W123:seen Subbari + vahvari
W123:seen Subbari + vahvari
Aikasta turha topikki, ehkä, ajattelin vain ilmoittaa että ostan loppuviikosta jonkinmoisen basson konttiin (15" JBL muistaakseni..), taisi olla SPL:n vahvari, ja subille kotelo.. yhteishintaan 150€.. Voihan tästä toki mielipiteensä ilmaista.
Pakko vielä painottaa että olen mahd.kaukana amistuunarista, (tai ainakin yritän olla ), eli tarkoitus hyvällä maulla kuunnella musiikkia kunnollisen bassontoiston tähdittämänä.. En olisi noin isoa ostanut, mutta siskon miesystävä sattuu moista settiä myymään.. Ja itsensä mukaan halvalla.. Itse en noista vehkeistä tiedä juurikaan mitään, saatika niitten hinnoista. En muista niitä tarkkoja mallejakaan niin ei voi netistä kuikuilla.
Tulipas taas paljon tekstiä tyhjästä!
Pakko vielä painottaa että olen mahd.kaukana amistuunarista, (tai ainakin yritän olla ), eli tarkoitus hyvällä maulla kuunnella musiikkia kunnollisen bassontoiston tähdittämänä.. En olisi noin isoa ostanut, mutta siskon miesystävä sattuu moista settiä myymään.. Ja itsensä mukaan halvalla.. Itse en noista vehkeistä tiedä juurikaan mitään, saatika niitten hinnoista. En muista niitä tarkkoja mallejakaan niin ei voi netistä kuikuilla.
Tulipas taas paljon tekstiä tyhjästä!
Viimeksi muokannut JukkaH, Ke 28.04.2004 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300D autom. -86
Vahvarin pitäisi olla tarpeeksi jykevä.. Ostin siis samassa paketissa nuo kaikki. Itseasiassa tulin juuri niitä hakemasta. Jotain piuhoja pitää kuulemma vielä hommata, ainakin rca+herätevirta ja maajohto. Ja ilmeisesti pitäisi saada sulake ängettyä tuon akulta tulevaan piuhaan..En kyllä tajua noista vehkeistä tosiaan mitään, ei varmaan yksin uskalla mennä askartelemaan.. Tai no täältähän sitä apua aina tietysti saa!
W124 300D autom. -86
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Päävirtasulake pitäisi muistaakseni laittaa aika lähelle akkua, en tiedä miksi mutta niin mulle joskus on väitetty ko mulla oli joskus noita vehjeksiä. Tosin taas olkanut tehdä mieli jotain pikku subbaria(10/12") että saisi edes vähän alempiakin taajuuksia mukaan ääneen. Mutta kun tarttee tuota tavaratilaakin jatkuvasti ja välillä tarvisi enemmänkin niin taidan jättää nuo hommat muille.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Ja voi vain arvailla mitä käy kun akku maadotetaan murhalla kaapelilla.KentZu kirjoitti:Päävirtasulake pitää olla lähellä akkua jos sattuu et piuhan eriste nirhautuu puhki niin se polttaa sen sulakkeen eikä päästä virtaa runkoon jne.Jani Haataja kirjoitti:Päävirtasulake pitäisi muistaakseni laittaa aika lähelle akkua, en tiedä miksi mutta niin mulle joskus on väitetty ko mulla oli joskus noita vehjeksiä.
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Ex. W123 200D -85
Juu tuo sulake homma on hallinnassa... hain äsken motonetistä valmiin setin piuhoja, siinä oli virtapiuhassa valmiina se sulakepesä. Justiinsa kävin vetämässä sen virtapiuhan akulta konttiin, ei ollut paha rasti... Nyt pitää vissiin vetää vain RCA kontista soittimeen.. tuo herätevirta, eli siinä rcassa oleva pikkupiuha tulee vissiin soittimeen kiinni..?olikohan muuta... Joo, maajohto oli aika lyhyt, 0,5m, mutta eiköhän sen johonkin kietaise kiinni.. hyväksi todettua mestaa W123 kontin lähipiirissä? Hmm.. vieläköhän siinä jotain piuhaa oli.. en jaksa nyt ainakaan muistaa.
W124 300D autom. -86
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mul on kiinni maajohto takalyhtyjen luon yhes ruuvis..ei kovin virallinen mut parempi ku esim. takaluukun saranoi. Täytyy kattoo sit paikkaa uudestaa jos vaikka hommais uuden vahvistimenJTG kirjoitti:hyväksi todettua mestaa W123 kontin lähipiirissä?
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Ex. W123 200D -85
Minkä kokonen subbariloota sulla on, että alkaako takatakapää näyttään notkahtaneelta.
Niin ja ei mielellään refleksiputkee hattuhyllyn läpi, ei kuulosta oikein hyvältä se ääni refleksiputkesta kuunneltuna... Puhko vaikka takakaiuttimien alta hattu hylly ja ensiapulaukku mäkeen, jos ei passoo kuulu riittävästi muuten...
Niin ja ei mielellään refleksiputkee hattuhyllyn läpi, ei kuulosta oikein hyvältä se ääni refleksiputkesta kuunneltuna... Puhko vaikka takakaiuttimien alta hattu hylly ja ensiapulaukku mäkeen, jos ei passoo kuulu riittävästi muuten...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tulipa sitten innostuttua itsekkin ja väsäsin etujalkatilaan kotelon 5,25" kajareille, tuli paljon mukavampi sointi kuin alkuperäisistä etukajareista vaikka stereokuva kärsii aika paljon kun molemmat kajarit on apukuskin puolella.
Täytyy kehittää parempi systeemi kun kerkeää joskus tulevaisuudessa.
Täytyy kehittää parempi systeemi kun kerkeää joskus tulevaisuudessa.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vielä en ole rakentanut, mutta kovasti olen miettinyt jos sitä pahvia ei rikkoisi vaan tekisi pienet kotelot pahvin pintaan, täältä mallia. Tälläinen olisi helpompi toteuttaa, koska joskus tarkastelin ovea ja sisä pellit ovat hieman tiellä. Tai sitten pitäisi peltiäkin leikata. Ja kotelolla saadaan kuitenkin laadukkaampi toisto.mursu85 kirjoitti:Onkos kukaan rakentanu oveen koteloa ? Ite oon suunnitellu mut en oo raaskinu rikkoo ovipahvii.
Kaiuttimeksi olisi tarkoitus valita spiva 5.25" joka sopisi pieneen suljettuun koteloon. Suljetulla kotelolla saisin myös alimmat taajuudet suodatettua tehokkaammin pois.
Esimerkiksi DLS:n Pro Slim sarjanPS5, jolle suositus kotelon on 5-6 litraa ja jos toisto halutaan rajoittaa 100 Hz tienoille, niin kotelon koko puolitettaan. Tietysti tällainen asennus vaatii subbarin kaveriksi, mutta sellainen minulla jo on edessä.
Tollast mieki suunnittelin siihen päälle mut pahvii kummiski pitäs tehdä ruuvin reijät tai jotku ja miten se sit kestää sen kotelon painon? Lasidul luulis onnistuvan iha hyvin.Sami S kirjoitti:Vielä en ole rakentanut, mutta kovasti olen miettinyt jos sitä pahvia ei rikkoisi vaan tekisi pienet kotelot pahvin pintaan, täältä mallia. Tälläinen olisi helpompi toteuttaa, koska joskus tarkastelin ovea ja sisä pellit ovat hieman tiellä. Tai sitten pitäisi peltiäkin leikata. Ja kotelolla saadaan kuitenkin laadukkaampi toisto.mursu85 kirjoitti:Onkos kukaan rakentanu oveen koteloa ? Ite oon suunnitellu mut en oo raaskinu rikkoo ovipahvii.
.
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Ex. W123 200D -85
Joutuuhan sen reiittämään, mutta eiköhän se pahvi kestä jos laittaa useammalla puu ruuvilla kiinni sen kotelon. Ja varmuuden maksimointina pahvin ja kannan väliin voisi laittaa isot välilevyt niin ei tule ruuvin kanta pahvista läpi. Ja reiät voisi laittaa sille orggis "taskun" alueelle jolloin ne saa kohtuu siististi piiloon.mursu85 kirjoitti:
Tollast mieki suunnittelin siihen päälle mut pahvii kummiski pitäs tehdä ruuvin reijät tai jotku ja miten se sit kestää sen kotelon painon?
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mie olen tuota oviin asennusta suunnitellut että jos tekisi ovitaskuista kotelon. kahdesta kun yhdistäisi niin tulisi tasainen muoto ja valaisi lasikuidusta yhtenäisen yksilön...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
tollaset hifit kun laittais http://www.powerset.fi/team/index.htm ja sieltä jäsenet ja Janne Nyman
-95 W124 200D - lähtee kuin purkka tukasta
-89 VW Jetta rojekti
-89 VW Jetta rojekti
Peerleesin uudet subit soi todella pienissä koteloissa
esim. R.10 ... 10" ... 115 € kotelo 14 L
ja R.12 ... 12" ... 135 € kotelo 17 L
sekä R.15 ... 15" ... 165 € kotelo 34 L
tostahan saa vielä nipistettyä vähän pois kun laitta jonkin verran vanua koteloon
http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm
esim. R.10 ... 10" ... 115 € kotelo 14 L
ja R.12 ... 12" ... 135 € kotelo 17 L
sekä R.15 ... 15" ... 165 € kotelo 34 L
tostahan saa vielä nipistettyä vähän pois kun laitta jonkin verran vanua koteloon
http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm
-95 W124 200D - lähtee kuin purkka tukasta
-89 VW Jetta rojekti
-89 VW Jetta rojekti
Tossa innostuin ottamaan kuvia ihan muiden asian tiimoilta ja kuvasin siinä samalla omaa keskeneräiseksi jäänyttä takakonttiani. Kotelon tilavuutta en tiedä, mutta näin 1,5 vuotta sitä katottuani ja takapenkillä tavaroita säilytettyäni ei voi muuta sanoa kuin että se vie aivan liikaa tilaa. Ensi kesänä aion tehdä jotain ratkaisevaa asian suhteen ja punnita vaa'assa huvin ja käytännön mittasuhteet tarkkaan.JTG kirjoitti:Kotelo on suht pieni ja kevyt.. joku 25L
Kuuluu ihan tarpeeksi hyvin meikäläiselle, ei tarvitse ruveta peltiä puhkomaan.
Kotelo on tosiaan aika kompakti, ei vie paljoa kontin tilasta.
http://koti.welho.com/kjaale/HPIM0193.JPG
Ritilä merkin mukaan tietenkin!
http://koti.welho.com/kjaale/HPIM0194.JPG
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Minä kokeilin ensin takakontiin subbaria kun hifistin mersua ja en oikein ollu tyytyväinen. Sitten väänsin lasikuidusta kotelon eteen. Nyt kuuluu ihan hyvin eikä vie tavara tilaa.garbaazh kirjoitti:[ ei voi muuta sanoa kuin että se vie aivan liikaa tilaa. Ensi kesänä aion tehdä jotain ratkaisevaa asian suhteen ja punnita vaa'assa huvin ja käytännön mittasuhteet tarkkaan.
Hansikas lokeron taakse saa yllättävän ison kotelon tehtyä ja esim Peerlesin 10" XLS ei tarvitse kuin vain 10-15L suljetun kotelon.
Farkkuun valmistui tänään subbari (10", johon upotettu vahvistin), tosin refleksiputkelle paikka viellä ja verhoilu. Sitten takapenkeistä keskikohta lähtee pois ja siihen käsituki, johon upotetaan kummallekki puolelle kaiutin. CD-soitin tulee, edessä on jonkulaiset kaiuttimet. Suunnitteilla on viellä upottaa kaiutin vararengaskoteloon, sekä vastapuolelle ensiapu kohtaan samanlainen kaiutin. Ylhäällä ihan perässä on valmiiksi jo paikat kaiuttimille, sinnekkin jonkunlaiset.
Tuotanoinaan.. Tuli vaan mieleen, kun tuo vahvari on vissiin 4-kanavainen, ja siinä on pelkkä subi kiinni, eli eikös se pitäisi sillata(tms)? Joku kaveri tuota yritti selvittää, ja sanoi että pitäisi jotkut johdonpätkät virittää siihen vahvariin.. osaako joku hieman tarkentaa tätä? Ei nimittäin sattunut mainitsemaan että mihin noita johdonpätkiä ängetään! Oma veikkaus olisi että siihen subin johtoihin (vahvarin päässä) vedetään niistä vahvarin vapaista liittimistä? Saatan olla kovin väärässäkin..
Valottakaahan joku sähköexpertti asiaa. Tänks!
Valottakaahan joku sähköexpertti asiaa. Tänks!
W124 300D autom. -86