E 10 Bensan sopivuus Mercedes Benz autoihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

E 10 Bensan sopivuus Mercedes Benz autoihin

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Laitoin tekstiviestin Mersun asiakaspalautteeseen E 10 bensan sopivuudesta omaani MB 320 TE vm. 1993 autooni. Tänään tuli tieto puhelimella, että voin huoletta tankata vuoden alusta käyttöön tulevaa E 10 bensiiniä. Kannattaa kysyä oman auton bensan sopivuudesta on kuulemma muutama malli joihin ei sovi kyseinen bensa. Täytyy odotella mitä uutta tietoa tulee öljy firmojen tiedotteissa onko mahdollisesti muutettava ennakon säätönupin asentoa vai ei. Lisää tietoa asiaan.
E 10 soveltuu bensiini käyttöisiin MB henkilöautoihin vuoden 1986 mallista lähtien. Poikkeuksena AMG- mallit sekä ensimmäisen sukupolven suoraruiskutteiset bensiini mallit: C 200 CGI ( W 203) ja CLK 200 CGI
( C 209).
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Ke 06.10.2010 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meseillään
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E 10 Bensan sopivuus Mercedes Benz autoihin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese 320 TE kirjoitti: Kannattaa kysyä oman auton bensan sopivuudesta on kuulemma muutama malli joihin ei sovi kyseinen bensa. Täytyy odotella mitä uutta tietoa tulee öljy firmojen tiedotteissa onko mahdollisesti muutettava ennakon säätönupin asentoa vai ei.
Minun Mercedekseeni E10 bensa ei sovi koska se on vahingollista polttoainejärjestelmän laitteille, antaa huonommin tehoa, on kallista ja lisäksi ympäristölle haitallista.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
poutsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ti 15.05.2007 22:10
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja poutsi »

Tälläinenkin listaus löytyy netistä
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

poutsi kirjoitti:Tälläinenkin listaus löytyy netistä
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Hyvä, että tieto leviää edes tässä porukassa.
Jos vielä selviäisi mitä vaikutusta bensalla on vai eikö ole oktaanisäätimen nupin asentoon?
Meseillään
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja napa »

Mese 320 TE kirjoitti:
poutsi kirjoitti:Tälläinenkin listaus löytyy netistä
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Hyvä, että tieto leviää edes tässä porukassa.
Jos vielä selviäisi mitä vaikutusta bensalla on vai eikö ole oktaanisäätimen nupin asentoon?
oktaanit tuossa 95E10 on ihan samat 95 kuin mitä aina on ollut 95 bensassa, että ei se oktaanien puolesta mitään uudelleen säätöä vaadi... vähemmän energiaa -> kulutus nousee, siinä suurin haitta...

kummallista hysteriaa ihmisillä, jos lisätään vähän viinaa bensan joukkoon jalostamolla :shock: silti samat ihmiset kaataa masinolia aivan huolettomasti pullo kaupalla talvisin auton tankkiin :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja karra »

napa kirjoitti:kummallista hysteriaa ihmisillä, jos lisätään vähän viinaa bensan joukkoon jalostamolla :shock: silti samat ihmiset kaataa masinolia aivan huolettomasti pullo kaupalla talvisin auton tankkiin :wink:
Mutta pullossahan lukee jotain että litra per 50 l bensaa eli 2 % seos. Nyt se viisinkertaistuu :P .

Pitäsköhän venäjän bensan sekaan laittaa itse jotain, siellä kun alkoholi ja bensa on ihan eri käyttöihin suunniteltu :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
poutsi kirjoitti:Tälläinenkin listaus löytyy netistä
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Hyvä, että tieto leviää edes tässä porukassa.
Jos vielä selviäisi mitä vaikutusta bensalla on vai eikö ole oktaanisäätimen nupin asentoon?
oktaanit tuossa 95E10 on ihan samat 95 kuin mitä aina on ollut 95 bensassa, että ei se oktaanien puolesta mitään uudelleen säätöä vaadi... vähemmän energiaa -> kulutus nousee, siinä suurin haitta...

kummallista hysteriaa ihmisillä, jos lisätään vähän viinaa bensan joukkoon jalostamolla :shock: silti samat ihmiset kaataa masinolia aivan huolettomasti pullo kaupalla talvisin auton tankkiin :wink:
samaa mieltä kanssas...
pitikö mennä ostamaan se "maanteiden mopoauto" malli eli pienimmällä koneella?...olis kannattanut ostaa kunnon bentseenikremma kerralla jossa on tehoa ja sylintereitä niin että osan voi vaikka kuohita rauhassa veke.... :wink:

siksi valitsin heti mallin jossa on tota leikkausvaraa uuden bensiinin saapuessa....paljonko mun mopoauto nyt sitten "laihtuu" tehossa? :shock:
ton uuden E10 ansioista...

tosin ton viinan joisin mieluummin....saisko sen tilattua niinkun baarissa "kossu ja vishy...eri lasiin" kiitos? :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti:
poutsi kirjoitti:Tälläinenkin listaus löytyy netistä
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Hyvä, että tieto leviää edes tässä porukassa.
Jos vielä selviäisi mitä vaikutusta bensalla on vai eikö ole oktaanisäätimen nupin asentoon?
oktaanit tuossa 95E10 on ihan samat 95 kuin mitä aina on ollut 95 bensassa, että ei se oktaanien puolesta mitään uudelleen säätöä vaadi... vähemmän energiaa -> kulutus nousee, siinä suurin haitta...

kummallista hysteriaa ihmisillä, jos lisätään vähän viinaa bensan joukkoon jalostamolla :shock: silti samat ihmiset kaataa masinolia aivan huolettomasti pullo kaupalla talvisin auton tankkiin :wink:
samaa mieltä kanssas...
pitikö mennä ostamaan se "maanteiden mopoauto" malli eli pienimmällä koneella?...olis kannattanut ostaa kunnon bentseenikremma kerralla jossa on tehoa ja sylintereitä niin että osan voi vaikka kuohita rauhassa veke.... :wink:

siksi valitsin heti mallin jossa on tota leikkausvaraa uuden bensiinin saapuessa....paljonko mun mopoauto nyt sitten "laihtuu" tehossa? :shock:
ton uuden E10 ansioista...

tosin ton viinan joisin mieluummin....saisko sen tilattua niinkun baarissa "kossu ja vishy...eri lasiin" kiitos? :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja napa »

karra kirjoitti:Mutta pullossahan lukee jotain että litra per 50 l bensaa eli 2 % seos. Nyt se viisinkertaistuu :P .
kyllä minäkin heittelen välillä tankkin, kun se on sopivan tyhjä joko sinolia tai marinolia 1-2 litraa, niin pysyy paikat puhtaana :D paras oli kai kun tankissa oli jotain 2 ltr bensaa, niin kaadoin sinne jatkoksi 5 ltr sinolia, yhden 1/2 litraa asetonia ja ksyleeniä kumpaakin :P no, tuo oli sitä ke-jetin puhdistus aikaa... nyt megan aikana ei ole tarvinnut turvautua enää tuohon liotus konstiin...

ja onhan tuo 95 ollut jo monta vuotta käytännössä sitä 95E5 bensaa, eli on sisältänyt maksimissaan 5% viinaa... siihen se 2% lisää mitä masinol tekee, niin ollaan jo 7% seoksessa :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:
karra kirjoitti:Mutta pullossahan lukee jotain että litra per 50 l bensaa eli 2 % seos. Nyt se viisinkertaistuu :P .
kyllä minäkin heittelen välillä tankkin, kun se on sopivan tyhjä joko sinolia tai marinolia 1-2 litraa, niin pysyy paikat puhtaana :D paras oli kai kun tankissa oli jotain 2 ltr bensaa, niin kaadoin sinne jatkoksi 5 ltr sinolia, yhden 1/2 litraa asetonia ja ksyleeniä kumpaakin :P no, tuo oli sitä ke-jetin puhdistus aikaa... nyt megan aikana ei ole tarvinnut turvautua enää tuohon liotus konstiin...

ja onhan tuo 95 ollut jo monta vuotta käytännössä sitä 95E5 bensaa, eli on sisältänyt maksimissaan 5% viinaa... siihen se 2% lisää mitä masinol tekee, niin ollaan jo 7% seoksessa :wink:
witu, sähän lasket kun vakuutusyhtiön likka tossa pari vuotta sitten...
"teillä on huimat alennukset vakuutuksista meiltä....70%+17%+5%+7%=99%....mieletöntä!".....vastasin -sait ympäripuhuttua!, koska meillä on treffit? :wink: :D

ps.kannattaa vakuutta tapiolassa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja karra »

napa kirjoitti: ja onhan tuo 95 ollut jo monta vuotta käytännössä sitä 95E5 bensaa, eli on sisältänyt maksimissaan 5% viinaa... siihen se 2% lisää mitä masinol tekee, niin ollaan jo 7% seoksessa :wink:
Juu tämähän on ihan totta. Itse olen lisäillyt jäänestoa max litran joko 90 tai 113 l tankkiin kun ajan tuolla itänaapurin tisleellä :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Löysit saman jutun

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

napa kirjoitti:
karra kirjoitti:Mutta pullossahan lukee jotain että litra per 50 l bensaa eli 2 % seos. Nyt se viisinkertaistuu :P .
kyllä minäkin heittelen välillä tankkin, kun se on sopivan tyhjä joko sinolia tai marinolia 1-2 litraa, niin pysyy paikat puhtaana :D paras oli kai kun tankissa oli jotain 2 ltr bensaa, niin kaadoin sinne jatkoksi 5 ltr sinolia, yhden 1/2 litraa asetonia ja ksyleeniä kumpaakin :P no, tuo oli sitä ke-jetin puhdistus aikaa... nyt megan aikana ei ole tarvinnut turvautua enää tuohon liotus konstiin...

ja onhan tuo 95 ollut jo monta vuotta käytännössä sitä 95E5 bensaa, eli on sisältänyt maksimissaan 5% viinaa... siihen se 2% lisää mitä masinol tekee, niin ollaan jo 7% seoksessa :wink:
Minä olen laittanut jonkun kuukauden välein "Katille" sopivaa jäänestoa kaksi pullollista ( 1 L ) ja tankki täyteen pitkälle reisulle lähtiessä(300 km).
Hyvin on puhdistunut ja herkistynyt kone kaupunkiajon jäljiltä.
Meseillään
Vastaa Viestiin