S124 300 TE

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

S124 300 TE

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Uus foorumilainen tervehtii, kehut heti kaikille, on hieno yhteisö, monta juttua on selvinnyt haku napin avulla.

Vuosien haaveilun jälkeen tuli hankittua MB, meinasin neloskoneista, mutta ostinkin tämmoisen:
Model 300 TE
Engine 103983 10 043266
Transmission 717433 01 879642
Order 0 1 557 00224
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Delivery date 22.05.91
Dealer Austria (557)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
512 almandine red metallic (с 01.01.1988)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
341 additional lamp (с 01.09.1982)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
537 mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
844 folding seat bench in loading compartment, reverse to direction of travel (с 01.10.1977)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
Näiden lisäksi löytyy VDO:n vakionopeussäädin, Alfatech häly ja Nardin puuruori. Alla on 15" kasireikäalut ja talvirenkaatkin jollain saksalaisilla aluvanteilla. E-look konepelti löytyy myös.

Vaunu vaikuttaa olevan ihan ok kunnossa, hanskalokerosta löytyi jobbaria edeltäneen omistajan ruutuvihko huoltokirja, ensimmäinen merkintä vuonna 2001 ja viimeinen nyt toukokuussa tehty katsastus.

Takaikkunassa oleva sinibarettien tarra sekä varuste nro 600 (paikalla ovat ja toimivat) ovat saaneet minut arvelemaan että auto on varmaankin tullut rauhanturvaajan mukana Suomeen suht uutena.

Viikon se on nyt ollut ja tämmöisiä hommia on jo tehty:

-korjasin vakkarin, kytkinpolkimen anturi oli huonolla säädöllä

-häly oli ihan mykkä ja olin repimässä sen irti kunnes sain vinkin käyttää akun kaapeli irti, het alkoi toimia ja ovet aukee/lukittuu nyt kaukosäätimellä

-vaihdoin japsimankan toiseen japsimankkaan, samalla tein fader-potikan ohituksen ja kytkin johtosarjaan ISO-liittimen. Laitoin samalla sellaisen tupakansytkäri-hubin josta katkaisin liittimen ja kytkin siihen soittimen herätejohtoon jolloin virta tulee kun virtalukon kääntää radioasentoon. Nyt ei tarvi pitää tuhkista auki navigaattorin/puhelimen lataamiseen.

-säädin kattoluukun, nollakohta oli jotain 20 kierrosta pielessä.

TODO-listalla sitten tämmöisiä:

-ulkolämpömittari näyttää aina -38 astetta, myös jos liittimen irroittaa sulaketaulun alta. Saan ens viikolla kaverilta pari lattialämmitys piuhaa jos niissä olisi sopivat vastukset, viimeinen vaihtoehto on sitten hakea orkkis anturi

-tasonsäätöä pitäis vähän laskea, etunoja on mielestäni hieman liian reilu

-perämurikka on öljyinen eli huohotin pitää katsoa. Stefat on huoltovihon mukaan vaihdettu pari vuotta sitten ja öljyt tarkistettu tänä keväänä pari tkm sitten.

-penkkeihin pitää hommata jotain ainetta nyt kun on vielä ehjät ja siistit

-pari pimeää katkaisinvaloa tulisi korjata, apukuskin puolen ilmasuuttimen pyörä sekä vasemman takaoven ikkunakytkin

-antenni (manuaalinen) on vähän mutkilla ja radiokin kuuluu vähän huonosti. Antennikaapelin on joku jo näemmä joskus uusinut, vanha on jätetty myös sinne.

Myöhempiä "olishansekiva" suunnitteluja:

-tuumaa tai jopa kahta isommat pyörät
-Megasquirt ja suora-/hukkakipinäsytkä jos M103:n kuuluisat käyntihäiriöt alkavat vaivata (lähipiiristä löytyy megatietäjä)

Täytyy kyllä sanoa että ihan mukava ostos on tähän mennessä ollut. Helteet tosin loppui just kun hommasin ensimmäisen ilmastoidun autoni.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea onnea, siitä se lähtee ja tervetuloa foorumille. Almandinrot on näyttävä väri vaikken itse punaisista juuri välitäkään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Tältä lankku näyttää:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Mistäs saan selville noiden kylkimuovien värin? Löysin netistä yhden
taulukon, päteeköhän se 124:n?
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Pistetäänpä päivitystä kun vuosi tähdellistä elämää tuli täyteen. Mittariin tuli tällä ajalla 376000->390000. Enimmäkseen bensaa lisäämällä se on kulkenut:

Kuva

Minusta ihan kohtuulliset lukemat kun ajot on 95% alle 15min tai kilsaa kerralla ja pidempiä reissuja ei tule kuin pari vuodessa.

