Tyhjäkäynti aaltoilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kauravelli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.01.2011 18:08

Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja kauravelli »

moi. minulla on E270 CDI vm-2001 automaatti jossa tyhjäkäynti aaltoilee satunnaisesti. Yleensä kylmänä, ei juurikaan lämpöisenä (joskus harvoin)
Ajaessa auto on täysin normaali ja kulutus on myös normaali, tehot myös tallella.
kaverit meinaa et vika on pumpussa jotkut kaverit sanoo että suuttimissa, itse en kuitenkaan jaksa uskoa.

Osaako kukaan neuvoa missä vika saattas olla, voiko se todellakin olla suuttimissa tai pumpussa?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6490
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Yleisimmät syyt sähköinen lisälämmitin (helppo todeta, ota pois päältä töhkiksen napista), tai railipaineen vaihtelu, jostain syystä. Painevaihtelussa hyvä arvaus on railipaineen säädin. Toki myös pumppu ja suuttimet saattavat tuota aiheuttaa, suutintesti kannataa tehdä (katsoa testerillä korjausarvot ja mitata ohivuoto). Periaatteessa tyhjäkäynnin vaihtelusta ei haittaa ole kunhan ei haittaa :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Chrispe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 06.02.2006 13:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Itselläni korjautui tuolla railipaineen säätimellä. Helppo vaihtaa itsekin. Säätimen kumiset O-renkaat syytä rasvata ennen asennusta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kuinkahan paljon tyhjä käynti heittelee?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Itselläni ainakin on aihettanut suuttimien/suuttimen kuparitiivisteiden vuoto tuohon tyhjäkäynnin heijamisee..
ON kalustoa jos jonkin laista..
kauravelli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.01.2011 18:08

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja kauravelli »

CDI203 kirjoitti:kuinkahan paljon tyhjä käynti heittelee?
no ei paljoa, oisko jotain 100-200rpm molemmin puolin normaaliin tyhjäkäyntiin katsottuna eli
normaali tyhjäkäynti about 700rpm niin aaltoilu on noin 600-800rpm. vaikea kuvailla.
korvalle sen kuulee kyllä :)
Avatar
Chrispe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 06.02.2006 13:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Mulla oli kierrosheitto samaa luokkaa ja "humpaus-sykli" sellaista vajaan sekunnin luokkaa...
IMA-535
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 10.06.2010 19:40
Paikkakunta: Tornio

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja IMA-535 »

Mulla myös ja on lainassa testeri tsydeemit. suutin testin mukaan korjausarvot 0,7 ja -0,4 välillä. Olen sellaseen käsitykseen päässy että kunnossa pitäs olla nuilla arvoilla. Humpaus todella epäsäännllistä ja harvinaista, viimeksi n.1kk sitte. En ole siihen sen enempiä aivonystyröitä käyttäny ku ei haittaa mitenkään.
Lada 1200S -87
Peugeot 405 sri -89
Nissan bluebird 2.0 -87
Toyota corolla 1.3 -89
Ford mondeo 1.8 -98
Opel vectra 2.0dti -97
MB E200cdi -99
Volvo S80 2.4 -00
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

IMA-535 kirjoitti:Mulla myös ja on lainassa testeri tsydeemit. suutin testin mukaan korjausarvot 0,7 ja -0,4 välillä. Olen sellaseen käsitykseen päässy että kunnossa pitäs olla nuilla arvoilla. Humpaus todella epäsäännllistä ja harvinaista, viimeksi n.1kk sitte. En ole siihen sen enempiä aivonystyröitä käyttäny ku ei haittaa mitenkään.
Korjaus arvot ei kerro kaikkea suutimien kunnosta,

kirosten heiluminen tulee usein takuilevasta railipaineen säätimestä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja barton »

Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
kauravelli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 06.01.2011 18:08

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja kauravelli »

barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
voisko joku selittää mikä osa on railipaineen säädin?
Googlettamalla ei löydy tietoa
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja barton »

Se on railpaineputkessa siellä rintapellin puolella oleva murikka.
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja mebsu »

kauravelli kirjoitti:
barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
voisko joku selittää mikä osa on railipaineen säädin?
Googlettamalla ei löydy tietoa

Samaa heijausoiretta 270CDIssä (ajettu 250tkm). Lämmettyään käy suurinpiirtein hyvin, mutta alle 80 asteen heijaa.

Tarkoitetaanko railipaineensäätimellä esim jompaa kumpaa kl-varaosien tuotetta:
tuotekoodi 20919 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
tuotekoodi 27634 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mebsu kirjoitti:
kauravelli kirjoitti:
barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
voisko joku selittää mikä osa on railipaineen säädin?
Googlettamalla ei löydy tietoa

Samaa heijausoiretta 270CDIssä (ajettu 250tkm). Lämmettyään käy suurinpiirtein hyvin, mutta alle 80 asteen heijaa.

Tarkoitetaanko railipaineensäätimellä esim jompaa kumpaa kl-varaosien tuotetta:
tuotekoodi 20919 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
tuotekoodi 27634 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
Nimet vittaa oikeaan osaan (kl osanumeroita ei ulkoa muista)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja mebsu »

barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
Mikä vaikutus suuttimien paluuvirtauseroilla voi olla heijaamiseen; 270 CDI koneen 1. ja 2. suuttimista mitattiin 10-15% paluuvirtauserot. Minkälaiset toleranssit näissä paluuvirtauksissa on sallittuja?
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja barton »

Ohivuotoerot suuttimilla pitäisi mennä määrällisesti 20% sisään per suutin. Omassa en ole huomannut että ohivuodoilla olisi vaikutusta heijaamiseen. Mulla on veivannut vain kun jonkun suuttimen korjausarvo on mennyt yli 3. Se olis mukava tietää miksi tuo korjausarvo kasvaa, mikä siellä muuttuu? :roll:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mebsu kirjoitti: Mikä vaikutus suuttimien paluuvirtauseroilla voi olla heijaamiseen; 270 CDI koneen 1. ja 2. suuttimista mitattiin 10-15% paluuvirtauserot. Minkälaiset toleranssit näissä paluuvirtauksissa on sallittuja?
MAX 20ml minuutissa, sen määrän sisälläkin jos on suuria eroja vaikka ei olis sitä 20ml niin kertoo viasta(alkavast viasta)
barton kirjoitti:Ohivuotoerot suuttimilla pitäisi mennä määrällisesti 20% sisään per suutin. Omassa en ole huomannut että ohivuodoilla olisi vaikutusta heijaamiseen. Mulla on veivannut vain kun jonkun suuttimen korjausarvo on mennyt yli 3. Se olis mukava tietää miksi tuo korjausarvo kasvaa, mikä siellä muuttuu? :roll:
suutimen "korjaus" arvo kasvaa ainakin tapauksissa jos suutimen ja kannen välinen tiivistys vuotta (koitta tasata käynti eroa)
ja jos joku suutimessa kulluu,
joku muu vaikutta ko suutimen sylinterin kierros lukuun
katsonut sylinterien väliset kierosluku erot, puristus erot
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja Atro »

Siirtymällä teboilim polttoaineeseen itellä korjaantui tuo asia :shock: :D
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja mebsu »

CDI203 kirjoitti:
mebsu kirjoitti:
kauravelli kirjoitti:
barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
voisko joku selittää mikä osa on railipaineen säädin?
Googlettamalla ei löydy tietoa

Samaa heijausoiretta 270CDIssä (ajettu 250tkm). Lämmettyään käy suurinpiirtein hyvin, mutta alle 80 asteen heijaa.

Tarkoitetaanko railipaineensäätimellä esim jompaa kumpaa kl-varaosien tuotetta:
tuotekoodi 20919 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
tuotekoodi 27634 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
Nimet vittaa oikeaan osaan (kl osanumeroita ei ulkoa muista)
Kah, paineensäätöventtiilin O-rengashan se oli joka aiheutti tyhjäkäynnin aaltoilun eritoten kylmillään. Paineensäätöventtiilissä oli lisäksi mekaanista kulumaa, joten se lienee syytä vaihtaa.
Otanko kuvat osien sijainnista niin saa tehtyä tästä aihekentästä faq:n - tuleville sukupolville?
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Tyhjäkäynti aaltoilee

Viesti Kirjoittaja mebsu »

mebsu kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
mebsu kirjoitti:
kauravelli kirjoitti:
barton kirjoitti:Noi korjausarvot on hyvät. Noiden takia kierrokset ei heijaa vai heijasko silloin ollenkaan kun arvot mitattiin?
Minusta suuttimista aiheutuva heijaus alkaa kun arvot menee päälle kolmen. Arvot pitäisi vaan saada mitattua kun kone heijaa.
Monella tosiaan ollut railpaineensäätimessä O-rengas viallinen. Se on helppo vaihtaa ja halpa. Omasta vermeestä olen kerran vaihtanut sen O-renkaan ja tukirenkaan silloinkin turhaan. Sen jälkeen nyt ajettu 290tkm eikä siihen ole tarvinnut koskea. :roll:
voisko joku selittää mikä osa on railipaineen säädin?
Googlettamalla ei löydy tietoa

Samaa heijausoiretta 270CDIssä (ajettu 250tkm). Lämmettyään käy suurinpiirtein hyvin, mutta alle 80 asteen heijaa.

Tarkoitetaanko railipaineensäätimellä esim jompaa kumpaa kl-varaosien tuotetta:
tuotekoodi 20919 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
tuotekoodi 27634 Polttoaineen paineensäätöventtiili paineputkeen
Nimet vittaa oikeaan osaan (kl osanumeroita ei ulkoa muista)
Kah, paineensäätöventtiilin O-rengashan se oli joka aiheutti tyhjäkäynnin aaltoilun eritoten kylmillään. Paineensäätöventtiilissä oli lisäksi mekaanista kulumaa, joten se lienee syytä vaihtaa.
Otanko kuvat osien sijainnista niin saa tehtyä tästä aihekentästä faq:n - tuleville sukupolville?
Tässä kuva paineensäätöventtiilistä. Mekaaninen kuluma ei juuri näy kuvassa, mutta kynnellä sen tuntee.
Kuva
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Vastaa Viestiin