Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

On kovin tuttu ilmiö, että polykarbonaattiset ajovalolinssit (tai niiden suojalakkaukset) himmenevät ajan kanssa. Erityisesti väyryset on tutun surkean näköisiä, keltaisin samein silmin lähes järjestäen. Linssit voidaan toki kunnostaa, ja yleensä se tehdään hiomalla ja sitten kiillottamalla pinta. Tällöin suojalakka kuitenkin poistuu ja muovipinta on suoraan alttiina sään rasituksille.

Vähemmän näitä on lakattu, mutta prosessina se on todella helppo, ja tulos vuoden 2000 väykystä kertoo onnistumisesta:

Kuva

Työn kulku:
- teippaa ja suojamuovita maalipinnat valojen ympäriltä
- vesihio linssien suojalakka pois 600:lla vesihiomapaperilla
- vesihio pinta 800:la vesihiomapaperilla tasaisen himmeäksi
- anna hiontaveden kuivua
- lakkaa muutaman kerran vannelakalla melko ohuina kerroksina, anna kuivua pari minuuttia kerrosten välillä (kylmällä kelillä kauemmin).

Lakasta:
- käytä autokäyttoon tarkoitettua lakkaa, sen pitäisi kestää maantieolosuhteita ja ei kellastua.
- kannattaa testata ennen hommaa että lakka soveltuu muoville, esim. pensselillä jonnekin kulmaan. Itse käytin Maston GT-vannelakkaa
- jos lakkaa vetää kerralla paksun kerroksen, lakka vetää sameaksi, mutta kuivuu kyllä kirkkaaksi (ainakin minun kokemusteni mukaan). Paksu märkä kerros voi muutenkin liuottaa linssiä, kun liuotin ei pääse haihtumaan nopeasti. Siksi mieluiten ohuita kerroksia
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Jeff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 11.09.2009 10:02

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Jeff »

oheimala kirjoitti:Työn kulku:
- teippaa ja suojamuovita maalipinnat valojen ympäriltä
- vesihio linssien suojalakka pois 600:lla vesihiomapaperilla
- vesihio pinta 800:la vesihiomapaperilla tasaisen himmeäksi
- anna hiontaveden kuivua
- lakkaa muutaman kerran vannelakalla melko ohuina kerroksina, anna kuivua pari minuuttia kerrosten välillä (kylmällä kelillä kauemmin).

Lakasta:
- käytä autokäyttoon tarkoitettua lakkaa, sen pitäisi kestää maantieolosuhteita ja ei kellastua.
- kannattaa testata ennen hommaa että lakka soveltuu muoville, esim. pensselillä jonnekin kulmaan. Itse käytin Maston GT-vannelakkaa
- jos lakkaa vetää kerralla paksun kerroksen, lakka vetää sameaksi, mutta kuivuu kyllä kirkkaaksi (ainakin minun kokemusteni mukaan). Paksu märkä kerros voi muutenkin liuottaa linssiä, kun liuotin ei pääse haihtumaan nopeasti. Siksi mieluiten ohuita kerroksia
Todellakin, vaikuttaa helpommalta toimenpiteeltä useisiin ohjeisiin verrattuna. Useimmissa ohjeissa hiontatyötä on enemmän ja useammilla vesihiomapaperin karkeuksilla (yli 1000 "hienouksia") ja lopuksi kiilloitus lumppu- tms laikalla.

Tarkoitiko todella, että kiilloitusta ei tarvita, vaan 800:n paperilla himmeäksihionnan jälkeen lakka pintaan ilman kiilloitusta? Kelpaako spraypullolakka vai pitääkö olla maaliruisku?

Lopputulos näyttää kyllä asialliselta.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Helppoa kuin heinän teko ;) Kiillotusta ei tarvita, lakka viimeistelee pinnan - ja itse asiassa tarttuu himmeään paremmin kuin kiillotettuun.

Toki hionta tulee tehdä huolellisesti, jotta vanha, kellastunut lakka poistuu. Se on kovempaa kuin polykarbonaatti ja hieman vaikeaa havaita missä sitä on jäljellä.

Kovin karhea hiomapinta saattaa vaikuttaa optisiin ominaisuuksiin kun lakalla ja muovilla on varmaan eri taitekerroin. 800 karkeudella hiotusta ja lakatusta pinnasta näkyy ainakin silmämääräisesti lähes virheettämästi läpi.

Ihan Mastonin spray "GT vannelakkaa" käytin. Tiedän sen kestäväksi ja kellastumattomaksi, sillä lakkasin aikoinaan W124:n orggis pölykapselit maalauksen jälkeen samalla tökötillä, ja ne pysyivät siistinä kymmenkunta vuotta kunnes möin auton.

On muuten kuin taikuutta kun sameaksi hiottuun linssiin suihkuttaa lakkaa, meinaa housut kastua!! LOL
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Saako tota kyseistä lakkaa esim Motonetistä? Viime kesänä koitin pelkällä hiomisella mutta en saanu kiiltäväksi. Pitää koittaa tota lakkausta.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Mastonin sprayt on varmaan yleisimpiä, mitä kaupoissa myydään. Ihan peruskamaa - itse taisin ostaa Honkkarista. Kurkkasin Mastonin sivuja ja GT -tuotteet on brändätty uudelleen Automix -nimen alle. Valistunut veikkaus on, että Automix Clearcoat on entinen GT vannelakka. Asian voi toki varmistaa valmistajalta.

http://kuvasto.maston.fi/product/420332 ... coat-400ml
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Ei kai moponetissä oo ku niitä niitten "omia" maaleja/lakkoja, mut king kongista itse kävin tänään hakemassa. Ei ollu enää kyllä GT vannelakka nimellä, mut ilmeisesti sama tavara, kun kerta akryylilakkaa oli.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuossa lakassa on vaan se ongelma että se sotkee valokuvion joten onnea leimalle :thumbup:
Nimim. 4.v ja 5v. hiotuilla umpiolaseilla eikä ole haalistunu tippaakaan.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

sonikki kirjoitti:Tuossa lakassa on vaan se ongelma että se sotkee valokuvion joten onnea leimalle :thumbup:

Olen vähän skeptinen väittämään. Valokuvion kyllä määrää umpion sisällä olevat rakenteet ei linssin ulkopinta.
Linssin ulkopintaa kiillottamalla ei voida vaikuttaa linssin optiikkaan valokuvion suhteen. Linssin pintakäittelykään ei voi muuttua jos käytetään kiteetöntä ( kidevapaata ) valoaheijastamatonta kirkasta lakkaa.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

sonikki kirjoitti:Tuossa lakassa on vaan se ongelma että se sotkee valokuvion joten onnea leimalle :thumbup:
Nimim. 4.v ja 5v. hiotuilla umpiolaseilla eikä ole haalistunu tippaakaan.
Höpöhöpö. Alkujaankin pinnassa oli lakka. Näitä lakataan myös kaupallisena toimintana.

Ja tarkoitukseni ei ole väittää kiillotusta huonoksi...
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu ei se muutaman kymmenen mikrometrin lakkakerros kuviota miksikään muuta. Kunhan "lasin" pinta on kunnossa.
Sameaa "lasia" lakkauskaan ei korjaa.

Eriasia jos sitä lakkaa ois senttitolkulla.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mesemies89 kirjoitti: Olen vähän skeptinen väittämään. Valokuvion kyllä määrää umpion sisällä olevat rakenteet ei linssin ulkopinta.
Linssin ulkopintaa kiillottamalla ei voida vaikuttaa linssin optiikkaan valokuvion suhteen. Linssin pintakäittelykään ei voi muuttua jos käytetään kiteetöntä ( kidevapaata ) valoaheijastamatonta kirkasta lakkaa.
Skeptinen saa ja pitää olla, se on fiksun ihmisen merkki :thumbup:
Onko sulla tasainen eli täysin kuvioton se lasi? Mulla ei ainakaan ole, mikä tarkoittaa sitä että valokuvio luodaan nimen omaan sillä linssillä, eikä umpion pohjalla niin kuin joissain valoissa.
Itsellä oli joku sankari vetäny lakat valoihin ennen myyntiä, mitkä inssi huomasi välittömästi kun autoa ekan kerran katsastin minkä jälkeen olen tehnyt homman suosiolla kunnolla hiomalla ja kiillottamalla näiden laiskojen ihmisten viritelmien sijaan :D Lisäksi hionnalla saadaa huomattavasti parempi ja pitkäikäisempi lopputulos kuin onnettomilla 1K kilikali lakoilla.
Jokainen voi toki kertoa miten meni katsastuksen kanssa lakatuilla laseilla, itse tiedän ainakin useamman tapauksen missä lakatut lasit eivät ole kelvanneet leimalla ja tasan nolla tapausta missä ne olisi kelpuutettu.

Tuossa vielä tyylinäyte asiallisesti hiotuista ja kiillotetuista laseista (mitkä on vielä tänä päivänäkin yhtä kirkkaat)

Kuva

Kuva
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

lakka se on alunperinkin joka kellastuu. Minullahan on vain kiillotetut linssit ja hyvänä on pysyneet. Kunnolla ne kun vaan vahaa kakhdesti vuodessa niin en usko että enää ikinä tarvii auton elämän aikana niitä fiksata. lakka on ihan ok jos vauriot ei ole pahoja kuten minulla oli:

Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Snakerock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Snakerock »

Kerrokko sonikki miten ja minkälaisilla vehkeillä/aineilla teit kiillotuksen? Pitäs itekki saaha kirkkaammaksi ajovalot.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Snakerock kirjoitti:Kerrokko sonikki miten ja minkälaisilla vehkeillä/aineilla teit kiillotuksen?
Vesihiomapaperia, porakone ja lumppulaikka... loppu riippuu omasta viitseliäisyydestä :D Eli kuinka tasaisen pinnan haluaa ja kuinka pahoja kiveniskemiä on. Periaatteessahan noita voi alkaa kiillottamaan vaikka ihan suoraa mutta itse halusin kaikki kiveniskemät, naarmut ym. rosot pois joten alotin homman (muistaakseni, viime hionnasta tosissaan reilut 4v.) 800 vesihionnalla, minkä jälkee parilla hienommalla karheudella ja lopuksi paritonnisella paperilla. Sitte ei muuta kun lumppulaikkaa ja ihan mitä tahansa hiomatahnaa, vaikka hammastahnaa jos ei muuta löydy :D Lopuksi vetäsin glymin puna+kulta yhdistelmän pintaa (noita väykyn laseja ei tullu kertaakaan tuon jälkee vahattua, eikä ne tässä ajassa menettäny yhtää kiiltoa mutta ei siintä vahauksesta ainakaa haittaa ole). Itse kiillottelin fareclan G3 ja ei tarvinu kovin kauaa jyystää että sai tuohon kuosiin ja aikaa meni yhteensä noin tunti per / puoli.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

sonikki kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti: Olen vähän skeptinen väittämään. Valokuvion kyllä määrää umpion sisällä olevat rakenteet ei linssin ulkopinta.
Linssin ulkopintaa kiillottamalla ei voida vaikuttaa linssin optiikkaan valokuvion suhteen. Linssin pintakäittelykään ei voi muuttua jos käytetään kiteetöntä ( kidevapaata ) valoaheijastamatonta kirkasta lakkaa.
Skeptinen saa ja pitää olla, se on fiksun ihmisen merkki :thumbup:
Onko sulla tasainen eli täysin kuvioton se lasi? Mulla ei ainakaan ole, mikä tarkoittaa sitä että valokuvio luodaan nimen omaan sillä linssillä, eikä umpion pohjalla niin kuin joissain valoissa.

Piti oikein käydä katsomassa ja kokeilemassa, niin kyllä minun Väykyn valoumpiot ovat aivan sileät pinnaltaan ja valokuvioon vaikuttavat rivoitukset ovat umpion sisällä...eli linssin sisäpuolisella osiolla. Lähivalon kuoviohan on katsastuksessa tärkeä ja sen määrää ajovalopolttimen rakenne.
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Mesemies89 kirjoitti:
sonikki kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti: Olen vähän skeptinen väittämään. Valokuvion kyllä määrää umpion sisällä olevat rakenteet ei linssin ulkopinta.
Linssin ulkopintaa kiillottamalla ei voida vaikuttaa linssin optiikkaan valokuvion suhteen. Linssin pintakäittelykään ei voi muuttua jos käytetään kiteetöntä ( kidevapaata ) valoaheijastamatonta kirkasta lakkaa.
Skeptinen saa ja pitää olla, se on fiksun ihmisen merkki :thumbup:
Onko sulla tasainen eli täysin kuvioton se lasi? Mulla ei ainakaan ole, mikä tarkoittaa sitä että valokuvio luodaan nimen omaan sillä linssillä, eikä umpion pohjalla niin kuin joissain valoissa.

Piti oikein käydä katsomassa ja kokeilemassa, niin kyllä minun Väykyn valoumpiot ovat aivan sileät pinnaltaan ja valokuvioon vaikuttavat rivoitukset ovat umpion sisällä...eli linssin sisäpuolisella osiolla. Lähivalon kuoviohan on katsastuksessa tärkeä ja sen määrää ajovalopolttimen rakenne.
Tässä taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin :wave:. Mesemiehen kanta on että umpion linssin sisäpinta muodostaa kuvion, ulkopinta on tasainen. Tällöinhän ei ole mitään merkitystä sillä että mitä siinä linssin ulkopuolen päällä on kunhan se uusikin pinta on tasainen. (Ja lakan tms. valon taitekerroin ei eroa älyttömän paljon linssin vastaavasta.)
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kakemake kirjoitti:Tällöinhän ei ole mitään merkitystä sillä että mitä siinä linssin ulkopuolen päällä on kunhan se uusikin pinta on tasainen.
Mitä maalattu pinta harvoin on, vaan väkisinkin tulee pientä aplaria tai maalisumua (varsinki noilla ohuilla kerroksilla) mikä sitte ilmeisesti hajoittaa sen valon.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Snakerock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Snakerock »

Kiitokset ohojeista :thumbup: , täytyy ens viikolla kokkeilla tuota kiillotusta
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minä vedin rälläkällä ensin sen vanhan pinnoitteen pois siitä pinnasta, karkeus tais olla jotai 240 luokkaa lamellilaikassa. Siinä menee ikä ja terveys jos haluaa sen vanhan lakan pois käsipelillä :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Tuli laitettua valot kuntoon. Ei noi nyt ihan hirveet olleet kun aikaisemmin olin käsin jo hionut Fareclalla, mutta nyt on hyvät. En alkanut sitten kuitenkaan lakkaamaan, kun tuli noin hyvät. Käytin 320 -> 600 -> 1000 vesihiomapaperia ja lopuksi Farecla 3G:llä kiillotin konetta apuna käyttäen. Ylempänä vasemman puolen lähtökohta ja alempana oikean puolen valmis lamppu.

Kuva

Kuva
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Pannaas vähän FAKTAA KATSASTUSINSSEISTÄ mutun ja hevosmiesten tietotoimistojen juttujen sekaan.

Työmatkani varrella on kymmenkunta katsastusasemaa, ja kävin näyttämässä lakkaamiani valoja niistä neljällä - teknisen konsultaation nimissä.

Näillä neljällä asemalla valoja ällisteli yhteensä kuusi katsastusinssiä. YKSIKÄÄN KUUDESTA INSSISTÄ EI OLISI HUOMAUTTANUT TAI HYLÄNNYT LAKKAMIANI VALOJA. Yleisin lausunto oli jotakuinkin "Jos valoteho ja kuvio on kunnossa, niin valoja ei tule hylätä." Pääsääntöisesti äijiä nauratti tai kummaksutti koko ajatus, että miksi edes epäilen asiaa, valothan ovat niin pirskatin siistit ja valokuvio näyttää mittauslaitteessa juuri siltä kuin pitääkin. Eräs mainitsi valojen pinnoittamiseen voitavan periaatteessa puuttua, mutta alkuperäisen rakenteen uusiminen ilman valotehon ja -kuvion heikentämistä ei ole haitaksi. Tummennuslakkaukset on eri juttu. Piti lopputulosta oikein onnistunena.

Kaikki totesivat lakan vaikutuksen valokuvioon olevan merkityksetön ja että eivät olisi edes huomanneet lakkaa tavallisen katsastuksen yhteydessä.

Lopuksi linkki lakkaamisesta:
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/a ... hot/981890
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Oletko kokeillut minkälainen lopputulos olisi tuulilasin kirkastaminen mainitulla hionnalla ja lakkaamalla ?
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Heh, tuulilasin optiset vaatimukset on ihan eri luokkaa, ja lasia ei hiotakaan kuin muovia.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

oheimala kirjoitti:Heh, tuulilasin optiset vaatimukset on ihan eri luokkaa, ja lasia ei hiotakaan kuin muovia.
Hiotaanhan lasi valmistuksen jälkeenkin ! :shock:
Mitä optisia vaatimuksia auton tuulilasilla on ? :shock:
Jos pintalasi ( laminoitu ) hiotaan, niin eihän lasin optiikka muutu miksikään.
Kysyin vaan, jos on nykypäiväisiä menetelmiä lasin hiontaan. :oops:
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Tarkoitin, että hiomapaperilla ja vannelakalla ei ihan pärjätä... ;)
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja atlas »

voitah kokeilla lakata lasia mutta ota sitten tuulilasin pyyhkijät kokonaan pois toiminnasta koska nämä hioo sitten oman jälkensä lasiin.
Kyllä ilman pyyhkimiä voisi toimiakin mutta kyllä se lakan läpi menevä valo on lasin menevästä valosta murto osa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
saukmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 03.09.2012 19:17

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja saukmi »

tuulilasin harmaantumiseen ,naarmuihin,kiven iskemiin on olemassa oma aineensa jolla siitä saadaan hiottua naarmuja pois.en muista mitä ainetta oli mutta olen niitäkin hionnut kirkkaaksi joskus 90-luvun loppupuolella.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

saukmi kirjoitti:tuulilasin harmaantumiseen ,naarmuihin,kiven iskemiin on olemassa oma aineensa jolla siitä saadaan hiottua naarmuja pois.en muista mitä ainetta oli mutta olen niitäkin hionnut kirkkaaksi joskus 90-luvun loppupuolella.

Tuollaista ainetta olen hakemassa ja jos jollakin olisi käyttökokemusta toimenpiteestä.
En sentään viitsisi kokeilla lasivillalla...hammastahnalla...alumiinioksidilla...hienojakoisella kvartsijauheella yms...yms.
Kaksi viimeistä olisi varmaan tehokkaita kiillotukseen, mutta onko jollakin kokemusta tuulilasin käsittelystä ?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos on kysees harvinainen auto niin voi kannattaa hioa, joku mrsun romu ihn turha homa kun uusi lasi maksaa puolet siit mit tuollainen toimenpide ja aineet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ajovalolinssien kunnostus lakkaamalla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän just tollasilla aineilla lasiliikkeet ole hioneet tuulilaseja iät ajat.
Voit käydä sieltä kyselemässä tai lueskele googlella aiheesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin