W220 täristääääää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

:evil: Hermo alkaa kiristymään tuon ässän kanssa, kun tärisee niin maan perusteellisesti näissä Suomen nopeuksissa....ei pysty laulamaan autossa, kun tulee väkisin semmonen ikävä vibra ääneen :thumbdown:

Eli ongelma alkoi pikkuhiljaa jo kesärengassesongin kynnyksellä ja aattelin että johtuu noista parivuotta vanhoista kitkoista ja rauhoittuu kesätassuihin hypätessä....mutta EI. Ajoin sitten hampaat kalisten kesätassut finaaliin aatellen että sitten uusilla kumeilla kyyti tasoittuu...mutta nyt kun uudet merkkirenkaat alla, ei muuttunut sitten yhtään :evil: Noh, tuumailin sitten että eihän se voi olla muuta kuin nuo loppuun hinkatut jarrut, ja vaihtelin levyt & palat molempiin päihin + herkistelin paikat availemalla kaikki suojakumit ja putsailin & jarrurasvan kanssa takaisin kasaan (oli muuten etusatuloissa pari mäntää meleko hyvin jumissa rikkoutuneen suojakumin takia, josta en tiennyt mitään...ei tuntunut ajossa! :shock: ) Mutta ei edelleenkään rauhoitu tuo vapina!

Vanteet oli todella hyvin muodossaan ja renkaat asettui pikkupainoilla kohilleen. Autoon on vaihdettu moottorin tyynyt, laatikon takatyyny, kardaanin tuki ja rättilaippa, taka-apurungon etutyynyt reilu vuosi takaperin ja niveliltään PITÄISI olla kunnossa (renkaat kuluu todella tasaisesti ja kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä....tällä siis ajetaan vain ja ainoastaan matka-ajoa 350km/käynnistys) mutta voiko olla vielä jotain mitä en ole tajunnut edes ajatella tärinän aiheuttajaksi? Tärinä alkaa ärsyttävästi 80km/h nurkilla ja jatkuu tuonne 130km/h tienoille, mutta katoaa vauhdin noustessa, mutta niin tekee korttikin, joten ei voi käyttää :lol:



ps. miten hitossa tuo käsijarrun kiristäjä-linkku auton alla väännetään "nollille"? Jätin nimittäin käsijarruhilut laatikkoon, kun ei sopinut sitten millään uudet hihnat uusiin rumpuihin....ei saa riittävästi löysiä sinne vaijerinpäähän että saisi kengät "nojaamaan" sitä stopparia mikä navassa on vaijerilevittäjän kohdilla! Ei ole mitään mistä pyöritellä löysälle ja vaijerit liikkuu kevyesti, mutta silti on ikäänkuin veto päällä ja kengät ei tosiaan mahdu rummun sisälle (tullut "muutaman" kerran kakkosneloseen ja vitoihin noita käsijarruja räplättyä tässä 20 vuoden aikana, että ihan tuttu systeemi se rummun sisusta, mutta tuo ässän vaijerin jakaja siellä pohjassa täysi mysteeri noihin aiempiin verrattuna :crazy: )
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Onko sulla kardaanin merkit kohdallaan jos vaikka olisi eri kohdassa kuin alkujaan, niin siitä voi johtua tuo tärinä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Se linkku auton alla vapautuu ainakin kun irroitat sen polkimelta tulevan vaijerin ( siitä linkusta auton alla ), muistaakseni 10mm kannalla oleva pultti. Sitten käännät kuusiokoloavaimella siitä hammaspyörän keskeltä. Onkohan sulla iskarit missä kunnossa ??
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kardaanin paikat merkattiin kun rempattiin...eli se on samassa kohtaa, ja tämä tutina alkoi paljon myöhemmin kuin noita listaamiani osia vaihdeltiin.

No nyt alkaa käsijarru vapautumaan....Kiitos! :thumbup: Pikainen käynti alla, auto matalilla pukeilla ja nenä pohjaa niistäen en huomannut tuollaisia kuusiokoloja, ja tuli luovutettua meleko äkkiä, kun ei ollutkaan tuo linkku niinkuin "ennen" :oops:

....iskarit voisi olla, kun metrejä sen 230tkm ja alkuperäiset, mutta ei tunnu nekään ajossa ja katsastuksessakin meni VIIMEKSI läpi hienosti, tosin tästä on jo kohta vuosi :problem:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanteiden taka puolella ei ole paskaa?
Tarkastetiinko onko pystyheittoa renkaissa kun ne on päällä?
Ei siellä tartte olla kuin yhdessä liikaa kun alkaa täristämään.
Toisekseen kardaanin tasapainoa epäilisin eniten vaikka merkki onkin oikein kun pieni heitto joka voi olla alunperin niin vaikuttaa ja pahentuu jos keskilaakerin tukirautakaan ei tulw orkkis kohdalle.,,eikun tasapainoitukseen.
Tainnut olla muitakin tapauksia että laakerin vaihdon jälkeen ei asetu vibra millään ja uusi painoitus on auttanut.
Koska kun miettii niin ei siellä muuta paikkaa enää voi olla mistä tämä johtuu ja auto on muutenkin painava että en usko että iskarit voi noin herkästi vaikuttaa tärinään.
Voithan kokeilla etu ja takakumien vaihtoa keskenään,auttaisiko se?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

Vanteissa ei ole mitään muuta kiinni kuin painot :wink: Just saivat hellää huolenpitoa ja lopuksi taas vahakerroksen suojakseen! :thumbup: Pystyheittoa en ollut näkemässä, mutta asentajan perfektionistin tuntien ei olisi jättänyt mainitsematta jos tällaista olisi ollut...

No voisihan sitä kardaaniakin tietty silmäillä, mutta painotan vielä, että kardaanin kimpussa oltiin noin 30tkm sitten ja tärinät alkoi noin 6tkm sitten...mutta jostainhan se tutina tulee, ja on tosiaan luonteeltaan sellaista koko autoa vavisuttavaa, eikä sen tyylistä mitä renkaista yleensä tulee (rattiinkaan ei tunnu yhtään)
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

mulla oli vitossa takaiskarit sökönä ja ilmeni juurikin pirunmoisena tutinana 80+ nopeuksissa.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

Onko muuta konstia tuon iskarin kunnon toteamiseen, kuin kaivaa koko ilmajousi-iskaritolppa käteen ja pumppailla tyhjillä pusseilla? :shifty: Koska ajoon ei tunnu iskarittomalta, eikä ulkoisia vuotoja ole....tosin tuo ilmajousihan paikkaa tosipaljon iskarin puutetta, eikä käsittääkseni ikinä tulekkaan sellaiseksi heijaajaksi kuin rautajousitus ilman iskaria :roll:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsastus konttoreilla on iskunvaimennin testerit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

Juu niin on, mutta tahtoo tulla tuolla konttorin täristimellä yhtä luotettava arvio ilmajousilla ja 30-sarjan kumeilla, kun että itse katselee pihassa silmämääräisesti :mrgreen:

Niin ja ei onnistu vaihtaa renkaiden paikkaa, koska takapyörät ei mahdu eteen....ja tuo sama oire alkoi jo kitkapyörillä ja jatkui heikoilla kesärenkailla ja jatkuu edelleen uusilla renkailla


Mutta täytyy käydä tuolla hovimekaanikolla tutkimassa tuota alustaa ja kardaania, kun ei olisi eka kerta että osat antautuu jo reilun vuoden ajolla...varsinkin kun ne taka-apurungon toiset tyynyt on vielä originaalit ja käydä muutkin tukivarret läpi ennenkuin tilaan 900€/kpl iskarit :eh:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

piippu kirjoitti: ennenkuin tilaan 900€/kpl iskarit :eh:
Jos menee iskarien ostoksi, niin tuolta on ainakin nim.merk. RAM tilannut iskarit. 500e/kpl
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1314931" onclick="window.open(this.href);return false;
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kiitoksia loistavasta vinkistä! :thumbup: Tuonne siis yhteyksiä, kunhan ensin saan varmuuden mihin nurkkiin noita mahdollisesti tarvitaan....
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja koyama »

En kyllä ihan heti alkaisi jousitusta uusimaan.Lainaanpa toisesta viestiketjusta.Löytyyköhän ässästä vastaavia osia kuin w211:stä


Nimim.JVK 210 Vakavasti otettava kysely kaikille 211 omistajille.

Alkupään 211:ssä on etuakselilla pitkittäisen alatukivarren etummainen kumihela on mallia "näkee läpi" ja sittemmin se on muuttunut mallia sellaiseksi mikä on umpinainen ja sen sisällä on silikooninestettä vaimentamassa pitkittäistä liikettä.

Nyt gallup kysely:
Ne kenellä tärisee päässä tai autossa, penkitkin lasketaan :D

Onko teillä alatukivarren etummeinen kumihela "läpinäkyvä" (=ei umpinainen)

Ja ne kenellä on umpinainen... täriseekö sen takia, että se silikooni on poistunut helan sisältä?

Syy miksi kysyn on että kun siinä ei ole silikoninesteellä vaimennettu hela, niin se alkaa pienestäkin renkaan resonoinnista resonoimaan voimakkaammin... Tärinä alkaa tuntua.
Täysin pyöreää ja täysin tasapainosta rengasta ei ole varmaankaan keksitty maailmaan :eh:
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
W210CDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.09.2012 22:18
Paikkakunta: Sahalahti

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja W210CDi »

piippu kirjoitti:Vanteissa ei ole mitään muuta kiinni kuin painot :wink: Just saivat hellää huolenpitoa ja lopuksi taas vahakerroksen suojakseen! :thumbup: Pystyheittoa en ollut näkemässä, mutta asentajan perfektionistin tuntien ei olisi jättänyt mainitsematta jos tällaista olisi ollut...

No voisihan sitä kardaaniakin tietty silmäillä, mutta painotan vielä, että kardaanin kimpussa oltiin noin 30tkm sitten ja tärinät alkoi noin 6tkm sitten...mutta jostainhan se tutina tulee, ja on tosiaan luonteeltaan sellaista koko autoa vavisuttavaa, eikä sen tyylistä mitä renkaista yleensä tulee (rattiinkaan ei tunnu yhtään)
Periaatteessa omien kokemuksien perusteella, jos ratti ei tärise, vaan koko muu auto, niin aiheuttaja on taka-akselin suunnalla. 90% takarenkaat ovat yleensä syylliset tutinoihin, tavalla tai toisella.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W220 täristääääää

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kannattaisi tarkastaa taka-akseliston pyörännapaa paikallaan pitävät tukivarret...eritoten camper-tukivarsi.

Monesti katsastuksessa ei havaita mainittua välystä.
Vastaa Viestiin