E w211 etupää "klonkotus"
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 18:27
E w211 etupää "klonkotus"
Tuli vaihdettua talvirenkaat tänään mitä ovat toisilla vanteilla kun kesärenkaat molemmat kuitenkin mersun orkkis aluilla.
Rengasliikkeestä lähdettyä huomasin,että muntuissa alkoi kuulua omituinen klonkotus ääni mitä ei ennen renkaanvaihtoa ollut.
Pyörän pultit on tarkastettu,ovat kiinni ja kyllä pistää hieman ihmetteleen mistä se ääni tulee kun ei kesärenksilla kuulunut?
Onko kokemuksia vastaavasta?
Rengasliikkeestä lähdettyä huomasin,että muntuissa alkoi kuulua omituinen klonkotus ääni mitä ei ennen renkaanvaihtoa ollut.
Pyörän pultit on tarkastettu,ovat kiinni ja kyllä pistää hieman ihmetteleen mistä se ääni tulee kun ei kesärenksilla kuulunut?
Onko kokemuksia vastaavasta?
Olisikohan niin, että ääni ei liity renkaanvaihtoon. Omasta W211:stä kuului "klonk" hitaasti ajettaessa pienen montun yli. Syynä oli reaktiotangon pallonivel. Jos reaktiotangolla, koiranluulla tai alatukivarrella hakee, niin löytyy lisää keskustelua aiheesta.
Toinen mikä tuli mieleen, että ei kai noihin vanteisiin tarvi mitään keskiösovitteita.
Toinen mikä tuli mieleen, että ei kai noihin vanteisiin tarvi mitään keskiösovitteita.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Just on tuolla pihalla tutkinta menossa eli reaktiotangon alapää irti ja eipä tuossa pääse siitä sanomaan kuuluuko klomkotukset tuosta. Kummassa päässä sulla oli ongelmaa? Tukivarressa olevassa alapään pallossa vai itse reaktiotangon yläpäässä olevassa pallossa? Kumpikohan noista tyypillisesti menee?
Tukivarren palloa 20e saa näköjään KL:stä erikseenkin eli ei tarvitse ostaa koko alatukivartta 130e. Mutta tarvii sitten prässiä pallon vaihtoon.
Marko
Tukivarren palloa 20e saa näköjään KL:stä erikseenkin eli ei tarvitse ostaa koko alatukivartta 130e. Mutta tarvii sitten prässiä pallon vaihtoon.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Tutkin nuo nivelet niin, että nostin kummatkin puolet ylös. Jos nostaa vain toisen puolen, niin kallistuksenvakaaja vääntää jännityksen niveliin ja silloin ne eivät heilu niin hyvin. Ainakin näin päättelin, kun en löytänyt renkaanvaihdon yhteydessä välyksiä.
Klonkotusta en saanut kuulumaan heiluttamalla. Sen sijaan otin sorkkaraudan tai ison ruuvimeisselin, jolla vääntelin tankoja, ja toisella kädellä (paljaalla kouralla) ottaa nivelestä kiinni. Silloin välyksen tuntee hyvin kädessä. Löysin myös välystä kummaltakin puolen ylätukivarren pallonivelistä, joka on renkaan päällä. Välyksen tuntee, kun toisella kämmenellä nojaa niveleen ja toisella kädellä rynkyttää pyörätuennan pitkää kaarevaa vartta.
Siis reaktiotangon alapään pallonivelessä oli välystä (http://diyw211balljointchange.blogspot.com/ ja ylin kuva, jossa siniset suojat nivelissä.) Ostin koko tangon, kun olin siinä uskossa, että pelkkää palloa ei saa vaihdettua. No nyt on ylimääräinen tanko johon voi vaihtaa tuon pallon etukäteen.
Vastaus tuli ehkä myöhään, mutta toivottasti tästä on jollekin hyötyä.
Klonkotusta en saanut kuulumaan heiluttamalla. Sen sijaan otin sorkkaraudan tai ison ruuvimeisselin, jolla vääntelin tankoja, ja toisella kädellä (paljaalla kouralla) ottaa nivelestä kiinni. Silloin välyksen tuntee hyvin kädessä. Löysin myös välystä kummaltakin puolen ylätukivarren pallonivelistä, joka on renkaan päällä. Välyksen tuntee, kun toisella kämmenellä nojaa niveleen ja toisella kädellä rynkyttää pyörätuennan pitkää kaarevaa vartta.
Siis reaktiotangon alapään pallonivelessä oli välystä (http://diyw211balljointchange.blogspot.com/ ja ylin kuva, jossa siniset suojat nivelissä.) Ostin koko tangon, kun olin siinä uskossa, että pelkkää palloa ei saa vaihdettua. No nyt on ylimääräinen tanko johon voi vaihtaa tuon pallon etukäteen.
Vastaus tuli ehkä myöhään, mutta toivottasti tästä on jollekin hyötyä.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: E w211 etupää "klonkotus"
Öljynvaihdossa kävi auto ja samalla valittelin kolinaa kuskin puolelta ja pyysin katsomaan.
Tuloksena oli löytynyt
- oikea raidepää
- oikea takimmainen alapallonivel
- vasen etummainen alatukivarsi
Millainen työ vaihtaa nuo kuluneet osat?
Kolina ei selvästi kuulu kuoppaan ajettaessa, mutta nyt talvella "nimismiehenkiharoissa" kolisee/rämisee.
Tuloksena oli löytynyt
- oikea raidepää
- oikea takimmainen alapallonivel
- vasen etummainen alatukivarsi
Millainen työ vaihtaa nuo kuluneet osat?
Kolina ei selvästi kuulu kuoppaan ajettaessa, mutta nyt talvella "nimismiehenkiharoissa" kolisee/rämisee.
BMW E61 530 xd M-Sport
ex. MB E 220 CDI Elegance
ex. MB E 220 CDI Elegance
Re: E w211 etupää "klonkotus"
Ettei kuitenkin olisi ns. koiranluu (vakaajan välitanko lienee virallinen nimi)? Tuollainen väljähtänyt pitää nimenomaan tasaista naputusta/kolinaa.
alatukivarren vaihto
Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: alatukivarren vaihto
Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: E w211 etupää "klonkotus"
Mitä nyt jousi voi lentää päähän.
Re: E w211 etupää "klonkotus"
Poistettu