keltaista jäähdytinnestettä? kansipahvi? korjausarvio 4000e!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun mielestä riittää että aina kun tulee uusi akka taloon niin hommaa samalla uudet nesteet :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

viimeaikoina olen kyllä kuullut, että nesteet pitäis 2 vuoden välein vaihtaa, kun kai joku EU direktiivi on varmaan pilannut nuo nesteetkin :roll: ennen ne kyllä kestikin sen 15 vuotta parhaimillaan, ainakin joidenkin autojen nesteet olivat kuin uudet, vaikka nillä oli yli 10 ajettukin samoilla nesteillä...

kyllä sen nesteestä viimeistään tietysti huomaa, kun se alkaa vaihtokunnossa olla, sellainen samea litku on sen merkki, että syöpymisenestot on lähteneet, pakkaskestävyyshän ei käytännössä heikkene ajankanssa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

älä höpäjä, nesteet vaihtuu samalla kun korjataan sen PUM jäljet konehuoneesta. :lol:


en ole ikinä ressannut vaihtoväleistä. oli puhe öljyistä, nesteistä tai akoista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:älä höpäjä, nesteet vaihtuu samalla kun korjataan sen PUM jäljet konehuoneesta. :lol:
niin mullakin ennen meni, eli yleensä kerran vuoteen kone auki :D mutta voi tuon oman ducaton kohdalla olla kyse myös siitä, että ollaan lantrattu nestettä jollain epämääräisellä "aineella", huonolla kraanavedellä tai jopa jollain kurakosta otetulla nevavedellä, kun jollain maalaisella on aikaisemmin ollut... tai pahimmassa tapauksessa samalla kannulla on ensin lisätty akkuihin happoa ja päätetty lisätä samalla myös jäähdytysnestettä :P

toinen asia mikä voi olla syyllinen on se, että on alkuperäiseen punaiseen nesteeseen lisätty hieman vihreää ja ne syö kai toisistaan sen syöpymiseneston, ellei jopa muutu syövyttäväksi :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

Noniin... elikkäs omaan niskaanhan se remontti nyt kaatuu, kun se 2pv liian myöhään hajosi. elikkäs tiedustelin veholta kansiremontin hintaa ja arvio oli noin 4000e. autocenter/mb-osan kaverit meinasi että vika ei ole kannessa kun auto normaalisti pelaa/ei tee painetta eikä näytä tulevan harmaata putkesta. kuulemma jokin lauhuttimista rikki.

onko autossa öljynlauhutin ilmaan vai nesteeseen? mikäs lauhutin se voisi olla. vaihdelaatikkoöljyä tuo ei ainakaan näyttäisi olevan?
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Minun mielipide on, että unohda se Veho nyt aivan ensimmäisenä!
Vie autosi tutkittavasti esim. Lintoselle (dealerin työpaikka) tai "Aki P":n pajalle niin homma alkanee purkautumaan... :wink:

http://www.skc.fi/huoltokeskus_lintonen.htm
http://www.yritysopas.com/tiedot/Ylivie ... _Parkkila/
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Syprus kirjoitti:Noniin... elikkäs omaan niskaanhan se remontti nyt kaatuu, kun se 2pv liian myöhään hajosi. elikkäs tiedustelin veholta kansiremontin hintaa ja arvio oli noin 4000e. autocenter/mb-osan kaverit meinasi että vika ei ole kannessa kun auto normaalisti pelaa/ei tee painetta eikä näytä tulevan harmaata putkesta. kuulemma jokin lauhuttimista rikki.

onko autossa öljynlauhutin ilmaan vai nesteeseen? mikäs lauhutin se voisi olla. vaihdelaatikkoöljyä tuo ei ainakaan näyttäisi olevan?
Ei saatana, kyl siin takuuajassa jotain pelivaraa on. Nyt kuluttajavirastoon soittoa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja tuollainen vika ei tule täysin sillä hetkellä kun sen huomaa. Vika on voinut muhia tuolla jo pitkään. Nyt vain satuit huomaamaan sen.
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

näinpä... vika on ollut jo takuuaikana autossa mutta kun se on ohi mennyt niin ohi on... soitettu kuluttaja-asiamiehelle, ainut keino olisi että veho tekisi virallisen lausunnon viasta ja sen olemassaolon pituudesta, mutta eivät kuulemma sellaisia tee :?
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Voiskos se olla dieseliä ?
Eikös dieselpolttoainekin mene veteen sekoiteltuna kellertäväksi mönjäksi ?
Polttoaineelle on moottorin kupeessa lauhdutin, joka jäähdyttää sitä.

Jos kansi, tai -pahvi menee, tulee kuvaan lähes varmasti muutakin oiretta.
Painetta, tai paineen kokonaan loppuminen jäähdytysjärjestelmästä.
Harmaa savu käynnistettäessä.
Pakokaasut haisee jäähdytinnesteelle.
...Ja mikä tärkeintä, sitä nestettä häviää....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

Nyt on sitten autoa alettu purkamaan... muutaman tunnin kerkesin väkertää ja jotain jo saamaan aikaiseksikin

mönjää ei kyllä paljoa nesteen seassa ollut, oisko about puoli desiä.

Kuva

neste muuten ihan oikean väristä:

Kuva

aika erikoisen näköistä tuo tavara kyllä on?

Kuva

tuning :lol:

Kuva
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

Kyllähän siellä on nestekiertoinen lauhdutin elikkäs syylärissä kiertää öljyt:

Kuva

Kuva

tuossa alemmassa kuvassa näkyy hyvin kumpikin lauhduttimen liitäntä eli alhaalla toinen ja ylhäällä toinen, mitenkäs voisin helposti koeponnistaa syylärin että vuotaako tuosta nesteen sekaan öljyt? ihan toisen pään syyläristä tukkimalla ja vesiletkulla nestettä sisään?
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

napa kirjoitti:viimeaikoina olen kyllä kuullut, että nesteet pitäis 2 vuoden välein vaihtaa, kun kai joku EU direktiivi on varmaan pilannut nuo nesteetkin :roll: ennen ne kyllä kestikin sen 15 vuotta parhaimillaan, ainakin joidenkin autojen nesteet olivat kuin uudet, vaikka nillä oli yli 10 ajettukin samoilla nesteillä...

kyllä sen nesteestä viimeistään tietysti huomaa, kun se alkaa vaihtokunnossa olla, sellainen samea litku on sen merkki, että syöpymisenestot on lähteneet, pakkaskestävyyshän ei käytännössä heikkene ajankanssa...
Taisi WIS ohjeistus olla niin ainakin w202 kohdalla, että 15v tai 250tkm :shock: . Vaihtui suositus muistaakseni 2v vaihtoväliksi 2000/2001 kieppeillä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Missä mennään, joko on vika selvinnyt?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Syprus kirjoitti:
kttopar kirjoitti:Mersuissa käytetään sinivihreää KORREK jäähdytinnestettä.
vais niin. vai ihan KORREKIA. siltä tuo ei näytä. päätty muuten tupakkilakkokin tänään... olihan tuo PÄIVÄLLEEN 4kk pitkä. btw. takuuhan on vissiin 6kk... tänään on auton ostosta tasan 6kk ja 2pv...
eli sellasta. kaljaa menee ja huomenna pitäs töihinkin vielä klo 9.00 mennä

vitutus on lähestulkoon sanoinkuvailematon... mitähän tuo lysti maksaa..

Jos auto ostettu suomalaisesta autoliikkeestä,vie sinne joutuvat sen korjaan,kuluttajasuojalain perusteella.Tuotteen kestoikä pitää olla lain mukaan sen oletettu kestoikä eikä siinä ole aikarajaa milloin se päättyy.Takuu on vaan lisäturva eikä se saa ohittaa kuluttajasuojalain takaamia oikeuksia.
(Ihmetyttää miten saat laskettua yli 6kk jos auto ostettu maaliskuussa)
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Syprus kirjoitti:Kyllähän siellä on nestekiertoinen lauhdutin elikkäs syylärissä kiertää öljyt:

[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/4b78bfc3.jpg ]

[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/f293c64f.jpg ]

tuossa alemmassa kuvassa näkyy hyvin kumpikin lauhduttimen liitäntä eli alhaalla toinen ja ylhäällä toinen, mitenkäs voisin helposti koeponnistaa syylärin että vuotaako tuosta nesteen sekaan öljyt? ihan toisen pään syyläristä tukkimalla ja vesiletkulla nestettä sisään?

Olet näköjään itse ruvennut laittamaan vaikka olisi varmaan mennyt kuluttajasuojan piikkiin.
Syylärin sisässä on vaihteistoöljyn lauhdutin ja öljy on punaista,ettei sieltä varmaan vuotanut,ja moottoriöljy mustaa ettei varmaan sieltäkään,mutta Tuikun veikkaus naftaa,voisi olla oikein nafta ei sekoitu veteen mutta muodostaa tuommoisen emulgaation veden kanssa ja voisi olla värin puolesta sitä.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt kun se on purettu omasta toimesta niin enää ei takuu edes päde. tähän mennessä se olisi pienen kinailun jälkeen korjattu takuuseen niin kuin aina ennenkin. ei ne siihen heti ala koska ne tietää että iso osa asiakkaista ei valita.

paa se kasaan, kippaa aineet takas koneeseen ja vie se liikkeeseen. Jos se maaliskuussa on ostettu, niin silloha takuuta olisi jälel viel vähä. Eli oot sen ostanu siltiki tammi-helmikuussa? Vielä tänään 1. syyskuuta, Maaliskuun ensimäisestä päivästä 6kk laskettuna olisi takuu voimassa.

topicin aloitusajankohdan aikaan takuuta oli vielä 1kk jälellä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Eikös toi nyt käytetty auto kuitenkin ole, Ei tuo 6kk meinaa sitä että ne sen kokonaan korvaa, vaan voi osan korvata riippuen viasta, tälläsessä viassahan se pitäisi jo osallistua..mutta harva käräjiltä asti lähtee tinkaamaan ..Itse sinuna vielä soittelisin liikkeeseen ja koittasin sopia asiaa..
Merseedespents
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

eli auto oli ostettu helmikuussa. päivän yli 6kk auto oli vanha kun se hajosi, autoliikkeen kanssa kinattiin aikamme, ei auta, kuluttajasuojaan soitettu, ei auta, laki24:seen soitettu, ei auta. kun auto on päivän yli 6kk vanha niin se on. jotta auton saisi takuuseen niin pitäisi olla vehon todistus että ollut rikki jo ostettaessa, sellaisiahan tunnetusti veho tee.

että näin.
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

syylärin pohjalta löysin tälläisen tiivisteen palasen!

mistä tiivisteestä tämä on ja voiko liittyä öljyjen ja nesteiden sekottumiseen?


Kuva

Kuva

Apu olisi todellakin tarpeen jotta en turhaan kansiremonttia ala tekemään!

Kiitos!
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Sopiiks se siihen irrotetun putken reikään.Pyöreästä muodosta arvaillen.
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Syprus kirjoitti:syylärin pohjalta löysin tälläisen tiivisteen palasen!

mistä tiivisteestä tämä on ja voiko liittyä öljyjen ja nesteiden sekottumiseen?


[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/0c926a95.jpg ]

[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/d71a6ec4.jpg ]

Apu olisi todellakin tarpeen jotta en turhaan kansiremonttia ala tekemään!

Kiitos!

Paineistitko jäähdytysjärjestelmän kokonaisuudessaan ennen purkamista? Vuotaako... ja minne?

Teitkö moottoriin ohivuotomittauksen? Vuotaako joku pytty... ja minne?

Jos ko. tutkimuksissa ei muuta ilmene, en usko kansipahvien vaihtamisen mitään auttavan, koska kansipahvit ovat silloin kunnossa.

Oletko tarkastanut tuikun vinkkaaman polttoaineen jäähdytyksen... pääsisikö korkeapaineinen löpö tihkumaan matalampipaineiseen jäähdytysjärjestelmään? Pidän tätä todennäköisimpänä syynä likaantuneeseen jäähdytinnesteeseen.
Viimeksi muokannut Kylmänraudanseppä, Ke 01.09.2010 23:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Syprus kirjoitti:eli auto oli ostettu helmikuussa. päivän yli 6kk auto oli vanha kun se hajosi, autoliikkeen kanssa kinattiin aikamme, ei auta, kuluttajasuojaan soitettu, ei auta, laki24:seen soitettu, ei auta. kun auto on päivän yli 6kk vanha niin se on. jotta auton saisi takuuseen niin pitäisi olla vehon todistus että ollut rikki jo ostettaessa, sellaisiahan tunnetusti veho tee.

että näin.

Tee valitus kuluttajariitalautakuntaan,eikai se asia niin ole että jos takuu on mennyt muutama paivä aikaisemmin umpeen,niin kinneri saa hajota,tottakai lakimiehilläkin on järki päässä.
Huonompi homma kun olet itse mennyt räpeltään,niin hankala enään ruveta riiteleen.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kuluttajasuojalaki on täysin yksiselitteinen tällaisissa tapauksissa. Voidaan jopa katsoa että itse korjaamisen yrittäminen ei tässä tapauksessa aiheuta mitään koska olet antanut selkeän mahdollisuuden myyjäliikkelle korjata havaitsemasi virhe ja he ovat kieltäytyneet siitä. Voit viedä auton jopa nyt toiselle korjaamolle ja laskun myyjäliikkeelle. Kuluttajariitalautakunnan päätöksellä viimeistään se maksetaan mukisematta.

Autossa olevista virheistä on aika lailla ennakkotapauksia ja tuo menee aivan selvästi liikkeen piikkiin.

Esimerkkinä voi omista kertoa että Volvo S90:een maksettiin kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen laitto 13kk ostopäivän jälkeen.
Se vaati hiukan painimista mutta ei se nyt vaikeaakaan ollut.

Tietysti jos ei jaksa/viitsi/tahdo/halua/uskalla nostaa asiaa kunnolla pöydälle myyjäliikkeen kanssa, niin sitten syypää ja myös maksaja löytyy kylppärin peilistä. Näin toimii vähintään 75% suomalaisista.

Meillä on yksi maailman parhaista kuluttajaa suojaava myyjän virhevastuuta korostava laki maailmassa ja kansa välttelee sen suomien oikeuksien käyttämistä. Ei mene jakeluun, ei mitenkään...

Olen aikanaan vääntänyt työkseni kuluttajariita-asioita ja kouluttanut suomen kuluttajaneuvojia, että voin väittää tietäväni mistä puhun.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Huikko kirjoitti:Kuluttajasuojalaki on täysin yksiselitteinen tällaisissa tapauksissa. Voidaan jopa katsoa että itse korjaamisen yrittäminen ei tässä tapauksessa aiheuta mitään koska olet antanut selkeän mahdollisuuden myyjäliikkelle korjata havaitsemasi virhe ja he ovat kieltäytyneet siitä. Voit viedä auton jopa nyt toiselle korjaamolle ja laskun myyjäliikkeelle. Kuluttajariitalautakunnan päätöksellä viimeistään se maksetaan mukisematta.

Autossa olevista virheistä on aika lailla ennakkotapauksia ja tuo menee aivan selvästi liikkeen piikkiin.

Esimerkkinä voi omista kertoa että Volvo S90:een maksettiin kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen laitto 13kk ostopäivän jälkeen.
Se vaati hiukan painimista mutta ei se nyt vaikeaakaan ollut.

Tietysti jos ei jaksa/viitsi/tahdo/halua/uskalla nostaa asiaa kunnolla pöydälle myyjäliikkeen kanssa, niin sitten syypää ja myös maksaja löytyy kylppärin peilistä. Näin toimii vähintään 75% suomalaisista.

Meillä on yksi maailman parhaista kuluttajaa suojaava myyjän virhevastuuta korostava laki maailmassa ja kansa välttelee sen suomien oikeuksien käyttämistä. Ei mene jakeluun, ei mitenkään...

Olen aikanaan vääntänyt työkseni kuluttajariita-asioita ja kouluttanut suomen kuluttajaneuvojia, että voin väittää tietäväni mistä puhun.


Kyllä munkin mielestä kannattaisi asia panna kuluttajariitalautakuntaan,vaikka käsittelyaika on n.20kk,mutta kyllä sieltä aikoinaan suositus tulee,jota liikkeet yleensä noudattaa.

lisäksi ihmetyttää miksi puolivuotta sitten on jo vaihdettu autoon pakkasnesteet 5vuotta vanhaan autoon,vaikka vaihtoväli 12vuotta,ettei jo silloin ollut jotain häikkää jäähdytys nesteessä,on ainakin syytä epäillä,ei niitä yleensä huvikseen vaihdella.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jussilampi kirjoitti:
lisäksi ihmetyttää miksi puolivuotta sitten on jo vaihdettu autoon pakkasnesteet 5vuotta vanhaan autoon,vaikka vaihtoväli 12vuotta,ettei jo silloin ollut jotain häikkää jäähdytys nesteessä,on ainakin syytä epäillä,ei niitä yleensä huvikseen vaihdella.
jäähdytysnesteen osalta tuo 12 vuoden vaihtoväli on taidettu kuopata jo aikaa sitten (myös muillakin merkeillä, kuin mersulla...), kun on huomattu, ettei ne uudet nesteet meinaa kestää kahtakaan vuotta, muuttumatta "syövyttäväksi hapoksi" :wink: liian laimeet myrkyt siis... kiitos tästäkin kuulu hyvin suurella tod.näk. pienille vihreille miehille ja naisille :evil:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kuluttajasuojassa ja siinä 6 kk:ssa on olennaista myös se, että hajoaako auto sen jälkeen vai onko kyseessä vanha vika joka havaitaan määräajan jälkeen.

Tuollainen vikahan ei yleensä tule kertalaakista, vaan pahenee pikkuhiljaa ja siinä vaiheessa kun tuota keltaista sotkua on havaittavaksi asti, niin se on jo jonkun aikaa vuotanut.

Eli kyllä minäkin väittäisin, että olisi se läpi mennyt, kun vain olisit valittanut.

Voipa olla niinkin, ettei neuvoja antaneet ole nyt oikein sisäistäneet sitä, ettei vika syntynyt silloin kun sen huomasit :idea:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Fenton kirjoitti:Kuluttajasuojassa ja siinä 6 kk:ssa on olennaista myös se, että hajoaako auto sen jälkeen vai onko kyseessä vanha vika joka havaitaan määräajan jälkeen.

Tuollainen vikahan ei yleensä tule kertalaakista, vaan pahenee pikkuhiljaa ja siinä vaiheessa kun tuota keltaista sotkua on havaittavaksi asti, niin se on jo jonkun aikaa vuotanut.

Eli kyllä minäkin väittäisin, että olisi se läpi mennyt, kun vain olisit valittanut.

Voipa olla niinkin, ettei neuvoja antaneet ole nyt oikein sisäistäneet sitä, ettei vika syntynyt silloin kun sen huomasit :idea:
Kuluttajariitalautakunta ratkaisee asian sen pohjalta mitä vastaava tuote yleensä kestää,jos on normaalia että mersu kestää sen 5 vuotta,ja tuollainen 4000 kansiremontti siitähän on turha valittaa.Mutta jos se yleisesti kestää nuilta osin esim 10-20vuotta on tuote virheellinen koska laissa ei ole mitään aikarajaa niin sillä 6kk takuun päättymisellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.Tietenkin otetaan huomioon myös auton ajettu kilommetrimäärä jos se on esim.500000km on ostajan pitänyt jo ennakkoon varautua remontteihin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Syprus kirjoitti:syylärin pohjalta löysin tälläisen tiivisteen palasen!

mistä tiivisteestä tämä on ja voiko liittyä öljyjen ja nesteiden sekottumiseen?


[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/0c926a95.jpg ]

[ http://i244.photobucket.com/albums/gg10/Syprus/c320/d71a6ec4.jpg ]

Apu olisi todellakin tarpeen jotta en turhaan kansiremonttia ala tekemään!

Kiitos!
Lämmönvaihdinhan on kasa alumiinilevyjä ja juurikin tuonkaltaisia kumitiivisteitä, joilla se erottaa jäähdytettävän/lämmitettävän toisistaan. Tarkistappa että tuo kuminpala ei vastais polttoaineen lämmönsiirtimen muotoa..... Ulospäin se ei taida vuotaa niin katsele putkien kokoa yms. Tai vaikka ota se purkki kouraan ja kokeile koeponnata sitä maltillisella muutaman barin paineella.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Mites tän tapauksen kävi? Mersu ainakin näkyy olevan ajossa, Kaakkurin teppanalla tuli bongattua. :D
S204
Vastaa Viestiin