Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä on ihan uusi säädös , sillä tämä tuli voimaan vuoden vaihteessa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3103
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nyt on puhe kahdesta eri asiasta. Se sääntö (passissa kotiosoite, henkilötodistus tai oleskelulupa) on ollut kirjattuna Saksan lakiin jo silloin vuonna 2004 kun tämä ketju avattiin ja 1. sivun alalaidassa oleva tuontitarina tuosta 207D:stä kirjoitettiin. Münchenistä ei siihen aikaan ulkomaalaiset saaneet keltaisia kilpiä ja mun oli pakko saada siellä oleva auto liikkeelle joten soitin suurlähetystöön ja kysyin pitääkö muuttaa kirjat Saksaan jotta saan rajavartiolaitokselta ostamani auton kilpiin ja pois maasta. Sitä kautta kiertänyt maili oli tehokkaampi kun oma kysely.

1.11.2012 alkaen laki on kylläkin muuttunut niin että saksalaiset ja siellä asuvat ulkomaalaiset saavat keltaisia kilpiä vain oman kotikaupunkinsa virastosta. Niinpä esimerkiksi oheinen nettikauppa sanoo että täältä et saa tällä hetkellä kilpiä tilattua: http://www.kurzzeitkennzeichen-versand. ... agung.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Toisten nimissä olevilla kilvillä ajaminen on nykyään kielletty.

Ulkomaalaisten osalta laki muuttui niin että valtakirjalla (esimerkiksi liikkeen kautta) ei keltaisia kilpiä voi enää hankkia - täytyy käydä itse konttorilla.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä saa tilattu( viime keskiviikkona) ja toiset liikkeen kautta torstaina, mutta ei saa enää suoraan itse
konttorilta. Saksan on liittovaltio ja eri käytäntö eri kaupungissa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tupla
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Juhqi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 04.11.2012 20:15

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Juhqi »

Mitenkäs tuo ALV asia nyt menee? Auton ostohinta+autovero, niin tuleeko sen lisäksi vielä ALV, jos kyseessä yli 10 vuotta vanha auto? Esim. 1000e+autovero 250e+ALV 1000*0.24 = 1490?

Esimerkki 1:
W203 mersu Virosta, hinta 3900e 0% ALV. Eli tässä tapauksessa tarvitsee maksaa arvonlisävero? Viroon vai Suomeen?

Esimerkki 2:
W203 mersu Ruotsista, hinta 4500e, ALV:sta ei mainintaa, eli voiko olettaa, että hintaan sisältyy arvonlisävero? Mikä muuten ALV on på svenska (moms?)?

Älkää sekottako tähän yritystä ostamassa autoa toisesta EU-maasta ja niiden ALV-touhuista. Olen yksityinen henkilö ostamassa autoa Ruotsista tai Virosta.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Juhqi kirjoitti:Mitenkäs tuo ALV asia nyt menee? Auton ostohinta+autovero, niin tuleeko sen lisäksi vielä ALV, jos kyseessä yli 10 vuotta vanha auto? Esim. 1000e+autovero 250e+ALV 1000*0.24 = 1490?

Esimerkki 1:
W203 mersu Virosta, hinta 3900e 0% ALV. Eli tässä tapauksessa tarvitsee maksaa arvonlisävero? Viroon vai Suomeen?

Esimerkki 2:
W203 mersu Ruotsista, hinta 4500e, ALV:sta ei mainintaa, eli voiko olettaa, että hintaan sisältyy arvonlisävero? Mikä muuten ALV on på svenska (moms?)?

Älkää sekottako tähän yritystä ostamassa autoa toisesta EU-maasta ja niiden ALV-touhuista. Olen yksityinen henkilö ostamassa autoa Ruotsista tai Virosta.
Ei tule Suomen ALVia kun tuot toisesta EU-maasta. Maksat ALVillisen hinnan sinne mistä ostat, ja Suomeen et maksa ALVia.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Juhqi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 04.11.2012 20:15

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Juhqi »

tj86430 kirjoitti: Ei tule Suomen ALVia kun tuot toisesta EU-maasta. Maksat ALVillisen hinnan sinne mistä ostat, ja Suomeen et maksa ALVia.
Ja tässä Viron tapauksessa missä ilmoitettu hinta on 0% ALV, niin sinne tarvitsee maksaa pyyntihinta+ALV?

Kiitos vastauksestasi :)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Juhqi kirjoitti:
tj86430 kirjoitti: Ei tule Suomen ALVia kun tuot toisesta EU-maasta. Maksat ALVillisen hinnan sinne mistä ostat, ja Suomeen et maksa ALVia.
Ja tässä Viron tapauksessa missä ilmoitettu hinta on 0% ALV, niin sinne tarvitsee maksaa pyyntihinta+ALV?
Näin olettaisin. En tiedä miten Viron ALV-systeemit toimivat, mutta jos homma on yhtään samanlainen kuin Suomessa, niin ostaja maksaa myyjälle pyydetyn hinnan, ja se on sitten myyjän vastuulla tilittää myyntihinnasta ALV valtiolle. Suomessahan kuluttajille suunnatut ilmoitukset pitää olla ALVillisilla hinnoilla, yrittäjille saa mainostaa ALVittomia hintoja (koska yrittäjät saavat normaalisti vähentään ALVin). Virossa käytäntö voi olla toinen, esim. se että mainostetaan kuluttajalle näennäisesti halvempaa ALVitonta hintaa, ja kuluttajan pitää sitten osata laskea ALV päälle.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Nortti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 12.12.2011 10:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Nortti »

Kuinka helposti mittarin rullaamispalvelun saa ostettua Saksasta?
Jos omaan käyttöön tuo vanhemman mersun niin eikö siihen kannattaisi Saksan maalla rullata mittaria ylöspäin 500tkm ja heittää auton paperit Reiniin?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nortti kirjoitti:Kuinka helposti mittarin rullaamispalvelun saa ostettua Saksasta?
Jos omaan käyttöön tuo vanhemman mersun niin eikö siihen kannattaisi Saksan maalla rullata mittaria ylöspäin 500tkm ja heittää auton paperit Reiniin?
Hyvin helposti, mutta ei kai se arvo siitä nouse, pikemminkin laskee?

Tai jos ehdotat veropetosta pikkurahasta, niin rikos ei kannata ainakaan meille muille,
jotka joudumme sitten vastaavasti maksamaan enemmän veroja.

Eikö tuommoisen vanhan Mersun vero ole muutenkin riittävän pieni? Paljonko rahaa jäisi tilittämättä verottajalle?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Viksu ja vilmaattinen rullaa tietysti ensin mittaria reilusti ylöspäin ja kun auto on verotettu niin vielä reilummin alaspäin. Näin saa pikkurahalla tehtyä sekä vero- että tavallisen petoksen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Nortti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 12.12.2011 10:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Nortti »

JarkkoN kirjoitti:
Nortti kirjoitti:Kuinka helposti mittarin rullaamispalvelun saa ostettua Saksasta?
Jos omaan käyttöön tuo vanhemman mersun niin eikö siihen kannattaisi Saksan maalla rullata mittaria ylöspäin 500tkm ja heittää auton paperit Reiniin?
Hyvin helposti, mutta ei kai se arvo siitä nouse, pikemminkin laskee?

Tai jos ehdotat veropetosta pikkurahasta, niin rikos ei kannata ainakaan meille muille,
jotka joudumme sitten vastaavasti maksamaan enemmän veroja.

Eikö tuommoisen vanhan Mersun vero ole muutenkin riittävän pieni? Paljonko rahaa jäisi tilittämättä verottajalle?
En toki ehdota tai kannusta veropetoksiin. Kunhan pohdiskelen teoreettisia mahdollisuuksia valtion viljelemän ryöstöverotuksen välttämiseksi. Ja kyllä minusta on täysin kohtuutonta, että yli 10 vuotta vanhasta alle 10Ke mesestä pitää maksaa helposti 3000 euroa veroa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Katsele tehtyjä veropäätöksiä vaikkapa http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä vas.reuna autoveropäätökset . Voit myös syöttää tullin mahtihintajärjestelmään
erilaisia kilometrejä samasta autosta niin huomaat , että eipäs juurikaan kannata . Nykyisin tullin mielestä verotusarvo muuttuu vain vähän kilometrien mukaan .
Nyt on viisainta tuoda vähän ajettu . Tärkein veron määrään vaikuttaja tekijä on päästöt ja siitä tuleva veroprosentti. Tuollainen W203 jos löytyisi vuoden 2000 lopulla
käyttöönotettu niin veroprosentti olisi pienempi koska veroprosentti määräytyy kokonaispainon mukaan .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Nortti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 12.12.2011 10:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Nortti »

sportsman kirjoitti:Katsele tehtyjä veropäätöksiä vaikkapa http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä vas.reuna autoveropäätökset . Voit myös syöttää tullin mahtihintajärjestelmään
erilaisia kilometrejä samasta autosta niin huomaat , että eipäs juurikaan kannata . Nykyisin tullin mielestä verotusarvo muuttuu vain vähän kilometrien mukaan .
Nyt on viisainta tuoda vähän ajettu . Tärkein veron määrään vaikuttaja tekijä on päästöt ja siitä tuleva veroprosentti. Tuollainen W203 jos löytyisi vuoden 2000 lopulla
käyttöönotettu niin veroprosentti olisi pienempi koska veroprosentti määräytyy kokonaispainon mukaan .
E 320 CDI aut vm 2000.
Ajettu 200tkm. Yleinen pyyntihinta 7232e
Ajettu 400tkm. Yleinen pyyntihinta 5113e
Erotus 2119e / 29,3 %.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3103
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Rekisteritiedoista löytyy auton ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä ja ensirekisteröintipäivä Suomessa. Niiden perusteella on Tullin sivuilta helppo hakea ko. auton veropäätös. Sitten kun vuoden päästä myyt sen 200 tkm ajetun jonka todellinen ajomäärä on nyt 225 tkm, mitä ajattelit tehdä:

1. myyt sen 225 tkm ajettuna, mittarissa 425 tkm - kuka uskoo?

2. myyt sen 425 tkm ajettuna ja saat vähemmän rahaa, kannattaako?

3. pyörität mittarin takaisin 225 tkm ja myyt sen näin paljon ajettuna. Osa ostajista tarkistaa Tullin sivut eikä tule katsomaan.
Fiksu ostaja ostaa auton ja vaatii parin viikon päästä asianajajan välityksellä hinnanalennusta koska myynnin jälkeen auton historiaa tarkistettaessa on paljastunut että mittarilukemaa on verottamisen jälkeen muutettu ja autolla on ajettu todellisuudessa enemmän.
Vaihtoehdot: maksa takaisin tai ota veropetussyyte ja maksa valtiolle mikä sille kuuluu.
Nortti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 12.12.2011 10:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Nortti »

jysi kirjoitti:Rekisteritiedoista löytyy auton ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä ja ensirekisteröintipäivä Suomessa. Niiden perusteella on Tullin sivuilta helppo hakea ko. auton veropäätös. Sitten kun vuoden päästä myyt sen 200 tkm ajetun jonka todellinen ajomäärä on nyt 225 tkm, mitä ajattelit tehdä:

1. myyt sen 225 tkm ajettuna, mittarissa 425 tkm - kuka uskoo?

2. myyt sen 425 tkm ajettuna ja saat vähemmän rahaa, kannattaako?

3. pyörität mittarin takaisin 225 tkm ja myyt sen näin paljon ajettuna. Osa ostajista tarkistaa Tullin sivut eikä tule katsomaan.
Fiksu ostaja ostaa auton ja vaatii parin viikon päästä asianajajan välityksellä hinnanalennusta koska myynnin jälkeen auton historiaa tarkistettaessa on paljastunut että mittarilukemaa on verottamisen jälkeen muutettu ja autolla on ajettu todellisuudessa enemmän.
Vaihtoehdot: maksa takaisin tai ota veropetussyyte ja maksa valtiolle mikä sille kuuluu.
Tässä puhuttiin omaan käyttöön tuomisesta, ei jälleenmyynnistä.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3103
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nortti kirjoitti:Tässä puhuttiin omaan käyttöön tuomisesta, ei jälleenmyynnistä.
No jos auton loppusijoituspaikka on tuojan omistuksessa ei ongelmaa tietenkään ole. Kommentti perustuu lähinnä omiin kokemuksiin ja käsitykseen keskivertoautoilijoiden ajomääristä ja autonvaihtotahdista. Perhepiirin aiemmin ja nykyään omistamista autoista vasta yhteen on saatu ajettua yli 200 tkm lisää ja sekin kahden eri perheenjäsenen nimissä.

Eipä siinä mitään, jätä kasko ottamatta ja toivo ettei kukaan törmää autoon niin ei tule yhtiönkään kanssa selitysongelmia.
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Nortti kirjoitti:Kuinka helposti mittarin rullaamispalvelun saa ostettua Saksasta?
Jos omaan käyttöön tuo vanhemman mersun niin eikö siihen kannattaisi Saksan maalla rullata mittaria ylöspäin 500tkm ja heittää auton paperit Reiniin?
Tullin ei välttämättä hyväksy ilman lisäselvitystä (huoltokirja, auton ammattimainen käyttö tmv) enempää kuin 18800km/a ... Eli ihan poskettomasti ei kannata ruuvailla ....
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Juhqi kirjoitti:
tj86430 kirjoitti: Ei tule Suomen ALVia kun tuot toisesta EU-maasta. Maksat ALVillisen hinnan sinne mistä ostat, ja Suomeen et maksa ALVia.
Ja tässä Viron tapauksessa missä ilmoitettu hinta on 0% ALV, niin sinne tarvitsee maksaa pyyntihinta+ALV?

Kiitos vastauksestasi :)
Joskus Virossa ilmoittavat myös ALV 0% tarkoittaen sitä että autossa ei ole vähennettävää ALV jäljelllä (yksityiskäytössä ollut) .
Siis , jos auto on kerrankin elämänsä aikana ollut yksityisomistuksessa siinä ei ole vähennettävää alv enää jäljellä. Jos yritys ostaa tälläisen auton se ostetaan marginaaliverotuksessa joka pitää kauppakirjassa näkyä.
Ykstyisen ei tarvitse välittää ostaessa ALV:sta yhtään mitään. Jos joku pöllö myy vähennyskelpoisen auton yksityiselle ilman ALV on se myyjän moka, EI OSTAJAN. Pääasia ettei mene retkuun jos myyjä lisää auton hintaan ALV vaikka siinä ei vähennettevää ALV jäljellä. Tällöin extra ALV jää myyjän taskuun ...
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

juppepuputti kirjoitti:
Nortti kirjoitti:Kuinka helposti mittarin rullaamispalvelun saa ostettua Saksasta?
Jos omaan käyttöön tuo vanhemman mersun niin eikö siihen kannattaisi Saksan maalla rullata mittaria ylöspäin 500tkm ja heittää auton paperit Reiniin?
Tullin ei välttämättä hyväksy ilman lisäselvitystä (huoltokirja, auton ammattimainen käyttö tmv) enempää kuin 18800km/a ... Eli ihan poskettomasti ei kannata ruuvailla ....
Omassa oli 4v 3kk 1. kop:n jälkeen himpun vajaa 155tkm eli runsaat 36tkm / a eikä tulli ainakaan siitä mitään kysellyt.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Nortti kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Katsele tehtyjä veropäätöksiä vaikkapa http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä vas.reuna autoveropäätökset . Voit myös syöttää tullin mahtihintajärjestelmään
erilaisia kilometrejä samasta autosta niin huomaat , että eipäs juurikaan kannata . Nykyisin tullin mielestä verotusarvo muuttuu vain vähän kilometrien mukaan .
Nyt on viisainta tuoda vähän ajettu . Tärkein veron määrään vaikuttaja tekijä on päästöt ja siitä tuleva veroprosentti. Tuollainen W203 jos löytyisi vuoden 2000 lopulla
käyttöönotettu niin veroprosentti olisi pienempi koska veroprosentti määräytyy kokonaispainon mukaan .
E 320 CDI aut vm 2000.
Ajettu 200tkm. Yleinen pyyntihinta 7232e
Ajettu 400tkm. Yleinen pyyntihinta 5113e
Erotus 2119e / 29,3 %.
Vero lasketaan yleisestä myyntihinnasta. Eli noissakin hinnoissa
veron määrän ero n 500 euroa jos tollaisen auton veroprosentti olisi 30 %.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Jorma_L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 24.01.2013 15:42

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

sportsman kirjoitti:Tuontikuviohan on muuttunut aikalailla. Päästöt ohjaavat tuontia aika pitkälti.
Nyt "kannattaa "tuoda sellaisia joiden päästöt ovat alle 130 co2/km.
Ikävä kyllä mersu ei ole oikein pysynyt päästölukemien kanssa kehityksen mukana .

Toisaaltahan saat tietysti tuoda sellaisen kun haluat , mehän kuitenkin eletään vielä markkinataloudessa.
Onkohan tähän vireillä EU:ssa jotain oikeusjuttuja valtiota vastaan. Johan valtion piti alistua siihen, ettei tuontiautoissa voi olla enempää veroja kuin maassa jo olevissa vastaavissa autoissa on jäljellä. Näissä jo maassaolevista ei ole maksettu aikoinaan mitään CO2 veroa ja isommilla koneilla varustetut jo maassa olevat ovatkin järjestään halvempia kuin tuontimallit.

Itse olen miettinyt CLS tuontia. Nyt näyttää siltä, että tuontia pitää lykätä niin pitkälle tulevaisuuteen että on varaa ostaa 250-malli dsl, CO2 134g.

Löytyykö CLS kokemuksia? Jostain syystä hinnat tippuvat Suomessa aika nopsaan, vm. 2006 CLS 320 CDI hinnat alkaen 30k, uutena kuitenkin 80k. Suhteessa hinnanlasku on tietysti sama kuin missä tahansa autossa, mutta kyllä joku on laittanut melkoisen kasan euroja menemään ja nopeasti ellei autoissa ole sellaista vikaa, että on päästävä eroon.
Onko niissä?
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Käsittääkseni useitakin oikeusjuttuja on menossa . EYT:n kieli perimistä enempää veroa tuontiautoista kuin vastaavassa suomi-autossa on jäljellä. No tämän tuomion jälkeen valtio maksoi alvit takaisin mutta
korotti autoveroa alvin verran sekä nyt vielä lisäsi kerroita päästöjen mukaan . Näistä nimenomaan on menossa oikeusjuttuja mutta ne vievät aikaa ja toisaalta valtiohan vain palauttaa osan veroista takaisin
ja muuttaa taas kuvioitaan .
Eli jos olet ostamassa niin osta vaan . Jos taas aioit tuoda auton niin tuo vaan , mutta muista valittaa autoverosta ja pitää valituksesi voimassa .
Ei tuon CLS:n mallin hinta ole laskenut kuin ihan samoin kuin muiden mallien . Vapaassa markkina taloudessa 3- vuotiaasta autosta voi pyytää enää alle puolet sen ostohinnasta .
2006-vuoden malli on jo kuitenkin 7- vuotta vanha :) . Tietysti hinta määräytyy kysynnän mukaan, mutta aika nopeasti kalliskin auto lähestyy käytettynä 20 000 euron hintapyykkiä, en tiedä miksi , mutta näin on usein on ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Juhqi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 04.11.2012 20:15

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Juhqi »

Mites tota autoveroa voi arvioida? Ovatko tullin sivuilta löytyvät autoveropäätökset (verotusarvo) tehty Saksasta ostetun hinnan mukaan vai Suomesta löytyvän vastaavan hinnan mukaan?

On kiikarissa Saksasta W203 C200 Kompressori. Vuosimalli 2000 ja kilometrejä kertynyt 150tkm. Hinta Saksan maalla 4000€ ja olen itse päätellyt veron olevan n. 1500€. Mut jos hinta menee Suomen hintojen mukaan, niin vero on n. 2500€.

Auttakaas tyhmää taas kun ei ymmärrä tätä pykäläviidakkoa..
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Juhqi kirjoitti:Mites tota autoveroa voi arvioida? Ovatko tullin sivuilta löytyvät autoveropäätökset (verotusarvo) tehty Saksasta ostetun hinnan mukaan vai Suomesta löytyvän vastaavan hinnan mukaan?

On kiikarissa Saksasta W203 C200 Kompressori. Vuosimalli 2000 ja kilometrejä kertynyt 150tkm. Hinta Saksan maalla 4000€ ja olen itse päätellyt veron olevan n. 1500€. Mut jos hinta menee Suomen hintojen mukaan, niin vero on n. 2500€.

Auttakaas tyhmää taas kun ei ymmärrä tätä pykäläviidakkoa..
Veropäätökset tehdään sen mukaan mikä on Tullin käsitys Suomessa vallitsevasta myyntihinnasta. Sen näkee yleisimmillä malleilla Mahdista: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla sinun autollasi näyttäisi olevan jossain 6000-7000 euron paikkeilla. Siitä sitten vero päästöjen mukaan määräytyvällä veroprosentilla.

e: veroprosentti lienee n. 40, joten veron määrä on n. 2400-2800
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
sjvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:03
Paikkakunta: Tampere-Tammerfors

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sjvirt »

Jorma_L kirjoitti:Onkohan tähän vireillä EU:ssa jotain oikeusjuttuja valtiota vastaan. Johan valtion piti alistua siihen, ettei tuontiautoissa voi olla enempää veroja kuin maassa jo olevissa vastaavissa autoissa on jäljellä. Näissä jo maassaolevista ei ole maksettu aikoinaan mitään CO2 veroa.
:clap: Kouvolan hallinto-oikeus on antanut tällä viikolla kaksi päätöstä, joissa CO2-veron aikana maahantuotuja, mutta ennen CO2-veroon siirtymistä ensirekisteröityjä (ennen 1.1.2008 rekisteröityjä) autoja ei voitu verottaa CO2-verolla. Syynä juurikin se, että niistä olisi kannettu enemmän autoveroa kuin vastaavissa Suomessa jo olevissa autoissa veroa olisi jäljellä.

http://www.oikeus.fi/11686.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... skaytannon" onclick="window.open(this.href);return false;

Jokaisen 1.1.2010 jälkeen verotetun vähänkin suurempi päästöisen ja ennen 1.1.2008 ensirekisteröidyn auton tuoneen kannattaa nyt tehdä verovalitus! Ja Jorma, ei muuta kuin CLS:ää etsimään..
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

sjvirt kirjoitti:
Jorma_L kirjoitti:Onkohan tähän vireillä EU:ssa jotain oikeusjuttuja valtiota vastaan. Johan valtion piti alistua siihen, ettei tuontiautoissa voi olla enempää veroja kuin maassa jo olevissa vastaavissa autoissa on jäljellä. Näissä jo maassaolevista ei ole maksettu aikoinaan mitään CO2 veroa.
:clap: Kouvolan hallinto-oikeus on antanut tällä viikolla kaksi päätöstä, joissa CO2-veron aikana maahantuotuja, mutta ennen CO2-veroon siirtymistä ensirekisteröityjä (ennen 1.1.2008 rekisteröityjä) autoja ei voitu verottaa CO2-verolla. Syynä juurikin se, että niistä olisi kannettu enemmän autoveroa kuin vastaavissa Suomessa jo olevissa autoissa veroa olisi jäljellä.

http://www.oikeus.fi/11686.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... skaytannon" onclick="window.open(this.href);return false;

Jokaisen 1.1.2010 jälkeen verotetun vähänkin suurempi päästöisen ja ennen 1.1.2008 ensirekisteröidyn auton tuoneen kannattaa nyt tehdä verovalitus! Ja Jorma, ei muuta kuin CLS:ää etsimään..
Tämä hyvä. Piti oikein kaivaa vanhat paperit esille ja katsoa, suunnilleen 1900 voisi vaatia palautettavaksi.

Se on sitten mielenkiintoisempi juttu, suostuuko tulli oikaisemaan muita päätöksiä tuon perusteella, vai haluavatko että niitä katsotaan enemmänkin hallinto-oikeudessa.

e: ja vievätkö nuokin caset KHO:een
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tj86430 kirjoitti:
sjvirt kirjoitti:
Jorma_L kirjoitti:Onkohan tähän vireillä EU:ssa jotain oikeusjuttuja valtiota vastaan. Johan valtion piti alistua siihen, ettei tuontiautoissa voi olla enempää veroja kuin maassa jo olevissa vastaavissa autoissa on jäljellä. Näissä jo maassaolevista ei ole maksettu aikoinaan mitään CO2 veroa.
:clap: Kouvolan hallinto-oikeus on antanut tällä viikolla kaksi päätöstä, joissa CO2-veron aikana maahantuotuja, mutta ennen CO2-veroon siirtymistä ensirekisteröityjä (ennen 1.1.2008 rekisteröityjä) autoja ei voitu verottaa CO2-verolla. Syynä juurikin se, että niistä olisi kannettu enemmän autoveroa kuin vastaavissa Suomessa jo olevissa autoissa veroa olisi jäljellä.

http://www.oikeus.fi/11686.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... skaytannon" onclick="window.open(this.href);return false;

Jokaisen 1.1.2010 jälkeen verotetun vähänkin suurempi päästöisen ja ennen 1.1.2008 ensirekisteröidyn auton tuoneen kannattaa nyt tehdä verovalitus! Ja Jorma, ei muuta kuin CLS:ää etsimään..
Tämä hyvä. Piti oikein kaivaa vanhat paperit esille ja katsoa, suunnilleen 1900 voisi vaatia palautettavaksi.

Se on sitten mielenkiintoisempi juttu, suostuuko tulli oikaisemaan muita päätöksiä tuon perusteella, vai haluavatko että niitä katsotaan enemmänkin hallinto-oikeudessa.

e: ja vievätkö nuokin caset KHO:een
Onko sinulla nuo vanhat veroprosentit tallessa? Nelivetoinen S211 2006/7?

211.289 on otettu käyttöön 14.11.2006 ja tuotu maahan niin, että veropäivä (arvonmääritys ja
vireilletulo) on 13.1.2012. Autoveroprosentti on 32,70%. Tupruttelu 228 g/km.

E: korjasin veropäivämäärän vuodelle 2012.
Viimeksi muokannut JarkkoN, La 09.02.2013 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
sjvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:03
Paikkakunta: Tampere-Tammerfors

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sjvirt »

tj86430 kirjoitti:Se on sitten mielenkiintoisempi juttu, suostuuko tulli oikaisemaan muita päätöksiä tuon perusteella, vai haluavatko että niitä katsotaan enemmänkin hallinto-oikeudessa.

e: ja vievätkö nuokin caset KHO:een
Ei taatusti suostu tulli oikaisemaan yhtään mitään, joten hallinto-oikeuteenhan tuossa jokaisen on valitettava. Ensin tietysti se tyhjänpäiväinen oikaisuvaatimus tulliin, johon annetusta hylkäävästä päätöksestä voi sitten valittaa hallinto-oikeuteen.

Tulliasiamies hakee noihin Kouvostoliiton hao:n päätöksiin taatusti valituslupaa KHO:sta, mutta myöntääkö KHO sitä näin selvässä asiassa lienee epävarmaa. On siis mahdollista, että asiaa ei puida KHO:ssa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tullin taulukoiden mukaan vuonna 2007 olisi vuoden 2005 E320 CDI 4matic Sedan verotettu niin, että
autoveroprosentti olisi 27, siihen päälle 22% alv ja yhteensä maksettava 33% veroa.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 002007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Verolaskurin mukaan vuonna 2007 olisi 11/2006 E320 CDI 4matic Sedan verotettu niin, että
maksettava vero olisi 33%.

http://verolaskuri.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli jos valittamalla saisi veroprosentin putoamaan 27:än (autoveron alvia ei mukana), säästäisi 6%.
Jos pitää maksaa autoveron alvikin, veroprosentti nousee 33:en.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin