W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja miksalo »

hakua käyttelin mutta ei osunut silmään ohjetta.

Elikkäs miten tuon w203:n avaimen saa taas toimintaan paristojen vaihdon jälkeen.
Autohan on vuosimallia 2000 jos sillä on merkitystä.
Pattereita en ole vielä vaihtanut kun en ole ohjetta tuohon koodaukseen löytänyt.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Googlen kautta kannattaa myös kokeilla hakua.
auttaako tuo?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 3dbb73e825" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Täytyy kokeilla. vanhassa w202 mallissa ainakin toimi tuo:
Että painaa avaimesta nappia ja avaa ovet manuaalisesti ja sitten avain virtalukkoon.

muistaakseni jotenkin noin...
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Nyt on hieman venähtänyt patterien vaihto avaimiin.
Tuo manuaalinen avain ei mene oven lukkoon kuin puoliksi ja sama homma takakontissa.
Eli ei onnistu tuo ovien manuaalinen avaus.


Onko tuohon paristojen vaihtoon mitään muuta vaihtoehtoa?
Molemmissa avaimissa on vielä virtaa ja tarkoitus olisi vaihtaa ennen kuin virta pääsee loppumaan.
Onnistuiskohan jotenkin antamaan virtaa toisella patterilla siksi aikaa kun vaihtaa paristot?
Jos sinne saisi syötettyä virtaa jollain tapaa niin sittenhän niitä ei tarvitsi uudestaan edes koodata.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Mun ei tarvinnut tehdä mitään koodauksia pariston vaihdon jälkeen. Ja paristossa ei ollut enää yhtään virtaa ennen vaihtoa. Jos kaipaat apua pariston vaihdossa, kato ao video.

http://www.youtube.com/watch?v=-STyvLrc0pE" onclick="window.open(this.href);return false;
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Täytyypä sitten kokeilla kuinka käy.
vanhassa w202:ssa jouduin avaimen koodaamaan. Se oli kyllä ollut tyhjä jo pidemmän aikaa.
Onkos kellään muistikuvaa että oliko se patterin malli 2025 vai joku muu?
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
jarkkoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 05.06.2012 20:51

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja jarkkoma »

Jostain luin et kun vaihtaa 30sec sisään ei tarvi koodailla. näin tein ex w203 kun vaihdoin paristot, ei tarvinnut koodailla toimi het.
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Eilen pääsin sitten minäkin tutustumaan tämän palstan ongelmiin. Auto on W203 - 01 C180 bensa. Eilen töistä lähtiessäni ovet aukesivat infrapuna-avaimella jonkun aikaa nappuloita paineltuani. Helpotuksekseni ovet kuitenkin avautuivat ja pääsin sisälle. >Avainta virtalukkoon työntäessäni ei kuulunutkaan mitään tuttuja ääniä, eikä minkäänlaista valoa syttynyt kojetauluun.
Siinä hetken temppuiltuani avaimen kanssa, virtalukkoon, pois, virtalukkoon ja pois, yht´äkkiä tuttu surahdus kuului ja mittariston valot syttyivät. Ei muuta kuin kiireesti starttaamaan ja lähtihän se käyntiin.
Ajelin siitä kotiin ja yritin lukita auton pihassa avaimella mutta keskuslukitus ei reagoinut mitenkään. Muistin että vaimon avaimet ovat sisällä ja parvekkeelta lukitsin auton ko.avaimella.

Vaimo oli vaihdattanut omaan avaimeensa paristot joku aika sitten ja olipa vielä ostanut varaparistot kotiin. Niinpä sitten täältä tämän palstan avulla vaihdoin patterit ja kokeilin että ovet aukeaa ja sulkeutuu...
Hyvä juttu. Mutta mutta, tänä aamuna kun piti lähteä duuniin, niin ovet aukesivat ihan normisti mutta työnnettyäni avaimen virtalukkoon ruutu pysyi pimeänä, ei surinaa, ei kojetaulun valoja.
Eipä siinä muuta kuin hakemaan kotoa eukon avaimet ja nyt ollaan duunissa. Olen kahlannut näitä viestejä avaimen koodauksesta ja käynyt kokeilemassa eri ohjeita mutta mikään ei ole auttanut. Nyt viimeksi kävin laittamassa avaimen virtalukkoon koska joku neuvoi että kun avain on lukossa n.45 min. niin sen pitäisi auttaa...

Olen kiitollinen jos joku vaivautuisi kertomaan mikä on auttanut ko.ongelmaan patterien vaihdon jälkeen. Itse olen jo sen verran muinaisjäänne että synnyin jo helvetin kauan ennen näitä "sähköautoja".

Etukäteen neuvoista kiittäen - Artsi -
W203 - 01 C180
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

d.artsi kirjoitti:Eilen pääsin sitten minäkin tutustumaan tämän palstan ongelmiin. Auto on W203 - 01 C180 bensa. Eilen töistä lähtiessäni ovet aukesivat infrapuna-avaimella jonkun aikaa nappuloita paineltuani. Helpotuksekseni ovet kuitenkin avautuivat ja pääsin sisälle. >Avainta virtalukkoon työntäessäni ei kuulunutkaan mitään tuttuja ääniä, eikä minkäänlaista valoa syttynyt kojetauluun.
Siinä hetken temppuiltuani avaimen kanssa, virtalukkoon, pois, virtalukkoon ja pois, yht´äkkiä tuttu surahdus kuului ja mittariston valot syttyivät. Ei muuta kuin kiireesti starttaamaan ja lähtihän se käyntiin.
Ajelin siitä kotiin ja yritin lukita auton pihassa avaimella mutta keskuslukitus ei reagoinut mitenkään. Muistin että vaimon avaimet ovat sisällä ja parvekkeelta lukitsin auton ko.avaimella.

Vaimo oli vaihdattanut omaan avaimeensa paristot joku aika sitten ja olipa vielä ostanut varaparistot kotiin. Niinpä sitten täältä tämän palstan avulla vaihdoin patterit ja kokeilin että ovet aukeaa ja sulkeutuu...
Hyvä juttu. Mutta mutta, tänä aamuna kun piti lähteä duuniin, niin ovet aukesivat ihan normisti mutta työnnettyäni avaimen virtalukkoon ruutu pysyi pimeänä, ei surinaa, ei kojetaulun valoja.
Eipä siinä muuta kuin hakemaan kotoa eukon avaimet ja nyt ollaan duunissa. Olen kahlannut näitä viestejä avaimen koodauksesta ja käynyt kokeilemassa eri ohjeita mutta mikään ei ole auttanut. Nyt viimeksi kävin laittamassa avaimen virtalukkoon koska joku neuvoi että kun avain on lukossa n.45 min. niin sen pitäisi auttaa...

Olen kiitollinen jos joku vaivautuisi kertomaan mikä on auttanut ko.ongelmaan patterien vaihdon jälkeen. Itse olen jo sen verran muinaisjäänne että synnyin jo helvetin kauan ennen näitä "sähköautoja".

Etukäteen neuvoista kiittäen - Artsi -
W203 - 01 C180
Vika ei yleensä ole paterissa tai sen vaihdossa
203 malli ei tarvitse koko patteria enään mihinkään sen jälkeen kun ovet on avattu

toden näköisesti avin on rikki(kela irti varovasti purkamlla kuoristaan ulos voi tarkistaa ja korjat)
kun toisellla avimella toimii
viimeistään nyt varmaankin rasnatu se mekaaninen oven lukko...

E:paterrin vaihdossa ehjään avimeen ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa se
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Kiitos "CDI203" nopeasta vastauksesta. Kävin äsken kokeilemassa avainta lukkoon eikä virtaa tullut. Kokeilin sitten uudelleen ja avaimen ollessa virtalukossa painoin ovien avausnappia, heti toimi.
Sen jälkeen otin taas avaimen pois ja laitoin takaisin, ei mitään... Painoin nyt ovien lukitusnappia ja kas, taas virrat tulivat. Eipä se minua rasita jos toimii noinkin, mutta mikähän moisen ilmiön mahtaa synnyttää ?
Avain on toiminut moitteetta ja temppuilematta eiliseen patterin vaihtoon saakka...
- Artsi -
W203 - 01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

d.artsi kirjoitti:Kiitos "CDI203" nopeasta vastauksesta. Kävin äsken kokeilemassa avainta lukkoon eikä virtaa tullut. Kokeilin sitten uudelleen ja avaimen ollessa virtalukossa painoin ovien avausnappia, heti toimi.
Sen jälkeen otin taas avaimen pois ja laitoin takaisin, ei mitään... Painoin nyt ovien lukitusnappia ja kas, taas virrat tulivat. Eipä se minua rasita jos toimii noinkin, mutta mikähän moisen ilmiön mahtaa synnyttää ?
Avain on toiminut moitteetta ja temppuilematta eiliseen patterin vaihtoon saakka...
- Artsi -
W203 - 01
Nämä avainjutut on käyty palstalla aika moneen kertaan läpi, silti tähänkin mennessä surutta keskustellaan ihan eri ikäpolven avaimista niin kuin ne toimisivat kaikin puolin samalla tavalla. Jos ei jaksa perehtyä mistä on kyse niin kannattaa mainita oman avaimen/auton malli niitä omia kokemuksia jakaessaan (mikä sinänsä hyvä asia).

Tuo avaimen toimiminen virtalukossa vain kun painaa samalla avausnappia selittyy sillä että nappia painettaessa avain saa sähkön paristosta ja pystyy tekemään sen tunnistusfunktion virtalukon kanssa. Normaalisti avain saa sähköt virtalukosta, virtalukon ison kelan syöttämänä ja avaimen pienen kelan vastaanottamana. Nyt kuten CDI203 jo sanoi, se kela on rikki (tai juotokset irti) eikä avain toimi virtalukossa normaalisti kun se ei saa käyttösähköjä.

Onneksi tällä kertaa oli toinen avain kunnossa. Melkeinpä aina avainvammaisilla autoilla on vain yksi avain jolloin vian etsiminen tietenkin hankalaa.
Viimeksi muokannut DBFI, Ti 05.03.2013 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

d.artsi kirjoitti:Kiitos "CDI203" nopeasta vastauksesta. Kävin äsken kokeilemassa avainta lukkoon eikä virtaa tullut. Kokeilin sitten uudelleen ja avaimen ollessa virtalukossa painoin ovien avausnappia, heti toimi.
Sen jälkeen otin taas avaimen pois ja laitoin takaisin, ei mitään... Painoin nyt ovien lukitusnappia ja kas, taas virrat tulivat. Eipä se minua rasita jos toimii noinkin, mutta mikähän moisen ilmiön mahtaa synnyttää ?
Avain on toiminut moitteetta ja temppuilematta eiliseen patterin vaihtoon saakka...
- Artsi -
W203 - 01
Eli vika sopii avaimen "kärsäs" kelan vikaan
kannataa purkaa se avain ja tarkistaa sen kelan kolvaukset(kuva puretusta avaimesta löytyy ainkin mese fi puolelta)
ja jos on huonot niin kolvaa uusiksi,
se avaimen nappulan kautta käyttöä kannata kovin pitkään jatkaa sitten kun seki lakkaa toimimasta niin jää matkan teko siihen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: W203 avaimen paristojen vaihto / koodaus

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Olen yllättäen huomannut, että tuo avaimen koodausjuttu on selostettu joissakin mersun malleissa käyttöohjekirjassa kohdassa "virta-avaimen paristonvaihto" :!: Siis käyttöohjekirjan pitää olla juuri samaan versioon/vuosimalliin kuin auto.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Muuttuva koodisten avainten kanssa kannattaa pitää KAIKKI avaimet kokoajan käyttökierrossa. Jokainen koodiavain mitä vaan autoon löytyy, niin käyttöön ja vaikka viikon välein vaihtaa käyttöavainta. Tällä tavoin avaimet eivät ajaudu ns. liian kauas auto-avain koodauksesta. Patterin vaihto ei ole ongelma käytössä olevalle avaimelle.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M.K kirjoitti:Muuttuva koodisten avainten kanssa kannattaa pitää KAIKKI avaimet kokoajan käyttökierrossa. Jokainen koodiavain mitä vaan autoon löytyy, niin käyttöön ja vaikka viikon välein vaihtaa käyttöavainta. Tällä tavoin avaimet eivät ajaudu ns. liian kauas auto-avain koodauksesta. Patterin vaihto ei ole ongelma käytössä olevalle avaimelle.
Mitähän tämä koskee :?: ei ainkaan mersun(muovi) avaimia 2000-
ne ei ajaudu minnekää auton kauaas tai lähelle auton kooduksesta
niille kun jokaiselle oma koodinsa mikä vaihtuu vaan kun ko avainta käytetään

