Koritakuusta
Koritakuusta
Vein oman autoni takuutarkastukseen, jossa todettiin autossa korin ruostevaurioita 2.000 - 3.000 edestä (mm. takaluukun vaihto). Tehdastakuu korvaa vahingoista 50 %, näin siis omaksi kustannuksekseni jäisi 1.000 - 1.500 euroa! Perusteluna oli, että huoltokirjassa oli kaksi öljynvaihtoa lipsahtanut muualle kuin merkkikorjaamoon.
Tämä tuntuu aika kohtuuttomalta, sillä auto on todella siisti ja hyvin pidetty. Vaikka noiden ruostekorjauksien määrä tuntuukin kovalta, ei sitä autosta päältä päin huomaa. Nuo kaksi öljynvaihtoa tuskin ovat edesauttaneet ruosteiden syntyä, sillä molempien huoltojen jälkeen se on käynyt merkkikorjaamolla, jossa koritarkastukset on tehty asianmukaisesti!
Minulle kerrottiin myös, että takuuajat ovat pudonneet MB:llä aika paljon ja ne ovat tätä nykyä vain 8 vuotta. Ikävää, että mersujen peltien laatu nykyään näin huonoa, että takuuajat putoavat alle kymmenen vuoden ja kuulemma saattavat pudota jopa siitä.
Jotta reklamaatio menisi eteenpäin tehtaalle, jossa tuo korikorjaus vahvistetaan, että korjaamo saisi maksusitoumuksen, minun pitäisi nyt jo suostua teettämään korjaus, JOS se hyväksytään.
Onko muilla vastaavia kokemuksia koritakuusta ja onko tuo merkkihuoltamon leima todellakin näin tärkeä, ettei öljynvaihtoa voi muka tehdä muualla kuin MB:n korjaamolla?
Tämä tuntuu aika kohtuuttomalta, sillä auto on todella siisti ja hyvin pidetty. Vaikka noiden ruostekorjauksien määrä tuntuukin kovalta, ei sitä autosta päältä päin huomaa. Nuo kaksi öljynvaihtoa tuskin ovat edesauttaneet ruosteiden syntyä, sillä molempien huoltojen jälkeen se on käynyt merkkikorjaamolla, jossa koritarkastukset on tehty asianmukaisesti!
Minulle kerrottiin myös, että takuuajat ovat pudonneet MB:llä aika paljon ja ne ovat tätä nykyä vain 8 vuotta. Ikävää, että mersujen peltien laatu nykyään näin huonoa, että takuuajat putoavat alle kymmenen vuoden ja kuulemma saattavat pudota jopa siitä.
Jotta reklamaatio menisi eteenpäin tehtaalle, jossa tuo korikorjaus vahvistetaan, että korjaamo saisi maksusitoumuksen, minun pitäisi nyt jo suostua teettämään korjaus, JOS se hyväksytään.
Onko muilla vastaavia kokemuksia koritakuusta ja onko tuo merkkihuoltamon leima todellakin näin tärkeä, ettei öljynvaihtoa voi muka tehdä muualla kuin MB:n korjaamolla?
Ennen tuo oli löysempää, omat kokemukset siltä ajalta. 8 vuotta ja nuorempiin väyrysiin ei tarvinnut kuin viedä veholle ja sopia aika koska korjataan (ne "takuuruosteet" eli ovien tiivisteiden ja listojen aluset ja takaluukun avaimen ympärys jne.). Huoltokirjalla ei ollut ainakaan itsellä mitään väliä. Jos muita "ulkosyntyisiä" ruosteita olisi halunnut korjauttaa samalla, olisi ne täytynyt maksaa. Onneksi en korjauttanut muuta, nyt kukkivat jo korjauksetkin (2 vuotta)... täytyy viedä pirssi jonnekin muualle missä laitetaan sitten kaikki kuntoon. Sittemmin takuita on kiristelty (varmaan koska korjauksia oli melkoisesti ), ja huoltokirja on keksitty hyväksi syyksi pienentää takuumääriä.
Oma mielipide on, että jos tuntuu liian kovalta oma osuus, jonnekin muulle pajalle arvioon paljonko maksaa ja sinne korjaukseen.
Oma mielipide on, että jos tuntuu liian kovalta oma osuus, jonnekin muulle pajalle arvioon paljonko maksaa ja sinne korjaukseen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Onko lähistöllä muita merkkiliikkeitä mistä voit kysyä tuota hommaa? On meinaa eroja tuossa ruosteidenkorjaushalukkuudessa liikkeittäin, kaverilla korjattiin ruosteet mukisematta toisella paikkakunnalla 600tkm ajetusta väykystä vaikka ei ollut edes mikään aukoton huoltohistoria kun täällä taas merkkiliikkeessä oli tuo perintein fuck off-asenne
Muutama paikka tosin oli mitkä ei mennyt takuuseen mutta esim. listojen alta, saumoistä peräisin olevat ja tietenkin läpiruosteet ruosteet korjattiin. Takuuseen kuulumattomien ruosteiden maalaukseen samalla tarjottiin optiota mutta kaveri ei siihen suostunu vaan maalautti jälkeen päin nuo kohdat itsenäisesti 1/3 vehon hinnalla.
Muutama paikka tosin oli mitkä ei mennyt takuuseen mutta esim. listojen alta, saumoistä peräisin olevat ja tietenkin läpiruosteet ruosteet korjattiin. Takuuseen kuulumattomien ruosteiden maalaukseen samalla tarjottiin optiota mutta kaveri ei siihen suostunu vaan maalautti jälkeen päin nuo kohdat itsenäisesti 1/3 vehon hinnalla.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Olin eilen huoltopäälliköön (vastaa koko liikkeen huoltotoiminnasta) yhteydessä ja hän sanoi, ettei ole mitään syytä sitouttaa asiakasta korjauttamaan autoansa. Hän ihmetteli korjaamopäällikkönsä toimintaa ja lupasi keskustella hänen kanssaan. Sanoi myös, että tekevät nyt tämän reklamaation eikä se sido minua mihinkään. Laskevat nyt myös tarkemman korjausarvion koko hommasta, minkä korjaamopäällikkö kieltäytyi tekemästä! Lupasi soittaa minulle ensi viikolla.
Niinpä, kun saat sovittua, että tekevät takuukorjaukset, sinun pitäisi saada sovittua, että tekevät ne korjaukset kunnolla.
Minulla alkoi takaluukun lukon ympärys kukkia vajaan vuoden päästä uudestaan. Eli oli yhtä tyhjän kanssa.
Minulla alkoi takaluukun lukon ympärys kukkia vajaan vuoden päästä uudestaan. Eli oli yhtä tyhjän kanssa.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Näissä pitkissä takuissa on aina muistettava se, että ne ovat ylimääräinen lisä tuotteessa ja siksi tuotteen valmistajalla on täysi oikeus sanoa niihin ehdot. Perustakuut tulee kuluttajansuojan yms velvoittamana, mutta mitä niiden päälle tulee, niin ne ovat aina ekstrahyvää valmistajalta ja sitä kautta niiden ehdotkin tulevat valmistajalta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Niin ja se että onko ylipäätään päämiehellä velvollisuus korjata käytettyä autoa uutta vastaavaksi kun on kyseessä valmistajan antama lisäarvoinen takuu, joka on todellakin normaalin takuun/virhevastuun päälle tuleva juttu.
Suomalainen tuo saksasta 100.000+ ajetun auton halvalla ja sitten suomalaisen päämiehen kanssa riitelee takuusta. Tosiasiahan on se että ulkomailla 100tkm on kilometreissä maksimi ja sitä vanhempia ei siellä kukaan osta ja ne tuodaan suomeen ja puolaan. Mutta totta on että laatu saisi olla parempaa.
Suomalainen tuo saksasta 100.000+ ajetun auton halvalla ja sitten suomalaisen päämiehen kanssa riitelee takuusta. Tosiasiahan on se että ulkomailla 100tkm on kilometreissä maksimi ja sitä vanhempia ei siellä kukaan osta ja ne tuodaan suomeen ja puolaan. Mutta totta on että laatu saisi olla parempaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
kyllä niitä yli 100 000 km ajettuja varmaan ulkomaillakin joku ostaa, mutta ei ne ala heti itkemään jostain pikkuruosteista, kuten suomalaiset autothan tehdään nykyään kestämään 5 vuotta ja juuri jotain 150 000 km... ne ajat on olleet ohi jo pian 15 vuotta, jolloin joitakin harvoja automerkkeä ja malleja tehtiin kestämään kauemmin... nyt on mersutkin tehty samalla kaavalla kuin muutkin, ei muuten pysy hintakilpailussa mukana...Aapo.T kirjoitti:Suomalainen tuo saksasta 100.000+ ajetun auton halvalla ja sitten suomalaisen päämiehen kanssa riitelee takuusta. Tosiasiahan on se että ulkomailla 100tkm on kilometreissä maksimi ja sitä vanhempia ei siellä kukaan osta ja ne tuodaan suomeen ja puolaan. Mutta totta on että laatu saisi olla parempaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ruosteiden korjaus ei ole varsinaisesti enää takuun piiriin kuuluva asia vaan Mercedes-Benziltä ns. Good Williä. Eli, korjaavat ne hyväntahtoisuuttaan ja siksi myös sanelevat ehdot, joiden mukaan toimivat. Nämä kaksi huoltoa, jotka ovat tehty ei merkkihuollossa eivät vaikuta asiaan, sillä auto on kuitenkin asianmukaisesti huollettu.
Tässäkin asiassa on ketjun liikkessä hieman epätietoisuutta, kun jotkut puhuvat jopa 30 vuodesta ja toiset taas 8 vuodesta! Olisi paljon helpompaa, kun työntekijät olisivat oikeasti kiinnostuneita tuotteistaan, joita edustavat, niin asiakaskin saisi parempaa palvelua. Tällaisia henkilöitä on vain valitettavan vähän missään liikkeessä!
Tässäkin asiassa on ketjun liikkessä hieman epätietoisuutta, kun jotkut puhuvat jopa 30 vuodesta ja toiset taas 8 vuodesta! Olisi paljon helpompaa, kun työntekijät olisivat oikeasti kiinnostuneita tuotteistaan, joita edustavat, niin asiakaskin saisi parempaa palvelua. Tällaisia henkilöitä on vain valitettavan vähän missään liikkeessä!
No ei ne niitä hyväntahtoisuuttaan korjaa vaan merkin imagon takia. Letka ruosteisia Mersuja tien päällä ei anna hyvää kuvaa merkistä ja olisi myynnin este.CDI200 kirjoitti:Ruosteiden korjaus ei ole varsinaisesti enää takuun piiriin kuuluva asia vaan Mercedes-Benziltä ns. Good Williä. Eli, korjaavat ne hyväntahtoisuuttaan ja siksi myös sanelevat ehdot, joiden mukaan toimivat.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Auton tietojen varmistus
Käytin omaa -05 farkkuani takaluukun fiksauksessa viime talvena paikallisella mersukorjaamolla. Auto varmistettiin huolella eli kilometrimäärä sekä huoltokirja ja auton paperit kopioitiin/kuvattiin, reklamoidut virheet tutkittiin/kuvattiin ja maalipinnan paksuus mitattiin mittarilla. Reklamaatio lähetettiin suoraan tehtaalle Saksaan ja kuvat mahdollista käyttöä varten maahantuojalle. Noin viikossa tuli päätös korjata virheet tehtaan piikkiin.
Kyselin syytä moiseen tarkkuuteen varmistua autosta ja selitys oli se tuttu: jossain on joku käyttänyt hyväksi mersun good will-takuuta eli näytetty eri autoa mikä sitten oli korjattu. Sitä liikkeen edustaja ei suortaan sanonut, mutta ymmärsin tämän tapahtuneen jossain muualla kuin Suomessa - tosin olisihan se mahdollista täälläkin
Kyselin syytä moiseen tarkkuuteen varmistua autosta ja selitys oli se tuttu: jossain on joku käyttänyt hyväksi mersun good will-takuuta eli näytetty eri autoa mikä sitten oli korjattu. Sitä liikkeen edustaja ei suortaan sanonut, mutta ymmärsin tämän tapahtuneen jossain muualla kuin Suomessa - tosin olisihan se mahdollista täälläkin
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
ex W202 -97
ex 124 -91
En nyt laita omastani ruostejuttuja kun olen niitä jo tänne laittanut mutta emännällä on v02 yaris ja kiinalaiset lähetti kutsun korjaamolle kun on kuulemma tuossa ikähaarukassa havaittu pohjamuovin alla joissain autoissa ruostetta. Jos löytyy niin kiinalaiset maksaa niinkuin tietysti tuon tarkastamisenkin.
Olen aikaisemmin pitänyt MB laadultaan ja imagoltaa normimerkkejä ylempänä mutta ovat tainneet lopettaa sen tuon jo vuosia kestäneen mätämis-ongelman johdosta ja taas päinvastoin kiinalaiset nostaa mun silmissä arvostustaan.
SYY: ihmetellän kun mersulla ajava valittaa ruosteongelmasta v00 - 04 kun auto mätänee käsiin ja 1/3 uuden ostohinnasta oleva kiinalainen pitää vielä reilusti asiakkaan puolta oma-aloitteisesti.
Olen aikaisemmin pitänyt MB laadultaan ja imagoltaa normimerkkejä ylempänä mutta ovat tainneet lopettaa sen tuon jo vuosia kestäneen mätämis-ongelman johdosta ja taas päinvastoin kiinalaiset nostaa mun silmissä arvostustaan.
SYY: ihmetellän kun mersulla ajava valittaa ruosteongelmasta v00 - 04 kun auto mätänee käsiin ja 1/3 uuden ostohinnasta oleva kiinalainen pitää vielä reilusti asiakkaan puolta oma-aloitteisesti.
W211 280 A facelift
ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
paaki kirjoitti:En nyt laita omastani ruostejuttuja kun olen niitä jo tänne laittanut mutta emännällä on v02 yaris ja kiinalaiset lähetti kutsun korjaamolle kun on kuulemma tuossa ikähaarukassa havaittu pohjamuovin alla joissain autoissa ruostetta. Jos löytyy niin kiinalaiset maksaa niinkuin tietysti tuon tarkastamisenkin.
Olen aikaisemmin pitänyt MB laadultaan ja imagoltaa normimerkkejä ylempänä mutta ovat tainneet lopettaa sen tuon jo vuosia kestäneen mätämis-ongelman johdosta ja taas päinvastoin kiinalaiset nostaa mun silmissä arvostustaan.
SYY: ihmetellän kun mersulla ajava valittaa ruosteongelmasta v00 - 04 kun auto mätänee käsiin ja 1/3 uuden ostohinnasta oleva kiinalainen pitää vielä reilusti asiakkaan puolta oma-aloitteisesti.
Ne on oppinut kaasupolin jupakassa, että ei kannata työntää päätä pensaaseen... (yrittivät ensin).
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89