"superturbojen" imusarjat

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

"superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

omaan nokivasaraan pitäisi alkaa tekeen kunnollista imusarjaa ja tässä vähän punnitsen vaihtoehtoja. voitteko laitella kuvia millaisia itse olette väsäilleet ja miten ovat toimineet.

oma ajatukseni on tehdä keskelle ahtoputken "lähtö" ja 2 levyä sisälle jotka jakaa paineen, tai toinen vaihtoehto on tehdä ahtoputken "lähtö" päätyyn ja kaareva plenum. tai siis jokatapauksessa tulee kaareva tai ns pisaramainen plenum.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

http://kuvablogi.com/nayta/2824508/

Tuolla kuvia omasta sarjasta. Suppilot sisällä, ja rakosysteemi jakamassa ilmaa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistä muuten saa parhaat imusuppilot nykyään ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

mä sorvasin itelle yhen työkalun millä saa jonkunlaisia prässättyä, koitin alumiiniputkeen ja hyvin toi tuntuu venyvän, voin mitata ton kartion huomen ja ilmoitan sit, niin tarkoititkos noita imukotelon sisään tulevia kartioita?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri niitä, ilmoitahan vaikka putken mitat ja tyylit kuvin ja sanoin.

Oikeastihan ne pitäisi olla jotain tämän tyylisiä:

http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/922831

tai...

Kuva

eli paras olisi jos se taittuu 180 astetta,mutta millä ihmeellä tommosia edes tehdään :roll:


No höh...katselin tuota kuvaa ja heti tuli kauhea jano :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1525
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

joo aina nälkä ja koko ajan jano, noi mun suppilot on vaan putkesta prässättyjä kartioita, en aio ees itte niitä käyttää mut kuvittelin et se kartio vaan hitsattais imukanavaan kiin painekotelon sisään, sillai et se kartio laajenis sinne ulospäin jonnekin lähelle imukotelon laitaa, ton isomman pään teko tommoseks ei onnistu tolla työkalulla, ajaisko saman asian jos sorvais tai hiois sen pään pyöreeks
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

onkos noi kuvan tavara prässätty/sorvattu vai valettu ? voi olla muitakin tapoja mut siis noi tuli ekana itelle mieleen ja mitä materiaalia varmaankin alumiiniä ?
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Sorvailee putken päälle ainesputkesta sopivan renkulan, tinaa kiinni :arrow: voi sitten sorvata mieleiseensä muotoon.
S210 220 CDI A -02
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

ja jos viel kartio niin sehän tivistyy jo osittain silläkin
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

juuso he kirjoitti:onkos noi kuvan tavara prässätty/sorvattu vai valettu ? voi olla muitakin tapoja mut siis noi tuli ekana itelle mieleen ja mitä materiaalia varmaankin alumiiniä ?
Tos veskolan kuvas olevat on prässätty. Työkalut kunnos ni onnistuu.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

Mun veikkaus on että ovat "paino" sorvattuja...Eli sorvissa ns rullataan muoto
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

CNC Sorvilla tuommosia on helppo tehdä. Ja ei tarvii laippoja hitsailla kiinni vaa koko tötterö tulee yhestä puusta...... :lol: :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

hep, pistin cnc sorvin juuri tilaukseen. Sitten homma onnistuu itseltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

veskola kirjoitti:hep, pistin cnc sorvin juuri tilaukseen. Sitten homma onnistuu itseltä.
Jano taitaa olla jo sammunu? :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En mä eilen juonut mitään kun piti tänään herätä 5:00 ja lähteä viemään akkaa ruotsinlaivalle... :roll:

Nytkin olen selvinpäin, kun pitää taas kohta hakea se kännikala sieltä...aamulla tosin luin hetken konetekniikka ja metallityöt kirjaa. Ilmeisesti jotain amiksen oppikirjoja, kirjastosta lainasin. Kyllähän nyt cnc sorvi pitää olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

veskola kirjoitti:Juuri niitä, ilmoitahan vaikka putken mitat ja tyylit kuvin ja sanoin.

Oikeastihan ne pitäisi olla jotain tämän tyylisiä:

http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/922831

tai...

[ http://i704.photobucket.com/albums/ww46/valkpek/VriKuva276.jpg ]

eli paras olisi jos se taittuu 180 astetta,mutta millä ihmeellä tommosia edes tehdään :roll:


No höh...katselin tuota kuvaa ja heti tuli kauhea jano :roll:
Kuvien suppiloiden materiaali on muovia, taisi olla jotain perus kamaa. Lämmöllä prässätty muottiin. Siitä tiedän kun noita on muutama ollu käytössä.

Alumiinikin taittuu hyvin kun esilämmittää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

:shock: Noi muovia :shock: No ilmankos taipuu kivasti. Kestääkö noi jos on oikeanlainen tuki laipalle, tai miksei kestäisi varsinkin jos pulttien lisäksi liimaa kunnolla alumiinilootaan kiinni.

Putket hitsaa alumiiniin ja noi toiselle puolelle liimalla...silleen se kait on ajateltu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tai tekee imusarjan sisälle nuihin sopivat vastalaipat alumiinista.

Multa saa kans tollasia suppiloita. Prässättyjä, ja muoto "pitäs" olla hyvä.

Ps. Ei onnistu prässäämällä tuollanen 180 kiepautus. Tuo sorvilla "rullaaminen" voi olla parempi, mutta siitäkään en mene valalle. Putkesta jos alkaa nuin taittamaan, niin menee jo niin ohkaseks, että repeää se alumiini vaikka olis lämmitettyäkin. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tehtyä pari OM606 tupla-plenum imusarjaa viimeviikolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Siistin näkösiä.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kummeli kirjoitti:Tai tekee imusarjan sisälle nuihin sopivat vastalaipat alumiinista.
No sitä mä tossa koitin sanoa, muttei kait onnistunut :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Tollane sepitetty lyhyen koneen kylykeen.
Kuva[/list]
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Lausil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 07.11.2010 21:40
Paikkakunta: Lammi, Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Lausil »

kuka tämmöisiä osaa hitsailla? meinaan tarvitsisi itsekkin tuommoista painekoteloa 5 pyttyselle
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kyllä mää teen, kun hinnasta sovitaan. :wink:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Kummeli kirjoitti:Kyllä mää teen, kun hinnasta sovitaan. :wink:
Noh mitä se maksaa ja mikä se työn jälki on?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Allekirjotuksesta löytyy kuvia (jos linkki suostuis toimia...?) Voin lähettää enemmän kuvia sähköpostiin. Laitappa yv:tä mihin koneeseen pitäs tehä, ja minkälainen niin katotaan hinta kohilleen.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

...

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Vastattu :wink:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Leze »

Itse olen miettinyt suppiloiden tekoa "low-tech" työkaluilla silleen että prässissä painaa sen kartion putkesta.
Ja sen donitsin siihen kartion päähän tekee n. 15mm putkesta, jonka taittaa sopivanhalkaisijaiseksi ympyräksi esim putken ympärille, ja hitsaa kiinni kartioon, ja vingulla hioo törsteet pois. Ei ehkä paras mutta tarpeeksi hyvä :D Ja tulee aika lähelle samanlaisia kuin veskolan linkkaamat.
MB W123 300D 2.0
Vastaa Viestiin