W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Eli mitä palikkaa ehdottaisitte '88 S124 300D Touringiin?
-Moottori
-Laatikko
-Jarrut


Olisikohan OM606 Turbo hyvä aihio, jos siihen tekee samalla remonttia, jotta kestää vähän kutitella.
Mikäpä olisi siihen hyvä tomaatti kaveriksi?

Mitkäs jarrut tuohon saa suosiolla kiinni ilman että menee laittomaksi hitsailuksi? E500? sopisiko W210 tai W220 satulat?


-Kristjan
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

blackslide kirjoitti:Eli mitä palikkaa ehdottaisitte '88 S124 300D Touringiin?
-Moottori
-Laatikko
-Jarrut


Olisikohan OM606 Turbo hyvä aihio, jos siihen tekee samalla remonttia, jotta kestää vähän kutitella.
Mikäpä olisi siihen hyvä tomaatti kaveriksi?

Mitkäs jarrut tuohon saa suosiolla kiinni ilman että menee laittomaksi hitsailuksi? E500? sopisiko W210 tai W220 satulat?


-Kristjan
606 on hyvä kone eikä vaadi mitään erityisiä päivityksiä kestääkseen. Tuollaset 400 heppaa menee vielä melko hyvin hyväkuntosella vakiokoneella. Vahvistettu 722.3 on helpoin vaihtoehto. 722.6 kestää jo vakiona melko pitkälle mutta vaatii jonkinlaisen ohjauksen mekaanisen pumpun kanssa. Isompien jarrujen kanssa pitää olla kiinteällä alapallolla olevat alatukivarret että mahtuu olemaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Näin,

Noinko olisi 320TE:n alustanosat sopivia, eikös siinä ole jo riittävän hyvät jarrutkin?
Toki samalla vaivalla ja rahalla varmaan saa jo isompiakin...

Tuo nykyinen kone tarvii vissiin säätää ensin kohdilleen (syöttöjä) ennen kuin alkaa vaihtamaan :)
Vehje kulkee jo nyt laittoman lujaa, (jahka jaksaa odottaa että se joskus kiihtyy).

Öljyvuodot on tosiaan venttiilikannen kopan takareuna ja syöttöpumpun O-rengas.
Mahtaako loput ~1L/2500km kulutuksesta olla ihan vaan ventiillinvarrenkumeista / männistä vuotavaa.

Johonkin häviää nestettä kovassa ajossa ~1L/100tkm.
-Syylärin ylävesiletkun liitos hikoilee
-Mikään ei kuitenkaan näkyvästi höyryä / vuoda

Voisko tosiaan olla lukkoperä vaan vikatilassa jostan syystä Y/X eikä edes ole rikki...
-Mittaristossa palaisi häiriövalo jatkuvasti, jos piuhaa ei olisi pätkäisty

Mistä ja miten noissa vehkeissä saa anturi, yms. häiriö "diagnostiikkaa" pihalle?


-Kristjan
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Vastaus ASD diagnostiikka kysymyksiin löytyikin
Plugi omassa autossani on tuollainen neliskanttinen ja löytyy pelkääjän puolelta:
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=79065" onclick="window.open(this.href);return false;

Diagnostiikka-apu löytyy seuraavasta PDF-tiedostosta:
http://mbworld.org/forums/attachments/e ... canner.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja Benz worldissä tiesi "knotten" kertoa:
Käynnistä moottori.
Yhdistä pin 1 -->5 yhdeksi sekunniksi
Laske montako kertaa mittariston ASD valo välähtää.

1: Ei vikaa
2: ASD ohjausyksikkö (N30/2)
3: Jarruvalokytkin (S9/1)
4: Vasemman etupyörän nopeusanturi (L6/1)
5: Oikean etupyörän nopeusanturi (L6/2)
6: Taka akselin nopeusanturi (L6)
7: Ei nopeustietoa miltään antureilta (L6,L6/1,L6/2), missing ground
8: ASD venttiili (Y38) tai jarruvalokytkin (S9/1)
...
Vikakoodin nollaus:
Yhdistä pin 1 -->5 viideksitoista (15) sekunniksi
Pitääpä puljata noita samalla kun miettii noita jarruja.

-Kristjan
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Niin,

Enpä vielä ole ehtinyt osakuvia tarkemmin tiirata, joten viisaammilta kysyn:
Noinko olisi 320TE:n alustanosat sopivia, eikös siinä ole jo riittävän hyvät jarrutkin?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja iso E »

w124 400/420 jarrut sopivat paikalle suoraan.
jarrukilpeä joutuu vähän leikkaa ja taittaa alapallon kohdalta. (menee niin lähelle uusi jarrulevy)

Eli satulat on 4mäntäset ja jarrulevyn halkaisija on muistaakseni 294mm

ostin itse vajaa vuosi sitten täysin uudet satulat, levyt, ja jarrupalat +tunnistimet olisko ollut yhteensä jossain 700€ paikkeilla, (meidän firman alennuksilla) en nyt ihan tarkkaan enää muista, enkä löytänyt vanhaa laskua, siinäkin tuli sekaannus tilattiin eka uudemman 420/500 jarruosat ja satulat mitä käytetään myös w140 niin ne on täysin epäsopivat.

Mut kumminki nyt on st:ees hyvät jarrut ja uudet ei tarvitse vanhojen osien kanssa leikkiä.

ja nyt puhuttiin vain etujarruista.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

iso E kirjoitti:w124 400/420 jarrut sopivat paikalle suoraan.
jarrukilpeä joutuu vähän leikkaa ja taittaa alapallon kohdalta. (menee niin lähelle uusi jarrulevy)

Eli satulat on 4mäntäset ja jarrulevyn halkaisija on muistaakseni 294mm

ostin itse vajaa vuosi sitten täysin uudet satulat, levyt, ja jarrupalat +tunnistimet olisko ollut yhteensä jossain 700€ paikkeilla, (meidän firman alennuksilla) en nyt ihan tarkkaan enää muista, enkä löytänyt vanhaa laskua, siinäkin tuli sekaannus tilattiin eka uudemman 420/500 jarruosat ja satulat mitä käytetään myös w140 niin ne on täysin epäsopivat.

Mut kumminki nyt on st:ees hyvät jarrut ja uudet ei tarvitse vanhojen osien kanssa leikkiä.

ja nyt puhuttiin vain etujarruista.
Minkä ikäset passaa suoraan? Vois itellekkin pistää tuollaset.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: W124 Päivitystä: Jarrut, kytkin, loota...

Viesti Kirjoittaja iso E »

onko se just sillai alle E mallin (w124), uudemmissa oli sit jo 320mm halkaisija.

Uusiin kans itse päädyin käytetyistä tunnuttiin pyytävän reilusti yli puolet uusien osien hintaa, ja jos laittaa kyl itsel vähä se vika on osat täytyy olla uusia, jarrupalat ja levytkin laittais vanhat ei ihan mieles käyny, taikka vähä vaihdella vanhoihin satuloihin kumeja ym ym..

En pitänyt kalliina, sen takia itsekin päädyin uusiin, KL jos soittelette osia niin toi halkaisija tieto on tärkeä et on just tuo 294mm koska uudemmissa on 320mm

Jos en väärin muista niin moniventtiili bensoissa oli samaa, mut jossain kohtaa oli levyn halkaisija melkein 10mm pienempi, piru kun on toi muisti huono, aikaa vain joku vähä yli vuoden verra ;(
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Vastaa Viestiin