Tapen V8: MB E430 1998
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Jäsen AP:n kanssa vähän tutkittiin asiaa ja vertailtiin autoja.
Eturenkaat käytän rengasliikkeessä joka tapauksessa, jos sieltä on paino tippunut. Mut tultiin siihen tulokseen, että kuskin puolen raidetangon pää on saanut vissiin kipeetä. Toinen piti rengasta ja toinen käänsi rattia ja selkeä KLONK tuntuu. Eli renkaat varmistustasapainotukseen ja raidetangon päät uusiksi.
Julkinen iso kiitos AP:lle avusta!
Eturenkaat käytän rengasliikkeessä joka tapauksessa, jos sieltä on paino tippunut. Mut tultiin siihen tulokseen, että kuskin puolen raidetangon pää on saanut vissiin kipeetä. Toinen piti rengasta ja toinen käänsi rattia ja selkeä KLONK tuntuu. Eli renkaat varmistustasapainotukseen ja raidetangon päät uusiksi.
Julkinen iso kiitos AP:lle avusta!
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Renkaat käytetty rengasliikkeessä. Tasapainotus tarkistettiin takuuseen ja sitä vähän tarkennettiin. Oikeassa etukumissa on pikkuisen valuheittoa, mutta ei selitä tuota 80km/h tärinää.
Pitää tarkistaa ku pääsee pajalle, missä kunnossa laakerit on. Kuskin puolella edessä on jotain välystä jossain. Ettei ole laakeri, mitä esim rengasmiehet kokeillessaan epäili. Selvitellään...
Pitää tarkistaa ku pääsee pajalle, missä kunnossa laakerit on. Kuskin puolella edessä on jotain välystä jossain. Ettei ole laakeri, mitä esim rengasmiehet kokeillessaan epäili. Selvitellään...
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Sit heti perään toinen asia. Sanokaahan mersuihmiset mielipiteenne.
Omassa autossa on vähän haalistumaa ja halkeamaa noissa puuosissa.
A) Kunnostaako alkuperäiseksi? Tarvitsisi mm. tummentavaa lakkaa ja häivyttämällä tehdä jne ei amatöörille sopivaa.
B) Miltä näyttäis ns. pianolakattu musta?
Omassa autossa on vähän haalistumaa ja halkeamaa noissa puuosissa.
A) Kunnostaako alkuperäiseksi? Tarvitsisi mm. tummentavaa lakkaa ja häivyttämällä tehdä jne ei amatöörille sopivaa.
B) Miltä näyttäis ns. pianolakattu musta?
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tapen V8: MB E430 1998
mitäs jos lakattais uudestaan??? ja halkeemat vois "oldrata" pois. ei tuo "flyygeli" pinta-musta pahalta kuulosta.Tape kirjoitti:Sit heti perään toinen asia. Sanokaahan mersuihmiset mielipiteenne.
Omassa autossa on vähän haalistumaa ja halkeamaa noissa puuosissa.
A) Kunnostaako alkuperäiseksi? Tarvitsisi mm. tummentavaa lakkaa ja häivyttämällä tehdä jne ei amatöörille sopivaa.
B) Miltä näyttäis ns. pianolakattu musta?
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Pianolakka olis kyllä hieno. Tai jostain kun löytäis bambulistat ja ne sävyllä kiiltoon ja tummaks.
Väykyn kojelauta kun on niin kirveellä veistetty, niin tumma menis jo senkin takia parhaiten kun ei erotu ja tuo kulmia niin paljoa esille.
Väykyn kojelauta kun on niin kirveellä veistetty, niin tumma menis jo senkin takia parhaiten kun ei erotu ja tuo kulmia niin paljoa esille.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Tämä tärinävika pahenee.
Kävin tänään Helsingistä Järvenpäässä ja paluumatka oli jo tosi epämukava. Tärinä pahenee ja laajenee, hetkuttaa ja jos on renkaat kääntyneenä ja jousitus liikkuu niin tuntuu muljahdus. Myönnetään, loppumatkasta oli tosi epämukava ja pelonsekainen ajaa. En aja tuolla metriäkään ennenkuin oon saanu sen huoltoon. Pitää soitella hotarille aamusta ja anella hätäaikaa...
rrrrkele....
Kävin tänään Helsingistä Järvenpäässä ja paluumatka oli jo tosi epämukava. Tärinä pahenee ja laajenee, hetkuttaa ja jos on renkaat kääntyneenä ja jousitus liikkuu niin tuntuu muljahdus. Myönnetään, loppumatkasta oli tosi epämukava ja pelonsekainen ajaa. En aja tuolla metriäkään ennenkuin oon saanu sen huoltoon. Pitää soitella hotarille aamusta ja anella hätäaikaa...
rrrrkele....
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Olitko sää viime Rassausmiitissä siinä nosturilla mun jälkeen?
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Moi!
Oliko sulla musta farkkuväykky? Jos oli, niin mä tulin siihen sun jälkeen!
Oliko sulla musta farkkuväykky? Jos oli, niin mä tulin siihen sun jälkeen!
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Olisko tuon tärinän aiheuttaja kuitenkin "rätti nivel" kardaanissa kuulostas sellaiselta.. osittain? Mut muljaukset ääri asennossa kyl kuulostas ohjauksee..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Raidetangon sisäpäät väljät ja kardaanin tukilaakerin tienoo kolisee. Joko laakerin se "ulkokehä" tai sit etupätkän liitos, mut todnäk laakeri.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tapen V8: MB E430 1998
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 26476/7/10" onclick="window.open(this.href);return false; tämä on "resu". ns. vulkanoiti irti ulkolaidasta.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tapen V8: MB E430 1998
voikohan kardaanin "liuku" olla paskana??? mikäli siinä ko.on??? aattelin kun hotari pituus suunnassa heilutti ja kolahdus kuului. ettei vaan ääni kuulunut kun, kumi on rikki ja kardaani osui kannatin-runkoon???AP-race/lake kirjoitti:http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 26476/7/10 tämä on "resu". ns. vulkanoiti irti ulkolaidasta.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Oli ja on juu... Siellä nähtiin jälleenTape kirjoitti:Moi!
Oliko sulla musta farkkuväykky? Jos oli, niin mä tulin siihen sun jälkeen!
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Noniin, raidetangon sisä- ja ulkopäät on vaihdettu + kardaanin tukilaakerihässäkkä. Tutinat jäi hotarin pajan vanhojen osien romuläjään!
Aurauskulmat pitää käydä ASAP säätämässä. Ratti on noin 25 astetta vasemmalle ku mennään suoraan + ESP ei toimi kunnolla. Veikkaus, auto luulee olevansa mutkassa jolloin sisäpuolen pyörää jarrutetaan.
Ajelin kotiin ESP pois. Jotain herjaili abs, esp ja bas häiriötä, mut se on tuo kulmien säätöjuttu.
Toivottavasti pääsisin jo huomenna Suomenojalle auraussäätöön, ni ois sit värkki taas kunnossa.
Aurauskulmat pitää käydä ASAP säätämässä. Ratti on noin 25 astetta vasemmalle ku mennään suoraan + ESP ei toimi kunnolla. Veikkaus, auto luulee olevansa mutkassa jolloin sisäpuolen pyörää jarrutetaan.
Ajelin kotiin ESP pois. Jotain herjaili abs, esp ja bas häiriötä, mut se on tuo kulmien säätöjuttu.
Toivottavasti pääsisin jo huomenna Suomenojalle auraussäätöön, ni ois sit värkki taas kunnossa.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
En päässyt Suomenojalle, kun siellä on kulmiensäätölaitteisto rikki. Jolleivät saa uutta laitetta, poistuu palvelu valikoimasta.
No, kävin Uudenmaan Rengas Servicessä Espoon Olarissa säädätyttämässä kulmat. Pyysin etupään säätöä, mutta olivat tehneet nelisuuntauksen. Meni pari kymppiä enemmän, mut en valita ku nyt auto menee niin hyvin ja tutisematta. Toki alustasarja ja 18" pyörät välittää tien epätasaisuudet herkemmin ohjaamoon, mutta se vikatärinä ja tutina on nyt pois.
Ei muuta ku kohti seuraavia seikkailuja.
No, kävin Uudenmaan Rengas Servicessä Espoon Olarissa säädätyttämässä kulmat. Pyysin etupään säätöä, mutta olivat tehneet nelisuuntauksen. Meni pari kymppiä enemmän, mut en valita ku nyt auto menee niin hyvin ja tutisematta. Toki alustasarja ja 18" pyörät välittää tien epätasaisuudet herkemmin ohjaamoon, mutta se vikatärinä ja tutina on nyt pois.
Ei muuta ku kohti seuraavia seikkailuja.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Kysellääs täällä, jos väyrysväki vois neuvoa.
Ohjaustehostimen öljyt vois tarkistaa/vaihtaa. Varmaankin Mersun omaa öljyä mut millaista ja mistä? Onko siellä jokin suodatin tjsp? Mistä semmoinen? Vaihto imuvaihtajalla vaiko miten?
Dänks.
Ohjaustehostimen öljyt vois tarkistaa/vaihtaa. Varmaankin Mersun omaa öljyä mut millaista ja mistä? Onko siellä jokin suodatin tjsp? Mistä semmoinen? Vaihto imuvaihtajalla vaiko miten?
Dänks.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Imuvaihtajalla ei tuu kaikki pois, pitää ottaa putki auki ja sitä kautta ottaa kunnolla tyhjäksi. Febin öljyä saa Motonetistä, kato ohjekirjasta luokitus. Muistaakseni tää käy:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0008" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä onko näissä uudemmissa suodatinta.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0008" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä onko näissä uudemmissa suodatinta.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Kiitos Onre.
Ei taida näissä uudemmissa olla enää suodatinta.
Ei taida näissä uudemmissa olla enää suodatinta.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Tähän on nyt jotain pakko kirjuuttaa niin löydän tämän Tapen aiheen vielä uudestaan Pitää pian keskittyä ja lukea koko ketju lävitse..
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Duotanoin. Eiköös se suodatin ole siinä säiliön korkissa mihin paluuletku menee.Tape kirjoitti:Kiitos Onre.
Ei taida näissä uudemmissa olla enää suodatinta.
Mä vaihdoin silloin laittamalla sen säiliön korkin/paluuletkun pääläriin ja koneen käyntiin, toki uutta nestettä heti säiliöön ettei pääse pumppu pyöriin tyhjillään kun letkusta tuli "kirkasta" ööliä kone seis ja täyttö ylärajaan.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Ai!
Onkos se mitä materiaalia ja vaihdettavissa jos niin miten ja mihin ja mistä semmoinen?
P.S. Kiitos ohjeista!
Onkos se mitä materiaalia ja vaihdettavissa jos niin miten ja mihin ja mistä semmoinen?
P.S. Kiitos ohjeista!
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tapen V8: MB E430 1998
"karppov"meinaa ADS järjestelmällä olevaa säiliö versiota. ei varmaan ole tape sinulla suodinta. voinhan taas olla väärässä???Tape kirjoitti:Ai!
Onkos se mitä materiaalia ja vaihdettavissa jos niin miten ja mihin ja mistä semmoinen?
P.S. Kiitos ohjeista!
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Niijoo ei tullut aateltua, ettei Tapen jameksessa ole tasonsäätöä takapäässä.
Siittä ei ole tietoa kuinka ohjaustehostajan öljyt kulkee.
Siittä ei ole tietoa kuinka ohjaustehostajan öljyt kulkee.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Tervep.
Tylsä tekstipäivitys. Hotarin pajalla tarkistettiin lootaöljy. Pari desiä sai lisätä ja sit oli hyvä. Oli tärkeet desit ku vaihdot pehmeni entisestään ja tuo joku sivu taakkepäin manaamani kd arpominen poistui sen siliän tien. Ei onneks niin vajaa ollu että ois kipeetä saanu, mut on ne syytä olla oikeilla tasoilla nuo lootaöljyt. Vaihdatan varmaan uuet öljyt kokonaan sit ku tulee 20tkm täyteen noilla, elikkä 4tkm päästä. Samaten APP:n hyllystä löytyi uus parkkipolttimo palaneen tilalle.
Moottoriöljylle riitti tarkistus. Edelleen maksimissa eikä oo mihkään vajunnu. Huoltsikalla tarkistin rengaspaineet ja täytin pissapojan. Motonetistä hajin uuet polttimot sisävaloihin. Nyt toimii taas, mut miks ihmeessä nuo vikisee sammuessaan?
Mitäs muuta? Sisus pitää imuroida, tankki täyttää ja auto pestä ni sit onki valmis perjantaina alkavaan kesäloma-ajeluun.
Tylsä tekstipäivitys. Hotarin pajalla tarkistettiin lootaöljy. Pari desiä sai lisätä ja sit oli hyvä. Oli tärkeet desit ku vaihdot pehmeni entisestään ja tuo joku sivu taakkepäin manaamani kd arpominen poistui sen siliän tien. Ei onneks niin vajaa ollu että ois kipeetä saanu, mut on ne syytä olla oikeilla tasoilla nuo lootaöljyt. Vaihdatan varmaan uuet öljyt kokonaan sit ku tulee 20tkm täyteen noilla, elikkä 4tkm päästä. Samaten APP:n hyllystä löytyi uus parkkipolttimo palaneen tilalle.
Moottoriöljylle riitti tarkistus. Edelleen maksimissa eikä oo mihkään vajunnu. Huoltsikalla tarkistin rengaspaineet ja täytin pissapojan. Motonetistä hajin uuet polttimot sisävaloihin. Nyt toimii taas, mut miks ihmeessä nuo vikisee sammuessaan?
Mitäs muuta? Sisus pitää imuroida, tankki täyttää ja auto pestä ni sit onki valmis perjantaina alkavaan kesäloma-ajeluun.
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Huhhuh!
Lopultakin löysin syyn, miksei takalasin verho toimi. Sitä on siis sata kertaa avattu ja putsattu jne. Vika näin lyhyesti sanottuna oli kierroksen liian löysällä ollut se kulmavaihteen jousi. Ajelin sen vaihteen sähkömoottorilla kierroksen kireämmälle ja nyt toimii!
Eihän tuota oo ku liki vuosi ihmetelty abaut 10 kertaa.....
Lopultakin löysin syyn, miksei takalasin verho toimi. Sitä on siis sata kertaa avattu ja putsattu jne. Vika näin lyhyesti sanottuna oli kierroksen liian löysällä ollut se kulmavaihteen jousi. Ajelin sen vaihteen sähkömoottorilla kierroksen kireämmälle ja nyt toimii!
Eihän tuota oo ku liki vuosi ihmetelty abaut 10 kertaa.....
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Tapen V8: MB E430 1998
onkohan mulla ässässä sama vika, ostin kyllä siihen sen uuven "hammastangon" mutten ole saanu aikaseks vaihtaa sitä, ylipäätään etes tarkistanu mikä vikanaTape kirjoitti:Huhhuh!
Lopultakin löysin syyn, miksei takalasin verho toimi. Sitä on siis sata kertaa avattu ja putsattu jne. Vika näin lyhyesti sanottuna oli kierroksen liian löysällä ollut se kulmavaihteen jousi. Ajelin sen vaihteen sähkömoottorilla kierroksen kireämmälle ja nyt toimii!
Eihän tuota oo ku liki vuosi ihmetelty abaut 10 kertaa.....
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Alkuperäinen vikahan tässä oli se, että verho vain jumitti yläasentoon, eli moottori jumitteli. Nyt sekin on herkistelty toimimaan, mut eihän se varmaa ole, etteikö voisi tuo vika uusia.
Mut toimiipahan. Vielä pitäisi vain askarrella tuo keksintö paikalleen. Puratuttaa vain liki koko takaosan sisustuksen
Mut toimiipahan. Vielä pitäisi vain askarrella tuo keksintö paikalleen. Puratuttaa vain liki koko takaosan sisustuksen
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Tapen V8: MB E430 1998
no sen purkamisen tautta minäkään sitä en ole kehannu alakaa tekkeeTape kirjoitti: Puratuttaa vain liki koko takaosan sisustuksen
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Termos.
AP:n kanssa mittailtiin tulpanjohdoista vastuksia. Tuli seuraavanlainen rivi:
1A: 2,47kO 1B: 2,45kO 2A: 2,48 kO 2B: 2,44 3A: 2,45 3B 2,40kO 4A: 2,44kO 4B: 2,40kO 5A: 2,43kO 5B: 2,30kO 6A: 2,40kO 6B: 2,40kO 7A: 2,20kO 7B: 2,30kO 8A: 2,30kO 8B: 2,28kO
2kilo-Ohmia lukee johdossa, joten vähänhän nuo lukemat on yli. Mut onko niin paljon jo, että aiheuttaa toimenpiteitä?
AP:n kanssa mittailtiin tulpanjohdoista vastuksia. Tuli seuraavanlainen rivi:
1A: 2,47kO 1B: 2,45kO 2A: 2,48 kO 2B: 2,44 3A: 2,45 3B 2,40kO 4A: 2,44kO 4B: 2,40kO 5A: 2,43kO 5B: 2,30kO 6A: 2,40kO 6B: 2,40kO 7A: 2,20kO 7B: 2,30kO 8A: 2,30kO 8B: 2,28kO
2kilo-Ohmia lukee johdossa, joten vähänhän nuo lukemat on yli. Mut onko niin paljon jo, että aiheuttaa toimenpiteitä?
Re: Tapen V8: MB E430 1998
Ei aiheuta toimenpiteitä.
Siellä on noin 25kV: jännite niin ei tuollaisilla heitoilla ole mitään merkitystä
Sitten kun piuhan resistanssi alkaa olla 10-100kohm niin alkaa syttö häiriötä tulla.
Siellä on noin 25kV: jännite niin ei tuollaisilla heitoilla ole mitään merkitystä
Sitten kun piuhan resistanssi alkaa olla 10-100kohm niin alkaa syttö häiriötä tulla.