Hei,
Kyseessä siis ns. facelift malli.
Olen yrittänyt lueskella nyt pariinkiin päivään tietoa foorumilta mahdollisesta lisälämmittimestä ja sen ohjaamisesta. Nyt on vaan epävarmuus noussut ja joudun kysymään. En siis löytänyt vastauksia suoraan omiin kysymyksiini.
Autossa ei siis mittariston valikoissa ole mitään valintaa lisälämmittimelle ja tämä on kyllä selvinnyt lukemalla aikaisempia. Sitä että ohjaako A/C nappi jotain ei selvinnyt?
1) Onko autossa lohkossa sähköinen lisälämmitin, joka lämmittää lisäapuna, kunnes koneen lämpö on noin 60 astetta? Tätä tukisi se, että koneen lämpö tuntuu hyytyvän noin 60 asteeseen alle -20 pakkasella kaupunkiajossa vaikka paffi nokalla. Motarilla nousee pykälällä 80 asteen viivan päälle. Saako tätä lisälämmitintä ohjattua muuten kuin *:lla?
2) Onko autossa ilmakanavissa lämppärin kennon yhteydessä sähköinen vastus ja onko tämä ohjattavissa esim A/C näppäimellä?
Kyselen sillä, että kiinnostaa ja että jos olisi kuljettajalla mahdollisuus kytkeä näitä pois päältä, kun lyhyet matkat ei lataa akkua näillä pakkasilla tarpeeksi.
-jarno
p.s Vehossa on kylmien alueiden CTEK-laturitarjous ja näemmä akutkin olis rabatissa...
W211 220 CDI -09 sähköinen lisälämmitin
W211 220 CDI -09 sähköinen lisälämmitin
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Re: W211 220 CDI -09 sähköinen lisälämmitin
1) ei ole. 211:ssä sähköinen lisälämmitin on siellä lämmityslaitteen kennon yhteydessä, ei lämmitä vettä vaan suoraan puhallusilmaa.
Tuo moottorin lämpenemisongelma kyllä tuntuu selvältä termostaattivialta. Toki moottorikin lämpenee paremmin silloin kun sähkölämmitin on päällä (lämpöä lämmitykseen tarvitaan vähemmän moottorilta ja samalla moottoria kuormitetaan mikä tietenkin tuottaa lisää lämpöä).
2) osittain kävikin ilmi edellisestä. Veikkaan että noissa viimeisissä 211:ssä se lisälämmitin on koodattu toimimaan riippumatta ACoff-napin asennosta. Sen saa versiokoodauksella muutettua (en tälle vuosimallille kyllä tarkistanut). Pihtivirtamittarilla tuon saisi itsekin tarkistettua mutta testeri tarvitaan asetuksen muuttamiseen.
Tuo moottorin lämpenemisongelma kyllä tuntuu selvältä termostaattivialta. Toki moottorikin lämpenee paremmin silloin kun sähkölämmitin on päällä (lämpöä lämmitykseen tarvitaan vähemmän moottorilta ja samalla moottoria kuormitetaan mikä tietenkin tuottaa lisää lämpöä).
2) osittain kävikin ilmi edellisestä. Veikkaan että noissa viimeisissä 211:ssä se lisälämmitin on koodattu toimimaan riippumatta ACoff-napin asennosta. Sen saa versiokoodauksella muutettua (en tälle vuosimallille kyllä tarkistanut). Pihtivirtamittarilla tuon saisi itsekin tarkistettua mutta testeri tarvitaan asetuksen muuttamiseen.