Puristuspainemittaus...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jahas, innostuin ajankuluksi kokeilemaan puristuspaineita väyrysestä....kylmällä koneella koska viikkoihin ei ole ollut ajokuntoinen. Eli hieman vääristää....paitsi...

1,2,3,6 ja 7 pytyt 7bar
4 pytty 15bar
5 pytty 11bar
Ja

8 pytty 21bar !!!..... :shock:

Kokeiltu kolme kertaa ja aina samat lukemat....

Nokka rikki, ei aukea venttiilit ollenkaan ???

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taisit vain testata nostajien kunnon :D
Jossakin nostajissa öljyn paine laittaa nostajan täyteen pituuteen ja pitää sen välyksen nollassa.Toyotan koneessa yhdessä tuli joskus vastaan kun otti venakopan pois niin keinut oli kaikki ylhäällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:Taisit vain testata nostajien kunnon :D
Jossakin nostajissa öljyn paine laittaa nostajan täyteen pituuteen ja pitää sen välyksen nollassa.Toyotan koneessa yhdessä tuli joskus vastaan kun otti venakopan pois niin keinut oli kaikki ylhäällä.
Eli voinko olettaa että nostaja on rikkipoikkikatkipinoon ?

hydraaliset venttiili....hydraaliset venttiilit.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja napa »

nostajat ei liity mitenkään tuohon ylisuureen paineeseen, nuo 7 bar. lukemat sillä voi selittää, mutta ei 21 bar.

15 bar. on luultavasti se mitä niiden pitäis olla...

venttiilien pitääkin olla kiinni puristustahdin aikana, kun sylinterin/venttiilien tiiveyttä tuolla testillä mitataankin, mutta millä pirulla olet saanut dieselille sopivan tuloksen bensakoneesta :o

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:nostajat ei liity mitenkään tuohon ylisuureen paineeseen, nuo 7 bar. lukemat sillä voi selittää, mutta ei 21 bar.

15 bar. on luultavasti se mitä niiden pitäis olla...

venttiilien pitääkin olla kiinni puristustahdin aikana, kun sylinterin/venttiilien tiiveyttä tuolla testillä mitataankin, mutta millä pirulla olet saanut dieselille sopivan tuloksen bensakoneesta :o

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
oisko mitään ideaa mistä tuo 21bar voisi johtua ? tuohan on jo dieselin paineita?
olisko tohon lipsahtanu tehtaalla yksi dieselin sylinteri :D

E:katos kun lisäsit sopivaan rakoon noita diesel juttuja...ajattelin jo ihan samaa tuossa välissä. :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://aijaa.com/0031610180213" onclick="window.open(this.href);return false;

kävin vielä neljännen kerran kokeilemassa....nyt oli 18,5bar...mutta on sekin ihan liikaa.... :shock:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja napa »

joko siellä on ihan väärä mäntä tai sitten se 8 pytyn palotila/männän pää on totaalisen karstautunut... ei noihin puristuspaineisiin kuulu kuitenkaan vakio bensakoneella päästä :think:

15 bar. on tosiaan sellainen hyvä/tavoiteltava tulos...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

napa kirjoitti:joko siellä on ihan väärä mäntä tai sitten se 8 pytyn palotila/männän pää on totaalisen karstautunut... ei noihin puristuspaineisiin kuulu kuitenkaan vakio bensakoneella päästä :think:

15 bar. on tosiaan sellainen hyvä/tavoiteltava tulos...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
juupasjuu, kävin vielä tekemässä kokeiluja.
lirautin 10ml joka sylinteriin öljyä, pyöritin konetta reilusti.

nyt kaikki muut pytyt 14-16bar paitsi 8 edelleen 18,5bar.

koitan huomenna ajan kanssa uudelleen kaikki sylinterit.

itse en käsitä mitä se öljy siellä tekee jotta paineet pomppasi tuolta seitsemästä tuonne 15bar tienoille.
konehan ei ole koskaan syönyt öljyä eikä pöllytä tms.
vain se tyhjäkäynnin heijaus on ollut se ongelma...kaikki tulpatkin on tasaisen värisiä jne.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja atlas »

montako kertaa laskit kun paineet nousi....3?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:montako kertaa laskit kun paineet nousi....3?
kymmenen (10).....hyvä vai huono...?

eli toodella pitkän startin verran....

E: paineet nousee ekalla pyörähdyksellä 7bar ja sitten joka pyörähdyksellä vähän aina tuonne 14-16 asti....kymmenne sek startin aikana.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muistelen tehneeni joskus kahdella tavalla : kolme puristusta laskien ja toinen niin pitkään kunnes viisari ei enää nouse.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Se sylinteriin ruiskutettu öljy estää palotilan ilmaa livahtamasta männänrenkaan ohi karkuun, siksi mitatut paineet nousee.
Tuo mittaamasi tolkuton ylipaine on kieltämättä mysteeri. Voiko mikään muu kuin mittausvirhe moista selittää? Karstaakin pitäis olla aika klöntti..
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Minkäs malliset männät noissa on? jos kuppipäiset niin sielä kupissahan voi olla öljyä bensaa tai vettä pienentämässä palotilaa. Toki yleensä se kyllä pitäis poistua aika lyhelläkin pyrityksellä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kylmä kone ja sohlo paineeton nostaja.

Mittaa uudestaa käyntilämpösenä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

No, mittailut jäi nyt hetkeksi.
Mutta paketoin koneen ja pistin tulille....noo sehän oli kuin kaksitahtinen peräsmoottori, tienoo vieläkin öljynkatkussa...onneksi tuuli naapuriin :D

Mutta, mitähän se öljy nyt teki kun se pitkään vaivannut tyhjäkäynnin heijaaminen katosi ?
Nyt kone käy aivan tasaiseen....helvata.

Aikaisemmin heijaamisen aoheuttajaksi oli kaksi ajatusta, jakoketju tai venttiili.....aukesiko joku venttiili nyt ? Kuinka tuo 10ml öljyä siihen olisi vaikuttanut ?

Johan on mysteeri. :shock:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja atlas »

On se oljy siellä jonkin aikaa vai joko heitit lenkkiä ja vieläkin toimii hyvin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

LopenUupunut kirjoitti:No, mittailut jäi nyt hetkeksi.
Mutta paketoin koneen ja pistin tulille....noo sehän oli kuin kaksitahtinen peräsmoottori, tienoo vieläkin öljynkatkussa...onneksi tuuli naapuriin :D

Mutta, mitähän se öljy nyt teki kun se pitkään vaivannut tyhjäkäynnin heijaaminen katosi ?
Nyt kone käy aivan tasaiseen....helvata.

Aikaisemmin heijaamisen aoheuttajaksi oli kaksi ajatusta, jakoketju tai venttiili.....aukesiko joku venttiili nyt ? Kuinka tuo 10ml öljyä siihen olisi vaikuttanut ?

Johan on mysteeri. :shock:

.
taisit "korjata" tulpanjohdon. :thumbup:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristuspainemittaus...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:On se oljy siellä jonkin aikaa vai joko heitit lenkkiä ja vieläkin toimii hyvin?
Juu nyt on lenkkiä ajettu 50km järveä ympäri.
Ja toimii kuin uutena !!! :shock:
Mitä v****a siellä nyt oikein tapahtui että se korjasi sen tyhjäkäynnin heijaamisen pois :?:

Niin, ja alusta on huomattavasti parempi kun nostin keulaa 2cm....saas nähdä mitä poika tuumaa, ihmettelen jos ei eroa huomaa.... :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin