W140 kysymyksiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja McDale »

Mites w 140 saa takaistuinten niskatuet taas paikalleen kun on painanut nappia että ne menee selälleen ? Entäs tuo lukkoperä. Manuaalin mukaan autossa on lukkoperä ja myös luistonesto. Eikös se ole sama asia ?

Edit. Otsikkoa muokattu. Timo L.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vetämällä käsin ne ylös. Ei ole sama asia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

... Jos ei ole sitä ylösnosto-toimintoa. Löytyy muistaakseni samasta napista, nuoli vaan toiseen suuntaan. Oli lisävaruste, 600-malleista en ole varma oliko vakiona.

Minkä ikäinen auto on? Muistaakseni W140:aan ei tarjottu ASD:tä, eli pelkkä luistonesto ASR tai uudemmissa ESP ajohallinta. Huomaathan, että manuaalissa esitetään myös lisävarusteiden toiminta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja McDale »

mittaristossa lukee asd ja asr siintä olettelin ja huonolla saksalla sitten manuaalia lueskelin. Jos sudittaa niin keltainen kolmio syttyy nopeusmittariin. Onko se asr ? Niitä takapenkin niskatuista vielä että siintä napista mistä niskatuet menee alas on nuoli vain yhteen suuntaan eli niskatuet alas. Käsin niitä nostin ylös,kevyesti mutta lötkähtää heti alas. En löytänyt mistään " lukitusnappia " tai vastaavaa niskatukien läheltä mistä ne saisi lukittua ylös. Muutenkin hauska auto kun kokeilin eri nappeja niin ainakin itselle löyty sellaisia toimintoja mitä en ole missään autossa tiennyt olevankaan. esim. sähköinen takaverho, ristiseläntuki ilmanpaineella " ilmapallo joka tyhjenee tai täyttyy riippuen miten käyttää ja jälkilämpö nappi, rest, jonka kyllä autoihmiset kuulemma tietää itse en ollut kuullutkaan. Itse en kyllä tajua miksi joku ottanut kattoluukun kun autossa kuitenkin automaatti-ilmastointi. No tutkimattomia on herran tiet. Kiitos jos joku voisi vielä avata noita edellä mainittuja asioita.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minun autossani niskatuet pysyy ylhäällä kun ne läimäisee ronskilla kädellä takaisin pystyyn.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko auton kojelaudassa lumiketjukytkin? Jos on, niin autossasi on ASR.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Taitaa olla kaikissa w140ssä "ASR off" nappi jos autossa luistonesto löytyy.

Minusta ASD lukkoperää ja ETS/ASR luistonestoa ei ole saanut samaan autoon koskaan.

Vuosimalleista riippuen autossa voi olla ASD, ETS tai ASR.

Mittariston valorivillä on joko ASR, ASD tai ETS merkkivalo.
Kaikissa tapauksissa nopeusmittarin keskellä on keltainen kolmivalo.

ASD lukkoperän aktivoituessa valo palaa kokoajan.
ASR luistoneston rajoittaessa menoa valo vilkkuu. (ASR off-napista valo jää palamaan eikä luistonesto ole silloin päällä)
ETS, Sutivan renkaan jarrutus. valo vilkkuu kun ETS aktivoituu. (ETS:ää ei saa pois päältä)


ASD=hydraulinen lukkoperä.
ETS=Liikkeelle lähtöavustin, Jarruttaa sutivaa rengasta noin 80kmh saakka.
ASR on saman tapainen kuin ETS mutta se rajoittaa samalla moottorin tehoa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saiko ETS:n W140:aan? Eikö siinä ollut ESP?

Edit. Saihan sen ETS:n, ks. alla.
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 22.11.2010 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Mulla on toi ASR, mutta ei ole nappia sille pois ottoon, lumiketjunappi on.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näyttää sille, että eri etenemisapusysteemien saatavuus on vaihdellut melkoisesti W140:n valmistuksen aikana.

1991-1992 tarjottiin ASR:ää kaikkiin malleihin.
1993 tarjottiin ASD S 280-S 320-S 350 Turbodieseliin. ASR kaikkiin paitsi dieseliin ja 600:aan, jossa se oli vakiona.
1994 hinnasto on melkoisen sekava: ASD:tä ei mainita saatavan, ASR:ää ei saa S 280:een mutta kaikkiin muihin. Se olisi vakiona S 500/600 ja dieselissä (!).
1995 ASR:ää tarjotaan kaikkiin (S 280 vain automaatin yht.) paitsi dieseliin. Kaseissa ASR vakiona, kuutosissa vakiona ETS. Näin ollen kaikissa joku systeemi vakiona. Syyskuun alusta taas ESP tuli tarjolle kaseihin, 600:ssa se oli vakiona.
1996 kesästä taas ASR vakiona kaikissa paitsi 600:ssa, jossa ESP.
Kahdelta viimeiseltä vuodelta en tiedä, eikös ESP levinnyt jossain vaiheessa useampaankin malliin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja McDale »

Kiitos tiedoista. Tää auto tuli mulle vähän puskista. Olin jo viittä vaille ostamassa Epicaa mutta sitten tämä tuli eteen. Joskus omistanut hetken 200D 124 ja sitten 300D 124 vähän pidempään. Itselleni uutta autoa kartoittaessani mielessä kävi vanhempi ässä mersu mutta kun tiesin että hyvää on melkein mahdotonta löytää kartoitin uudempia, muutaman vuoden vanhoja. Onneksi kohtalo puuttui peliin. Hyvä auto ja varsinkin bensa koneella. Joskus kokeilin diisseliä mutta se oli onneton. Niinkuin 200D. Siksi vähän ulkona miten nää kaikki toimii ja mitä kaikki tarkoittaa kun ostin auton melkein kuin paidan kaupasta. Sovituksen jälkeen. Se ei tarkoita valitettavasti sitä että sitä hilloa olisi liikaa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1621
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No jääkö ne niskatuet ylös, jos vedät ne voimalla ylös? Ja millä moottorilla kyseinen laitos on varustettu?
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja McDale »

Ei jää. Siellä ne lötköttää takana. 3.2
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja McDale »

No nyt skulaa kun tajusin et ne toimii ilmanpaineella eikä sähköllä. Sain imuovetkin kuntoon. Asiaa.
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

McDale kirjoitti:No nyt skulaa kun tajusin et ne toimii ilmanpaineella eikä sähköllä. Sain imuovetkin kuntoon. Asiaa.
Mitä teit? Nimim. niskatuet pelaa, mutta imuovet ei.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

McDale kirjoitti: Asiaa.
No, asiaa ja selvennystä tännekkin. Mitä teit. :roll: :?:
PLAY LOUD

V12
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Imuovien "vikamuistin" voi nollata käyttämällä takakontin sulakerasiasta sulakkeen nro9. pois paikoiltaan ja tökkämällä takasin.

Ovista jää vikatieto pumpun aivoihin jos esim lukko jumii niin että paine nousee jonkin oven sulkusysteemeissä liikaa.
Tai usein jos laittaa oven kiinni ja sattuu avaamaan sen samantien kun lukossa on vielä kiinniveto paine päällä.

Toki jos pumppu on rikki niin ei tämä konsti sitä korjaa. :D
Avatar
McDale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 23.10.2010 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: W140 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja McDale »

Hitto. Just kun mun piti ekan kerran päästä pätemään täällä. Juu, näin se meni niinkuin edellä mainittu kertoi. Huomasin samalla että ortopedin penkissä on myös toiminto. Aikaisemmin luulin että on ilmanpaineella vain ristiselän tuki niin siinhän on myös sivuttaistuet ilmanpaineella. Täytyy korjaa tonne koeajoon kun valitin että nahan päällä liukuu penkillä. Ei liu enää. :D
W 140 320S
W 124 300D
W 124 200D
+ Nissan,VW,Volvo,Ford.
Vastaa Viestiin