Korjauksiakin on pitänyt tehdä:

-kallistuksenvakaajan kiinnitysrauta katkesi, näitä on huoltovihkon mukaan tähän vaihdettu ennenkin
-pakoputki, tilailin kotiovelle alle satkulla tuolta http://stores.ebay.ie/Ipema-Fahrzeugteile
-tasonsäätöiskari korkkasi, toinen oli vaihdettu vuosi aiemmin vähän ennenkuin ostin auton
-seisontajarrun vaijeri katkesi, uusin samalla kengät molemmin puolin
-raidetangon pää, koko tankohan piti sitten vaihtaa kun se pää ei pihatyökaluilla pyörinyt ensinkään, tämänkin olisi toki voinut foorumilta selvittää etukäteen :roll:

Vaihdoin myös liimatun ja vähän ruman takavalon ehjään kun sellainen tuli puoli-ilmaiseksi vastaan.

Edelliset todo-listan hommat on tasonsäätöä lukuunottamatta edelleen tekemättä, lisänä on tullut takaluukun johtojen korjaus, sisävalot ei enää syty peräluukusta.

Kaikenkaikkiaan kivaa on ollut, saa nähdä mitä ensi vuosi tuo tullessaan.

Ainiin, yksi erikoisuus on löytynyt, takalasinpesuri toimii vähän hassusti. Sulka kyllä heiluu aina kun nappia painaa, mutta jos pesuvettäkin haluaa niin ajovalot pitää olla päällä. Näin sen ei varmaan kuuluisi toimia?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tuo kulutus sulla on kyllä järkyttävää :shock: vai ajatko tosiaan vain kaupunkiajoa max. 1 km suuntaansa johon väliin saa istua ainakin 4 kertaa punaisissa :roll:

mulla automaatti 300E:llä sekalainen kulutus pyörii n. 9 ltr/100 km (otetaan ohitukset ym. kickdownilla ja kiihdytykset muutenkin ihan reilusti) ja mukaan mahtuu 10 km pätkiä metsäautotietä n. 20 km/h nopeudella/50 km ajoa...

"tippakisaa" ajettaessa pääsee n. 7.5 ltr/100 km sekalaista... talvellakin pääsin alle 8 ltr/100 km.

mulla on kylläkin se kylmäkäynnistys suuttimen johto irti :wink: eikä se edes tunnu sitä kaipaavan :? olen mä tuota kyllä "säätänytkin", että ei se ihan tehtaan jäljiltä ole, eli katti tyhjätty, sytkää huijattu niin paljon kuin pystyy jne. :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Tehtaan aikanaan ilmoittamat lukemat ovat 7,4 9,4 13,8 (90,120,kaup) ja mulla on yleensä osunut kulutukset tuohon 120 ja kaupunki lukemien väliin muillakin autoilla. Verrokkina esim. edellinen Carina E kakslitranen vei näillä ajoilla sellasta vähän alle kymppiä. Täällä kun kotia päästäkseen pitää mm. ylittää viis sellasta max 10 km/h kestävää hidastetöyssyä.

Nuo sun twiikkaukset on varmasti vaikuttaneet mutta itse taidan jättää sen KE-jetin ihan rauhaan, saahan sitä bensaa onneks vielä huoltoasemilta :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

täällä ei kyllä pääse missään edes kokeilemaan sitä 120 km/h nopeuden kulutusta, kun käytännössä kaikki tiet on 80 km/h rajoituksella, enkä paljoa jaksa nostaa edes siihen 100 km/h nopeuteen mitä joskus on pieni pätkä (joku 3 km, kunnes taas tulee 80 km/h rajoitus...)

kyllä tuo omakin aluksi tuntui vievän aika paljon, mutta silloin en vielä tehnyt mitään tarkempaa kulutus seurantaa :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aika samaa näyttäisi vievän kuin oma 300TE aikoinaan, 12,5 taisi olla parin vuoden keskikulutus. Matka-ajossa se meni jonnekin reiluun 8 litraan/100 mutta kaikessa muunlaisessa sitten reilusti enemmän... "Paras" tankillisen kulutus oli 17,5l/100 :D
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Ulkolämpömittari on näyttänyt koko ajan -38 astetta pakkasta. Korjaamiseenhan on pari vaihtoehtoa, ostaa KL:stä tai marmoritiskiltä orkkisanturi johtoineen, tämäkään ei kyllä taida olla ihan Plug ja play koska sisäpään liitin on vääränlainen ja oikeanlaiseen tulee rakennussarja mukana. Hintaa tällä on jotain 60-70 euroa. Tämän vaihtoon on hyvät ohjeet tuolla: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10443

Toinen vaihtoehto on hommata 3Kohmin NTC pulikka ja tinata se johtojen päähän. Ostin KS-elektroniikasta tämmöisen, ei ollut hyllymatskua vaan tilata piti ja muutama päivä odottaa. Hintaa tällä oli 3.80 eur.