mutta muuten kyllä kannattaa käytellä kaikkia avaimia myös niitä mettali avaimia rassata lukoissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

CDI203 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Muuttuva koodisten avainten kanssa kannattaa pitää KAIKKI avaimet kokoajan käyttökierrossa. Jokainen koodiavain mitä vaan autoon löytyy, niin käyttöön ja vaikka viikon välein vaihtaa käyttöavainta. Tällä tavoin avaimet eivät ajaudu ns. liian kauas auto-avain koodauksesta. Patterin vaihto ei ole ongelma käytössä olevalle avaimelle.
Mitähän tämä koskee :?: ei ainkaan mersun(muovi) avaimia 2000-
ne ei ajaudu minnekää auton kauaas tai lähelle auton kooduksesta
niille kun jokaiselle oma koodinsa mikä vaihtuu vaan kun ko avainta käytetään

mutta muuten kyllä kannattaa käytellä kaikkia avaimia myös niitä mettali avaimia rassata lukoissa
Koskee nimenomaan muoviavaimia..Ymmärtääkseni muuttuva koodisilla avaimilla on käytössä nippu koodeja (esim neljännes miljoona kpl) joista avain ja auto kättelee toisensa.(=avaa ovet) Mitä enemmän koodeja on käytetty sitä kauemmin käyttämättömän avaimen uudelleen aktivoituminen kestää.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M.K kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Muuttuva koodisten avainten kanssa kannattaa pitää KAIKKI avaimet kokoajan käyttökierrossa. Jokainen koodiavain mitä vaan autoon löytyy, niin käyttöön ja vaikka viikon välein vaihtaa käyttöavainta. Tällä tavoin avaimet eivät ajaudu ns. liian kauas auto-avain koodauksesta. Patterin vaihto ei ole ongelma käytössä olevalle avaimelle.
Mitähän tämä koskee :?: ei ainkaan mersun(muovi) avaimia 2000-
ne ei ajaudu minnekää auton kauaas tai lähelle auton kooduksesta
niille kun jokaiselle oma koodinsa mikä vaihtuu vaan kun ko avainta käytetään

mutta muuten kyllä kannattaa käytellä kaikkia avaimia myös niitä mettali avaimia rassata lukoissa
Koskee nimenomaan muoviavaimia..Ymmärtääkseni muuttuva koodisilla avaimilla on käytössä nippu koodeja (esim neljännes miljoona kpl) joista avain ja auto kättelee toisensa.(=avaa ovet) Mitä enemmän koodeja on käytetty sitä kauemmin käyttämättömän avaimen uudelleen aktivoituminen kestää.
Jossain merkissä voi olla mutta ei ainakaan mersun muoviavimessa

Piti ihan kokeilla kun sattuu olemaan 3 aviainta hylyssä mistä yhtä ei ole käytty sitten 2008 marraskuun minkä jälken autolla on ajeltu jokunen 100tkm enimäkseen vain yhtä avainta käyttäen,
niin en tiedä kuinka pitkään avaimen pitäis olla käyttämättä...
tai millä sitä aikaa minkä se activoituminen kestää pitäis mitata mitään eroa kun ei toiminassa huomanut vaikka koitti seurata

sekun hakee tiedon sen avimen omasta"lohkosta" eikä mitää sen kumempaa activointia tapahdu kuin normaalisti avinta käyttäessä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin