Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

E200kompressor kirjoitti:
pera8x kirjoitti:tässähän vois samaan syssyyn alkaa vikiseen jostakin pakokaasupäästöistä ja siitä kuinka maapallo pilaantuu liiallisesta autoilusta.

voi hyvät hyssykät sentään mitä pelleilyä. antaa ihmisten harrastella mitä huvittaa. jos joku toisen tappaa jollakin paskalla katiskalla, niin laki kyllä huolehtii siitä, että saa sitten sitä, mitä on tilannutkin. turha niistä on etukäteen ruikuttaa. A: koska siitä ei ole mitään hyöty ja B: koska niitä autoja viritellään kuitenkin.

Oikeassa aikuisten elämässä asiat eivät mene niin, että saa tehdä mitä haluaa ja vasta sitten puututaan jos
joku kuolee tai vammautuu. Kuolemaa ei hyvitetä millään eikä koskaan.

Oikeassa elämässä on kokemuksen kautta opittu, ettei kännissä saa ajaa eikä kaahailu kannata eikä 1000hp autoja saa katsastettua.
Minäkin saattaisin haluta pössyttää hassista, vetää kahtasataa moottoritiellä ja ampua samaan aikaan konekiväärillä ikkunasta. Mitä se kenellekään kuuluu jos muutaman sarjan omaksi ilokseen laskee...?

Tässä on puhuttu 800-1000hp tehoista takavetoisessa Mersussa. Nuo ovat vain lukuja ruudulla mutta jonkinlaista suuruusluokkaa
saa kun katsoo todellisen ammattimiehen otteita oikealla nelivetoautolla vaikkei tehoa ole kuin reilut 600hp.
Tuohan ei hyvälle traktorikuskille riitä edes kauppakassiksi...

http://www.youtube.com/watch?v=MSrDD3tcibU" onclick="window.open(this.href);return false;
niin. ei välttämättä saakkaan, mutta sitä, mitä tekee ei kannata kertoa kaikille. jos mieles tekee marihuanaa, niin jonnekkin suurkaupungin keskustaan vaan hengaileen ja katteleen, että missä näkyis sopivan näköstä jengiä ja kysyyn rahat kourassa, niin varmasti joku myy sulle sitä, mitä haluut, tarjoo muutakin paskaa, taikka ainakin opastaa mistä saa. pääset tekeen sitä mitä haluut ja kaikki on tyytyväisiä. taikka jos mieles tekee ajaa kahtasataa, niin anna mennä vaan! kunhan et jää kiinni sitä mitä teet, niin kaikki on hyvin. enkä tietenkään kehota ketään tappaan toisia ihmisiä huvinsa vuoksi. mutta jotkut sitäkin tekee, eikä sille mahda juuri mitään.

jos tässä rupeis oikein pilkkua nussiin, niin enhän määkään vois käydä edes töissä, kun väsyneenä ei saa ajaa autoa. ja aina klo 6:45 kun herään, niin väsyttää niin pirusti! siinäkin on ihmisten henki vaarassa, kun meikäläinen vetää unihiekat silmissä ja vielä viritetyllä mersulla. sitä väsyä, kun ei millään mittareilla voi mitata, niin ei huolta. voin siis ajaa autollani huoletta töihin, vaikka se oliskin laitonta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

E200kompressor kirjoitti:
Tuollainen tekstissä aiemmin mainittu 1000hp takavetomersu on malliesimerkki hölmöydestä. Ei siksi etteikö sellaista voisi tehdä
vaan siksi että se on ympäristölle todella vaarallinen. Sellaisen kuljettaja voi ja saakin tappaa itsensä kunhan siitä ei koidu kustannuksia muille vakuutuksenottajille. On myös suotavaa, että niin tapahtuu.
Mutta EI OLE suotavaa että sellaisen kuski vetää perä edellä luistossa lastenvaunujen päälle ja tappaa viattomia ihmisiä.
Jos mulla sattuis seisomaan se 1000hp takavetomersu pihassa, joka olis myös jotenki vippauskonsteilla saatu kilpiin, mitenkä se on ympäristölle vaarallinen? Säteileekö ne hepat jotenki, kuihduttaen kaiken elollisen ympäriltä?
Ja jos lauantaina käyn paikallisella abc:llä sumpilla sillä, ajaen 120km/h sen corollan perässä. Niin mitenkä se mun mersu siinä on vaarallisempi ku se corolla? Ja jaksaisin väitää, että jos jollaki on mielenkiintoa ottaa reilusti lisää tehoa motista niin siihen on myös päivitetty alustaaki, jarruja myöten.
Kyllä se kuski siinä laitteessa on se vaarallinen, oli siinä se 1000 tai 100 heppaa. Samoin ku se konekivääri. Ei se ketään tapa, se on se ihminen joka sitä liipaisinta painaa.
:D :D :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja napa »

Kuva

esim. tämä vanha 2002 bemari on kilvissä ja ihan laillisesti saa ajella kadulla, vaikka tehoja varmasti on enemmän, mitä katsastuksessa ilmoitetut n. 200 hp... ajat vartilla kuitenkin jotain 10,3 sek. ja 230 km/h...

niitä kisatehoja kun ei ole pakko käyttää AINA JA JATKUVASTI...

ja tässä katuauton mallia ulkomailta...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lwF-kr91 ... r_embedded[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gN6E-_0w ... re=related[/youtube]
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

E200kompressor kirjoitti:
Ja jaksaisin väitää, että jos jollaki on mielenkiintoa ottaa reilusti lisää tehoa motista niin siihen on myös päivitetty alustaaki, jarruja myöten.
Kyllä se kuski siinä laitteessa on se vaarallinen, oli siinä se 1000 tai 100 heppaa.
:D :D :D
[/quote]

Näin ei kyl aina ole siis jarrujen yms. osalta, muutamna tapauksen tiedän et leiman jälkee tarpeeks iso mutka kylkee ja vähä muuta hiposteluu.
Vanhast bemarin rieskast vaikka joku 400 heppaa vakio jarruil ja muilla kilkkeil (esim rummut takan)
Tos kohtaa ei oo enää oikee turvallist, mut nää on semmosii et ei oo tarkotuskaa leimata ikinä.

Ihan offtopic tämmönen ottamatta mihinkään muuhun kantaa

Ainii mut eihän se 400 ollu viel paljo nii ei hätää
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin. tälläset on oikeesti vaarallisia. yllättää kyllä kuskin ja mukana istujat sitten, kun mennään tarpeeks kovaa ja pitäis alkaa jarrutteleen. pikkujarrut kuumenee aika nopsaan ja lakkaa käytännössä jarruttamasta lähes kokonaan.

sehän siinä tehossa onkin, että vaikka ei ajais kovin kovaa, niin silti pystyy kiihdyttään reippaasti ja seuraavaan mutkaan taas hetikohta jarruttaan. näin ollen jarruiltakin vaaditaan vähän enemmän, kun vakiosta. kun taas vakiotehosella ja siihen suunnitelluilla jarruilla auto ei vaan kiihdy niin nopeeta, että pystyis ajaan sellasta rallityyliä mutkasta mutkaan aina välillä jarruttaen niin, että jarrut kovin herkästi ylikuumenee. onhan sekin mahdollista, mutta paljon pienempi riski, kun vaikka tuplatehosella ja samoilla jarruilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
|Heksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 23.06.2012 15:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja |Heksu »

Vähän naurattaa kysyä, kun täällä puhuttu näköjään vähän isommilla tehoilla olevista peleistä mutta kysytään kuitenkin. Mersuni vakio 2L ahtamattomassa bensakoneessa on 130hv. Mitkä olisivat fiksut "viritykset", millä autosta saisi ainakin sen +150hv ? Onko kellään kokemusta paljonko vaikuttavat tehoihin mm. pakosarja + avarampi putkisto sekä parempi ilmansuodatin ?
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

|Heksu kirjoitti:Onko kellään kokemusta paljonko vaikuttavat tehoihin mm. pakosarja + avarampi putkisto sekä parempi ilmansuodatin ?
Kyllä siinä ääni ainaki muuttuu :D
Nokkaa vielä kaveriksi niin persdynossaki huomaa jo jotaki.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taitaa nykyään kyllä tietokone suunnittelulla tulla niin hyvää tavaraa ja tarkkaa työtä että kaikki on suunniteltu ettei mikään jarruta tehoja vakiossa.
esim.sylinterin kannet ja porrastuksia ei enää ole kuin joskus ennen vanhaan.

Toisekseen tällainen viritys vaatii rahaa ja sen rahan laittaminen tehokkaampaan on halvempaa,nopeampaa ja riskitöntä.
Virittäjät on erikseen jotka ajavat ei-yleisillä teillä.

No kun ikää tulee niin unohtuu moiset ajatukset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kansi, imusatsi, ilmanputsari, pakosarja ja pakari virtaa lähes äärettömän hyvin, mutta venttiilien ajotukset on "vakio" moottorin luokkaa, niin tehoja vaan ei tule määräänsä enempää. sitä nokkaa se tarttee!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja atlas »

no vaihdetaan nokkaa avarampaa putkistoa ja yms...mutta sittenpä tulee ongelma ecun kanssa kun ei enää seokset passaa niin lähde vaihtamaan ruisku yksikköä kaikkine antureineen eli jälkiasennus pakettia ja tunteja tuhlaantuu ja rahaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja Division »

Vapaastihengittävässä (ilman turboa) koneessa pätee edelleen virityksen yleissääntönä sama vanha 100 eur per 1hv.

Vaparin virittäminen on oma taiteenlajinsa ja mikäli ollaan liikkeellä ilman sponsoreita niin suosittelen suoraan hankkimaan turbovehkeen. Tulee paljon halvemmaksi maksaa pari tonnia välirahaa turbovehkeeseen, kuin alkaa virittää vaparia.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

voishan sitä koittaa rakentaa jotain tarkempaakin hintalistaa, jos jollain on tiedossa hintoja. mulla ei ole hinnoista juuri mitään käsitystä, kun en hirveesti ole autoja viritelly. yhden amatsonin joskus lähes 10 vuotta sitten, mutta siihenkin sai kaikki osat "harrastelijoilta" sopu hintaan. ainoat kaupan osat oli männänrenkaat, mitkä makso nekin jo ittessään kohtuu paljon.

mutta mutta. asia listaa ainakin vois rakentaa, niin aukeaa edes pikkasen se, mitä kaikkea tarvii tehdä.

ensinnäkin olis hyvä purkaa koko kone ja pistää se perus kuntoon/kasata vahvemmilla osilla. samalla voi sitten viedä lohkon ja kannen koneistamoon, jos niille on tarvetta.
-tiivisteet
-(männät + renkaat)
-veivit
-kannen koneistus, kanavat ja oikasu
-lohkon (poraus/hoonaus) tasopinnan oikasu
-tasapainottelut ja kampura työt, mikäli tarvetta
-venttiilit
-nokka-akselityöt/uusi nokka

siinä olis perusmoottori paketissa. sitten tarvii kaikki muu siihen koneen ympärille alkaa rakentaan.
-pakosarja
-pakoputki
-imusarja
-ilmansuodatin
-sytytys järjestelmä kaikkine hiluineen.
-polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, pensapumppu, suuttimet, polttoainelinjat

voimansiirtoonkin varmaan tarvii jotain tehdä. kytkin jne.?

ja lopulta kasata kaikki ja tehdä miljoona tuntia töitä. kasaamista ja säätämistä riittää. samaten tarvitaan vielä jonkunlaista osaamista noiden sytkien ja polttoaineen ruiskutuksen kanssa. tietenkin riippuen minkälainen systeemi siellä on ja mitä sinne laitetaan. siitä sitten vaan laskeen paljonko maksaa. ja varmasti jotain jäi puuttuunkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ahtamattoman bensamoottorin "viritys"

Viesti Kirjoittaja Division »

Joo, kyllä siitä vaparin virityksestä kivan harrastuksen saa. Luppoajan ja löysän rahan saa poltettua mukavasti, omaksi iloksi muutettuna. Harrastamisen ilo onkin sitten siinä se ainoa, kun jossain vaiheessa auto on loppuunviritetty ja kiinnostus lakkaa. Sen jälkeen sitä ei sitten kukaan halua ostaa, kun sen ylläpito on liian vaativaa tavikselle.

Kuitenkin mielestäni jonkun rakentama virivapari herättää aina kunnioitusta, koska se on hyvin tehtynä kuin taideteos. Joku on antanut sille sielunsa ja muokannut siitä jotain ainutlaatuista.

Itse olen sen verran laiska, että nyhdän mieluummin muutamalla satasella suhteessa mukavat tehot, puhaltimella höystetystä laitteesta. Virittäminen on vain pieni lisä käyttöautossa, arjen tylsyyttä rikkomaan.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin