200cdi -02 lisää tehoa ja vanteista AMG e55

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

200cdi -02 lisää tehoa ja vanteista AMG e55

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

-Olisi tarkoitus asentaa jonkinlainen teho boxi autoon, joko psi, tuning box, kcr tehoboxi tai vastaava suomessa noitten hinta pyörii noin 600? onko kukaan tilannut suoraan Saksasta tai muualta hinnat huomattavasti halvempia jopa 99?,oon.
-Ja sopiiko esim 220cdi,n boksi 200cdi,hin niitä ollut muutamia käytettyjä myynnissä, itselläni oli ennen Opelin 2.0 16v Dl ja siinä oleva kävi vastaavaan tehokkaampaan versioon jossa oli cooleri ajattelin jos Mersuissa olisi samalla lailla.
-Jos pitää ostaa uusi mitä suosittelette.
-Kuulin että Jyväskylässä olisi joku lastu firma joka taas ottaisi huomattavasti enemmän tehoa tuosta jopa 170hv ? minkälaisia hintoja ?.
Vielä vanteista tietääkö mistä löytyisi AMG E55 kopioita kiinostaisi 18-19 tuumaisina muttei meinaa löytyä.
Auto on C 200cdiTA -02 116hv/250nM.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Tommi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: To 30.10.2003 21:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tommi »

www.demec.fi

Tuo taitaa olla se firma.
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MMT »

...tai sitten tämä:

www.turbotec.com
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Mikara kirjoitti:...tai sitten tämä:

www.turbotec.com
Nimimerkistäsi ja paikkakunnasta vois päätellä että olet itse karala?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mr_Benz kirjoitti:
Mikara kirjoitti:...tai sitten tämä:

www.turbotec.com
Nimimerkistäsi ja paikkakunnasta vois päätellä että olet itse karala?
Jep, samaa mietin minä.

Kysymyskin olisi, kaveri on ostamassa 2000 mallista 200 CDi:tä ja tietty minut tuntien pitää siihen heti hommata potkua...

Millaisia tehoja Karala on ottanut noista vehkeistä, ja eihän tuossa vielä ole muuttuvasiipistä ahdinta (heti turbon vaihto mielessä :lol: ).
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 05.07.2004 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MMT »

heh heh....niinpä tuosta nimimerkistä tosiaan voisi päätellä :D
mutta en ikävä kyllä ole Karalan Mika, joten en voi auttaa tarkemmin :(

Kerran olen kylläkin käynyt ko. pajalla. ..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä siinä mallissa on jo muuttuvasiipinen, garret gt 18.

Pelkällä lastulla lähtee n.165 hv.
Turbosta loppuu vara ensin, sen vaihtamalla ilmeisesti pääsee jo lähelle kahtasataa. Ilman suuttimien vaihtoa siis. Ne suuttimethan ne on se vaikea paikka näihin cdi-moottoreihin.

Samat tehot tulee, olipa 220,nen tai 200,nen.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lisäisin vielä sen verran kaikille, että elkää nyt hyvät ihmiset ostako niitä boxeja, kun samalla rahalla saatte jo lastunkin niihin autoihinne.

Nämä suomessa myytävät boxit vaan lisää syöttöö.
Kaikki muu tehoihin vaikuttava jää hyödyntämättä.
En ole niin vakuuttunut niiden toimintavarmuudestakaan, kun se toimintaperiaate perustuu alkuperäisen ohjelman harhauttamiseen.

Ei se karala ole ainut lastun tinaaja suomessa, vaikkakin kyllä hyvä.
Lastu voittaa kyllä boxin aina, olipa se ostettu mistä tahansa, ja pelaa.
Puhun kokemuksesta, mulla on nimittäin jonkun kerran vaihdettu niitä eri autoihin, ja niillä olen kyllä useita satoja tuhansia kilometrejä ajellutkin.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä siinä mallissa on jo muuttuvasiipinen, garret gt 18.
Jostakin muistelisin lukeneeni että muuttuvasiipinen olisi vasta 270 ylöspäin. Ja onpa muuttuvasiipisen mallin tyyppikin GT18V
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

tuikku kirjoitti:.
Lisäisin vielä sen verran kaikille, että elkää nyt hyvät ihmiset ostako niitä boxeja, kun samalla rahalla saatte jo lastunkin niihin autoihinne.

Nämä suomessa myytävät boxit vaan lisää syöttöö.
Kaikki muu tehoihin vaikuttava jää hyödyntämättä.
En ole niin vakuuttunut niiden toimintavarmuudestakaan, kun se toimintaperiaate perustuu alkuperäisen ohjelman harhauttamiseen.

Ei se karala ole ainut lastun tinaaja suomessa, vaikkakin kyllä hyvä.
Lastu voittaa kyllä boxin aina, olipa se ostettu mistä tahansa, ja pelaa.
Puhun kokemuksesta, mulla on nimittäin jonkun kerran vaihdettu niitä eri autoihin, ja niillä olen kyllä useita satoja tuhansia kilometrejä ajellutkin.
.
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
C200T CDI A -00
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:.
Kyllä siinä mallissa on jo muuttuvasiipinen, garret gt 18.

Pelkällä lastulla lähtee n.165 hv.
Turbosta loppuu vara ensin, sen vaihtamalla ilmeisesti pääsee jo lähelle kahtasataa. Ilman suuttimien vaihtoa siis. Ne suuttimethan ne on se vaikea paikka näihin cdi-moottoreihin.

Samat tehot tulee, olipa 220,nen tai 200,nen.
.
Onko ihan varma että W202:sessa 200 CDi:ssä on jo muuttuvasiipinen, kovasti muistelisin että ei ole...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Taidattepa olla oikeassa.

Eipä tainnu sattua tuo ahtimen tyyppikään oikein.

Täältä löytyy jotain tietoja eri autojen ahtimista.
http://www.gikturbo.se/gikturbo.html
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Matti M kirjoitti:
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
No vaikkapa Keskisuomen autosäätö/ Mika Karala 040-5647607.
Tämä ei ole ainut paikka, muitakin löydät netistä.
Karala laittaa millaiset tehot haluat, tietenkin tekniikan rajaamissa puitteissa.
Äijä on nyt kesälomalla ja palaa 9.s elokuuta, mutta se päivä on varattu mulle, että soita sitten sen jälkeen :lol:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti:
Matti M kirjoitti:
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
No vaikkapa Keskisuomen autosäätö/ Mika Karala 040-5647607.
Tämä ei ole ainut paikka, muitakin löydät netistä.
Karala laittaa millaiset tehot haluat, tietenkin tekniikan rajaamissa puitteissa.
Äijä on nyt kesälomalla ja palaa 9.s elokuuta, mutta se päivä on varattu mulle, että soita sitten sen jälkeen :lol:
.
Mitenkäs sulla muuten tuo polttoaineenkulutus muuttui?
Ja mitäs karala tällä kertaa tekee?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mr_Benz kirjoitti:[
Mitenkäs sulla muuten tuo polttoaineenkulutus muuttui?
Ja mitäs karala tällä kertaa tekee?
Polttoaineen kulutus ei ole kyllä käytännöllisesti katsoen muuttunut mitenkään.
Ajotapa näyttäisi olevan tehoja ratkaisevampi tekijä.
Kulutus on ollut siinä seitsämän litran molemmin puolin koko ajan, tosin ilman lastuahan tämä on ollut vaan pari päivää, että kunnollista vertailukohtaa ei ole ollut.

Nythän suurin teho tulee 3300rpm kohdalla, ja sen jälkeen tehot tipahtaa yhtä-äkkiä kymmenkunta heppaa ja palaavat takaisin täysille kierroksille.
Ainakin tämä ohjelmassa oleva virhe poistetaan, ja jos saksasta tulisi tuliaisina uudet suuttimet, niin ne vaihdetaan, tilattu kuitenkin on.

Maurille sen verran, että jos -02 mallista hiukan paremmat suuttimet kiinnostaa, niin alkusyksystä todennäköisesti olisi uutta vastaavat tiedossa, takuukilometrit. :wink:
Sopivuus tietenkin pitää ensin selvittää.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti: jos saksasta tulisi tuliaisina uudet suuttimet, niin ne vaihdetaan, tilattu kuitenkin on.
Onkos ne nyt siitä C30 CDI:stä? olikos kalliit jne...
Mistäs selvittelit tuota suutinasioiden sopivuutta ja olisiko asia siis tulkittavissa siten että mun pikkukoneeseen vois hyödyntää vaikkapa 270 cdi:n suuttimia, vai ovatko samaa kaliiberia kuin vakiotkin? Tuollaisilla AMG-suuttimilla voi pikku cdi olla jo aika kestävyyden rajamailla...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mr_Benz kirjoitti:
tuikku kirjoitti: jos saksasta tulisi tuliaisina uudet suuttimet, niin ne vaihdetaan, tilattu kuitenkin on.
Onkos ne nyt siitä C30 CDI:stä? olikos kalliit jne...
Mistäs selvittelit tuota suutinasioiden sopivuutta ja olisiko asia siis tulkittavissa siten että mun pikkukoneeseen vois hyödyntää vaikkapa 270 cdi:n suuttimia, vai ovatko samaa kaliiberia kuin vakiotkin? Tuollaisilla AMG-suuttimilla voi pikku cdi olla jo aika kestävyyden rajamailla...

Suomessa maksaa 540€/kpl. Ilmeisesti vähän alennustakin voisi saada, muissa varaosaliikkeissähän se on n.20%, vehosta en tiedä.
Saksan hinnoista ei ole tietoa, toivottavasti huomattavasti vähemmän.
Siis suomessa ei vielä vehon mukaan oltu myyty vielä yhtään, eli sopivuudesta ei taida olla kellään varmaa tietoa.
Sopivuus perustuu pelkästään karalan arvioon. 30cdi moottori on kuulemma tehty 270,sestä pidentämällä iskua ja laskemalla hiukan puristuksia. Ilmeisestikään kanteen ei olisi tehty ainakaan niin suuria muutoksia, ettei ne suuttimet kävisi.

Ilmeisesti sinun autosi moottorissa on samat suuttimet, kun 270,ssä.
Vertaappa oman autosi tehoa/sylinteri 270,seen, tehot taitaa olla aika samanlaiset.
Tässä ihan uusimmassa vakiosuutinvariaatiossa taitaa olla vähän enemmän ja pienempiä reikiä.

Isommat suuttimethan ei sinällään rasita moottoria sen enempää, vaan päinvastoin, kun ruiskutushetki lyhenee.

Kierrosherkkyys paranee, kun kovemmillakaan kierroksilla ei ruiskutushetki veny kovin pitkäksi.

Karala sanoi ottaneensa pelkällä lastulla 30cdi moottorista 40kw/pytty. Eiköhän se sama määrä lähde aika helposti sinunkin autostasi.

No se sopivuus varmaan nyt sitten kuukauden päästä selviää, kun ja jos päästään kokeilemaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:
Matti M kirjoitti:
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
No vaikkapa Keskisuomen autosäätö/ Mika Karala 040-5647607.
Tämä ei ole ainut paikka, muitakin löydät netistä.
Karala laittaa millaiset tehot haluat, tietenkin tekniikan rajaamissa puitteissa.
Äijä on nyt kesälomalla ja palaa 9.s elokuuta, mutta se päivä on varattu mulle, että soita sitten sen jälkeen :lol:
.
Tuo Matti on mun kollega, joten tekniikan rajaamia puutteita ei heti tule vastaan jos minä voin siihen mitenkään vaikuttaa :twisted:

Hmmm, suurempaa turboa ja cooleria, uusi ilmanputsari ja pakoputkisto.... Tehtäisköhän siitä suomen kovin 200 CDi...

No, kaipa siitä lastulla ihan tarpeeksi saa, ei kai ole oikeasti tarkoitus ihan viimeisiä irti repiä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:.
Taidattepa olla oikeassa.

Eipä tainnu sattua tuo ahtimen tyyppikään oikein.

Täältä löytyy jotain tietoja eri autojen ahtimista.
http://www.gikturbo.se/gikturbo.html
.
Thanks...ja sitten löysin itsekkin tämän:
http://cossie.adsl.dk/~powerpage/turbo.php
Siihen voi syöttää joko turbon tai auton ja se hakee siis sen toisen, helppoa ku makkaran syönti :) Paitsi ettei siellä tietty ole kaikkia maailman autoja eikä edes turboja :oops:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:
tuikku kirjoitti: jos saksasta tulisi tuliaisina uudet suuttimet, niin ne vaihdetaan, tilattu kuitenkin on.
Onkos ne nyt siitä C30 CDI:stä? olikos kalliit jne...
Mistäs selvittelit tuota suutinasioiden sopivuutta ja olisiko asia siis tulkittavissa siten että mun pikkukoneeseen vois hyödyntää vaikkapa 270 cdi:n suuttimia, vai ovatko samaa kaliiberia kuin vakiotkin? Tuollaisilla AMG-suuttimilla voi pikku cdi olla jo aika kestävyyden rajamailla...

Suomessa maksaa 540€/kpl. Ilmeisesti vähän alennustakin voisi saada, muissa varaosaliikkeissähän se on n.20%, vehosta en tiedä.
Saksan hinnoista ei ole tietoa, toivottavasti huomattavasti vähemmän.
Siis suomessa ei vielä vehon mukaan oltu myyty vielä yhtään, eli sopivuudesta ei taida olla kellään varmaa tietoa.
Sopivuus perustuu pelkästään karalan arvioon. 30cdi moottori on kuulemma tehty 270,sestä pidentämällä iskua ja laskemalla hiukan puristuksia. Ilmeisestikään kanteen ei olisi tehty ainakaan niin suuria muutoksia, ettei ne suuttimet kävisi.

Ilmeisesti sinun autosi moottorissa on samat suuttimet, kun 270,ssä.
Vertaappa oman autosi tehoa/sylinteri 270,seen, tehot taitaa olla aika samanlaiset.
Tässä ihan uusimmassa vakiosuutinvariaatiossa taitaa olla vähän enemmän ja pienempiä reikiä.

Isommat suuttimethan ei sinällään rasita moottoria sen enempää, vaan päinvastoin, kun ruiskutushetki lyhenee.

Kierrosherkkyys paranee, kun kovemmillakaan kierroksilla ei ruiskutushetki veny kovin pitkäksi.

Karala sanoi ottaneensa pelkällä lastulla 30cdi moottorista 40kw/pytty. Eiköhän se sama määrä lähde aika helposti sinunkin autostasi.

No se sopivuus varmaan nyt sitten kuukauden päästä selviää, kun ja jos päästään kokeilemaan.
.
Mielenkiinnolla odottelen tuloksia projektistasi... 40 Kw/sylinteri olisi muuten 217 hv. Se alkaisi jo riittämään :mrgreen:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mauri H. kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
Matti M kirjoitti:
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
No vaikkapa Keskisuomen autosäätö/ Mika Karala 040-5647607.
Tämä ei ole ainut paikka, muitakin löydät netistä.
Karala laittaa millaiset tehot haluat, tietenkin tekniikan rajaamissa puitteissa.
Äijä on nyt kesälomalla ja palaa 9.s elokuuta, mutta se päivä on varattu mulle, että soita sitten sen jälkeen :lol:
.
Tuo Matti on mun kollega, joten tekniikan rajaamia puutteita ei heti tule vastaan jos minä voin siihen mitenkään vaikuttaa :twisted:

Hmmm, suurempaa turboa ja cooleria, uusi ilmanputsari ja pakoputkisto.... Tehtäisköhän siitä suomen kovin 200 CDi...

No, kaipa siitä lastulla ihan tarpeeksi saa, ei kai ole oikeasti tarkoitus ihan viimeisiä irti repiä.

joo
Tervetuloa vaan joukkoon tummaan.
Olisi kyllä helkkarin hieno juttu, jos täälläkin puolen harrastus lisääntyisi, niin löytyisi uusia ideoita ja ehkäpä vaikutuskanaviakin (osia,tietoo).

Omassani näyttäisi pakoputki olevan jo vakiona 2,5 tuumainen, joten siihen ei varmaankaan tarvitse koskea pitkään aikaan. Samoten imupuolen putkistot näyttää olevan mitoitukseltaan samat, kun esim. 270,ssä.

Isompien suuttimien puute on kyllä merkillinen asia, kun C- mallia on kuitenkin valmistettu useampi miljoona kappaletta. Varmaan niitä jossain on, mutta täällä kehitysalueella ei vaan tiedetä, vielä.

Semmosta vähän radikaalimpaa tehonnostoa rajoittaa kyllä se, että kierrokset on niin voimakkaasti rajattu sinne n. neljään tonniin. Sitä ei kyllä voi täysin kompensoida ahtopaineen nostolla, jos meinaa sitten samaa autoa myös käyttöautona pitää. Jonkinlaisia paineitahan näiden kyllä pitäisi kestää, kun onhan nämä jo alunperin suunniteltu ahdettaviksi. Puristussuhdehhan on aikalailla pienempi, kun sinun autosi moottorissa.

Paremman turbon saaminen ei nyt näytä olevan mikään ongelma.

AMG,n moottorissa on ilmeisesti tehokkaampi pumppu, hintaa en ole edes kysynyt, muuta kyllä se ainakin tonnin maksaa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:AMG,n moottorissa on ilmeisesti tehokkaampi pumppu, hintaa en ole edes kysynyt, muuta kyllä se ainakin tonnin maksaa.
.
Joo, ja se on viitosen pumppu, ei taida ihan helposti käydä neloskoneeseen.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Mauri H. kirjoitti:
tuikku kirjoitti:AMG,n moottorissa on ilmeisesti tehokkaampi pumppu, hintaa en ole edes kysynyt, muuta kyllä se ainakin tonnin maksaa.
.
Joo, ja se on viitosen pumppu, ei taida ihan helposti käydä neloskoneeseen.
Jaa ja miks?

Eikai se näissä koneissa mitenkään sylinterilukuun liity, koska on tuo yhteispainehommeli. Pitempi raili on vaan sitten kun sylinterit lisii...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mr. Benz kirjoitti:Jaa ja miks?

Eikai se näissä koneissa mitenkään sylinterilukuun liity, koska on tuo yhteispainehommeli. Pitempi raili on vaan sitten kun sylinterit lisii...
No jos on noin niin miksei sitten vaikka 270:sen tai 320:sen pumppu kelpaa, saahan 320:sestä jo 280 hv lastulla.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Mauri H. kirjoitti:
Mr. Benz kirjoitti:Jaa ja miks?

Eikai se näissä koneissa mitenkään sylinterilukuun liity, koska on tuo yhteispainehommeli. Pitempi raili on vaan sitten kun sylinterit lisii...
No jos on noin niin miksei sitten vaikka 270:sen tai 320:sen pumppu kelpaa, saahan 320:sestä jo 280 hv lastulla.
Niinpä.

Tokihan pumppu varmaankin on erilainen malleissa, joissa on enempi mukeja, mutta miksei se kävisi kutosesta neloseen, koska polttoaine syötetään samasta torvesta kaikille mukeille.

Tosiasia taitaa vaan valitettavasti olla se että kukaan ei tiedä varmaksi miten asia on...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Matti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 05.07.2004 13:06
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Matti M »

tuikku kirjoitti:
Matti M kirjoitti:
Mistä/mihin hintaan saisi hankittua lastun, jolla irtoaisi luokkaa 140-150hv / 270/300+ nm?
No vaikkapa Keskisuomen autosäätö/ Mika Karala 040-5647607.
Tämä ei ole ainut paikka, muitakin löydät netistä.
Karala laittaa millaiset tehot haluat, tietenkin tekniikan rajaamissa puitteissa.
Äijä on nyt kesälomalla ja palaa 9.s elokuuta, mutta se päivä on varattu mulle, että soita sitten sen jälkeen :lol:
.
Itse olen tuolloin Kreikassa, joten väistämättäkin menee myöhempään :D
Jos en onnistu tuhlaamaamaan (siis jos avovaimoni ei onnistu) kaikkia rahoja Kreikassa, niin pitänee soittaa tuonne ja lähteä vaikkapa Maurin kanssa keski-suomen suuntaan katselemaan, että mitä tuolle saadaan tehtyä...
C200T CDI A -00
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näissä moottoreissa polttoainpumppu on siis vaan "tavallinen" polttoaineen siirtopumppu.
Se pumppu on siinä moottorin edessä, taitaapi olla vasemmanpuoleinen nokka-akseli, joka sille käyttövoiman antaa. Se on kolmesylinterinen ja toimintaperiaate taitaa olla sama, kun esim. painepesurissa.

Eipä taida olla oikein kenelläkään terkkaa tietoa siitä, mikä sen tuotto on sitten pitempiaikaisessa rasituksessa, sen kun pitäisi jaksaa ylläpitää se 1600 bar jatkuvaa painetta siinä "putkessa" siinä moottorin päällä, johon se polttoaine "varastoidaan jonkinlaiseen välivarastoon" ennekuin suuttimet päästää sen ruiskahtamaan sylinteriin.

Varaosanumeroista tietenkin näkisi, ovatko eri moottoreissa olevat erinlaisia.
Ulkoapäin kuitenkin näyttää, että samoja ovat.
AMG,ssä näytti olevan melkein kahta vertaa suurempi.

Jos ahdin vaihdetaan suuremmaksi ja suuttimet ja ohjelma, niin jossain vaiheessa vakiopumpusta loppuu tuottokapasiteetti.
Kirjoittaessani en kyllä tarkoittanut, että omassa autossani olisi niin vaarassa käydä.
Mutta jossain siellä päälle kahdensadan tehoissa se tapahtuu, koskapa ei kait nyt AMG turhaankaan sitä ole sinne keulille laittanut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jees, nokkaketjultahan se voima otetaan sille pumpulle.
Näyttäisi muuten olevan sylinterimäärältään toisistaan poikkeavien korkeapainepumput eri numeroiset...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Leka kirjoitti:Jees, nokkaketjultahan se voima otetaan sille pumpulle.
Näyttäisi muuten olevan sylinterimäärältään toisistaan poikkeavien korkeapainepumput eri numeroiset...
Ei muistaakseni ole kiinni sylinteriluvusta. Joskus aikaisemmin asiaa tutkiskelin ja muistaakseni oli niin että eri varaosanumerolla on jokaikisen moottorityypin pumppu ja suuttimet. Muu polttoainejärjestelmä taisi olla samanlainen kaikissa ainakin 270 asti

Edit: Vai onko muka 200 ja 220 5-sylinterisiä?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Näyttäis edelleen olevan 200- ja 220-mallien korkeapainepumput samalla varaosanumerolla. Ja ne ovat tietysti vieläkin nelisylinterisiä :wink:

EDIT: Juu tuon 170 CDI:n pumpusta en tiedä. Unohdin että sellanenkin nelipyttynen kone on olemassa :o
Vastaa Viestiin