W124 etupään vispaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja jounil »

Mikäs mahtaa vaivata kun matkanopeuksissa montun tia töyssyn jälkeen etupää vispaa hetken ja ratti myös.Huomasin kyllä että toisesta etuiskarista oli tullut öljyt ulos ja on siis tosi vetelä, vai olisiko rengas.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi,

tolleen äkkiä ajateltuna iskunvaimentimen tehtävä kai on juuri tuon ilmiön estäminen. Ja jos se iskari on tuikannut nesteet ulos, eikä enää ole ehjä, niin luulis sillä ainakin jotakin tekemistä olevan tämän ongelman kanssa. Ja aika usein, jos yksi iskari on totaalisen kuollut, niin ei sen toisella puolella oleva parikaan enää ole huippukunnossa.

Toinen juttu, joka näissä autoissa vähentää ohjauksen vispaamista, on ohjausiskunvaimennin. Muutaman kympin hintainen osa, jonka vaihtaminen on viimeisen päälle yksinkertainen homma. Vaihtotyössä haastavinta taitaa olla auton nostaminen niin, että pääsee sinne alle ruuvaamaan pohjamuovin pois. Sen jälkeen kaksi mutteria auki :arrow: vanha ohjausiskari pois, uusi tilalle, mutterit ja pohjamuovi paikalleen ja siinä se.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja jounil »

Voiko sen ohjausvaimentimen väljyyden testata kotikonstein.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jounil kirjoitti:Voiko sen ohjausvaimentimen väljyyden testata kotikonstein.
Joo,

niin kai se suht näppärästi tapahtuu, että ruuvaa irti kyseisen härvelin ja kokeilee, miten se painuu kasaan / aukeaa. Liikkeen kuuluu olla koko matkalla tasaisesti vastaan pistävä, ja sen kuuluu jäädä siihen pisteeseen, mihin veto tai puristus lopetetaan. Sen ei siis kuulu liikkua auki-asentoon itsekseen, kuten pyörien iskunvaimentimet tapaavat tehdä. Vastus on rauhallisesti painettaessa / vedettäessä aika paljon kevyempi kuin pyörien iskunvaimentimissa, mutta vastaan sen kuuluu selvästi laittaa ja vastus kuuluu olla tuntuvasti suurempi, jos yrittää liikuttaa sitä nopeasti. Vastus molempiin suuntiin kuuluu olla samanlainen.

Noissa, joita omistani olen irrottanut, vastus on huomattavastikin vaihdellut eri kohdissa vaimenninta, ja niin sen ei kuulu olla. En tiedä, pystyykö tuota jotenkin näppärästi testaamaan ilman irrottamista, koska pelkästään ohjauksen massavoimat rauhoittavat ohjauksen liikettä aika paljon, kun pyöriä käsivoimin kääntelee puolelta toiselle. No, irrottaminen on helppo homma, ja tietty testaamista varten voi halutessaan irrottaa vain toisen pään. Uuden hinta KL-Varaosilla näkyy olevan about 35€ (tää on 300D Turbo sedaniin, en tiedä, onko mallikohtaisia eroja): http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27385/825

Silti pääsyylliseksi epäilisin sitä pyöräntuennan iskaria, jos se tosiaan on ihan entinen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja jounil »

Iskarit nyt kuitenkin pitää vaihtaa mites on onnistuuko perinteisillä jousipuristimilla vai onko muita konsteja kun mersun omat jousipuristimet.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, itse asiassa iskarit eteen ja taaksekin pystyy kyllä vaihtamaan ilman minkään sortin jousipuristimia, eikä ole ollenkaan vaikea homma edes. Hakutoiminnolla löytynee foorumilta ihan ohjeitakin siitä hommasta.

Sen sijaan jos jousia haluaa vaihtaa, niin monesti täällä on todettu, että ainoastaan Mersulle tarkoitettu puristin on järkevä ratkaisu, ja sellaisella se onnistuukin aika helposti. Muilla keinoilla en ole edes jousien vaihtamista yrittänyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja romu »

Myös ylileveä et vanteissa aiheuttaa ko. vipatusherkkyyttä. Rikkoontunut ohjausiskuri pahentaa tilannetta.
Väljät alapallot, huonot iskarit, ym,ym
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja laita uudet iskarin kumit. itse laitoin vanhat kumit uusien iskarien kaveriksi ja yllättäen vika ei häipynyt. vasta uudet kumit poisti ongelman. nyt minulla on sitten yhdet ylimääräiset ehjät iskarit 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja jounil »

Tarkoitatko noita yläkiinnikekumeja
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja jounil »

Kyllä se iskarein vaihto auttoi nyt loppu vapinat
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi,

Vaihtuuko se ihan simppelisti yläkautta? Yhellä kiinni iskarin päässä ja kolmella korissa? Onnistuuko ihan renkaat maassa ja ilman jousipuristinta?

Pitäs vaihtaa omaan 250D:iin nuo gummit, kun ovat pykineet ja on pientä sheikkiä päällä koko ajan. Nylpyttää pikkaisen siten,että tuntuu ratissa. Välillä hyvin tasaisella ei ravista, toisinaan enemmän. Ja tuntuu ihan pikkunopeuksillakin, joten renkaiden epätasapainosta ei ole kyse. :?

T: Wade

Sergey kirjoitti:ja laita uudet iskarin kumit. itse laitoin vanhat kumit uusien iskarien kaveriksi ja yllättäen vika ei häipynyt. vasta uudet kumit poisti ongelman. nyt minulla on sitten yhdet ylimääräiset ehjät iskarit 8)
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei se renkaat maassa onnistu. Mutta jousipuristimiakaan ei tarvinut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Wade »

Tänks.

Löytykin yhestä toisesta ketjusta ohjetta. Pitäis olla simppeli homma, mutta Tohmajärvelläkin pitäis olla Alko... :)

Raportoin tuloksista, kuhan saan vaihdettua.

Sergey kirjoitti:ei se renkaat maassa onnistu. Mutta jousipuristimiakaan ei tarvinut.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Tsekkaas onko raidetangon kiinnitys ruostunut irti, lokareista löytyy molemmilta puolilta. Tulee putket kiinni siihen peltiin iskarin vieressä.
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Nozki »

h33bo kirjoitti:Tsekkaas onko raidetangon kiinnitys ruostunut irti, lokareista löytyy molemmilta puolilta. Tulee putket kiinni siihen peltiin iskarin vieressä.
Anteeksi mutta... Raidetangot kiinni lokarissa? En mä nyt varma ole, mutta eikös raidetangot ole tässä kuvassa näkyvät osat 53 ja 59 sekä vissiin myös 92 (kiinni simpukassa ja apusimpukassa)?

Kuva

Tarkoitatko kallistuksenvakaajatankoa, joka tosiaan tulee koriin kiinni pellistä prässätyillä kiinnikkeillä ja akseliin kiinni myös sellaisilla putkiklemmarin puolikkaan oloisilla jutuilla?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Juu tuli aika epäselvästi kirjoitettua eli mulla meni ainakin putket jotka oli peltiin prässätty iskarin vieressä. Olivat jotenkin kiinni ohjausaksellissa eli kun raidetangosta otti kiinni ja heilutti niin kolisi ja ajossa pienessä töyssyssä koko rengas vatkasi kovin. En sitte tiedä mikä tuossa kuvassa oleva tulee siihen kiinni, voi olla myös tuo kallistuksenvakaaja :)
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Apusimpukka on siellä pyöränkaaressa kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Sepä se :)
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 etupään vispaus

Viesti Kirjoittaja Wade »

No niin, limput vaihdettu. Oli simppeli homma. Tietenkin oli sitten iskarin haitarikumit pjaskana, joten uusiksihan tuon saa vielä tehä, ois pitänyt hommata ne valmiiksi. Mahdolliseksi osasyylliseksi paljastui vasen etupyörän laakeri, joka oli hieman löysällä. Ravistus väheni selvästi, mutta ei ihan tainnut hävitä. Pitää seuravaksi uusia vielä tuo ohjausiskari.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin