W211 sitkeä täristys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

JarkkoN kirjoitti:Jos täristää kevyellä kaasulla ylämäessä, niin saattaa olla glykolia automaattilaatikossa.
Tärinä saattaa loppuu, kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Hakusanat "w211 glykoli" antavat lisää tietoa.
Glykolitesti maksaa kai satasen luokkaa.
Sitä luokkaa se muistaakseni oli. Onneksi ei löytynyt ja syylärikin oli jo parempaa mallia.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Benjamin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 16.08.2007 08:49
Paikkakunta: satakunta

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Benjamin »

Vesa V kirjoitti:
Asiaan. Mullakin tuntuu sellanen vaimea tärinä n. 90-100km/h vauhdissa. Tai oikeastaan sitä ei edes tunne mutta vänkärin penkki tärisee ja sen näkee. Vantee ton uude ja sama ilmiö oli edellisilläkin vanteilla...
Vaihdatin joulun aikaan Vitoon uudet Nokian kitkat ja ensireissulla huomasin tutinan/tärinän n.80-90 nopeudessa. Liike oli jo mennyt kiinni ja itse lähdin kauemmas lomareissulle, joten
sain auton tutkittavaksi vasta parin viikon jälkeen. Tuli sitten aivan turhaan moitittua Nokian renkaitten laatua pajalle, nimittäin syyksi paljastui keskitysrenkaitten huono kunto(jotkin aluvanteet, ei org)!!!
Laittoivat uudet ja ehkä eri materiaalista(kovempi?). Auto muuttui taas oivaksi matkakamppeeksi. En olisi itsekkään ikinä uskonut todeksi, että voi olla niin pienestä kiinni!!!
Kannattaa tarkistaa tämäkin vaihtoehto!!!
W220 S 55 AMG
W639 115
W210 220 CDI
Kolmen tähtikeulan yh...
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Division »

W211 on aika tarkka etuiskareiden keskinäisestä erosta. Katsastuksessa näkee helposti, että paljonko ero on. Isoakaan eroa ei tarvitse olla niin tekee sen, että täristää tietyissä nopeuksissa ja tietyillä tienpinnoilla.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Sen verran päivitystä, että tärinä poistui lähes kokonaan, kun renkaat tasapainotettiin uudelleen. Vianor siis laskutti 90, eikä tehnyt mitään. Kumielo raisiossa hoiti tasapainotuksen uudelleen ja maksoi 20.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

onko sulla mitkä vanteet ? ts. onko keskireikä vanteessa oikea.
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Vanteet on OZ matt crono 3. Ihan uutena ne on ostettu ja tuon keskireiän suhteen luotin asennusliikkeen asiantuntemukseen. Itse en osaa katsoa, mikä on oikea tai väärä keskireikä.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Division kirjoitti:W211 on aika tarkka etuiskareiden keskinäisestä erosta. Katsastuksessa näkee helposti, että paljonko ero on. Isoakaan eroa ei tarvitse olla niin tekee sen, että täristää tietyissä nopeuksissa ja tietyillä tienpinnoilla.
Katsastuksessa syynättiin oikein kunnolla, eikä mitään väljää löytynyt mistään. Iskaritkin ihan kunnossa. Tosiaan tuo uudelleen painotus helpotti, mutta pieni tärinä jäi vieläkin.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

Vesa V kirjoitti:Vanteet on OZ matt crono 3. Ihan uutena ne on ostettu ja tuon keskireiän suhteen luotin asennusliikkeen asiantuntemukseen. Itse en osaa katsoa, mikä on oikea tai väärä keskireikä.
tarvike vanteissa pitää olla oikeen kokoinen sovite rengas auton napaan, mersussa se on 66,5mm. Jos se on liian iso niin asennuksessa on mahdollista keskittää vanne väärin -> täristää.
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Samaa vaivaa oli CLK:ssa, jossa isot jarrut. Käy huolellisesti läpi ne etujarrut, putsaa navat, levyt, satulat ja palat. Onko vaihdettu levyt?, helposti jää likaa navan ja levyn väliin, aiheuttaa myös ikäviä värinöitä.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Viime viikolla vaihdettiin uudet levyt, mutta sillä ei ollut asiaa parantavaa taikka pahentavaa vaikutusta. Pitää tarkastaa nuo soviterenkaat seuraavaksi.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
AMGE55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 29.12.2011 08:11

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja AMGE55 »

Vesa V kirjoitti:Viime viikolla vaihdettiin uudet levyt, mutta sillä ei ollut asiaa parantavaa taikka pahentavaa vaikutusta. Pitää tarkastaa nuo soviterenkaat seuraavaksi.

eikö ne ollutkaan ne eturenkaat vai??
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Vesa V kirjoitti:Sen verran päivitystä, että tärinä poistui lähes kokonaan, kun renkaat tasapainotettiin uudelleen. Vianor siis laskutti 90, eikä tehnyt mitään. Kumielo raisiossa hoiti tasapainotuksen uudelleen ja maksoi 20.
Täälä tais olla samaa ongelmaa. Nyt kun pesin vanteet kunnolla ei värinöitä liiemmin tunnu ajoi sitte 70 tai 150km/h. Ihan lievä resonointi tietyissä nopeuksissa mutta pitää oikeen ajatella ja tunnustella täristääkö vai ei. Kyydissä olijat ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Onkohan tää koko täsristys vaan omasa mielesä kun joskun on täristänyt epätasapainosa?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Jos on paksut puolavanteet (esim. vakio avantgarde), sinne puolien taakse saattaa kertyä paskaa joka aiheuttaa tärinää, koska pesussa ne puolien takaosat jää helposti putsaamatta ja likaa on epätasaisesti vanteessa..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

AMGE55 kirjoitti:
Vesa V kirjoitti:Viime viikolla vaihdettiin uudet levyt, mutta sillä ei ollut asiaa parantavaa taikka pahentavaa vaikutusta. Pitää tarkastaa nuo soviterenkaat seuraavaksi.

eikö ne ollutkaan ne eturenkaat vai??
Kyllä parani todella paljon, mutta pieni tärinä on vieläkin.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

simppa80 kirjoitti:
Vesa V kirjoitti:Sen verran päivitystä, että tärinä poistui lähes kokonaan, kun renkaat tasapainotettiin uudelleen. Vianor siis laskutti 90, eikä tehnyt mitään. Kumielo raisiossa hoiti tasapainotuksen uudelleen ja maksoi 20.
Täälä tais olla samaa ongelmaa. Nyt kun pesin vanteet kunnolla ei värinöitä liiemmin tunnu ajoi sitte 70 tai 150km/h. Ihan lievä resonointi tietyissä nopeuksissa mutta pitää oikeen ajatella ja tunnustella täristääkö vai ei. Kyydissä olijat ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Onkohan tää koko täsristys vaan omasa mielesä kun joskun on täristänyt epätasapainosa?

ääni oman pään sisäille tärinälle.... kannattaa pyytää joku autoista (mersuista) tietävä kyytiin niin osaa sanoa sulle onko siinä todella vikaa enää. :)
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 325
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Ihan mielenkiinnosta tiedustelen et jos kysees ei oo "oman pään tärinä" niin täristääkö auto "vähän" jokases nopeudes? kääntyes? vai tien epätasaisuuksien mukaan/jälkeen?
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Oman pään sisällä on tärissyt aiemmillakin autoilla,mutta kyllä sen ihan pienen tärinän hyvin huomaa ohjauspyörässä n. 90-110km/h nopeudessa. Nyt ei tosin ole enää niin häiritsevä, kuin aiemmin.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

jaahas, nyt liitytään tähän tärinän etsintä kerhoon itsekkin. Olen jonnin aikaa jo tätä tärinää sysännyt to do listalle, nyt on olen sen verta tehnyt jo listaa mistä se ei ainakaan johdu joten voidaan laittaa arvailua kehiin ! .



Autohan on 2003 S211 270CDI farkku , rautajouset edessä. Autolla menty 200tkm. Jouset ja iskarit on joka nurkassa uudet (ei vaikuttanut tärinään kun vaihdoin). Tärinä alkaa noin 80kmh->ylöspäin, 120kmh:ssä jo jonkun verran enempi mitä alemmilla nopeuksilla. Satasta kun ajaa niin ratissa tuntuu pieni väpinä , hanttarin penkin selkänojasta näkyy kun noja vähän vapisee. Kuten myös omassa persuksessa.

Kokeilin jo muitakin autoja eikä niissä vastaavia tullut.

Kardaanissa kaikki okei, rättinivelet ja kannatinlaakerin kehus nyt ainakin ihan uuden veroisia. Laatikosta / koneesta se ei tule, värinä on vaikka vapaalla rullaisi, ei vaikuta kiihdyttääkö vai jarrutaako. Vanteet on luotisuorat uusillarenkailla. Pyöränlaakereissa ei välyksiä, eteen on vaihdettu muistaakseni raidentangot ja joku ylätukivars.

Takajarrut rupee olemaan vaihtokunnossa ja niistä nyt ajattelin lähteä liikenteeseen, mitäs seuraavaksi jollei niillä tokene ? edessä olikin uudehkot levyt ja palat, tosin voihan nekin olla kierot.
Avatar
heppumartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 25.08.2009 15:17

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja heppumartikainen »

vetari vika ja sillä selvä. normi tärinät vetoakseli vikasessa mersussa. revitä vika pihalle ni ei tarvi joka paikkaa ronkkia. tai vie stariin :lol:
alla olevat ex kulkureita
MB c 220 D farmari -98 ajt 606 tkm ajopelinä
MB E 200 CDI -00 ajt 650tkm
MB c 220d farmari -96 ajt 602 tkm
MB e W124 200d -94 ajt 933 tkm
MB e 320 cdi farmari -02. ajt 740 tkm
MB 313 sprinter -03 Maxi ajt 215 tkm
MB W 202 220 cdi -00 farmari. ajt 723 tkm
MB W 210 220D -98 ava. ajt 550 tkm
MB C 200D -94. ajt 670 tkm
MB W124 ce 200D -88. ajt 313 tkm
MB W124 200D -87. ajt 570 tkm
MB w124 250D 20v. -94 ajt 650 tkm
MB w124 200D -88. ajt 610 tkm
MB w124 200te -91. ajt 315 tkm
MB 190 1,8 B -91
MB w123 200D -82
MB w123 200D -84
MB w309 300D -84
MB w115 240D -74
MB w115 220D -72
lähes kaikkeja merkkejä runsaasti näitten lisäks.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, oisko siinä ideaa että nostais takapään ilmaan ja "ajais" noita nopeuksia, siihän tulis heti selville jo kummasta päästä vikaa lähdetään hakemaan ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

jou, onko jotain estettä sille että ajais auton nosturille killumaan ja "ajaisi" sitä ? muuttuuko vetarin kulmat liian radikaalisti tms. ?


googlettelin , nettihän on täynnä w211 omistajia joilla sekoaa pää kun ei löydä tärinän aiheuttajaa , eli vika ei ole kovin harvinainen :D

hakuvirkkeellä " w211 steering and seat vibration " rupeaa tavaraa löytymään.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

epk kirjoitti: googlettelin , nettihän on täynnä w211 omistajia joilla sekoaa pää kun ei löydä tärinän aiheuttajaa , eli vika ei ole kovin harvinainen :D

hakuvirkkeellä " w211 steering and seat vibration " rupeaa tavaraa löytymään.
Sitten kun ne ohjeet penkin tärinään löytyy niin mielellään luen myös vastaavat W210:iin.

Kardaani oli ehjän näköinen mutta ristikko vaihdettiin, ilman tulosta. Molemmat rättinivelet aivan ehjän näköiset, samoin kannatinlaakeri kumeineen.
Periaatteessa vaihteiston takapään kannatinkumi voisi aiheuttaa tuollaisen mutta kun se on aivan ehjän näköinen ja tuntuinen.

Oireena lievästi aaltoileva jyminä tai kumina matka-ajossa (100km/h-130km/h) joka paikallistuu vaihteistosta (6v manuaali) taaksepäin.
Sama ilmiö sekä kesä- että talvirenkailla.

Tänään tilattu Germaniasta uusi rättinivel varmuuden vuoksi (tuskin auttaa).
Avatar
Tähtipete
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 09.11.2010 22:35

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Tähtipete »

Mielenkiintoista että juuri samanlaista ratin tärinää on muillakin. Auto S211 320 cdi -05. Tärisee hieman n. 85 km/h ja vähenee, kunnes taas noin 125 km/h alkaa taas tärisemään. Tärinä on kuitenkin sen verran pieni että hyvin pystyi ajamaan 190 km/h (Saksassa).

Autossani on iskarit ja nivelet kyllä kunnossa, sekä vaihdoin brand new vanteet (17") ja kumit alle. Autossa oli aikaisemmin 19" pyörät alla, jolloin tärinä oli huomattavsti suurempaa. Ajattelin mitata pyörän navat mittakellolla seuraavaksi.

Samanlaista oiretta on tuttavan w211 -07 autossa johon vaihdettiin vian rajaamiseksi kardaanin kannatinlaakeri, -turhaan.
S205, X204, W204, W212, W211, S211, W210, S203, W126, S124, W123, W116
AMGE55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 29.12.2011 08:11

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja AMGE55 »

Tähtipete kirjoitti:Mielenkiintoista että juuri samanlaista ratin tärinää on muillakin. Auto S211 320 cdi -05. Tärisee hieman n. 85 km/h ja vähenee, kunnes taas noin 125 km/h alkaa taas tärisemään. Tärinä on kuitenkin sen verran pieni että hyvin pystyi ajamaan 190 km/h (Saksassa).

Autossani on iskarit ja nivelet kyllä kunnossa, sekä vaihdoin brand new vanteet (17") ja kumit alle. Autossa oli aikaisemmin 19" pyörät alla, jolloin tärinä oli huomattavsti suurempaa. Ajattelin mitata pyörän navat mittakellolla seuraavaksi.

Samanlaista oiretta on tuttavan w211 -07 autossa johon vaihdettiin vian rajaamiseksi kardaanin kannatinlaakeri, -turhaan.

mullakin korvien välissä tärinää... vaihtoivat hiukan paksummat soviterenkaat tärinä väheni huomattavasti. voi olla vielä että hiukan tärisee, mutta voi johtua kyllä epätasaisita teistä sekä 35 ja 30 profiilin renkaista!
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Tuo tärinä tulee todella pienistä kulumis asioista.esim kanttari osumista.

Myös pyörän laakeri on voinut kulua hiukan väljäksi ja ,sen takia pienikin heitto renkaan rungossa/vanne voi olla hiukan kiero,täristää ja suurilla nopeuksilla varsinkin,pitäis tarkistaa huolella vaikka tasapainotuskoneessa.
Kaikki tasapainoituskoneet ei saa rengasta oikeisiin painoihin.
Voi tarkistaa käyttämällä renkaan irti tasapainoituskoneesta ja laittaa uudelleen koneeseen kiinni,niin saattaa olla taas heittoa ,vaikka on juuri painotettu eri kohdassa /asennossa.
Nämä koneet tulee unohtaa.
Tasapanoitus koneetkin tuli käyttää ajoittain huollossa,uudet isot koneet on hyviä.
Noin kovat nopeudet vaatii todella hyvät renkaat, joissa runko on varmasti hyväkuntoinen ja laadukas.
Viimeksi muokannut nautseri, Ti 11.09.2012 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Arno »

Tiedossa on tapaus, jossa tärinä tuli esiin vain vesisateella moottoritienopeudessa ja siitä miten vesi käyttäytyi vanteen sisällä, mutta kyseessä oli ymmärtääkseni isot ja leveät vanteet.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Arno kirjoitti:Tiedossa on tapaus, jossa tärinä tuli esiin vain vesisateella moottoritienopeudessa ja siitä miten vesi käyttäytyi vanteen sisällä, mutta kyseessä oli ymmärtääkseni isot ja leveät vanteet.
Usen ostetaan liian heppoiset vanteet, joissa ei riitä kantavuus,laitetaan farkkuun sedanin vanteet ja tehokkaalla moottorilla olevaan autoon aivan liian heikot vanteet.

Alkuperäisiä vanteita kannattaa etsiä vaikka käytettynä ,jos rahat meni jo auton hankintaan.
Tietty nekin täytyy olla ehjät ja varsinkin suorat.

Kaveri laittoi neliveto w211 farkkuun 320 cdi ,tarvike vanteet ja niitä ei saa millään opilla tasapainoon,hetken reippaan ajolenkin jälkeen on varmasti heitoa ,vaikka renkaat pitäis olla laatu tavaraa.
Avatar
Tähtipete
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ti 09.11.2010 22:35

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Tähtipete »

Minun kohdalla tärinä, (olkoonkin se vaikka korvien välissä) ei käsittääkseni johdu pyöristä (vanne ja rengas) koska olen vaihtanut pyörät toiseen Eemeliini ja tuolloin ei tärinää ole havaittavissa. :think:
S205, X204, W204, W212, W211, S211, W210, S203, W126, S124, W123, W116
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Vesa V kirjoitti:Oman pään sisällä on tärissyt aiemmillakin autoilla,mutta kyllä sen ihan pienen tärinän hyvin huomaa ohjauspyörässä n. 90-110km/h nopeudessa. Nyt ei tosin ole enää niin häiritsevä, kuin aiemmin.
Pystyheittoa on renkaissa sulla ehkä millin tai sillee. Ehkä vain yhdessä. Tasapainokoneessa, kun pyöritetään rengasta, niin siinä ptää kattoa renkaan pintaa ja näkee mahdolliset heitot. Joku välkympi heppu rengasliikkeessä tajuaa pystyheiton ja laittaa renkaan uudelleen vanteelle, jolloin usein vähentyy nuo tärinät. Useimmissa rengasfirmoissa on töissä heppuja, jotka ei tajua mistään mitään.

On nimittäin kokemusta asiasta aika paljon. Meni pari vuotta, jotta tajusin tärinöitten johtuvan pystyheittoisista, eli soikeista renkaista. Välillä ne voi melkein poistua, jos tasapaino on täydellinen ja huonommat on takana. Mutta se tärinät sitten lopulta palaa taas.

Mulla on olu 4 satsia ainakin uusia renkaita, joissa vähintään 1 kpl pystyheittoisia. Nokialaiset on kaikista kauheimmat tässä lajissa. Niitä en enää huoli, vaikka saisin ilmatteeksi.

Michelinit on pyöreitä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Vakavasti otettava kysely kaikille 211 omistajille.

Alkupään 211:ssä on etuakselilla pitkittäisen alatukivarren etummainen kumihela on mallia "näkee läpi" ja sittemmin se on muuttunut mallia sellaiseksi mikä on umpinainen ja sen sisällä on silikooninestettä vaimentamassa pitkittäistä liikettä.

Nyt gallup kysely:
Ne kenellä tärisee päässä tai autossa, penkitkin lasketaan :D

Onko teillä alatukivarren etummeinen kumihela "läpinäkyvä" (=ei umpinainen)

Ja ne kenellä on umpinainen... täriseekö sen takia, että se silikooni on poistunut helan sisältä?

Syy miksi kysyn on että kun siinä ei ole silikoninesteellä vaimennettu hela, niin se alkaa pienestäkin renkaan resonoinnista resonoimaan voimakkaammin... Tärinä alkaa tuntua.
Täysin pyöreää ja täysin tasapainosta rengasta ei ole varmaankaan keksitty maailmaan :eh:

Tarkoitan tota osaa: http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /14875/8/8" onclick="window.open(this.href);return false;
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin