Laten 190-projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Morjens arvon forumilaiset,

mersun omistajana tässä on oltu jo vajaan vuoden verran mutta topicia ei ole syystä tahi toisesta ehtinyt tai tohtinut tehdä. Mesellä jonkinlainen alustava sepustus oli mutta se meni forumin kaatumisen yhteydessä ja uutta ei ole tullut perustettua.

Huhtikuussa 2010 tuli hankittua ennen taloprojektin aloitusta -93 -mallin W201 kuutoskoneella ja automaatilla harrasteautoksi ja satunnaista kakkosauton virkaa toimittamaan. Voi siis pitää huoleti autoa korjattavana ja puunattavana kun ei ole hiki selässä laitettava seuraavaksi aamuksi ajokuntoon.

Alkukesästä 2010 tuli hankittua myös vanteet autoon. Tarkoitus olisi alle laitella Lorinser RS-90t 16/8" -koossa. Ennen allelaittoa ajattelin kuitenkin suorittaa niille kiillotusprojektin. Pari iltaa tuli luettua toisen Pohjois-Savolaisen eli Pakardisen projektitopikkia Lorinsereista, itse asiassa kyseisiä vanteita kauppailikin Timestone minulle viime kesänä mutta nuo toiset miellyttivät silmää enemmän.

Auto on ollut parisen viikkoa uunituoreessa tallissa joka tarjoaa jonkinlaiset harrastetilat mutta ei ole koolla pilattu, etenkin kun erinäisiä rakennustarvikkeita sun muita on tila puolillaan. Mahtuu siellä kuitenkin jotain tekemään, ensi töikseni otin autosta irti umpiot joista toisen lasi oli rikki ja kosteus tehnyt tekosiaan umpion heijastinpinnoille sun muille.

Tilaukseen lähti vähemmän laadukkaat TYCin lasit Saksasta, samaan pakettiin laitatin uuden maskin, jospa noilla saisi keulan ilmettä vähän siistimmäksi. Samana iltana tuuppasin vielä tilata FKn madallusjousisetin, onhan auto matala nytkin mutta vähän väärällä metodilla eli ilmeisesti väärän mallisilla jousilla jotka ovat tuon auton painolle turhan rennot.

Kunhan tässä töiltä ehtii niin täytyy painua talliin kasailemaan valot ja maski kiinni autoon, ehkäpä illalla sitten on luvassa jonkinlaisia fotoja forumille ettei mene ihan pelkäksi höpöttelyksi. Vanteiden kiillotus pitää aloittaa jahka saa auton siihen kuntoon että sillä voi ajaa. Olisi tuo ykköskulkinekin putsailtava rakennusprojektin jäljiltä hiukan siistimpään kuntoon tallissa nimittäin..

Edittiä.. Yksi kuva lintasta viime kesältä. Paljonpa ei ole tuon jälkeen muuttunut joten on sikäli ajanmukainen.
Kuva

Tänään laittelin perjantai-illan kunniaksi kiinni umpiot uusine laseineen ja uuden maskin. Mittariston valot tuli tarkistettua ja sutaisinpa vielä venelakkaa aikaisemmin viikolla hiomani vaihdekepin ympärillä olevan puupalan päälle. Tulee mukavan näköinen vaaleampi joten taidanpa hioa koko auton puut ja käsitellä värittömällä lakalla jos tuosta tulee hyvä. Yritän napata huomenissa kuvia, tallissa ei tuota keulan siistimistä paljoa huomaa.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Kiirettä pitelee, näkyy olevan sen verran heikko kunto ettei työpäivän jälkeen oikein tahdo innostaa tallissa olo. Viikonloppukin meni näppärästi tuota ykköskulkinetta puhdistaessa ja vahatessa.

Mersuun toi Matkahuolto maanantaina 5" erillissarjan taakse, tällä hetkellä kun musiikkilaitteiden virkaa toimittaa Kenwoodin MP3-soitin ja pelkät etukaiuttimet, ei ole tullut tutkittua että ovatko alkuperäiset mutta suhteellisen hyvin soivat. Kaipa tuolla erkkasatsilla saa vähän lisää ääntä kabiiniin.

Autokin alkoi kovien pakkasien myötä merkkaamaan iloisesti reviiriään moottoriöljyn voimin. Liekkö ottanut itseensä kun piti hiukan kuivemmalla kelillä sahata autoa muutaman kerran käyntiin, tuossa kun ei ole lohkolämmitintä.

Sain tänään sen verran värkättyä että nyt auton alle uskaltaa mennä. Näkyy tiputtavan tallin lattialle öljyä muovisen moottorinsuojan takareunasta apukuskin puolelta. Konehuoneessa näyttää olevan lohko öljyssä pakosarjan puolella. Olisikohan kannen tiivisteelle tullut tunnit täyteen.. Täytyy ainakin aluksi kurkata ettei mene nesteet sekaisin, jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkissa ei ainakaan ylimääräistä töhnää näkynyt.

Jopa tuolla on varovaisen arvion mukaan se 290tkm ajettu (ainakin mittarissa on sen verran) joten voisihan tuo olla ihan aiheellista muutoinkin käyttää kansi auki ja uusia kilkkeet sekä tiiviste.

Madallusjousetkin olisi odottelemassa työhuoneen lattialla asennusta. Kun ei jousipuristimia lähipiiristä löydy, täytynee turvautua johonkin alan liikkeeseen. Ahtaassa tallissa kun ei oikein innosta alkaa vaihtamaan jousia ilman puristimia.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Madallusjousetkin olisi odottelemassa työhuoneen lattialla asennusta. Kun ei jousipuristimia lähipiiristä löydy, täytynee turvautua johonkin alan liikkeeseen. Ahtaassa tallissa kun ei oikein innosta alkaa vaihtamaan jousia ilman puristimia.
Soon sitte Toivalan Autoon mars mars. Siellä ei Markolla pitkään räkä kärsän nokasta tipu, kun on jouset vaihdeltu. :wink:

Ei sillä, että Marko mikään räkänokka oliskaan... :D

Edit: Ostat Timestonelta minun vanhat Lortot talvivanteiks :idea: Emä hyvä idea!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
NoGo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.01.2010 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja NoGo »

Nätti Mersu sulla.
Minkä verran nuo alla olevat jouset madaltaa? Näyttää kyllä sopivan matalalta, toiv uudet jouset ei oo korkeammat.

Kannattaa sahata korokerengasta tms. niiden 5" takakaiuttimien alle. Ei muuten irtoa kaikki äänet, jos pelkkään pahviin ruuvaat. :)

Oma 2.3 alkoi merkkaamaan aluetta 180tkm lukemissa. Kansipahvi vuosi ulospäin.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti: Soon sitte Toivalan Autoon mars mars. Siellä ei Markolla pitkään räkä kärsän nokasta tipu, kun on jouset vaihdeltu. :wink:

Ei sillä, että Marko mikään räkänokka oliskaan... :D

Edit: Ostat Timestonelta minun vanhat Lortot talvivanteiks :idea: Emä hyvä idea!
Ei laisinkaan huono idea. Täytynee pirautella jos nyt ei syystä tahi toisesta intoudu itse turailemaan noiden kanssa. Hitto kun saisi jostain puristimen lainaan niin voisi säätää stancenkin kerralla kohdilleen sopivilla kumeilla. :!:

Niin ja eipä se tietysti olis paha idea ostaa nuokin pois mutta löytyy itse asiassa jo tuommoiset perus-15-reikäiset alut talvirenkaille, josko koittaisi niistä ensin värkätä, liekkö jopa auton mukana alunperin tulleet, ainakin varustelistan mukaan sellaiset on pakettiin aikoinaan laitettu.

Paitövei, tämmöisen epistolan antoi varustedekooderi valmistenumeron peruseella:

VIN WDB2010291F968050
Model 190 E 2.6
Chassis 2010291F968050
Engine 103942 12 070824
Transmission 722409 03 181806
Order 0 - 219 17765
Lights BOSCH
Wiper BOSCH
Delivery date 03.03.92
Dealer Hamburg branch (219)
Interior cloth grey (068)
Paint 199 metallic blue-black (с 01.01.1983)

Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
281 trunk set, (280 SL)
steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (с 01.05.1990)
steering wheel (390 mm) with sports design (с 01.03.1989)
331 cassette compartment in centre console (с 01.10.1989)
center console below instrument panel with cassette compartment
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)
430 headrests in the rear (с 01.01.1977)
531 automatic antenna (с 01.01.1963)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
583 electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970)
591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
650 sports chassis with 15-hole light alloy rims (с 01.12.1988 по 28.02.1993)
750 Becker radio Europa 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)
876 rear door contaCTS and lamp above rear window (с 01.07.1964 по 31.10.1993)
915 fuel tank, 70 liter (с 01.05.1988)

Sääli että on tuo Becker jäänyt jonnekin matkalle :( Olisi ollut komea soitin, nyt oli ostaessa paikalla joku wanha blaukkari joka kesähelteillä lakkasi toimimasta n. 100km ajon jälkeen. :) Vaihdoin ensi hätään hiukan paremman Kenwoodin MP3-soittimen.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

NoGo kirjoitti:Nätti Mersu sulla.
Minkä verran nuo alla olevat jouset madaltaa? Näyttää kyllä sopivan matalalta, toiv uudet jouset ei oo korkeammat.

Kannattaa sahata korokerengasta tms. niiden 5" takakaiuttimien alle. Ei muuten irtoa kaikki äänet, jos pelkkään pahviin ruuvaat. :)

Oma 2.3 alkoi merkkaamaan aluetta 180tkm lukemissa. Kansipahvi vuosi ulospäin.
Vastataanpas nyt tähänkin samalla vauhdilla. Meni kyllä tämä ilta projektin osalta aika kiville kun 17:25 HKI-Vantaalta lähtevällä lentokoneella ehtii nykyään juuri ja juuri Salatuille elämille kotiin.. Lentoaika kylläkin on vaan 40min, kunhan se aina ensin päästään aloittamaan.

Kyllähän tuo auto kohtuullisen hyväkuntoinen on. Täytyy yrittää napsia hiukan parempia kuvia lähipäivinä, joskin ei ole auto kovin puhdas tällä hetkellä.

Nuo alla olevat kyllä madaltaa ihan mukavasti, niissä vaan on se huono puoli että on ilmeisesti pienempimoottorisen jouset ja näin ollen melko rennot & ainakin etujouset kokolailla pohjassa. Josko siis saisi FK:N 70/40 -setillä vähän joustamaankin ja ajettavuutta särmemmäksi.

Täytyy vähän suunnitella, miten tuon kaiuttimien asennuksen saisi parhaiten tehtyä. Toisaalta ei viitsisi edes kairata alkuperäisiin osiin reikiä joten voisi värkätä koko hattuhyllyn hiukan jäykemmästä materiaalista ja uusia.

Merkkailee juu, näyttää sille tuokin alustavan tutkimisen perusteella että kansipahvi vuotaisi ulospäin. Vaan katsellaan kun ehditään.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Ei ollut tänäänkään juuri virtaa Mersun laittoon, siitä piti huolen ah aina niin ihana työpäivä..

Sen verran sentään tallissa kävin että tarkastin mersun alle laitettujen sanomalehtien tilan. Entisestä paikasta tiputtaa öljyä, täytyy tarkempi paikka tässä yrittää hakea mutta kansipahvi on edelleenkin ajatuksissa.

Toinen läikkä oli etuosassa paperia, suunnilleen syyläristä vähän taakse päin ja vaaleampaa. Lieneeköhän nyt jäähdytinnestevuotoa jostakin. Tutkitaan, tutkitaan kun ehditään. Taas tulossa vieraita viikonlopuksi niin ei paljon auton kimppuun jouda. Se on tämä uusi talo kun vetää vieraita. Ja yhtään helpompaa ei ole keväällä kun pitäisi alkaa talon maalaukseen ja pihan laittoon..

Mutta kyllä se tästä, pääasia että on aihio tallissa odottelemassa. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Sillai. Projekti lepää hienosti lämpimässä tallissa, pihalla on -35,5 graadia pakkasta.

Allekirjoittanut oli työmatkalla koko edellisen viikon ja nyt kun oltaisiin kotona niin seuraavaksi vaivaa flunssa. Mersun katsastuskin painaa päälle, 7.3. täytyisi viimeistään käyttää leimalla jos aikoo ajella.

No, ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Kun on työmatkalla, tulee päivärahoja ja mikä olisikaan parempi tapa käyttää ne kuin hankkia mersun jousipuristin! Vaikka pk-seudulla tulikin oltua niin en valitettavasti Biltemaan eistynyt ja tänne Kuopioon tuo liike on vasta tulossa. Täytyi siis turvautua verkkokaupan palveluihin mutta sieltäpä sitä kampetta nyt sitten tulee. Samaan pakettiin meni vielä nesteidenvaihdon yhteydessä kätevä keräysastia, saksitunkki sun muuta pientä.

Ensi viikolla sitten pistetään mersu stanssiin. :) Motonetistä voi hakea tarvittavia jousikumeja ja mallailla Lorinsereita alle. Katsastukseen sitten saa viedä TÜV-todistuksen ja merkkauttaa jouset otteeseen - vaikka ei taitaisi edes tarvista olla.

Kyllä se tästä.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jahas, Biltema yllätti positiivisesti. Perjantaina kilahti iltapäivällä puhelimeen tekstiviesti että olisi paketti noudettavissa postista. Sainpa siis puristimen viikonlopuksi joten eipä muuta kuin testaamaan heti aamusta.

Pienoista jumppaa noissa etujousissa riitti puristimen kanssakin. Etenkin paikallaan olleiden vakiojousien pois saaminen vaati kyllä iskarin yläpuolen kiinnityksen irrottamisen ennenkuin vieteri antautui pois paikoiltaan. Madallusjouset sen sijaan sujahtivat mukavasti paikoilleen. Kolmosen kumit jätin noin kokeeksi jousien yläpäähän. Ei tuo keula ainakaan noussut. :)

Josko huomenna sitten väsäisi takajouset paikoilleen niin voisi käväistä pikku ajelulla ja napata muutaman kuvan. Näyttäisi että korkeus pysyy kokolailla samana mutta toivottavasti ajettavuus olisi hitusen parempi kuin entisillä vietereillä jotka olivat painuneet jotakuinkin pohjaan.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Siellä ne nyt on ja olihan tuo ajettavuuskin hiukan erilainen kun jouset toimivat paremmin. Vielä kun tuohon iskarit, puslat sun muut kilkkeet uusii niin autohan on kuin uusi siltä osin. :)

Takajousien asennus oli kyllä helppo. Puristimen kanssa samassa paketissa tuli saksitunkki, sen kun passaa tukivarren alle ja ottaa sisemmän pultin irti niin saa jousen vaihdella kaikessa rauhassa. Sitten vaan tunkilla tukivarsi kohdalleen ja pultti takaisin kiinni.

Ainut pienoinen hidastava tekijä oli tuo kyseinen pultti mutta lähtihän nuo kummaltakin puolen auki ihan normiräikällä kun vähän ruosteenpoistoainetta tarjoili aluksi ja antoi vaikuttaa. Kuparirasvan kera sitten takaisin kiinni että saa vielä seuraavalla kerralla auki.

Sen verran ehti pimentyä että kuvista ei E5n kameralla tullut yhtään mitään julkaisukelpoista. Tarttee muutoinkin pestä auto kun on pölyinen tallissa seisomisen jälkeen. Vahat täytyisi laitella vielä pintaan ennen katsastusta niin on sitten komia peli katsastusmiehelle näyttää. Toisin sanoen haetaanpa siis mahdollinen vikalista ensi viikolla tai seuraavalla.

Vaihteiston asentotunnistin ainakin kulunut entiseksi, ei tee muuta kuin väläyttää pakkivaloa. Vaan jos tuon ehtisi uusimaan, nyt kun on auton alla mönkimisestä jo vähän tuntumaa. :)
Engineered to move the human spirit.
Öökkani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 04.06.2008 23:57
Paikkakunta: Nivala

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Öökkani »

itellä on niin lyhyet jouset ollu kesäsin ettei tarvi ees tunkkia sinne taakse tukivarren alle. nopia vaihtaa takajouset :)
190E-88 2.0
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin. Kiireisestä viikosta huolimatta jälleen jotain pientä tapahtunut. Hankin viikolla Kouvolan suunnalta uudet ritilät mersun kojelautaan, entisistä oli katkeilleet rivat ja rautalangan pätkät hävinneet. Nyt pelaavat hienosti, kiitokset osien toimittajalle!

Ritilöitten lisäksi laitettelin paikoilleen mersuforum- kilvenaluset. Nyt on komiat. :) Korjasinpa samalla vauhdilla myös toimimattoman lämpömittarin. Mittarihan toimi siihen asti hienosti kun päätin irroittaa mittariston ja laitella polttimot palaneiden tilalle. Yksi liitin oli unohtunut laittaa kiinni ulkona kylmässä turatessa ja korjailinpa nyt lämpimässä tallissa jälkiä. Pelaa jälleen, kuten mittariston valot jne. Lämpömittariin oli tehty tinakorjaus, vahvistelin sen mittaria irti käyttäessä kolvin kanssa.

Saunaa lämmitellessä ajattelin myös herkistellä moottoriantennia. Kertokaapas viisaammat että miten tuon kuuluu toimia? Meneekö antenni alas asti vai jääkö siitä yksi osa ylös? Omassa sain liikkumaan aseöljyllä voitelemalla kaikki paitsi tuon alimman osan jolloin antennin alhaalla ollessa ylös jää n. 30cm pätkä. Nähdäkseni tuo liikkui hiukan öljyllä herkistellessä joten kaiketi sen pitäisi johonkin suuntaan liikkua..

Auton katsastus painaa päälle joten viikonloppuna olisi tarkoitus ainakin pestä mersu sekä sisältä että ulkoa. Josko sitten saisi vihdoin ja viimein jotain kuviakin forumille. Täytyykin laittaa kameran akku laturiin niin saa napsia kuvia hiukan puhelimen kameraa paremmalla laadulla. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Meneekö antenni alas asti vai jääkö siitä yksi osa ylös?
Kyllä sen pitäis mennä ihan alas, pelkkä nuppi jäädä näkyviin mikäli Hirchmannin antennista puhutaan. Osaa olla jumissa, mulla ei lankkuun auttanut enää kuin antennin vaihto. Ei vaan kertakaikkiaan lähtenyt enää liikkumaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:
74t3 kirjoitti:Meneekö antenni alas asti vai jääkö siitä yksi osa ylös?
Kyllä sen pitäis mennä ihan alas, pelkkä nuppi jäädä näkyviin mikäli Hirchmannin antennista puhutaan. Osaa olla jumissa, mulla ei lankkuun auttanut enää kuin antennin vaihto. Ei vaan kertakaikkiaan lähtenyt enää liikkumaan.
Juu, kiitosta tiedosta. Jumissa tuntuu tosiaan olevan. Eilen mielestäni sain sen viimeisen pätkän liikkumaan muutaman millin kun herkistelin saumaa pienellä ruuvimeisselillä ja aseöljyllä. Täytyy tänään jatkaa herkistelyä, pitää sitten vaihtaa koko piiska jos ei muu auta. Nyt kun jää aukko vedelle sen viimeisen pätkän jäätyä ylös, on ihan omiaan jumittamaan loputkin antennista..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No koskaanhan siitä antennista ei ns. vesitiivistä tule, ei se antennin nuppi niin paljoa sitä tiivistä... Oikeastaan ainoa keino pitää se toimivana on reilu määrä ohutta öljyä antennissa, varsinkin suolakeleillä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:No koskaanhan siitä antennista ei ns. vesitiivistä tule, ei se antennin nuppi niin paljoa sitä tiivistä... Oikeastaan ainoa keino pitää se toimivana on reilu määrä ohutta öljyä antennissa, varsinkin suolakeleillä.
Juu, ei noita meikäläisen jorinoita niin tarkasti kannata ottaa. :) Lähinnä ajattelin että aika iso rako jäi kun viimeinen pätkä antennista jäi ylös.

Aseöljyä vaan reippasti ja päätin sitten kurmoottaa vähän antennin päästä vasaralla - lähtihän se liikkumaan vaikka metodi olikin hiukan kyseenalainen. Nyt painuu antenni alas asti, on vaan hiukka taipunut yksi osa niin hiukan tuskaisesti liikkuu (Ei siis taipunut vasaroidessa vaikka niin äkkiä saattaisi kuvitellakin). Mutta liikkuu kuitenkin ja menee sekä ylös että alas ilman apuja joten hyvä näin.

Tuosta innostuneena päätin käyttää mersun pesussa ja vetäistä vahan pintaan kun on tarkoitus tulevalla viikolla käyttää katsastusmiehen syynäyksessä. Kiveniskemiä on ja naarmuja siellä täällä mutta pikainen kliinerikäsittely ja vahaus toi hiukan kiiltoa vanhukseen. Kuvia on tullut luvattua sen seitsemänkymmentä kertaa mutta huomenna niitä tulee. En viitsinyt enää vahauksen jälkeen ottaa autoa tallista pois vaan jätin lepäämään talliin.

Jyrsivät katua tuosta meidänkin torpan edestä perjantaina ja nyt siinä on 15cm kynnys pihaan. Meillä kun vielä nousee luiska ylös niin kylläpä teki mersulla hiukan tiukkaa päästä takaisin talliin. Jospa tuota huomenna saisi hiukan matalemmaksi telkuttua niin pääsee harrasteautollakin pihasta pois ja vielä takaisinkin rikkomatta puskureita.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ääh, jos ei näin lumisena talvena pohja raavi maihin kiinni, niin ei oo tarpeeks matala... 8)

T: Nimim. Kuopion kaupungissa ajo täyttä tuskaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:Ääh, jos ei näin lumisena talvena pohja raavi maihin kiinni, niin ei oo tarpeeks matala... 8)

T: Nimim. Kuopion kaupungissa ajo täyttä tuskaa.
Jo vain. :D Ei ihan raavi mutta minäpä sentään muutoskatsastin nämä rinkulat. Ei tuohon telineeseen montaa senttiä jäänyt varaa joten riittää mulle. ;)

Tästä voi sitten jokainen itse arvioida että onko korkeus oikea. Leimakin tuli ilman huomautuksia joten kaipa tämä sitten kohtuullisen hyvässä kunnossa on.

Kuva

Kuva

Kuva

Sisustaa en ole juuri ehtinyt kiillottelemaan. Eilen olisin kyllä samalla vauhdilla laittanut kojelautaankin aineen mutta kun ei löytynyt siihen hätään. Ei ole talli vielä ihan optimaalisessa kuosissa.

Nyt kun katsastus on hoidettu alta pois niin voinee alkaa suunnittelemaan kesävanteiden alle sovittamista. Voisi ainakin eteen kokeilla tuota forumillakin esiintynyttä AMG-modia eli puslia peltien alle. Olisiko jollain heittää pultin mittoja jos laittaa esim. 20mm muovirinkulan tuonne? Saisi käydä osat valmiiksi..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Nyt niitä kuvia sitten tulee oikein urakalla kun vauhtiin päästiin. :)

Vaan sattumoisin oli hiukan virtaa olla tallissa tänäkin iltana. Öljysin siinä ensi töikseni kattoluukun mekanismeja hiukan kun sitäkään ei ole koko talvena avattu. Talliin kyllä lähinnä siksi tuli mentyä että pitääpä testata uudemman kerran noita kesävanteita alle. Korkeus ei juuri jousien vaihdolla noussut ja sen kyllä huomaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Onhan nuo vanteetkin tietysti koko lailla reteät mutta ei se mitään. Tarvitsee varmaan ensi töikseen matalampaa kumia hommata. Jousikumeilla tuota ei paljoa enää nosteta mutta voisi kokeeksi hakea neloskumit eteen. Sitten pientä peltimodia että saa lokareita vähän ulommaksi. Onhan siinä silti vähän sovittelua.. :)

Jos joku haluaa säästää minut suuremmalta säädöltä niin saattaisin ehkä näistä luopua ja ottaa vaihdossa suoraan alle sopivan setin. Tarttee vaan sitten olla korimalliin sopiva jota tuo juurikin on..

Mutta eikös ne isot pojat sano että auto rakennetaan vanteiden ympärille. :roll:
Engineered to move the human spirit.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Juu onhan mullakin vanteet w126 vaikkei autokaa ole vielä :D

En kyl nää mitään "sovittelua" liian isot renkaat, pienemmät niin se o siinä.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ruvetaanko kaupoille?

Vaiha nuo Lorinser -tekstillä olevat vanteiden keskikupit kromisella tähdellä oleviin...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:Ruvetaanko kaupoille?

Vaiha nuo Lorinser -tekstillä olevat vanteiden keskikupit kromisella tähdellä oleviin...?
Tuota tuota. Ihan jees mutta itsekin diggailen enemmän näistä teksteillä olevista. :) Tarttee tosin katsoa että jaksaako nämä vanteet kiillottaa kuten aikaisemmin ajattelin vai meneekö linjalle hiekkapuhallus + maalaus jolloin kromitähdellä olevat kupit voisi hyvinkin käydä.

Täytyy tehdä pikkuhiljaa ratkaisuja joten viskaan viestillä mikäli alkaa kiinnostamaan.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Ajelinpa mersulla perjantain kunniaksi reilun sadan kilometrin matkan. On nimittäin suuttimenpuhdistusaine tankissa ja pitäisi ajaa vielä wanha 95-bensa pois ja laittaa sitten 98/vpoweria sisään. Tuolla uudella E10:llä en taida viitsiä ajella näin alkuun.

Mersu kulkee nyt jousien vaihdon jälkeen vakaammin. Ei tunnu kampeavan mihinkään suuntaan ja muutenkin kyyti on mukavaa. Tai no niin mukavaa kuin noilla FKn jousilla nyt on. :) Vähän pintakova mutta muuten ihan jees. Iskareitten vaihtoa vaatisi tuo, katselin että jenkeistä noita Bilsteineja saisi vähän edukkaammin. Onkos joku tilannut?

Täytyy laitella renkaat tilaukseen, tässähän alkaa kesärengaskelit lähestymään uhkaavasti. Saattaapi olla ettei paljon tartte Lorinsereja alkaa kiillottelemaan tällä aikataululla mutta josko edes jotain ehostusta noille saisi. Tuli viime kesänä puhdisteltua kyllä ihan kunnolla mutta josko vähän parempaa vahaa pintaan & menoksi.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Epäiletko, että se nyt jo kevään tekee...?

On sulla aikaa nuo vanteet laitella, usko pois. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:Epäiletko, että se nyt jo kevään tekee...?

On sulla aikaa nuo vanteet laitella, usko pois. :wink:
Viikolla tuntui sille kuin olisi kevät tulossa. Oli tyyntä ja aurinkoista. Oli vieläpä varattuna kaverin kanssa viikonloppu pilkkireissulle. Noh, kuinkas sattuikaan, loppuviikosta alkoi tuuli kääntymään pohjoiseen ja tänään se aurinko pilkahti ruhtinaalliset pari tuntia ja tuuli on ainakin Etelä-Savossa melko kova ja puuskittainen. Ei tullut juuri kalaa, pari väsynyttä ahventa useamman tunnin session tuloksena.

Noh, onneksi on olutta ja Pro Pilkki 2. :)

Mersulla sen sijaan ajeltiin taas aamupäivällä. Tiet oli jäässä ja tarjoili perää sivulle aika äkäiseen vaikka jonkinlaiset ja jopa suhteellisen hyvät nastat onkin alla. Hyvä peli joka tapauksessa ajaa, mitä nyt jäätynyt sohjo otti pohjaan kiinni niin maantiellä kuin kaupungissakin. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
NoGo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.01.2010 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja NoGo »

Onko noista TYC:n lampun laseista huonoa sanottavaa? Pitäisi itsekin uusia lampun lasit ja arvonta käy Hellan ja tarvikkeen välillä.
Umpiot on alkuperäiset.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

NoGo kirjoitti:Onko noista TYC:n lampun laseista huonoa sanottavaa? Pitäisi itsekin uusia lampun lasit ja arvonta käy Hellan ja tarvikkeen välillä.
Umpiot on alkuperäiset.
Eipä minulla ainakaan kummempaa vikaa noissa ollut. Kuten jossain on todettu, onhan Boschit hieman paremman laatuiset mutta ei se sinänsä ihme ole jos ne maksavat kolme kertaa enemmän. Pimeällä en ole tuolla kummoisesti ajellut mutta ainakin katsastuksessa valokuvio sattui ihan oikein kohdalleen.

Ovat siis hintaisekseen ihan asialliset. Kuuleman mukaan hajottaa hieman valoa mutta tiedä sitten.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

eepi kirjoitti:Juu onhan mullakin vanteet w126 vaikkei autokaa ole vielä :D

En kyl nää mitään "sovittelua" liian isot renkaat, pienemmät niin se o siinä.
Miten pienet? :) 40- vai 45-sarjalainen. Kohta pitää laittaa renkaat tilaukseen ja arvoin jotta kumpiko olisi parempi vaihtoehto..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja EeKi »

No riippuu mitä haet, 40 profiililla tulee tyhmän näköinen jos ei madallusta tule tarpeeksi. 45 vois täyttää kaaria paremmin.

Itellä joku kesä 16x8 195/40 ja madallettu reilusti (mutta ei riittävästi)
Kuva
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja jaasu »

eepi kirjoitti:No riippuu mitä haet, 40 profiililla tulee tyhmän näköinen jos ei madallusta tule tarpeeksi. 45 vois täyttää kaaria paremmin.

Itellä joku kesä 16x8 195/40 ja madallettu reilusti (mutta ei riittävästi)
[ http://eepi.kuvat.fi/kuvat/Autot/EeKis%20shit/190E/2009/Kaivonkannet/pic%20003.jpg/_smaller.jpg ]
Anteeksi offtopic,mutta paljon madaltava alusta sulla on eepi merussa? Näyttää niin hyvältä että tekee nannaa 8)
Menneitä paljon.
Vastaa Viestiin