16" Rial kennovanteet W123 coupeen
16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Tervehdys.
Olen kunnostanut 16-tuumaisia Rialin vanteita omaan W123 280 CE:hen. Homma on tällä hetkellä ihan kivassa vaiheessa. Pinta on osittain jauhemaalattu ja loput kiillotettu. Hommaa riitti tarpeeksi, kun maalari oli hiekkapuhaltanut myös tuon kiillotettavan osuuden, eikä mulla mitään sorvia ollut käytettävissä. No, tuolta ne näyttävät tällä hetkellä:
Mutta kysyttävääkin oli. Joskus aiemmin kyselin, tietääkö kukaan, mistä noihin saisi uudet keskiökupit. Vastauksia ei sillä kertaa kuulunut, ja olenkin alkanut vahvasti uskoa, että uusien kuppien löytäminen on totaalisen turha toivo.
Muotoilenkin siis kysymyksen uusiksi (ajatuksena, että tehdään itse sit ):
Onko kellään tietoa, mitkä tuon alkuperäisen kupin mitat ovat? Tai keneltä kannattaisi kysellä?
Suurempi ulkohalkaisija on helppo päätellä, mutta kun en esim ole ihan varma tuon (enkä minkään muunkaan näkemäni) kuvan perusteella, onko tuossa yläosassa joku viiste. Luulisin, että ei ole. Ja tietty korkeus ja pienempi ulkohalkaisija ovat hakusessa. Sisähalkaisijoilla ei ole niin väliä, ne pystyy itsekin päättelemään riittävästi.
Tuollaisesta siis on puhe:
Lisääkin kyseltäviä juttuja on näihin pyöriin ja tuohon autoon liittyen, mutta ihmetellään nyt tätä vaikka ensin.
T: Timo
Olen kunnostanut 16-tuumaisia Rialin vanteita omaan W123 280 CE:hen. Homma on tällä hetkellä ihan kivassa vaiheessa. Pinta on osittain jauhemaalattu ja loput kiillotettu. Hommaa riitti tarpeeksi, kun maalari oli hiekkapuhaltanut myös tuon kiillotettavan osuuden, eikä mulla mitään sorvia ollut käytettävissä. No, tuolta ne näyttävät tällä hetkellä:
Mutta kysyttävääkin oli. Joskus aiemmin kyselin, tietääkö kukaan, mistä noihin saisi uudet keskiökupit. Vastauksia ei sillä kertaa kuulunut, ja olenkin alkanut vahvasti uskoa, että uusien kuppien löytäminen on totaalisen turha toivo.
Muotoilenkin siis kysymyksen uusiksi (ajatuksena, että tehdään itse sit ):
Onko kellään tietoa, mitkä tuon alkuperäisen kupin mitat ovat? Tai keneltä kannattaisi kysellä?
Suurempi ulkohalkaisija on helppo päätellä, mutta kun en esim ole ihan varma tuon (enkä minkään muunkaan näkemäni) kuvan perusteella, onko tuossa yläosassa joku viiste. Luulisin, että ei ole. Ja tietty korkeus ja pienempi ulkohalkaisija ovat hakusessa. Sisähalkaisijoilla ei ole niin väliä, ne pystyy itsekin päättelemään riittävästi.
Tuollaisesta siis on puhe:
Lisääkin kyseltäviä juttuja on näihin pyöriin ja tuohon autoon liittyen, mutta ihmetellään nyt tätä vaikka ensin.
T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
ei viiste mutta pieni pyöristys. Noita saa hakea kissojen ja koirien kans. Noihin on tuon muovisen lisäks ollu metallisia mutterin mallisia, kuten vanhanaikainen vesihanan nuppi. Onko tuo reikä kuitenkin 60mm? Mä kerran teetin mustasta nylonista vastaavat ja tietty ilman tekstei,
jos ei nuukaa niin: http://tinyurl.com/6ksvkk3" onclick="window.open(this.href);return false;
jos ei nuukaa niin: http://tinyurl.com/6ksvkk3" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Joo, kas vain!
Tuollaisia en ollutkaan tavannut, vaikka aika monenlaisia kuppeja on intternetossa tullut vastaan. Noi mainitsemasi mutterin malliset on ilmeisesti tyyliltään niin kuin tuossa:
BBS:t
Noissa BBS-Mahleissa niitä useinkin näkyy, mutta Rialeissa en olekaan vielä tuollaisia nähnyt.
Tuo isompi ulkohalkaisija on luokkaa 64,5mm ja vanteessa oleva reikä juurikin ~60mm.
No anyways, tavoite olis olla mahdollisimman originaalin näköinen. Eli sorvaamalla ulkomittojen osalta alkuperäisten mittojen mukainen kuppi ja siihen sitten merkki päälle. Taitaa siinä merkissä olla kyllä Mersun tähti eikä Rial -teksti, kun niitä on kans heikosti saatavilla oikean kokoisena.
Tuollaisia en ollutkaan tavannut, vaikka aika monenlaisia kuppeja on intternetossa tullut vastaan. Noi mainitsemasi mutterin malliset on ilmeisesti tyyliltään niin kuin tuossa:
BBS:t
Noissa BBS-Mahleissa niitä useinkin näkyy, mutta Rialeissa en olekaan vielä tuollaisia nähnyt.
Tuo isompi ulkohalkaisija on luokkaa 64,5mm ja vanteessa oleva reikä juurikin ~60mm.
No anyways, tavoite olis olla mahdollisimman originaalin näköinen. Eli sorvaamalla ulkomittojen osalta alkuperäisten mittojen mukainen kuppi ja siihen sitten merkki päälle. Taitaa siinä merkissä olla kyllä Mersun tähti eikä Rial -teksti, kun niitä on kans heikosti saatavilla oikean kokoisena.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
tuo 60mm on standardi, eli esim noi bbs mahlen mutteritki käy. sileitä, matalia korkkeja on myös ollu aina tarjolla (ebayssä pilvin pimein), mutta vanhojen mersujen ja granadan etunavassa se rasvakuppi yleensä tulee sen verran ulos että on tarvinu tollasen korkean korkin.
tarrafirmat tekee mitä vaan tilauksesta. Ite tilasin omien mittojen mukaiset linssitarrat ja ne oli 2 euroo kappale sisältäen rahdit verkkari.fi kaupasta. Noita soveltaen voisit sorvauttaa esim 2mm ohuemmat kupit terävällä reunalla, ja laittaa tällaisen linssitarran päälle, niin tulee se pyöristyskin samalla. Ja saisit virallisen rialin tekstin siihen
tarrafirmat tekee mitä vaan tilauksesta. Ite tilasin omien mittojen mukaiset linssitarrat ja ne oli 2 euroo kappale sisältäen rahdit verkkari.fi kaupasta. Noita soveltaen voisit sorvauttaa esim 2mm ohuemmat kupit terävällä reunalla, ja laittaa tällaisen linssitarran päälle, niin tulee se pyöristyskin samalla. Ja saisit virallisen rialin tekstin siihen
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Minun Rialien mukana tuli muoviset kromatut kupumalliset suojakupit. Niitäkin puuttui pari kappaletta ja jäljellä olevat oli haljenneet. Sorvailin POM:sta alkuperäisen kupin mittojen mukaan tuollaiset
Jos löytyy välineet ja materiaalia niin siitä vaan sorvailee itse mutta jos ei ole sorvia niin nuo Sergeyn linkin 20e kupit ei ole pahan hintaiset. Voin laittaa myöhemmin mittoja tuosta alkuperäisestä kupista.
Jos löytyy välineet ja materiaalia niin siitä vaan sorvailee itse mutta jos ei ole sorvia niin nuo Sergeyn linkin 20e kupit ei ole pahan hintaiset. Voin laittaa myöhemmin mittoja tuosta alkuperäisestä kupista.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Hienoa duunia!Nozki kirjoitti:Tervehdys.
Olen kunnostanut 16-tuumaisia Rialin vanteita omaan W123 280 CE:hen. Homma on tällä hetkellä ihan kivassa vaiheessa. Pinta on osittain jauhemaalattu ja loput kiillotettu. Hommaa riitti tarpeeksi, kun maalari oli hiekkapuhaltanut myös tuon kiillotettavan osuuden, eikä mulla mitään sorvia ollut käytettävissä. No, tuolta ne näyttävät tällä hetkellä:
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Isoimmalta kohdalta 68mm,pinemmältä 61mm. Paksuus 15mm. Keskellä halkasijaltaan 48mm pieni syvennys. Voin lähettää tuon kupin sulle lainaksi, mikäli maksat postimaksut.
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Kiitokset infosta jälleen! Alla muutama lisäkommentti.
Tarrafirmajuttu oli erinomaista tietoa! Mersun merkkejä tosiaan sais vastaavia valmiina, mutta eivät ole sen halvempia. Ja bonuksena kun itse teettää, niin saa myös haluamansa koon.
Tässä muuten vielä yksi kuva, jossa kanssa tuo kuppi näkyy aika kivasti. Alareunassa lukee suht selkeästi, mistä se on (ilman lupaa) lainattu... Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt ja asioita mielessäni yhdistellyt, niin juuri tämä kuvan vanne(sarja) on täällä foorumillakin ollut myynnissä ja mennyt kaupaksi viime kevään tienoilla. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
Joo, aivan kuten sanoit, tuollaisia keskiölätkiä tosiaan sais helpostikin, mutta ne sopii vain takapyöriin; etupyörän rasvakuppi tulee niin pitkälle ulos. Eikä tuollainen uusi mielestäni oikeastaan edes erityisen hyvin näytä sopivan näihin vanhoihin vanteisiin (tämäkin on netistä löydetty kuva, jossa tuo on W123:n takapyöränä):Sergey kirjoitti:tuo 60mm on standardi, eli esim noi bbs mahlen mutteritki käy. sileitä, matalia korkkeja on myös ollu aina tarjolla (ebayssä pilvin pimein), mutta vanhojen mersujen ja granadan etunavassa se rasvakuppi yleensä tulee sen verran ulos että on tarvinu tollasen korkean korkin.
tarrafirmat tekee mitä vaan tilauksesta. Ite tilasin omien mittojen mukaiset linssitarrat ja ne oli 2 euroo kappale sisältäen rahdit verkkari.fi kaupasta. Noita soveltaen voisit sorvauttaa esim 2mm ohuemmat kupit terävällä reunalla, ja laittaa tällaisen linssitarran päälle, niin tulee se pyöristyskin samalla. Ja saisit virallisen rialin tekstin siihen
Tarrafirmajuttu oli erinomaista tietoa! Mersun merkkejä tosiaan sais vastaavia valmiina, mutta eivät ole sen halvempia. Ja bonuksena kun itse teettää, niin saa myös haluamansa koon.
Ihan totta, hinta ei ole paha. Useimmiten kaikki vähänkään tuon näköiset keskiöt ovat nettimyynnissä olleet paljon kalliimpia. Kuitenkin, tavoite olis saada mahd. alkuperäisen kaltaiset kupit, ajatuksena, että nuo vanteet eivät olisi museorekisteröinnin este. Tosin ei niissä uutena ole ollut ihan tuollaista kiillotusta, eikä värikään ole alkuperäisen sävyinen, joten tiedä sitten. Eikä sitäkään mihinkään kiveen ole kirjoitettu, että edes yrittäisin tuota museokatsastaa, mutta kuitenkin... Yhden kollegan kanssa mulla on vähän niinku alustava sopimus, että hänen sorvillaan tehdään kupit. Kunhan saan mitat ensin määritettyä. Noissa vanteissa on sen verran kulunut tuo "uloke", jonka taakse tavallisen kupin lukituskynnet tulevat, että ajatuksena on tehdä esim. alumiinista holkki, jossa on ulkokierre. Holkki sitten työnnetään vanteen takaa keskiöön, ja se jää niin, että kierre on ulkopuolella. Siihen voi sit ruuvata sen itse tehdyn kupin, jossa on siis kynsien sijaan sisäkierre. Jos sinulla on alkuperäisen kupin mittoja tiedossa, niin olen ilman muuta kiinnostunut!Samuli H kirjoitti: Jos löytyy välineet ja materiaalia niin siitä vaan sorvailee itse mutta jos ei ole sorvia niin nuo Sergeyn linkin 20e kupit ei ole pahan hintaiset. Voin laittaa myöhemmin mittoja tuosta alkuperäisestä kupista.
Tässä muuten vielä yksi kuva, jossa kanssa tuo kuppi näkyy aika kivasti. Alareunassa lukee suht selkeästi, mistä se on (ilman lupaa) lainattu... Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt ja asioita mielessäni yhdistellyt, niin juuri tämä kuvan vanne(sarja) on täällä foorumillakin ollut myynnissä ja mennyt kaupaksi viime kevään tienoilla. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
Kiitos!hismajestics kirjoitti:
Hienoa duunia!
Okei, hienoa! Sekö on juuri tuollainen kuppi, joka on noissa kuvissa? Voisin kovinkin mielelläni ottaa sellaisen lainaan malliksi. Mä laitan vaikka YV:tä aiheesta!tango kirjoitti:Isoimmalta kohdalta 68mm,pinemmältä 61mm. Paksuus 15mm. Keskellä halkasijaltaan 48mm pieni syvennys. Voin lähettää tuon kupin sulle lainaksi, mikäli maksat postimaksut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
free tecnicsillä on myös keskiö kuppeja myynnissä, eli tarkoitan firmaa mikä myy Dellortoja ym. autoon Turun suunnassa
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1208
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Tässä muutama kuva kupista, selventämään muotoa.
Mulla ainakin oli keväällä tommoset 15" Rialit myynnissä, jotka meni alle omakustannus hinnan , mutta noi ei ollut mun. Syksyllä meni 16 tuumaset erään foorumumilaisen S123een.
Nozki kirjoitti:
Tässä muuten vielä yksi kuva, jossa kanssa tuo kuppi näkyy aika kivasti. Alareunassa lukee suht selkeästi, mistä se on (ilman lupaa) lainattu... Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt ja asioita mielessäni yhdistellyt, niin juuri tämä kuvan vanne(sarja) on täällä foorumillakin ollut myynnissä ja mennyt kaupaksi viime kevään tienoilla. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Rial%20keski%F6.jpg/full
Mulla ainakin oli keväällä tommoset 15" Rialit myynnissä, jotka meni alle omakustannus hinnan , mutta noi ei ollut mun. Syksyllä meni 16 tuumaset erään foorumumilaisen S123een.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
täs alkaa olee rialin hunajakennot hyvin anallyysattu
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
No sanos muuta!Sergey kirjoitti:täs alkaa olee rialin hunajakennot hyvin anallyysattu
Nyt alkaa, varsinkin noiden uusimpien kuvapäivitysten jälkeen, olla jo vallan erinomainen kuva siitä, millaisia kuppeja aletaan työstää. Kunhan saan tuon sorvinomistaja-kollegan jossain vaiheessa innostumaan asiasta tarpeeksi... Laitan kyllä lopputuloksen, sikäli kun sellainen aikaiseksi saadaan, tännekin sitten näkyville.
Kiitokset vielä kaikille vastanneille - kuvista, mitoista ja kaikesta muusta tarpeellisesta tiedosta!
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
sun helpotukseksi noita keskikuppeja on 70 luvul tehty myös sileänä ja toi kohokuvio on uudempaa perua, toki sekin jo 30v
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Oolrait! Hyvä juttu itse asiassa - ihmettelin nimittäin, kun nimim. tangon ystävällisesti minulle toimittamassa kuvassa kanssa selkeästi oli Rialin kuppi, mutta siinä ei ollut kohokuviota. Eri ikäkauden kapistuksesta siis oli kyse.Sergey kirjoitti:sun helpotukseksi noita keskikuppeja on 70 luvul tehty myös sileänä ja toi kohokuvio on uudempaa perua, toki sekin jo 30v
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
No ohhoh ja jopas jotakin... Mielenkiintoista kyllä, mutta pakko todeta, että en ihan heti olisi valmis noista tuommoista hintaa maksamaan. Muuten ovat samanlaiset kuin itselläni, mutta mulla on etuvanteiksi puoli tuumaa kapeammat - takavanteet ovat samat kuin nuo.Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei näköjään ollut niissäkään alkuperäisiä keskikuppeja eikä alkuperäistä maalipintaa. Ei ole kyllä noissa minun vanteissanikaan ihan alkuperäisen kaltainen väri, vaan hiukan tummempi, mutta kuitenkin selkeästi (syvän)kiiltävä harmaa metalliväri. Noissa eBayn vanteissa on joku aika erikoisen näköinen maali. Näyttää ihan samalta kuin oman coupen mukana tulleissa Barockeissa oli; sellainen valkoharmaa jauhemaali, jossa on ihan vain hitusen verran metallihohtohilettä joukossa. Ainakin niissä Barockeissa se näytti mielestäni tosi typerältä, eivätkä ne kauaa kyllä sillä pinnalla viihtyneetkään...
Noiden keskikuppien kanssa homma on vielä alkutekijöissään; laitan tilannepäivitystä, kun saan jotakin aikaiseksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1208
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Nozki kirjoitti:
Ei näköjään ollut niissäkään alkuperäisiä keskikuppeja eikä alkuperäistä maalipintaa.
Kyllä noissa alkuperäset keskikupit vaikuttaisi olevan, keskiötarrat vaan liimattuna päälle.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Niin joo, voivat nuo tietty alkuperäiset kupitkin olla. Itse päättelin, että eivät olisi alkuperäiset perustuen siihen, että käsittääkseni alkuperäisissä on sellainen karhea pinta (eli muotissa ollut etsattu tai kipinätyöstetty pinta), kun taas nuo näyttävät ihan sileiltä. Ja sitten jos alkuperäisessä kupissa on kohokuviolla teksti, niin siihen on harmillinen homma saada tarraa kunnolla kiinni. (No, voihan sen kohokuviotekstin tietenkin poistaa ennen tarran laittamista.)petri kirjoitti:Kyllä noissa alkuperäset keskikupit vaikuttaisi olevan, keskiötarrat vaan liimattuna päälle.
Siispä aivan hyvin voi olla niinkin, että tosiaan ovat alkuperäiset kupit tuunattuna uusilla tarroilla. Kun en pysty varmasti sanomaan, niin yhtään tämän enempää en rupea asiasta myöskään vänkäämään. Ja joka tapauksessahan ne malliltaan ovat alkuperäisen kaltaiset kyllä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Morjes!
Lupailin tuossa yllä tilannepäivitystä (tiedä sitten onko kukaan erityisen kiinnostunut…) No, anyways, itse vanteet ovat olleet jo jonkin aikaa suoristettavana Lappeenrannan suunnalla. Keskikupit puuttuvat edelleen, mutta meillä oli töissä peruskurssi 3D –mallinnuksesta, ja minähän siitä sitten tietysti innostuin. Sitä hommaa kun en ole oikeastaan kokeillutkaan sen jälkeen kun valmistuin vuoden 2005 tienoilla, ja silloin oli kyllä ihan eri softa käytössä.
Päätin, että Mersun napa ja vanne ja sitten tämä kuppi ovat erityisen kiinnostavia vapaa-ajan harjoittelukohteita. Aloitin sillä, että mittailin vanteita ja W123 280 CE:n etunapaa. Vanteista mallintelin vain keskiosaa, koska pultinrei’illä, ja ulommalla kehällä nyt ei tässä ole mitään tarvetta.
Kuva 1: Napa
Omissa vanteissani näyttää siltä, että melkein kaikissa keskiö on hieman erilainen. Kuitenkin, käytännössä niitä on kahta sorttia, eli keskiön muotoja on kaksi paria. Tämä siis koskee vain vanteen keskiön yläosaa, eli sitä, johon keskikuppi tulee kiinni.
Kuva 2: Vanne, tyyppi 1
Kuva 3: Vanne, tyyppi 2
Seuraavaksi pääsee sitten katsomaan, paljonko välissä on tyhjää. Alkuperäinen ajatukseni oli tehdä vähän niin kuin ohutseinäinen ontto ruuvi, joka tulee navan rasvakupin alapuolelle (tässä asennossa katsottuna), ottaa kiinni vanteessa olevaan alempaan pykälään ja jatkuu siitä ylöspäin, vanteen ulkopuolelle asti. Sitten kuppiin olisi voinut tehdä sisäkierteen, ja ruuvata sen kiinni tuohon onttoon ruuviin. Se olisi luultavasti paikallaan pysymisen kannalta turvallisempi ratkaisu kuin kupissa olevat kynnet. No, kuvasta nyt kuitenkin näkee, että ei navan ja vanteen väliin mahdu mitään sellaista ruuvia, joten suunnitelma muuttui - tehdään sittenkin kynsillä varustetut kupit. Kuvasta näkyy hyvin myös se, mikä sentään oli jo tiedossa: napa tulee niin paljon ulos, että keskiöksi ei kelpaa levy, vaan siihen tarvitaan kuppi.
Kuva 4: Vanne ja pyörän napa
Sitten duunasin mallin keskikupista. Tämä malli on sellainen, johon tulee tarra keskelle. Ja tällaiset varmaan ensiksi tehdään, kun nämä onnistuvat ihan manuaalisorvillakin.
Kuva 5: Keskikuppi, vanhempi malli (tarralla)
Muokkailin tuosta myös toisen mallin, sen uudemman (kohokuviolla).
Kuva 6: Kuppi ja vanne
Tässä on lainattu Petriltä kuvaa, jonka hän on tuonne yläpuolelle laittanut. Ovat ne aika lailla samannäköiset (tuossa mallissa on vaaleampi väri, jotta muodot näkyvät paremmin). Jos tuota joskus meinaisi tämän 3D-mallin mukaan valmistaa, niin pitäisi vielä tarkentaa tekstin muotoa, koska nyt se on silmämääräisesti tehty.
Kuva 7: Malli ja valokuva oikeasta
Tässä vielä halkileikkaus kokoonpanosta. Tämä keskikupin sisämuoto poikkeaa merkittävästi siitä, millainen alkuperäinen on, sillä tämä on suunniteltu koneistettavaksi, kun alkuperäinen on ollut ruiskuvalettu palikka.
Kuva 8: Kokoonpano
No joo, nyt keskikuppi on siis suunniteltu. Se (tai siis ne) pitäisi nyt vielä tehdä sitten… Tietysti tuo kohokuviolla varustettukin syntyisi NC-ohjatulla koneella enemmän tai vähemmän heittämällä, jos joku olisi kiinnostunut sen tekemään. Täytyy katsoa, innostunko jossain vaiheessa kyselemään asiaa jostakin firmasta, vai tyydynkö pysyvästi tarroilla varustettuihin versioihin. Tosin niitäkään ei ole ennen kuin on tehty / teetetty ne kupit ja tarrat.
Lupailin tuossa yllä tilannepäivitystä (tiedä sitten onko kukaan erityisen kiinnostunut…) No, anyways, itse vanteet ovat olleet jo jonkin aikaa suoristettavana Lappeenrannan suunnalla. Keskikupit puuttuvat edelleen, mutta meillä oli töissä peruskurssi 3D –mallinnuksesta, ja minähän siitä sitten tietysti innostuin. Sitä hommaa kun en ole oikeastaan kokeillutkaan sen jälkeen kun valmistuin vuoden 2005 tienoilla, ja silloin oli kyllä ihan eri softa käytössä.
Päätin, että Mersun napa ja vanne ja sitten tämä kuppi ovat erityisen kiinnostavia vapaa-ajan harjoittelukohteita. Aloitin sillä, että mittailin vanteita ja W123 280 CE:n etunapaa. Vanteista mallintelin vain keskiosaa, koska pultinrei’illä, ja ulommalla kehällä nyt ei tässä ole mitään tarvetta.
Kuva 1: Napa
Omissa vanteissani näyttää siltä, että melkein kaikissa keskiö on hieman erilainen. Kuitenkin, käytännössä niitä on kahta sorttia, eli keskiön muotoja on kaksi paria. Tämä siis koskee vain vanteen keskiön yläosaa, eli sitä, johon keskikuppi tulee kiinni.
Kuva 2: Vanne, tyyppi 1
Kuva 3: Vanne, tyyppi 2
Seuraavaksi pääsee sitten katsomaan, paljonko välissä on tyhjää. Alkuperäinen ajatukseni oli tehdä vähän niin kuin ohutseinäinen ontto ruuvi, joka tulee navan rasvakupin alapuolelle (tässä asennossa katsottuna), ottaa kiinni vanteessa olevaan alempaan pykälään ja jatkuu siitä ylöspäin, vanteen ulkopuolelle asti. Sitten kuppiin olisi voinut tehdä sisäkierteen, ja ruuvata sen kiinni tuohon onttoon ruuviin. Se olisi luultavasti paikallaan pysymisen kannalta turvallisempi ratkaisu kuin kupissa olevat kynnet. No, kuvasta nyt kuitenkin näkee, että ei navan ja vanteen väliin mahdu mitään sellaista ruuvia, joten suunnitelma muuttui - tehdään sittenkin kynsillä varustetut kupit. Kuvasta näkyy hyvin myös se, mikä sentään oli jo tiedossa: napa tulee niin paljon ulos, että keskiöksi ei kelpaa levy, vaan siihen tarvitaan kuppi.
Kuva 4: Vanne ja pyörän napa
Sitten duunasin mallin keskikupista. Tämä malli on sellainen, johon tulee tarra keskelle. Ja tällaiset varmaan ensiksi tehdään, kun nämä onnistuvat ihan manuaalisorvillakin.
Kuva 5: Keskikuppi, vanhempi malli (tarralla)
Muokkailin tuosta myös toisen mallin, sen uudemman (kohokuviolla).
Kuva 6: Kuppi ja vanne
Tässä on lainattu Petriltä kuvaa, jonka hän on tuonne yläpuolelle laittanut. Ovat ne aika lailla samannäköiset (tuossa mallissa on vaaleampi väri, jotta muodot näkyvät paremmin). Jos tuota joskus meinaisi tämän 3D-mallin mukaan valmistaa, niin pitäisi vielä tarkentaa tekstin muotoa, koska nyt se on silmämääräisesti tehty.
Kuva 7: Malli ja valokuva oikeasta
Tässä vielä halkileikkaus kokoonpanosta. Tämä keskikupin sisämuoto poikkeaa merkittävästi siitä, millainen alkuperäinen on, sillä tämä on suunniteltu koneistettavaksi, kun alkuperäinen on ollut ruiskuvalettu palikka.
Kuva 8: Kokoonpano
No joo, nyt keskikuppi on siis suunniteltu. Se (tai siis ne) pitäisi nyt vielä tehdä sitten… Tietysti tuo kohokuviolla varustettukin syntyisi NC-ohjatulla koneella enemmän tai vähemmän heittämällä, jos joku olisi kiinnostunut sen tekemään. Täytyy katsoa, innostunko jossain vaiheessa kyselemään asiaa jostakin firmasta, vai tyydynkö pysyvästi tarroilla varustettuihin versioihin. Tosin niitäkään ei ole ennen kuin on tehty / teetetty ne kupit ja tarrat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1208
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Aika perusteellisesti olet kuppiasiaan syventynyt, napamallinnoksineen kaikkineen. Ei voi väittää että hutiloimalla noita kuppeja olisit tekemässä.
Innolla lopputulosta odotellen.
Innolla lopputulosta odotellen.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Tosta ei kyllä enää mikää voi parantua Tuo napahan on kaiketi sama kaikissa w123 ja w126 malleissa? ehkä jopa w114/5, w108 ja w107? Pitkälti kyllä samantyyppinen on. Itte en ole napoja mittaillut vaikka pihass aolisikin w123 ja w108.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Moi,
ja kiitos vain kehuista liittyen noihin mallinnusjuttuihin. Itse asiassa se on mukavaa hommaa tällaiselle tyypille, jolla ei erityisesti muuten ole lahjakkuutta piirtämiseen – tällä systeemillä saa ihan asiallisen näköisiä juttuja piirrettyä tuollaisella hiukka teknisemmällä lähestymistavalla…
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-E ... p?id=75083
Tuossa on mielestäni hintapyynti jollain tapaa järkevämmällä tasolla (880€ tiedoksi siltä varalta, että linkki kuitenkin joskus lakkaa toimimasta). Keskikupit puuttuvat näistäkin, samoin pultit, mutta ainakin kuvista päätellen nuo on tosi hienosti viimeistelty. Koko noissa on sama kuin omissani, 2kpl 7,5 x 16" ja 2kpl 8 x 16", kun taas tuossa Samuli H:n yllä mainitsemassa setissä kaikki olivat 8 x 16".
Omissa hommissani olen kysellyt keskikuppeihin linssitarrojen hintoja. Alkuperäisen näköinen halkaisijaltaan 48mm linssitarra ei kyllä ihan irtoa tuohon Sergeyn aiemmin mainitsemaan 2€ / kpl, vaikka juuri tuolta mainitusta verkkari.fi – kaupasta sain edullisimman tarjouksen. Jos tilaa 4kpl, niin ei riitä, että laittaa ykkösen eteen… Isompia eriä saa sitten jo järkevämpään kappalehintaan, luokkaa 5€ / kpl + postikulut, jos ottaa esim. 20 kpl.
Ilmoittautuuko kukaan sellainen, jolla olisi tarvetta musta – kromi -värisille Rial- keskiötarroille? Siis hyvin paljon tuollaisen näköinen, kun noissa yllä olevissa kuvissa on kuppiin kaiverrettuna. Voisin ihan hyvin tilata niitä ja myydä eteenpäin omakustannushintaan (saadakseni itselleni halvemman kappalehinnan siis…)
T:Timo
ja kiitos vain kehuista liittyen noihin mallinnusjuttuihin. Itse asiassa se on mukavaa hommaa tällaiselle tyypille, jolla ei erityisesti muuten ole lahjakkuutta piirtämiseen – tällä systeemillä saa ihan asiallisen näköisiä juttuja piirrettyä tuollaisella hiukka teknisemmällä lähestymistavalla…
Anyways, sitä piti sanoa varsinaisesti, että törmäsin toiseenkin ulkomaalaiseen myynti-ilmoitukseen:Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-E ... p?id=75083
Tuossa on mielestäni hintapyynti jollain tapaa järkevämmällä tasolla (880€ tiedoksi siltä varalta, että linkki kuitenkin joskus lakkaa toimimasta). Keskikupit puuttuvat näistäkin, samoin pultit, mutta ainakin kuvista päätellen nuo on tosi hienosti viimeistelty. Koko noissa on sama kuin omissani, 2kpl 7,5 x 16" ja 2kpl 8 x 16", kun taas tuossa Samuli H:n yllä mainitsemassa setissä kaikki olivat 8 x 16".
Omissa hommissani olen kysellyt keskikuppeihin linssitarrojen hintoja. Alkuperäisen näköinen halkaisijaltaan 48mm linssitarra ei kyllä ihan irtoa tuohon Sergeyn aiemmin mainitsemaan 2€ / kpl, vaikka juuri tuolta mainitusta verkkari.fi – kaupasta sain edullisimman tarjouksen. Jos tilaa 4kpl, niin ei riitä, että laittaa ykkösen eteen… Isompia eriä saa sitten jo järkevämpään kappalehintaan, luokkaa 5€ / kpl + postikulut, jos ottaa esim. 20 kpl.
Ilmoittautuuko kukaan sellainen, jolla olisi tarvetta musta – kromi -värisille Rial- keskiötarroille? Siis hyvin paljon tuollaisen näköinen, kun noissa yllä olevissa kuvissa on kuppiin kaiverrettuna. Voisin ihan hyvin tilata niitä ja myydä eteenpäin omakustannushintaan (saadakseni itselleni halvemman kappalehinnan siis…)
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1208
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Itse huutelin Saksan ebaystä 8x16/9x16 sarjan renkaineen, pulttisarja lukkopulteilla ja 6 keskikuppia (4kohokuviolla ja 2 tarralla) vuosi sitten, hintaa rahteineen tuli karvan päälle 500€.Nozki kirjoitti:Anyways, sitä piti sanoa varsinaisesti, että törmäsin toiseenkin ulkomaalaiseen myynti-ilmoitukseen:Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-E ... p?id=75083
Tuossa on mielestäni hintapyynti jollain tapaa järkevämmällä tasolla (880€ tiedoksi siltä varalta, että linkki kuitenkin joskus lakkaa toimimasta). Keskikupit puuttuvat näistäkin, samoin pultit, mutta ainakin kuvista päätellen nuo on tosi hienosti viimeistelty. Koko noissa on sama kuin omissani, 2kpl 7,5 x 16" ja 2kpl 8 x 16", kun taas tuossa Samuli H:n yllä mainitsemassa setissä kaikki olivat 8 x 16".
T:Timo
Vanteet sattuivat olemaan vielä samalta vuodelta kuin tuo SECci jonka alla ovat. Vanteet alkuperäisesä maalissa ja lakassa, kunto Lähes täydellinen.
Toisessa takavanteessa 1 kanttarikosketus! Karra noita vanteita viime kesänä Orimattilassa tutkailikin, jos sattuuu lukemaan ja muistamaan, kommentointi sallittu .
Lähes vuosi siinä kyllä meni, ennen kuin tarttui järkihintainen sarja haaviin. Bonuksena tuli tuo oikea vuosikerta
Kiillottaa piti huuli tämän talven aikana, mut tämä taloremontti vienyt kaiken ajan , saa nähdä saako koko autoa tienpäälle tänä kesänä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Juu, muistelen että siistit olivat. Ei nyt ihan tarkkaa muistikuvaa sen paremmin jäänyt mutta mieleen jäi toki se että 16-tuumaiset olivat.petri kirjoitti:Itse huutelin Saksan ebaystä 8x16/9x16 sarjan renkaineen, pulttisarja lukkopulteilla ja 6 keskikuppia (4kohokuviolla ja 2 tarralla) vuosi sitten, hintaa rahteineen tuli karvan päälle 500€.
Vanteet sattuivat olemaan vielä samalta vuodelta kuin tuo SECci jonka alla ovat. Vanteet alkuperäisesä maalissa ja lakassa, kunto Lähes täydellinen.
Toisessa takavanteessa 1 kanttarikosketus! Karra noita vanteita viime kesänä Orimattilassa tutkailikin, jos sattuuu lukemaan ja muistamaan, kommentointi sallittu .
Nuo yllä olevan linkin vanteet on kai nämä:
http://cgi.ebay.de/RIAL-7-u-8x16-Merced ... 9643239535" onclick="window.open(this.href);return false;
Viisi tarjousta tehty mutta ei ole vielä tärpännyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Näyttää olevan ihan tuurista kiinni mihin hinnat nousee. Saksalaiset arvostaa peilikiittotettua lippiä.
Nämä UUDET 4x8x16 meni 557e
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä oli eri mallia mutta tuossa koossa suorastaan halvat. Tunnustaako joku ostaneensa?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä UUDET 4x8x16 meni 557e
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä oli eri mallia mutta tuossa koossa suorastaan halvat. Tunnustaako joku ostaneensa?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
No juu,
tervehdystä taasen! Tänään olivat vanteet saapuneet takaisin tarkistuksesta/suoristuksesta Lappeenrannaan suunnalta. Eivätpä olleetkaan siellä reissussa kuin vähän reilut 9 viikkoa... En vielä ehtinyt hakea niitä Matkahuollosta; huomenna saa sitten nähdä, miltä näyttävät. Varmaan päälle päin aika lailla samalta kuin sinne lähtiessään, toivottavasti.
Mutta sitä oikeastaan piti kysyä, että tietääkö joku heittää suoraan, millaiset pultit noihin vanteisiin kuuluu? Onko se samanlainen pallokanta kuin alkuperäisissä Barockeissa? Vai joku kartiokanta? Pituus ei ole sama ainakaan. Pituus on helppo itsekin selvittää, mutta tuosta kannan tyypistä en ole ollenkaan niin varma, kun en enempää ole niiden kanssa pelannut koskaan.
Lisäksi, saako noita sopivia pultteja jostakin näppärästi, vai onko niidenkin löytäminen taas oma projektinsa?
EDIT: Esim. Vannetukku näyttää myyvän pallokartiopultteja, halkaisija 14mm ja nousu 1,5mm. Ja vastaavasti halkaisija 12mm ja nousu 1,5mm. Jos kyseessä on pallokartio, kuten luulisin olevan, niin onko esim. 14mm ruuveissa tarjolla eri kokoisia palloja, vai ovatko ne tietyllä ruuvin halkaisijalla aina samat? Vai peräti samat ruuvin halkaisijasta riippumatta - eli onko näissä joku standardi?
En kyllä tiedä sitäkään, onko omassa autossa 12mm vai 14mm ruuvit, mutta enköhän mä sen saa itsekin mitattua, kun seuraavaksi auton äärelle menen...
T:Timo
tervehdystä taasen! Tänään olivat vanteet saapuneet takaisin tarkistuksesta/suoristuksesta Lappeenrannaan suunnalta. Eivätpä olleetkaan siellä reissussa kuin vähän reilut 9 viikkoa... En vielä ehtinyt hakea niitä Matkahuollosta; huomenna saa sitten nähdä, miltä näyttävät. Varmaan päälle päin aika lailla samalta kuin sinne lähtiessään, toivottavasti.
Mutta sitä oikeastaan piti kysyä, että tietääkö joku heittää suoraan, millaiset pultit noihin vanteisiin kuuluu? Onko se samanlainen pallokanta kuin alkuperäisissä Barockeissa? Vai joku kartiokanta? Pituus ei ole sama ainakaan. Pituus on helppo itsekin selvittää, mutta tuosta kannan tyypistä en ole ollenkaan niin varma, kun en enempää ole niiden kanssa pelannut koskaan.
Lisäksi, saako noita sopivia pultteja jostakin näppärästi, vai onko niidenkin löytäminen taas oma projektinsa?
EDIT: Esim. Vannetukku näyttää myyvän pallokartiopultteja, halkaisija 14mm ja nousu 1,5mm. Ja vastaavasti halkaisija 12mm ja nousu 1,5mm. Jos kyseessä on pallokartio, kuten luulisin olevan, niin onko esim. 14mm ruuveissa tarjolla eri kokoisia palloja, vai ovatko ne tietyllä ruuvin halkaisijalla aina samat? Vai peräti samat ruuvin halkaisijasta riippumatta - eli onko näissä joku standardi?
En kyllä tiedä sitäkään, onko omassa autossa 12mm vai 14mm ruuvit, mutta enköhän mä sen saa itsekin mitattua, kun seuraavaksi auton äärelle menen...
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
sul on m12 1.5mm nousu. Rialit voi tarvita pidemmät kuin barokki standardipultit. Barokkien kans kaiketi käy 28mm pultit ja tarvikevanteille monesti käy uudempien esim 124 mersuen vakiokoko, eli 40mm.
Pallokartion ja normaalin 60 asteen kartion erottaa selvästi sormella/silmällä, 60 asteinen on suora Yleensä M12 ja m14 vannepulttien kartio on sama, mutta niitä on myös omalla kartiollaan...
Pallokartion ja normaalin 60 asteen kartion erottaa selvästi sormella/silmällä, 60 asteinen on suora Yleensä M12 ja m14 vannepulttien kartio on sama, mutta niitä on myös omalla kartiollaan...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1208
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Nozki kirjoitti:
Mutta sitä oikeastaan piti kysyä, että tietääkö joku heittää suoraan, millaiset pultit noihin vanteisiin kuuluu? Onko se samanlainen pallokanta kuin alkuperäisissä Barockeissa? Vai joku kartiokanta? Pituus ei ole sama ainakaan. Pituus on helppo itsekin selvittää, mutta tuosta kannan tyypistä en ole ollenkaan niin varma, kun en enempää ole niiden kanssa pelannut koskaan.
T:Timo
Omissa vanteissa 30mm pitkät pultit 60 asteen kartiolla.
En tiedä onko noita vanteita tehty myöskin pallokartiolle, molemmat myydyt, SECin mukana tulleet 16" ja yksi 15" sarja olivat palloilla. Voi tietty olla,että joku on vaan vetänyt pallokartiot "riittävän tiukkaan", kyllähän alumiini "antautuu"
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
ei tarvi normaalii kartioon ku kerran, pari mutterikoneel vetästä pallokartiollinen pultti ni siin on uus, hieno pallokartiokolo
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen
Jeesjees!
Kiitoksia tiedoista taasen!
Kävin tänään hakemassa vanteet Matkahuollosta, ja kun hetken aikaa ihmettelin ja tunnustelin niitä pulttien reikiä, niin tulin siihen tulokseen, että niissä on hybridireiät... Tai tuo Sergeyn käyttämä ilmaisu "pallokartiokolo" on oikeastaan parempi. Noissa on nyt yläosassa vähän niinkuin pallomuoto ja suurin piirtein sen kartio-osuuden puolivälistä alaspäin on sitten suoran oloinen osuus. Siis kartio. Eli joku noheva tyyppi on mitä ilmeisimmin laittanut joskus alun perin kartiokoloihin pallokantaruuvit riittävällä voimalla riittävän monta kertaa. Ja aivan kuten totesittekin, kyllä se alumiini väistää, kun teräksellä siihen riittävän luja painaa. Plastinen deformaatio, kuten materiaali-ihmiset sanoisivat... Tiedä siitä nyt sitten, kummat sinne jatkossa pitäis hankkia.
Barockeista nykyiset pultit tulevat ulos (tai siis kierreosaa tulee näkyviin navan puolelle) 17mm. Vastaavasti sama pultti tulee noista Rialeista 14.4mm - 16mm, vähän eri mitta vanteesta riippuen. Mahtaisko toi noin 14mm riittää siihen, että se pysyis kunnolla kiinni? Kun liian pitkillä pulteilla tunnetusti saa rikottua takapäässä seisontajarrut.
Nuo nykyiset Barockien pultit ovat siis niin, että kierteen pituus on 28mm. Siitä vissiin se pultin pituus mitataan vai? Ainakin sopisi tuohon, mitä Sergey yllä kirjoitti.
T:Timo
Kiitoksia tiedoista taasen!
Kävin tänään hakemassa vanteet Matkahuollosta, ja kun hetken aikaa ihmettelin ja tunnustelin niitä pulttien reikiä, niin tulin siihen tulokseen, että niissä on hybridireiät... Tai tuo Sergeyn käyttämä ilmaisu "pallokartiokolo" on oikeastaan parempi. Noissa on nyt yläosassa vähän niinkuin pallomuoto ja suurin piirtein sen kartio-osuuden puolivälistä alaspäin on sitten suoran oloinen osuus. Siis kartio. Eli joku noheva tyyppi on mitä ilmeisimmin laittanut joskus alun perin kartiokoloihin pallokantaruuvit riittävällä voimalla riittävän monta kertaa. Ja aivan kuten totesittekin, kyllä se alumiini väistää, kun teräksellä siihen riittävän luja painaa. Plastinen deformaatio, kuten materiaali-ihmiset sanoisivat... Tiedä siitä nyt sitten, kummat sinne jatkossa pitäis hankkia.
Barockeista nykyiset pultit tulevat ulos (tai siis kierreosaa tulee näkyviin navan puolelle) 17mm. Vastaavasti sama pultti tulee noista Rialeista 14.4mm - 16mm, vähän eri mitta vanteesta riippuen. Mahtaisko toi noin 14mm riittää siihen, että se pysyis kunnolla kiinni? Kun liian pitkillä pulteilla tunnetusti saa rikottua takapäässä seisontajarrut.
Nuo nykyiset Barockien pultit ovat siis niin, että kierteen pituus on 28mm. Siitä vissiin se pultin pituus mitataan vai? Ainakin sopisi tuohon, mitä Sergey yllä kirjoitti.
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09