Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Joopa joo ei tuo haku suostu pelittää niin heitän uuden topicin

Auto kävi katsastuksessa ja tuomiona:
Raidetangon pää välyksellinen oikea etu
ja
vasemman alatukivarren pallonivel alkavaa väljystä(takimmainen?).

Korjaamolle menee korjaukseen mutta mitä kannattaa vaihdattaa? ilmeisesti raidetanko kannatta vaihtaa kerralla kokonaan uus?
Viimeksi muokannut osku1619, To 01.08.2013 11:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja dealer »

203:een vaihtelee vaan ne missä vikaa on.
wiimax.fi
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

on niin helppo ite tehdä, että ei välttämättä kannata viedä korjaamolle, ja maksaa miljoonia nuiden vaihdoista, jos vaan löytyy työ kaluja pari kappaletta :)
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja sonikki »

zalolahti kirjoitti:on niin helppo ite tehdä, että ei välttämättä kannata viedä korjaamolle, ja maksaa miljoonia nuiden vaihdoista, jos vaan löytyy työ kaluja pari kappaletta :)
Helppo hommahan tuo joo mutta korjaamolla vaan saa samaan rahaan kulmatkin vielä takaisin kohdilleen, ettei tarvi suunnata rengaskauppan kautta kulmien säätöön :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
zalolahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 07.02.2011 20:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja zalolahti »

ee tarvi, kahtoo kierroksien/työntömitan kanssa kohilleen :)
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89

w124 260E -88
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Vaihdoin raidetangon päät eli kiersin sen irti. Olisiko 20 cm palanen.. Ylätukivarret eteen joutui vaihtamaan kokonaan kun mun mallissa ei palloniveltä voi vaihtaa yksinään. Takana ei ole vielä vaihdettu mitään.
Auto on W210 E320 Cdi vm 2000. Raidetangon pää hinta 25€ kpl + työ. Etu ylätukivarsi 60€ kpl +työ.
Vraosat olivat MotoNetistä eli melkein puolet halvemmat kuin Veholla.
Viimeksi muokannut tempera1, To 01.08.2013 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

tempera1 kirjoitti:Vaihdoin raidetangon päät eli pallonivel irti ja kiersin sen irti. Olisiko 20 cm palanen.. Ylätukivarret eteen joutui vaihtamaan kokonaan kun mun mallissa ei palloniveltä voi vaihtaa yksinään. Takana ei ole vielä vaihdettu mitään.
Auto on W210 E320 Cdi vm 2000. Raidetangon pää hinta 25€ kpl + työ. Etu ylätukivarsi 60€ kpl +työ.
Vraosat olivat MotoNetistä eli melkein puolet halvemmat kuin Veholla.
Njoo. Kävin eilen nopeesti katsastuksen jälkeeen katsastuslapun kanssa paikallisella Autoasin korjaamolla joka käyttää KL-varaosia. 140e osat + 1-1,5h työ. Ei ollu puhetta että mitä osia ne sit olikaan... Pakko myöntää tässä ihan rehellisesti että ikinä en oo auton alla käyny mittään en ymmärrä mitä nämä raidetangot ja pallonivelet oikeestaan ees onkaan... Että jos sellasia selkokielisiä vastauksia tulis täällä...

Mutta sitä vaan että mitä mä sanon sinne korjaamolle noista ja mikä ois fiksuinta, tietysti sen mukaan mitä vikaa löytyy. mutta että onko parempi vaihtaa samantien uus raidetanko ja ylätukivarsi(sisältää ilmeisesti sen pallonivelen?)?

Vois kai tuota samalla sitten nuo kaikki maholliset kulmat säädättää tuohon, en tiijä millon niitä on säädelty edellisen omistajan puolesta ja nuo vanteet ei oo koskaan ennen ollukkaa tämän auton alla ennen mun omistusta.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Koko raidetankoa ei kannata vaihtaa, pään vaihto riittää. Sama juttu alapalloon jos nivel on tukivarresta irrotettavissa. Osien hinta kuulostaa sen verran kovalta että varmaan sisältää koko tukivarren. Raidetangot tulee ohjausvaihteelta molempien pyörännapojen sivuihin kiinni. Molemmissa päissä raidetankoa on nivelet. Eli kun rattia kääntää, ohjausvaihde liikuttaa raidetangostoa jommalle kummalle puolelle ja kääntää pyöriä. Hoitavat siis myös pyörän tuennan kääntösuunnassa. Tukivarret on myös nivelletty molemmista päistä. Toinen pää on kiinni auton apurungossa ja toinen pää pyörännavassa. Alatukivarsien tapauksessa siis pyörännavan alareunassa. Ne sanansa mukaisesti tukevat navan paikalleen pituus- ja poikittaissuunnissa mutta sallivat jousituksen jouston pystysuunnassa ja pyörien kääntymisen. Klappi nivelissä aiheuttaa kolinaa, muiden osien kulumista ja tärkeimpänä pyörän kulkukulmien muutosta joka aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista ja epämääräisyyksiä ajettavuuteen.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

KL:stä ne osat on hyvä ostaa. itse just vaihdoin pikkumeseen raidetangon päät, kun oli molemmat mennyt ihan väljäk. entiset oli motoneti osia ja kesti 60tkm /3 vuotta. nyt laitoin kl:n osat, josko ne kestäis pidempään. aika näyttää.

ei ole pahan hintanen muuten laittaa koko sitä tankoa. toki työtä tulee enemmän. itse jouduin ostaan koko tangon, kun ei ollut hyllyssä kahta sopivaa päätä. ostin sitten toiselle puolelle koko tangon, mistä käytin tosin pelkän pään. sen tangon hinta, missä on tanko ja molemmissa päissä nivel oli n. vitosen kalliimpi, kun yksittäinen raidetangon pää. tiedä sitten, että oliko se jotain halppis merkkiä.. ilmeisesti ainakin hinnasta päätellen. yksittäinen pää oli höghlöfs, tai mikä lie se erikoinen merkki nyt olikaan. jotain parin kympin nurkilla hinta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Raidetangon päässä ja pallonivelessä väljystä

Viesti Kirjoittaja dealer »

zalolahti kirjoitti:ee tarvi, kahtoo kierroksien/työntömitan kanssa kohilleen
Ei näin. Aina pitää tarkistaa auraus pyöristä mitaten.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin