Mitkä kesäkumit+vanteet Väyryseen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Mitkä kesäkumit+vanteet Väyryseen?

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Tervehdys,

Aiheesta löytyy varmasti useita topicceja, mutta päätin silti tehdä uuden. Tarkoitus olisi lähteä kesäkuussa Saksaan ja ostaa uudet kesärenkaat+aluvanteet Väyryseen. Onko kenelläkään kokemuksia renkaiden hausta Saksasta? Vanhat kitkarenkaat palvelkoot huhti- sekä toukokuun.

Merkistä nyt on puhuttu niin paljon, että jääköön se toissijaiseksi tässä topicissa. Itse olen harkinnut Nokian NRHi; voittihan se Tuulilasin testinkin. Erot ovat varmasti pieniä. Toisaalta jos Saksasta ei Nokialaista löydy, niin sitten joutuukin jo vähän miettimään. Ehkä Michelin Energy?

Sitten pääkysymykseen. Näin amatöörinä tuli mieleen tuo renkaan koko kysymys. Tällä hetkellä alla on 215/55R16 -kokoiset kumit, mutta mites noiden uusien laita? Kannattaako tehdä muutoksia? Isontaa kenties?

Nyt kaikki enemmän ja vähemmän asiantuntijat vastaamaan, olen pulassa. :)

Kiitokset jo etukäteen.

Terv. Joni
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

väyryseen pyörät

Viesti Kirjoittaja Henu »

Väyrynen on ulkomitoiltaan varsin iso auto, joten kyllä siihen uskaltaa suht isot renkaatkin laittaa. Ei siis mitään liioittelua, mut omasta mielestä toi 17 tuumaa on vielä ihan jees. Ei tule riittävän pyöreäolkaisella kumilla varustettuna mitään uratutkailmöitäkään.

Renkaiden merkkiin ei itelläni ole oikeestaan mitään sanottavaa. Ite olen kokeillut ns. Suomessa hiukan tuntemattomampia merkkejä esim. Fulda ja koskaan ei ole matkanteko ollut renkaasta kiinni. Tosin rengasvalinnalla voi olla mainittava merkitys mm. matkustus- ja etenkin ajomukavuuteen.

Vanteet ovat sellainen ikuisuuskysymys, toinen tykkää siitä äidistä ja toinen tyttärestä. Mielestäni väriltään tummaan väyryseen sopii mainiosti jotkin tollaiset cromelook tai vastaavat hieman tummempisävyiset vanteet (esim. Toora T950Crome tai ATP Inox SS), joissa ei mielellään 6 puolaa enempää.

Kuten sanottua, mielipiteitä kaikki tyynni, mut käsittääkseni niitä sä hiukka niinku haitkin tulevan valinnan perusteeksi.
Henkka

Mini Cooper Clubman -09

ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06

ex. E 200 CDI -99
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Joo kiitos, mielipiteet tosiaankin ovat tervetulleita. Onkos sulla siis 17 kumit alla? Olisi tosiaan kiva kuulla mitkä ovat ne erot pienemmillä ja isommilla renkailla, itselläkun ei oikeastaan ole minkäänlaisia kokemuksia. Toivottavasti saisin lisää kommentteja, vai yhtyykö koko raati tuohon edelliseen?

Vanteista sen verran, että olen harkinnut AMG-vanteita, mikäli hinta on Saksassa kohdallaan. Laitoin jo sähköpostia Saksaan, joten luultavasti vastaus tulee tällä viikolla.
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

jatkoa...

Viesti Kirjoittaja Henu »

joo, alla on nyt Dunlopin 225/45-17 renkaat, jotka on erittäin pyöreäolkaiset ja ajettavuus edellisiin, jotka oli Fuldan Carat Extremo -merkkiset (235/45-17) aivan toista luokkaa. Miksei toi Fuldakin ollut renkaana muuten varsin pätevä, mutta se oli profiililtaan erittäin kantikas. Sopisi varmasti urattomalle ja hyväpintaiselle tielle ihan toisin, kuin tähän nykykuntoiselle kehä 3:lle. Tolle leviämmälle oli varsin tyypillistä sellainen puolelta toiselle urassa tempoilu. En väitä etteikö tilanne tosin olisi voinut olla jollain toisella merkillä päinvastainen, mutta näin mulla.

Mulla on nyt vakaassa harkinnassa tuumakoon kasvattaminen (17"->18") lähinnä kait ulkonäkösyistä. Tiedä häntä, välillä tuntuu kuin oisin nyt menossa kuitenkin persaus eellä puuhun, saas nähdä. Järkisyitä kun en oo vielä itsekään keksinyt moiselle operaatiolle. Isommat on kalliimpia, äänekkäämpiä ja todennäköisesti myös mukavuus kärsii. Täytyy nyt vielä vakavasti harkita...
Henkka

Mini Cooper Clubman -09

ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06

ex. E 200 CDI -99
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Re: jatkoa...

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Henu kirjoitti: Järkisyitä kun en oo vielä itsekään keksinyt moiselle operaatiolle. Isommat on kalliimpia, äänekkäämpiä ja todennäköisesti myös mukavuus kärsii. Täytyy nyt vielä vakavasti harkita...
Jos kerta noin todella on, niin sitten kyllä pysyttelen pienemmissä kumeissa. Pääasia itsellä on todella mukavuudessa sekä ajettavuudessa. Katsotaan nyt mitä Saksassa tai Suomessa suosittelevat.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Talvirenkaina 215/60/16, meniköhän toi profiili oikeen? Ja kesällä 235/45/17,enkä näe mitään syytä mikset laittas 17 tuumaisia,ei vetele eikä elämöi kunhan sopiva kumi. Itellä Dayton sprint 300,eipä moitittavaa,enemmänkin plussaa. Äänekkyys suhteellista,samanverran lähtee ääntä kuin pienemmistä kitkoista joten en pidä pahana seikkana lainkaan.

Väyrynen vaatii 17" vanteet,on sopusuhtainen ja "sirompi",kunhan auto ei ole kovin korkea...

Käy mallaileen tuolla sopivia vanteita,kokeile vaihtaa kokoa niin huomaat eron,autoon vain sopiva väri niin näkee omaan autoon sopivimmat:

http://www.tirerack.com/
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Itse ajoin kaverin 220cdi vm.01 Väyrystä viikonloppuna 235/40/18 Auroran K103 kumeilla ja FK:n alustasarjalla. Ei mielestäni paha ollenkaan ja ajettavuus oli kyllä ihan täydellinen, ei tietoakaan vetelystä ja urista. Muuten en osaa paljon kertoa kun kyseisellä autolla ei ole enempää tullu ajeltua mutta jos itse omistaisin kyseisen menopelin harkitsisin vakavasti kyseistä kokoa. On meinaan 17" vanne aika olemattoman näkönen Väyrysessä jos nyt ulkonäköä joku muu hakee autolta.

Mutta mielummin tuuman pienempi vanne ja kunnon renkaat vaikka mielestäni nämä nykyiset ns. halparenkaat on aika varmoja valintoja.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun mielipiteeni on että 17 tuuman vanne on jo jonkinnäköinen Väyrysen alla, ja niihin kun malttaa ostaa ei-hirveän-leveät-kumit niin ajettavuuden suhteen ei varmasti tule renkaista johtuvia ongelmia minkäänlaisilla teillä.

Kyllähän 18 tuumaiset paremmalta näyttää, hinnassa taitaa kuitenkin olla selvä ero ja profiili menee matalaksi.

Myyntipalstalla "HD" kauppaa 19 tuuman rengasvannepakettia, ja käy myös vaihto pienempiin...
wiimax.fi
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

jos profiili on 40 niin ei se minusta vielä liian matala suomen teille oo, jos ei sit hirveesti tykkää ajella mökkitiellä rallia, eli joutuu paljon ajamaan sorateitä. Paskathan nää meidän tiet on ja mukavinhan se pappamallin 65nen kumi on ku mökille menee pilkki takapenkillä ;) Mut paljonhan se ajajasta riippuu mitä kumeilta hakee. Itse ainakin laittaisin 18" valssit väyryseen (jos mulla olis semmonen) ku ei ne 17" näytä kovin erikoisilta enää niin isossa autossa ja kummasti se yksikin tuuma sitä näköä komistaa :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Noniin nyt olen vähän pohdiskellut tuota rengas+vanne koko kysymystä. Vähän olen harkinnut noita 18'' vanteita laittaa kun on niin hienot näköiset. Ainoa asia vain mikä mietityttää on, että sopiiko ne alle. :oops: Meinaan, että vaikka tyyppi on Elegance (ei siis Avantgarde, joka on kai madallettu jo valmiiksi tehtaalta tullessaan?), niin taisi tuo Timo.L mainita syksyllä LPR-miitissä, että Väyryseni on hänen mielestään madallettu. Ja MB-gurun mielipidettä ei jätetä noin vain noteeraamatta. :wink:

Eli onko nyt muita mahdollisuuksia saada 100% varmuus asiasta, että 18'' koko mahtuu kuin kokeilu. Ajattelin hakea kumit Saksasta ja viedä 18'' vanteet mukanani, jotka hankin sitä ennen. Ja jos nyt kävisi niin, että vasta Saksassa toteaisin, että ei mahdu, niin siinä sitä sitten oltaisiinkin. Asiantuntijat nyt vastaamaan, onko mitään mahdollisuuksia saada selvyyttä asiasta, vai pitääkö luottaa vain siihen, että mahtuu? Mikä neuvoksi?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Rengaslaskuri

On kyllä todella ihme jos ei 18" mahdu alle väyryseen....
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Tommi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: To 30.10.2003 21:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Jos autosi on lain sallimissa korkeuksissa,niin varmasti mahtuu 18 tuuman vanteet pyörimään.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Joo kiitos, kyllä mä teihin luotan. Ite oon vähän alottelija näis asiois. :D
Km-Parts
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 201
Liittynyt: Su 24.08.2003 14:09
Paikkakunta: Kortesjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Km-Parts »

Mä pistin just väykkyyn 18"tuuman vanteet alle,renkaina on 225/45 eessä ja takana 255/40.Ja hyvin pyörii alla.
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

samoin täällä, 17" lähti vaihtoon ja 18" tilalle. Mulla tosin rengaskoko vaan 225/40 niin eessä kuin takana. Mun auto on varustelultaan classic, jota on kyllä sittemmin pudotettu varsin reilusti eibachin-jousisarjalla. En näkis mitään merkitystä sopimisen suhteen et onko mallina classic, avantgarde tahi elegance.
Henkka

Mini Cooper Clubman -09

ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06

ex. E 200 CDI -99
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Ok, pitää ottaa sitten 18'' kumit ja vanteet alle. Onkohan jotain nettisivua, mistä voisi katsella noita 18'' kesärenkaita. Voisin tutkia vähän hintoja nyt alustavasti. Michelinillä oli ainakin Primacy, mutta se taisi olla nimi vain 17'' kumeille vai kuinka? En nyt jaksa lähteä paikalliseen rengasliikkeeseen kyselemään, eli jos joku nettisivu löytyisi niin helpottaisi tutkimista.
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

nokian nrz ja nry taisivat olla malleja joita löytyy tohon kokoluokkaan, hinnat suurinpiirtein 820-850 eukkuu setiltä. Katsopas vaikka Tikkurilan renkaan tai rengasmaailman kotisivuja, niillä on ihan kattavasti hinnastoja esillä ilman että tarvii soittokierrokseen ryhtyä. Eihän niitä kumeja tosin niiltä pakko ole ostaa, vaan ennenkaikkea vertailla hintatasoa. Löytyy myös ns. edullisempia merkkejä. Vianorista muistaakseni Hankook Ventus 660,- kierros.

happy hunting...
Henkka

Mini Cooper Clubman -09

ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06

ex. E 200 CDI -99
Vastaa Viestiin