Mikä jumittaa Möhkön ilmastoinnissa: EC-valo palaa sitkeästi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mikä jumittaa Möhkön ilmastoinnissa: EC-valo palaa sitkeästi

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuossa pari aamua sitten ilmeni aivan yllättäen kumma ilmiö. Kun halusin vähän kuivattaa aamukosteata ilmaa ja napaisin ilmastoinnin päälle, niin eipä tapahtunut mitään.

AC siis kytketään tässä automaatti-ilmatoinnissa (kun ulkona on esim. vain 8 astetta, eikä Auto-asennossa jäähdytys tuolloin lähde itsestään toimimaan) painamalla EC-nappia siten, että punainen valo sammuu.
Tämä tarkoittaa kompuran käynnistymistä. Taas kun punainen valo EC palaa, niin kompura on lepotilassa.

Käytin keksinnön huollossa, tyhjättiin kylmäaineet ja laitettiin uudet tilalle. Testattiin vuodot, ei ollut. Öljyt uusittiin.

Aattelin, jotta tuo auttaa, että olisi kylmäainetta haihtunut vuosien saatossa. Ohjekirjassa on, että jos EC palaa koko ajan, systeemissä on liian vähän kylmäainetta ja tuolloin kone ei käynnisty, jotta ei synny vaurioita.

Vaan kaikki on ok niin pitkälle kuin olemassa oleva tieto riittää. Mistäs nyt katselisi häiriötä?

P.S. Muuten härveli pelaa normaalisti, lämpötilan säädöt, puhallukset, ilmanjako ja automatiikka muutenkin. Vaan tuo jäähdytystoiminto ei inahda.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos kompuran kytkimelle ei mene sähköö sillon kun pitäs :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

tere.

Oli juuri vastaava ropleema jo toisen kerran. 1. kerralla Hartikaisella tökättiin töpseliin ja diagnoosi oli: Ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin. -4 vuotta sitten olis maksanu joku 400 €. Siihen tuli nuori sälli, joka kertoi, että ainakin väykyissä on ollut ongelmia kosketuksen kanssa. Eiku käsin sieltä yläkautta kompuran magneettikytkimen liittimelle ja nytkyttelyä. Lähti toimimaan heti. En sitten neljään vuoteen koskenu siihen ees vahingossa ja ekiu emäntä sitten siihen tökkäsi sormensa.

Tällä kertaa ei auttanu nytkyttely eikä spray. Vein vehkeen Toivalan autoon, jossa Martti laittoi testerin kiin ja ilmeisesti ohjelmoi ilmastoinnin uudelleen ja nyt taas pelittää.

elikkä nämä kaksi keinoa tunnen.
8)
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siinä automaatti ilmastoinnissahan on vikakoodien luku itsessään. En tietystikään muista miten ne luettiin mutta kaippa siitä täällä jossain on juttua.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kiitokset tähän asti. Tutkaillaan, ei tässä muuta, mutta tuli tämäö takakesä tännekin päin :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=92697

Sama tilanne ja samanlainen pirssi.
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Juu saman tyyppinen vika oli ja korjautui ihan ihmellisesti.
EC ja REST pohjaan ajellessa aloin selailla näyttöä etsien tuota 7 kohtaa järjestelmänpaineesta ja hups :shock: EC sammui yllättäin.
Järjestelmänpaineet heilui 5 ja 13 välillä.

Nyt sitten ilmastointi on pelittänyt ja tuohon EC-nappulaan en uskalla edes katsoa :roll:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mistähän päin tuo kompura ja se magneettikytkin mahtavat möhköstä löytyä, tavaraa on kuin mateen päässä pirssin pellin alla. Onko pahastikin piilossa? MikaT ainakin lie purkanut panzereita melko alkutekijöihinsä.
Jos aloittaisi ihan noista helpoimmista paikoista eli liitinten mahdollisen löysyyden ja hapettumisen eliminoinnista....

Onko takapenkin alla olevissa sähkö/ohjauslaatikoissa mitään ilmastointiin liittyvää? Joogailen vaan, notta olisinko hutkaissut jonkun liittimen irti, kun käytin perätuhtoa irti ihan siivoushommissa?

Tulostelin kyllä nuo DTC-koodit, mutta tämän sortin tutkinnan jätän mieluusti viimeiseksi, jos häikkää ei muuten löydy.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

edestä katsoen oikealla puolella. käsi mahtuu siitä ainoastaahtaasta raosta pissapojan vierestä. lampulla katsellen pitäisi näkyä kompuran päässä oleva mötikkä, johon johto tulee...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kahtellaan, tuo sijainti lienee 320CDI:n konepeltijärjestyksen mukainen, mutta oikealla puolen näkyy möhkössäkin olevan ainakin ilmastoinnin täyttöventtiilit ja letkut, itse kompura osaa kyllä lymytä jossain ensi katseelta piilossa. Otetaan se lamppu avuksi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siellä kuutos koneessa mikään ole piilossa. :wink:

Siellä se on ohjaustehostimen pumpun alapuolella.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Meni tässä sairaslomalla toinenkin päivä. Tuossa viikko sitten koitin yläkautta ropailla mitään näkemättä yhtä tehostinpumpun alle johtavaa piuhaa ja kas kummaa. Kompura lähti käymään ja stoppasi aina kun napista komensi. Monta kertaa. No sitten löin konepellin kiinni ja eikun lakkasi taas pelaamasta. Taitaa olla liitin tai kytkin höllässä, pitää vaan päästä montulle, ei tätä yläkautta taida saada kuntoon.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

käsittääkseni siellä on vuan tökättävä liitin...hyvä ettei ole muuta vikkaa...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Vastaa Viestiin