HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Internetissä on hauskoja tarinoita tosielämästä :D

Pakko vääntää tähän vähän offtopikkia kun on teettänyt tuo alumiinin tig hitsailu. DC puolella on tullut värkättyä jo pari vuotta ja sillä tuo jo käyttää ainakin siten että liimaus sujuu. Töihin hommattiin uusi Kempin mastertig jolla sitten aloittelin tuota alsan hitsaamista. Ihan tasaiselle pinnalle tuo hitsaaminen menee ihan ongelmitta mutta kun laittaa kaksi kappaletta yhteen niin voi sitä mustan savun ja "hitsauspallojen" & reikien määrää. Kaikkia parametreja tuli käytettyä ja yrittelin "muutamana" (lue: helvetin monena iltana) iltana päästä kärryille miten tuo onnistuu. Kaasulinssejä ja kaikkia kommervenkkejä tuli kokeiltua kun niitä suositeltiin.

lähde: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php? ... 9#msg36459" onclick="window.open(this.href);return false;

Sieltä selviää syykin ongelmiin :idea:

Niin siis mullakin on usein ongelmana, että menen lykkäämään lisäaineen valokaareen aino joskus ja Puf ! Kun käsi ei toimi niin se ei toimi oikein.
Paljon tinasit...paljon pilasit...viimein kolvisi kylmeni.
Eli kun tietää hitsauksista ja jouttamisesta jotakin peruskäsitteitä...hitsattavan perusmateriaalin täytyy olla sulatilassa tai ainakin jousemislämpötilassa. Kyllä sen tietää mitä pulunpaskaa syntyy, jos edellämainitut asiat eivät ole kunnossa. Kaasun tuonti hitsaus- tai joutostapahtumaan on osa lämmöntuontia tapauksesta riippuen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
patroltd kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Kaikki korjaushitsaukset muuttuvakuomaisessa rakenteissa on suoritettava puikolla tai TIG:llä...sensijaan MIG/MAG:lla hitsaaminen on kylmähitsausmenetelmä ( ei millään kaarialueella, lyhyt...väli...kuumakaari ), jolla ei saavuteta riittävää tunkeumaa hitsattavalle materiaalille. MIG/MAG menetelmällä hitsausket eivät kestä vaihtuvakuomaista rasitusta ja juuren puolelta taivutusta vain 10 % luokkaa verrattuna puikolla hitsattuun. Standardinmukaisessa taivutuskokeessa MIG/MAG mentelmällä hitsattu halkeaa juuri aina muutosvyöhykkeen alueelta oli materiaali mikä hyvänsä.
Tämän mukaan MIG/MAG:lla ei saa hitsata juuri mitään sillä suurin osa rakenteista on muutttuvakuormaisia?
Painekuljettimen runko jos mikä on muuttuvakuormainen ja MAG:lla niitä vaan kasaillaan ja kulumistapauksissa korjaillaan. Niin se vaan usein reaalielämä eroaa luetusta :wink:

:thumbdown: Otaksun, ettei tästä asiasta kannata enempää keskustella !
Otaksun, ettei tästä asiasta kannata enempää keskustella !
Otaksun, ettei tästä asiasta kannata enempää keskustella ! :thumbdown:
puikolla tuhertajien työ tulee nykyään niin kalliiksi, että siksi mennään tuolla mig/mag systeemillä teollisuudessa, kyllä se valitettavasti niin on, että puikolla saa edes jotenkuten kestävää aikaan...

mig/mag on ihan hyvä ja kätevä jossain auton peltihommissa ja muissa ohutlevy hitsauksissa, raskaammin kuormitetuissa pitää sitten ottaa puikko, jos ei halua korjata jatkuvasti...

mig/mag on vähän kuin liimalla liittäis, puikko taas "sitoo" enemmän sulatus tyylillä :think: (perusaine ja lisäaine sekoittuu paremmin)

ja mielestäni juuri tästä asiasta kannattaisi keskustella, että ei aina pilattais niitä juttuja sillä "helpolla" mig/mag hitsauksella... itse ainakin tullut niin laiskaksi nykyään, että mielummin teen puikolla heti alkuunsa, kuin että migillä kokeilen, jos ei aivan pellistä ole kyse...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rapelo »

puikolla moni vaan pilaa saumat ku surruuttelee vaan vaikka hitsaaminen välillä katkeeki

ite ainaki joka kerta naputtelen kuonat pois ja pyhkäsen alotus kohtaa laikalla puhtaaksi. onhan puikko kyllä pirun hyvä systeemi hitsata varsinki ku oppii kaukosäädintä käyttää, hienosti saa rst putkeaki saumattuu vaikka ei ole kovinkaan paksu seinämä
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Tuo mig/mag vs. puikko asetelma johtuu 99%:sti siitä että suurin osa "osaa" hitsata mikillä kun taas niitä ketkä oikeasti OSAA on vähemmän.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" puikolla tuhertajien työ tulee nykyään niin kalliiksi, että siksi mennään tuolla mig/mag systeemillä teollisuudessa, kyllä se valitettavasti niin on, että puikolla saa edes jotenkuten kestävää aikaan...

mig/mag on ihan hyvä ja kätevä jossain auton peltihommissa ja muissa ohutlevy hitsauksissa, raskaammin kuormitetuissa pitää sitten ottaa puikko, jos ei halua korjata jatkuvasti...

mig/mag on vähän kuin liimalla liittäis, puikko taas "sitoo" enemmän sulatus tyylillä (perusaine ja lisäaine sekoittuu paremmin) "


" ja mielestäni juuri tästä asiasta kannattaisi keskustella, että ei aina pilattais niitä juttuja sillä "helpolla" mig/mag hitsauksella... itse ainakin tullut niin laiskaksi nykyään, että mielummin teen puikolla heti alkuunsa, kuin että migillä kokeilen, jos ei aivan pellistä ole kyse..."


Hitsauksissa täytyy ensisijaisesti pyrkiä laatu- ja lujuus määrityksiin. Varman päälle hitsaaminen ei ole pahaksi.
Tosin on niitä tahoja, jotka hitsaavat tuotteensa ( valmistajat ) aivan ala-arvoisesti, joita sitten hetimiten täytyy korjata ja vahvistaa. Valitettavasti.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

rapelo kirjoitti:puikolla moni vaan pilaa saumat ku surruuttelee vaan vaikka hitsaaminen välillä katkeeki

ite ainaki joka kerta naputtelen kuonat pois ja pyhkäsen alotus kohtaa laikalla puhtaaksi. onhan puikko kyllä pirun hyvä systeemi hitsata varsinki ku oppii kaukosäädintä käyttää, hienosti saa rst putkeaki saumattuu vaikka ei ole kovinkaan paksu seinämä
niin, eli puikko on hyvä, mutta pirun kallis ja aikaa vievä/paljon työtä vaativa menetelmä, joka ei siksi oikein sovi nykyaikaiseen tuloshakuiseen teollisuuteen tai muuhunkaan missä kilpaillaan työn hinnalla... kyllä mekin paljon pajalla migillä vedetään niitä hommia mitkä menee myyntiin, mutta omaan käyttöön tarkoitetut tahtoo mennä puikolla :wink: (no, ei sitä oikein kehtais mitään kauhankynsiä, puskulevyjä, kaivurin puomeja tai muita vastaavia migillä edes hitsata...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
rapelo kirjoitti:puikolla moni vaan pilaa saumat ku surruuttelee vaan vaikka hitsaaminen välillä katkeeki

ite ainaki joka kerta naputtelen kuonat pois ja pyhkäsen alotus kohtaa laikalla puhtaaksi. onhan puikko kyllä pirun hyvä systeemi hitsata varsinki ku oppii kaukosäädintä käyttää, hienosti saa rst putkeaki saumattuu vaikka ei ole kovinkaan paksu seinämä
niin, eli puikko on hyvä, mutta pirun kallis ja aikaa vievä/paljon työtä vaativa menetelmä, joka ei siksi oikein sovi nykyaikaiseen tuloshakuiseen teollisuuteen tai muuhunkaan missä kilpaillaan työn hinnalla... kyllä mekin paljon pajalla migillä vedetään niitä hommia mitkä menee myyntiin, mutta omaan käyttöön tarkoitetut tahtoo mennä puikolla :wink: (no, ei sitä oikein kehtais mitään kauhankynsiä, puskulevyjä, kaivurin puomeja tai muita vastaavia migillä edes hitsata...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Ja ei niitä maanrakennuskoneitten yms. kulutustyökaluja tarvitse montaa valmistaakaan, jos hitsaukset on MIG:llä tehty.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hah hah haa :lol: Miggiin saa kovametallilankaa jolla hitsaillaan kulutusosia. Eihän puikolla nyt jumalauta hitsata muutaku silloin ku ei miggiä pysty paikalle tuomaan :lol:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

S202 kirjoitti:Hah hah haa :lol: Miggiin saa kovametallilankaa jolla hitsaillaan kulutusosia. Eihän puikolla nyt jumalauta hitsata muutaku silloin ku ei miggiä pysty paikalle tuomaan :lol:
:lol: :lol: :lol:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:Hah hah haa :lol: Miggiin saa kovametallilankaa jolla hitsaillaan kulutusosia. Eihän puikolla nyt jumalauta hitsata muutaku silloin ku ei miggiä pysty paikalle tuomaan :lol:
:lol: :lol: :lol:
Meniköhän hitsuulisäaineitten suhteen kaiken sääntöjen mukaan oikein. :wink:
Kyseisillä vastaavilla hitsauslisäaineilla...tosin ne on mangaanilla/kromilla seostettuja (rapid) vaan päällystetään kohteet, jotka joutuvat erityisen kovalle kulutukselle. :angel: Siis niinsanottu päällehitsausmenetelmä. :angel:
Vastaavat OK Autorod 13.89, OK Autorod 13.90, OK Autorod 13.91
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti: Ja ei niitä maanrakennuskoneitten yms. kulutustyökaluja tarvitse montaa valmistaakaan, jos hitsaukset on MIG:llä tehty.
no, ei me mitään kauhoja sentään aleta itse tekemään, niitä kun saa niin halvalla nykyään, että ostetaan "aihio", rikotaan se päivässä tai kahdessa ja hitsataan itse uusiksi kasaan puikolla ja sitten on omaan käyttöön hyvä kauha :wink:

ne mitä myyntiin menee on enemmän sellaista palokalustoa ja muuta turhanpäiväistä rekvisiittaa tuohon nevahommaan liittyen (nekin tosin omalle työmaalle, mutta palokaluston kun omistaa "voimalaitos", eikä kuulu urakoitsijan kalustoon...)

ja s202 varmaan myös huomaa sen kun ikää ja kokemusta tulee hieman lisää, että hosumalla ja äkkiä tekemällä ei aina pääse parhaaseen lopputulokseen :wink: (mig/puikko nyt yhtenä esimerkkinä...) jossain vaiheessa se alkaa vituttamaan riittävästi, kun kaikki on niin halvalla ja äkkiä tehty, eikä kestä senvuoksi ja teettää sitä turhaa työtä, kun joutuu kaiken lopulta itse tekemään uusiksi/paremmin... esimerkiksi nuo kaivurin kauhat...

ja tuo kovametalli/päällehitsaus varsinkin on sitä, minkä teen mielummin puikolla, mig nyt on enemmän leikkikalu siinäkin hommassa... jos joku oikeasti taas hitsaa vaikka nyt kulutuslevyjä migillä, niin kyllä sille kannattaa etsiä joku paremmin sen kykyihin sopiva homma, vaikka nyt pajan siivousta :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

S202 kirjoitti:Eihän puikolla nyt jumalauta hitsata muutaku silloin ku ei miggiä pysty paikalle tuomaan :lol:
Meillä tehdään talon kokoisia rakennelmia, pesureita, lajittimia jne. paperiteollisuuteen. Ja todellakin puikkoa käytetään sitten kun mig ei paikalle mahdu. Laaduntarkkailu sun muu on melkoisessa asemassa, ihmettelisin miksi ne migillä turataan, jos kerran niistä ei saa kestävää.

Mutta pääasiahan on että tietää hitsaustermistöstä kaiken, mutta ei osaa edes lainata viestejä oikein :angel: :angel: :angel: :angel:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

Pansu kirjoitti: Meillä tehdään talon kokoisia rakennelmia, pesureita, lajittimia jne. paperiteollisuuteen. Ja todellakin puikkoa käytetään sitten kun mig ei paikalle mahdu. Laaduntarkkailu sun muu on melkoisessa asemassa, ihmettelisin miksi ne migillä turataan, jos kerran niistä ei saa kestävää.

Mutta pääasiahan on että tietää hitsaustermistöstä kaiken, mutta ei osaa edes lainata viestejä oikein :angel: :angel: :angel: :angel:
niin, teilläkin näyttelee raha siinä hommassa enemmän, eli ei ole aikaa/rahaa teettää kaikkea puikolla... tehdään vähän paksummasta tai muuten varmistetaan, että kalut kestää sen mitä vaaditaankin, mutta aina se ei ole mahdollista/järkevää mennä tuohon materiaalin paksuudella/laadulla pelaamiseen...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Pansu kirjoitti:
S202 kirjoitti:Eihän puikolla nyt jumalauta hitsata muutaku silloin ku ei miggiä pysty paikalle tuomaan :lol:
Meillä tehdään talon kokoisia rakennelmia, pesureita, lajittimia jne. paperiteollisuuteen. Ja todellakin puikkoa käytetään sitten kun mig ei paikalle mahdu. Laaduntarkkailu sun muu on melkoisessa asemassa, ihmettelisin miksi ne migillä turataan, jos kerran niistä ei saa kestävää.

Mutta pääasiahan on että tietää hitsaustermistöstä kaiken, mutta ei osaa edes lainata viestejä oikein :angel: :angel: :angel: :angel:

Miten se oikeaoppinen lainaus viesteihin tehdään ? :oops:
Täytyy tunnustaa, etten ole oikein päässyt sisälle viestilainaksien tekniseen toteutukseen. Mutta se ei vähennä tietämystäni hitsausalalta ja viestilainauksien puutteellisuus ei vaikuta hitsauslaatuun millään tavalla. :oops: Nämä tietotekniset sovellukset eivät ole vahvimpia osa-alueitani, vaikka ensikosketus tietotekniikkaan tulikin 1985, mutta yritetään opetella niitäkin. Kiitos siitä AUTOCAD:n sovelluksien orjuudellisuudesta.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 20.08.2010 21:10

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Omituista ettei mag sauma kestäisi. Ainakin omalla kohdalla 12mm levyyn tehty V railo kesti taivutuskokeen puhtaasti eikä röntgenissäkään virheitä löytynyt.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Runtula kirjoitti:Omituista ettei mag sauma kestäisi. Ainakin omalla kohdalla 12mm levyyn tehty V railo kesti taivutuskokeen puhtaasti eikä röntgenissäkään virheitä löytynyt.
Ei kannata puhua paskaa julkisesti. Taivutuskokeissa kaikissa materiaalinpaksuuksissa juuren puolelta ratkeaa standardin mukaisessa taivutuksessa. Hitsin tutkiminen kuvaamalla on aivan eri juttu, siinä päästään ainetta rikkomatta tutkimaan hitsin huokoisuus, liitosvirheet ym. seikat.

EDIT; Ainut poikkeus MIG/MAG-menetelmällä hitsatut rakenteet kestävät hiukan paremmin taivutusta, jos hitsi aukaistaan juuren puolelta ja hitsataan juuripalko uudelleen.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.04.2012 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kävin hitsaamassa alumiinia, 72 A riitti tällä kertaa oikein hyvin, vähän liikaakin. Ei ollut nevakaluston jäähdytysvesiputki kyseessä :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Kävin hitsaamassa alumiinia, 72 A riitti tällä kertaa oikein hyvin, vähän liikaakin. Ei ollut nevakaluston jäähdytysvesiputki kyseessä :D
Laita hitsatusta kohteesta kuva muidenkin nähtäväksi, niin saadaan kaikki arvostella tuotostasi.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
vanharouva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 03.05.2011 22:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja vanharouva »

Kemiallinen metallikin on pirunhyvä jos hitsuu tuntuu hankalalta :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

Runtula kirjoitti:Omituista ettei mag sauma kestäisi. Ainakin omalla kohdalla 12mm levyyn tehty V railo kesti taivutuskokeen puhtaasti eikä röntgenissäkään virheitä löytynyt.
jatketaan vaikka ihan veskolan kiusaksi tällä raskaalla kalustolla...

kyllähän esim. kauhan huulilevyn (sanotaan vaikka 40 mm kulutuslevyä) hitsaa migillä "parissa tunnissa" (no, yhdessä päivässä...) kiinni, mutta kun se on sitten vastaavasti tunnin tai kahden päästä "alahuuli pitkällä" työmaalla, niin ei siinä oikein ole mieltä... puikolla samaan hommaan saa menemään vähintään 2-3 työpäivää, mutta eipähän sitten ole heti irti... onhan se puikkohitsaaminen työlästä, eikä siksi siis oikein mene nykypäivän vaatimuksista läpi taloudellisessa mielessä... hitsataan, seevataan, hitsataan, seevataan, hitsataan, seevataan jne.

ja varmasti nuo kauhatkin kestäis paremmin, jos sais sulaa maata kaivaa, mutta kun pitää aina mennä siihen 60-80 cm roudassa olevan kimppuun :twisted: ja vielä hieman ylisuurella koneella (10 åkerman) kauhaan nähden (luultavasti jollekin 5-10 tonnin koneelle tehty kauha) :D mutta tuossa sen hyvin huomaa mikä ero on mig/puikkohitsin laadussa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meillä ei seivaa muut kuin muija kylppärissä :lol: Itsekritiikki on tuon vesiputken kohdalla nyt niin kova, että se pitää ensin maalata happomaalilla, pakkeloida ja vetää pintaväriin. Kyseessä on materiaalipulasta johtuva parin alumutkan uusiokäyttö ja sauma vanhan sauman viereen yms. törkeätä, että annetaan olla ja laittetaan sitten kun tai jos on jotain oikeaa näytettävää...

Eikös tuommoset raskaammat systeemit tehdä teollisuudessa sillä aiemmin mainitsemallani jauhekaarihitsauksella ? Vai olenko lukenut mainoslehtiset huolimattomasti ? (no siis käsityöläiset ja kertatyöt asia erikseen)
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja etrade »

^napa Saveako te etsitte sieltä nevalta viljelysmaaksi vai vapolle turvetta sitä pinta hörhöä?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Omituista ettei mag sauma kestäisi. Ainakin omalla kohdalla 12mm levyyn tehty V railo kesti taivutuskokeen puhtaasti eikä röntgenissäkään virheitä löytynyt.
jatketaan vaikka ihan veskolan kiusaksi tällä raskaalla kalustolla...

kyllähän esim. kauhan huulilevyn (sanotaan vaikka 40 mm kulutuslevyä) hitsaa migillä "parissa tunnissa" (no, yhdessä päivässä...) kiinni, mutta kun se on sitten vastaavasti tunnin tai kahden päästä "alahuuli pitkällä" työmaalla, niin ei siinä oikein ole mieltä... puikolla samaan hommaan saa menemään vähintään 2-3 työpäivää, mutta eipähän sitten ole heti irti... onhan se puikkohitsaaminen työlästä, eikä siksi siis oikein mene nykypäivän vaatimuksista läpi taloudellisessa mielessä... hitsataan, seevataan, hitsataan, seevataan, hitsataan, seevataan jne.

ja varmasti nuo kauhatkin kestäis paremmin, jos sais sulaa maata kaivaa, mutta kun pitää aina mennä siihen 60-80 cm roudassa olevan kimppuun :twisted: ja vielä hieman ylisuurella koneella (10 åkerman) kauhaan nähden (luultavasti jollekin 5-10 tonnin koneelle tehty kauha) :D mutta tuossa sen hyvin huomaa mikä ero on mig/puikkohitsin laadussa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Sitten hitsauksen laadun ymmärtää, kun erilaisilla hitsausmenetelmillä suoritetut hitsaukset tutkitaan tunkeuman ja sekoittumisvyöhykkeen mikrorakenteita.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nämä kaverit on kanssa oikeasti kovia jätkiä...meidän kaikkien forumilaisten hitsareiden lisäksi :lol:

http://www.halikkogroup.fi/fin/galleria-fin" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 20.08.2010 21:10

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kuva

Kuva

Minun ei tarvi puhua paskaa niinkuin seniilien eläkeläisten joiden loppuelämän viimeisten henkäysten ainoa tavoite on tehdä itseään tärkeäksi keinolla millä hyvänsä. Näitä seniilejä vanhuksia on tämän maan kamaralla paljon.

Juurta ei saa koekappaleessa avata takapuolelta. Oikein tehtynä juuri kestää ja jos ei niin silloin on tapahtunut virhe hitsauksessa.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Runtula puhuu asiaa ja lieneekin niitä jotka mig/mag menetelmällä OSAA hitsata.
Ja NAPA:lle tiedoksi että noiden kulutusteräksien hitsauksessa puikko on parempi varsinkin jos sitä vertaa normaali mikkilankaan, mutta jos ei tavallisia rautoja saa mikillä pysymään kasassa niin vika on aina hitsarissa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

patroltd kirjoitti:Runtula puhuu asiaa ja lieneekin niitä jotka mig/mag menetelmällä OSAA hitsata.
Ja NAPA:lle tiedoksi että noiden kulutusteräksien hitsauksessa puikko on parempi varsinkin jos sitä vertaa normaali mikkilankaan, mutta jos ei tavallisia rautoja saa mikillä pysymään kasassa niin vika on aina hitsarissa.
ja helpompi meidän ainakin on pitää muutama paketti erilaatuista puikkoa varastossa/hakea kaupasta tarvittaessa, kuin hankkia erilaisia miggilankoja pölyttymään (suojakaasut päälle), jos niitä silloin tällöin tarvitsee...

ja kuten tuolla jo itsekkin aikaisemmin totesin, niin kyllä migillä menee kaikki normaali tai myyntiin menevä, erikoistapaukset sitten puikolla... mutta jos myytävästä tuotteesta ei saa edes puolta siitä puikkohitsaukseen menevästä rahasta (hitsarin palkka...) niin eihän sitä kukaan tee... omaan käyttöön ja sellaiseen paikkaan jossa sitä tarvitaan on sitten parempi vetää puikolla, kun säästää ainakin aikaa (tulevaisuudessa, kun ei tarvitse taas tinata heti uusiksi), jos ei muuta...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yksi koneen kauhoja ja siihen liittyvää raskaita ja kulutus levy tuotteita tekevä yrittäjä sanoi että jos pitää alkaa puikolla näitä tekemään niin nälkä tulee nopeasti.
Muutenkin sanoi että kestää se täysin mihin se kauha on tarkoitettukin.
ylisuurella koneella pikku kauhalla jos lähtee repimään niin varmasti hajoaa...on pidettävä järki päässä kun ainepaksuudetkin muuttuu kun otetaan isommalle koneelle oleva kauha joka on kaikin puolin tehty jytäkemmin.
Toi tietokonepohjainen lujuuksien ja rasitusten laskija? ,sitä kun ei ole kaikissa paikoissa ja monesti tuhotaan tuote sen takia kun mennään pers tuntumalla ja tai ei tehdä tuotteestä joustavaa vaan liian paksuista raaka aineista jolloin repeäminen on myös väistämätöntä .
sanonta:" ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki" on myös totta.
Turha on insinöörienkin pullistella kun osaa nekin tehdä paskaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Runtula kirjoitti:[ http://dl.dropbox.com/u/19449120/IMGP3348.JPG ]

[ http://dl.dropbox.com/u/19449120/IMGP3349.jpg ]

Minun ei tarvi puhua paskaa niinkuin seniilien eläkeläisten joiden loppuelämän viimeisten henkäysten ainoa tavoite on tehdä itseään tärkeäksi keinolla millä hyvänsä. Näitä seniilejä vanhuksia on tämän maan kamaralla paljon.

Juurta ei saa koekappaleessa avata takapuolelta. Oikein tehtynä juuri kestää ja jos ei niin silloin on tapahtunut virhe hitsauksessa.
Ei ole kukaan maininnutkaan, mitä hitsauskokeessa saa-tai ei saa tehdä. :evil:

Sinä olet suorittanut hitsaajan pätevyyden todistuksella vahvistettuna.
Niinikään koehitsauksen röntgenkuvauspöytäkirja on hitsauksestasi.
Mutta missä on se standardimukainen taivutuskoe ? :wtf:
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.04.2012 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Yksi koneen kauhoja ja siihen liittyvää raskaita ja kulutus levy tuotteita tekevä yrittäjä sanoi että jos pitää alkaa puikolla näitä tekemään niin nälkä tulee nopeasti.
Muutenkin sanoi että kestää se täysin mihin se kauha on tarkoitettukin.
ylisuurella koneella pikku kauhalla jos lähtee repimään niin varmasti hajoaa...on pidettävä järki päässä kun ainepaksuudetkin muuttuu kun otetaan isommalle koneelle oleva kauha joka on kaikin puolin tehty jytäkemmin.
niin, samaahan minäkin olen tässä yrittänyt sanoa, puikolla myyntiin on mahdoton yhtälö...

mutta tuo kauha mikä viimeksi tilattiin/teettiin on kestänyt aika hyvin, se on kylläkin tehty kokonaan kulutuslevystä ja yritetty jo suunnittelupöydällä karsia ne heikot kohdat pois :twisted: toki saishan sen hinnalla 3-4 kpl normaali kauhojakin :D

paremmin kai selittäis asian se, että on tehty pikkukoneen kauha ison koneen tyylillä, mutta aivan älyttömiä materiaalipaksuuksia ei voi kuitenkaan käyttää, kun kaikessa painossa pitää aina yrittää säästää, kun nevalla ollaan... (kevyttä, mutta kuitenkin kestävää pitäis olla :? )

oli meillä joskus kiinni siinä åkerissa joku 100 litrainen salaojakauhakin, kun yhteen märkään kohtaan tehtii rumpuja (olisko jostain 4 mm levystä tehty) sitä piti kyllä niin varovasti käyttää, että alkoi jo ihan stressaamaan... sen olis painanut kasaan varmaan ihan vahingossa, jos sitä olis puolihuolimattomasti käsitellyt :think: isompaa kauhaa taas ei voinut oikein käyttää, kun sitten olis uitu koneen kanssa... (pitkäpuominen kone ja pelkkä ison kauhan paino olis pilannut hommat... no, se nyt oli aika erikoistilanne muutenkin...) mutta se on kun ei tuolla nevalla oikein mikään mene niin kuin kovalla maalla... ja samalla koneella pitää yrittää olla kivimurskalla/louhoksella ja toisaalta vetten päällä :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin