit olla kun "toimii". :)

Olokoot vaikka sisällä valtsun muovikassi. :lol:
Mulla samanlainen tapaus, mersunlogoilla on etuoven takakarmissa merkintäkin tästä bagien vaihdosta.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vai onko kyseessä bägin vaihto/tarkistuspäivä? Eikös niissä ole yleensä tarra tolpassa missä päivämäärä 10v valmistusvuodesta eteenpäin?
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

AM kirjoitti:Vai onko kyseessä bägin vaihto/tarkistuspäivä? Eikös niissä ole yleensä tarra tolpassa missä päivämäärä 10v valmistusvuodesta eteenpäin?
Voipi olla näinkin =D Ei oo faktaa, epäilin vain, että kenties asia voisi olla näin
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

opcaravan kirjoitti:
AM kirjoitti:Vai onko kyseessä bägin vaihto/tarkistuspäivä? Eikös niissä ole yleensä tarra tolpassa missä päivämäärä 10v valmistusvuodesta eteenpäin?
Voipi olla näinkin =D Ei oo faktaa, epäilin vain, että kenties asia voisi olla näin
Ëiköhän se noin ole. 10v välein se tarkistus/vaihtopäivä ainakin on. Eli -00 autoissa menee tänänvuonna bägit ekan kerran vaihtoon/tarkistukseen. Tosiasia on silti se, että moinen homma tehdään Suomessa ehkä noin 2% autoista. :lol:
Ja se bägi tosiaankin useimmiten lopettaa sen toimintansa 10v jälkeen. Ei ne enää missään -95 C-sarjalaisessa pahemmin laukeile.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Whaeva kirjoitti: Ja se bägi tosiaankin useimmiten lopettaa sen toimintansa 10v jälkeen. Ei ne enää missään -95 C-sarjalaisessa pahemmin laukeile.
Kyllä varmaan toimintavarmuus jo ontuu, mutta tähän mennessä kaikissa sen laatuisissa kolhuissa ovat lauenneet mitä mulle ovat purkuun tulleet.
Joku mersupurkaamo??
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

opcaravan kirjoitti:
AM kirjoitti:Vai onko kyseessä bägin vaihto/tarkistuspäivä? Eikös niissä ole yleensä tarra tolpassa missä päivämäärä 10v valmistusvuodesta eteenpäin?
Voipi olla näinkin =D Ei oo faktaa, epäilin vain, että kenties asia voisi olla näin
Merkki ja mallikohtainen milloin on tarkistukset ja pitäiskö vaihtaa jotain vai olla vaihtamatta.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Kipsu kirjoitti:
opcaravan kirjoitti:
AM kirjoitti:Vai onko kyseessä bägin vaihto/tarkistuspäivä? Eikös niissä ole yleensä tarra tolpassa missä päivämäärä 10v valmistusvuodesta eteenpäin?
Voipi olla näinkin =D Ei oo faktaa, epäilin vain, että kenties asia voisi olla näin
Merkki ja mallikohtainen milloin on tarkistukset ja pitäiskö vaihtaa jotain vai olla vaihtamatta.
Kyllä, mutta aina pyörii siinä 10v paikkeilla. 10v ylivoimasesti yleisin. Se vaihtotarve selviää sitten testissä, se ei ole mallikohtainen. Joko menee vaihtoon tai saa muutaman vuoden "lisäaikaa" vanhalla bagilla. Jos vaihdetaan, niin menee taas täyden tarkistusvälin.
Mutta joo, noita testejä ei laki eikä kukaan vaadi, niin ei niissä ketään käy Suomessa.
Vastaa Viestiin