Kuva

Sitten rekkaritellinki irti ja sieltähän se löytyi

Kuva

Vähän purkua niin johdon päät sai esille

Kuva

Tässä vaiheessa valitettavasti kuvat unohtui ottaa mutta sinne meni ja näyttäisi toimivankin

Kuva

Ja kuten mittarista näkee niin mukavan lämmin päivä oli asennusta tehdä. :)
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: S124 300 TE

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Onkos korjaus toiminut itselläni sama edessä..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Re: S124 300 TE

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

ClubKRP kirjoitti:Onkos korjaus toiminut itselläni sama edessä..
Kyllä vaan, joskus viime keväänä oli jotain pientä sekoilua mittaustuloksessa ehkä viikon ajan, meni sitten vika ohi itsestään. Tuo on niin halpa ja helppokin korjaus että ei haittaisi vaikka jo hajoaisi niin voisi ottaa ne loputkin kuvat tuohon ohjeeseen :D
"E-sarjan autot myydään Suomessa pääsääntöisesti dieselmoottorisina. Bensamersuun on aina kuulunut syntinen turhuuden leima" -Moottori-lehti

CLA 180 Shooting Brake -17 White Art Edition

entiset:
S202 230 K -00 "vivianitgrün"
S124 300TE-91 "almadinrot"
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Re: S124 300 TE

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Tämän auton muita kuulumisia, pari puuhakuvaa viime kesältä

Kuva

Kuva

Kansi tarkistettiin suoraksi, ja kasasin uusin tiivistein, samalla vaihdoin venttilivarren kumit, sytytystulpat, moniurahihnan yms. huolto-osia. Ketjua en nyt vaihtanut, sillä on ajettu vasta reilut sata tonnia. Hommassa oli suurena apuna nämä linkit

http://www.w124-zone.com/downloads/phot ... HG%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.w124-zone.com/downloads/phot ... HG%202.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Purku ja kasaus kesti molemmat noin 12 tuntia jokseenkin yksin puuhaten, mitä pidän hyvänä tuloksena sillä edellinen moottori jota remppasin oli Suzuki PV 50 90-luvun alkupuolella. :)

"Huolto" vaikuttaa onnistuneelta, ajettu nyt n. 3500 km tuon jälkeen ja öljyn pinta on edelleen ylämerkissä. Öljyhävikki litra/1000km oli syy miksi hommaan ryhdyin, enimmäkseen öljy pakeni kannentiivisteen välistä maastoon ja sotki tietysti pihat kaikkialla mihin auton parkkeerasi. :thumbdown:

Katsastuksen läpäisy vaati vielä etujarruletkut, pikku hitsaukset palkkiin apukuskin jalkatilan kohdilla lattiassa, takapyörän laakerin ja uudet takajarruosat.

Talven tullen Mersu myös hävisi erän punaiselle Sarvis pulkalle kun peruutin sellaisen yli (onneksi ei ollut ketään sen kyydissä), karmea rutina kuului auton alta ja kun kävin katsomassa tulokset niin pulkka oli ihan ehjä mutta etupuskurista hävisi puolimetriä alareunaa hinauslenkin kulmilta. :clap:
"E-sarjan autot myydään Suomessa pääsääntöisesti dieselmoottorisina. Bensamersuun on aina kuulunut syntinen turhuuden leima" -Moottori-lehti

CLA 180 Shooting Brake -17 White Art Edition

entiset:
S202 230 K -00 "vivianitgrün"
S124 300TE-91 "almadinrot"
Avatar
aaakoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 03.07.2009 23:34
Paikkakunta: JKL

Re: S124 300 TE

Viesti Kirjoittaja aaakoo »

Päivitetääs, autohan on näköjään ollut mulla jo kuusi vuotta! Mersu toimii edelleen hyvin, tässä jotain kuvia ja juttua:

Kuva

Ilmastointi täytettiin viime kesänä Isceon 49 aineilla, edellinen täyttö oli tehty vuonna 2002, lienee ollut silloin vielä oikeaa R12 kun noin kauan pysyi.

Kuva

Kabiinin valot toimii kaikki :!:

Kuva
Kuva
Kuva
Viime syksynä piti vähän siistiä keulasta ruosteita ja kiveniskuja pois. No pitihän sitten paikata ne sisälokasuojatkin kun ruostetta löytyi ja lopuksi maalattiin konepelti ja lokasuojat kokonaan. Pinta ei tullut paras mahdollinen tallissa maalattuna mutta välttää tähän autoon ja on se parempi kun ne ruosteet.

Kuva
Tämä on se sisälämpötilan anturin imuri siellä hanskalokeron/ilmasuuttimen alla. Purin ja vaihdoin hiilet mutta ei se meinaa vieläkään pyöriä kunnolla, pitänee uusia se sähkömoottori tai ehkä koko mötikkä.

Kuva

Jarrut ravisti ja aloin vaihtaa eteen uudet levyt ja palat. Toinen puoli meni ok mutta toisella puolen alkoi satula fuskata jarrunestettä joten jälleen remontti laajeni kun piti hakea lisäksi uusi mäntä ja tiivisteet. Remontti kumminkin onnistui ja suorastaan kummallista ajaa kun jarrut ei enää täristä rattia :o

Kuva

Tuollaiset numerot pyörähti vähän aikaa sitten mittariin
"E-sarjan autot myydään Suomessa pääsääntöisesti dieselmoottorisina. Bensamersuun on aina kuulunut syntinen turhuuden leima" -Moottori-lehti

CLA 180 Shooting Brake -17 White Art Edition

entiset:
S202 230 K -00 "vivianitgrün"
S124 300TE-91 "almadinrot"
Vastaa Viestiin