124 300TDT ASD Valomysteeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Hyvät Mersumiehet, toverit!

Erinäisiä huoltotoimia jo tuohon vanhaan taksiini olenkin jo suorittanut, mutta yksi asia meinaa selättää;
Mittariston keltainen kolmio valo, joka indikoi lukkopersiin toimista.

Eli valo syttyy n.70km/h vauhdissa ja sammuu vasta, kun vauhti laskee sen alle. ASD Valo syttyy, kun virrat kääntää ja sammuu normaalisti. Kuin myös tuo kolmiovalo ja ABS ja SRS valot. ABS:it ja muut toimivat normaalisti, Kolmio valo syttyy myös sutaistessa, joten
oletan lukonkin toimivan. Kun kolmiovalo palaa, sammuu se sekunniksi, jos jarrua näpäyttää.
Olen vaihtanut jarruvalokatkaisijan jo kaksi kertaa, ABS Antsat mitattu, n.1,6kO, Yj-rele vaihdettu ja yleistä ihmettelyä.
Vikakoodeja en saanut otettua, vaikka toimin mekan ohjeiden mukaan... :wtf:
Vakkarikaan ei toimi, liittyneekö tähän... :think:

Hajatuksia, hyviä arvauksia, jopa kenties tietoa?

JarsaR
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja h3ba »

En halua jankuttaa, mutta itellä oli kans eka ongelmia lukea niitä vikakoodeja.. Helpoinhan se on jos on kaveri auttamassa. Siis jos johtoviritelmällä luet..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No tuota, se kolmiovalo normaalisti toimiessaan kertoo siitä, että etu- ja takapyörien nopeusero on vähintään 2km/h.

Jos edessä ja takana on erikokoiset renkaat, pyörät pyörivät eri nopeudella. Tietysti ero pitäisi olla sama nopeudesta riippumatta, mutta jos se on siinä ihan rajoilla, niin ehkä isompi nopeus sitten saa systeemin tulkitsemaan, että nopeuseroa on liikaa.

Tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Jos renkaissa ei ole kokoeroja, niin sitten on kyllä hankala keksiä syyllisiä. Vikatilassahan se systeemi ei ole, jos se kerran toimii muuten normaalisti, eikä varoitusvalo jää päälle. Eli vikakoodien lukemisella tuskin saa mitään selville. Luulisin...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vakkarissa muuten taitaa olla boxissa juotos häiriöitä jota ovat saaneet näin kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja Nozki »

... niin ja vielä lisätäkseni, jos siellä ei ole vikaa päällä (eli ASD-tekstillä varustettu vikavalo ei pala moottorin käydessä), niin vikakoodien lukemisella ei pitäisi kai mitään muuta tapahtuakaan kuin että napojen 1 ja 5 yhdistämisen jälkeen kyseinen valo vilkahtaa kerran, kertoakseen, ettei vikaa ole. TOSIN, en ole koskaan tuossa tilanteessa kokeillut, että vilkahtaako se edes sitä yhtä kertaa... Silloinhan, kun vikavalo palaa jatkuvasti, mainittujen napojen lyhyen yhdistämisen jälkeen valo sammuu hetkeksi, sitten vilkkuu tietyn määrän välähdyksiä kertoakseen missä on vikaa, on hetken pois päältä ja syttyy taas uudestaan, kunnes sen joku kuittaa pois.

Vinkkinä muuten vielä, esim. jonkun vanhan radion tai porakoneen tai minkä nyt vain 230V virtakaapelin töpseli sopii suoraan napoihin 1 ja 5 W124:n diagnoosipistokkeessa. Tai ainakin niissä, joihin itse sellaista olen sovitellut, niin se on sopinut. En ole varma, sopiiko kaikkiin, kun diagnoosipistokkeita taitaa olla eri mallisia.

Vakkarin vikoihin en ole (vielä) perehtynyt, mutta käsittääkseni hakutoiminnolla siitä löytyy paljonkin juttua tältä foorumilta. Aika yleistä taitaa olla ohjausboksin kosketushäiriöt. (Ja sen olikin näköjään Atlas jo kirjoittanut sillä välin, kun olin itse tätä rustaamassa... :D )
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Kiitos vastauksista!

Vika tosiaan ei ole koko aikaa päällä, joka aika mystistä onkin. Renkaat ovat kaikki samankokoiset, puntissa ja tarkastetut muutenkin.
Tosin Virolaiset pinnatut. Voisihan sitä kokeilla kesäkierroksella, tuleeko muutosta, tuskin kai.
Minun tappauksessa ASD valo ei vilahtanut kertaakaan, tarvinnee vielä kokeilla uudestaan. Viikonloppupuhteena taidan tinailla tempomat
rasian kuosiin, jos yksi vika edes poistuisi. :)
jwjwjw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 24.10.2010 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja jwjwjw »

Otappa edestä ABS nopeusanturit irti ja puhdista ne. Itellä oli 4-maticissa sama vika ja korjaantu sillä. Oli anturit ihan täynnä likaa ja antureiden hammaskehät ruosteessa. Sen jälkeen ei ole enää kolmiovalon turhaan syttynyt.
W210 200CDI -01
S124 300TDT 4-matic 2+3 -88
C124 230CE -88
Ex C124 220CE -93
Ex W201 190E -83
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Anturit putsattu ja kehät puhallettu paineilmalla puhtoseksi. Kiitos kuitenkin! :)
Avatar
Ippu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 11.04.2010 20:34
Paikkakunta: Utajärvi

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja Ippu »

Ite kans veikkaisin noiden kehien puhtauden puolesta...
MB 300 TDT -90, E 320 CDI AVANTGARDE -00
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Tän kans on taas harjooteltu. Putsasin molemmat etunavat huolella, toisen puolen kuulapuhalsin ja toisen puolen vedin viilalla.
En siis koko napaa, mutta sen ABS hammastuksen. Ei apuja, valo syttyy edelleen. :evil:
Olisko kukaan saanu vastaavaa vikaa jollain konstin kuosiin? :clap:
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Eilen harjotukset jatkuivat, putsasin perän ABS anturin, siinä olikin joku kakkakikkare. Ei kuitenkaan apuja tästä.
Vaihdettu on myös oikea etu anturi, kokeilen vielä toistakin. Onko ihmisillä ollut noissa etujarrukilvissä valoja sytytäviä vikoja?

Muita ideoita kellään? :crazy:
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

jwjwjw kirjoitti:Otappa edestä ABS nopeusanturit irti ja puhdista ne. Itellä oli 4-maticissa sama vika ja korjaantu sillä. Oli anturit ihan täynnä likaa ja antureiden hammaskehät ruosteessa. Sen jälkeen ei ole enää kolmiovalon turhaan syttynyt.
Syttyikö sullakin siis tuo pelkkä kolmio valo? ABS ja ASD valot kuittaantuivat startatessa?
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Molemmat etuanturit kokeiltu uusilla, ABS releet kokeiltu molemmat uudet, myös toisella sarjalla renkaita. Rupee keinot loppuun! :evil:
Kellään ideoita? :)
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JohaT »

ylijänniterele?
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

YJ-Rele on uusittu myös...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kun nyt vielä lukaisin tämän viestiketjun läpi, niin en enää keksi muuta vaihdettavaa kuin ASD:n ohjausboksin. Oletko kokeillut toista sen tilalle myös? Kun kaikki muut näyttäisi olevan jo kokeiltu ja ymmärtääkseni todettu, ettei niistä ollut hyötyä?

Niin vielä tuli mieleen, onko se perä alkuperäinen tai ainakin välitykseltään alkuperäistä vastaava? Voisko järjestelmä tulkita etu- ja takapyörien nopeudet toisistaan poikkeaviksi, jos välitys ei ole alkuperäinen? Jos se mittaa taka-akselin pyörimisnopeuden suoraan vetoakselilta, niin ei voi tietenkään - jos taas kardaanilta, niin kyllä voisi. Silloin tosin luulisi ABS:n menevän yhtä lailla sekaisin moisesta? Mulla kun ei ole minkään valtakunnan käsitystä siitä, mistä kohdasta se mittaa sen taka-akselin pyörimisnopeuden. No, tää teoria saattaa helposti olla totaalisen epärealistinen, mutta saahan sitä arvailla... :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Taisi tulla kuntoon uudella anturilla ja etujarrukilvellä...
Avatar
Joel Suvisalmi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 21.09.2009 10:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 124 300TDT ASD Valomysteeri

Viesti Kirjoittaja Joel Suvisalmi »

sen verran haluan jakaa kokemuksia, kun kuulostaapi tutulta! paappani autossa (300TDT 4-matic -88) oli sellaista ongelmaa, että oranssi kolmio (ASD toimintavalo) syttyi hyvin herkästi palamaan aivan kevyessäkin kiihdytyksessä. Lisäksi 4-maticin ja ABS:n valot paloivat silloin tällöin ajaessa... Pelkkä etu ABS-anturien ja pyörännavan hammastuksen puhdistaminen kuitenkin auttoi asiaan, ja nyt vanha uskollinen pelittää jälleen! :D suunnitteilla myös taka ABS-anturin puhdistus, jota tuskin tehty ikinä 600 000km aikana (?) anturi sijainnee perämurikassa/sen läheisyydessä?
C200 CDI -11 S204
190c -64 W110 "ikuisuusprojekti, joskus museoon!"
Sprinter 212D -96 W902 "raksapaku"
LK814D W674 -95 "hinaaja"
L508DG -78 T309 "lähinnä varasto"
C220CDI Sportcoupe -01 W203 "AVK rojekti josta into lopahtanut"

EX S320 CDI -01 W220
EX E500 T -04 S211
EX E220 CDI -03 W211
EX E220CDI -02 W211
EX E200CDI -03 W211
EX 220D -70 W115
EX C220CDI A -00 W203
EX 200D -90 W124
EX 250D -91 W124 (x2)
EX C220CDI -00 W203
EX 300D Turbodiesel -91 W124
EX E300TDT -97 S210
EX Sprinter 313 CDI -05 W903
EX C200CDI -01 S203
EX 200T -82 S123
EX 380 SEL -83 W126
EX 300 SE -85 W126
EX 380SEL (300D) -85 W126 raato
"Kunnes ruoste meidät erottaa..."
Vastaa Viestiin