E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Taas on aika katsastella uutta autoa, nyt se olisi E-sarjan Mersu kenties. Diesel-koneella, nahkasisustalla, kattoluukku olis kiva ja mielellään mahdollisimman paljon muutenkin varusteltu. Avantgarde siis kaiketi?
Pari vaihtoehtoa olen nopsaan katsellut, olisko kertoa näistä mitään vinkkiä - moottoreiden kestävyys/tekniikan kestävyys yms.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/5687285" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/5702329" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kilometrit siinä vaiheessa että kulutusosat alkaa olla jo vaihtokunnossa, vai olisko edessä vielä huolettomia kilometrejä?
Tarkeeko noissa talvella, ei ole webastoa kummassakaan? Mitä maksaa jälkiasennus?
Älkää takertuko siihen että toinen on sedan ja toinen farkku, molemmat menee
Pari vaihtoehtoa olen nopsaan katsellut, olisko kertoa näistä mitään vinkkiä - moottoreiden kestävyys/tekniikan kestävyys yms.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/5687285" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/5702329" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kilometrit siinä vaiheessa että kulutusosat alkaa olla jo vaihtokunnossa, vai olisko edessä vielä huolettomia kilometrejä?
Tarkeeko noissa talvella, ei ole webastoa kummassakaan? Mitä maksaa jälkiasennus?
Älkää takertuko siihen että toinen on sedan ja toinen farkku, molemmat menee
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Keylessgo ja vetokoukku plussaa, toinen kiva mukavuustominto, toinen 'välttämättömyysvaruste'. Kilometarkistus on bullshittiä. Ortopedipenkki mukavaa, Airmaticci kallista mukavaa.
Kysymys: miksi kattoluukku? Mä en oo vielä löytäny sille mitään muuta hyötyä kuin lasten viihdyttäminen... panoramakatto on sitten jo jonkun näkönen, ei sitäkään tartte auki saada...
Edit: weba taitaa olla jossain puolentoistatonnin paikkeilla asennettuna, vähän riippuu haluaako väyläversion vai ei (väylä on aika karvalakki IMO). Ja aika hyvin tarkenee, niissä on sähkövastus puhaltimessa joa lämmittää kabiinia. Kone on sitten eri asia...
Kysymys: miksi kattoluukku? Mä en oo vielä löytäny sille mitään muuta hyötyä kuin lasten viihdyttäminen... panoramakatto on sitten jo jonkun näkönen, ei sitäkään tartte auki saada...
Edit: weba taitaa olla jossain puolentoistatonnin paikkeilla asennettuna, vähän riippuu haluaako väyläversion vai ei (väylä on aika karvalakki IMO). Ja aika hyvin tarkenee, niissä on sähkövastus puhaltimessa joa lämmittää kabiinia. Kone on sitten eri asia...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Kattoluukussa kiehtoo se että se vähän avartaa kabiinia, tuo tilan tunnetta. Ja kun ei ole ikinä ollut kattoluukullista autoa niin pitäähän olla ainakin yksi sellainen elämän aikana
Ok, hyvä tietää että ilman webastoakin/eberiä pärjää. Airmatic siis joku jousitukseen liittyvä? Onko olemassa ko autoja ilman ilmajousitusta, minun silmään vaikuttais olevan kaikissa?
Ok, hyvä tietää että ilman webastoakin/eberiä pärjää. Airmatic siis joku jousitukseen liittyvä? Onko olemassa ko autoja ilman ilmajousitusta, minun silmään vaikuttais olevan kaikissa?
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Suurin osa on ilman airmaticia, mutta farkuissa on kaikissa ilmajouset takana (eri asia kuin airmatic, jossa on ilmajouset joka nurkassa ja niihin liittyen korkeuden ja jäykkyyden säätö). Airmatic on (muistaakseni) varustekoodi 489, ja sen tunnistaa vaihdekepin takana (PTS-napin vasemmalla puolen) olevista napeista, joilla sitä säädetään.revote kirjoitti:Kattoluukussa kiehtoo se että se vähän avartaa kabiinia, tuo tilan tunnetta. Ja kun ei ole ikinä ollut kattoluukullista autoa niin pitäähän olla ainakin yksi sellainen elämän aikana
Ok, hyvä tietää että ilman webastoakin/eberiä pärjää. Airmatic siis joku jousitukseen liittyvä? Onko olemassa ko autoja ilman ilmajousitusta, minun silmään vaikuttais olevan kaikissa?
Lyhyesti: sedan ilman airmaticia: rautajuoset, ei niin mukava, halvempi korjata. farkku ilman airmaticia: ilmajouset takana, autom. tasonsäätö, edessä ei kalliita osia, mutta kompura ja takajouset ovat vähän kalliimpia jos niitä tarvii uusia. sedan ja farkku airmaticilla: lmajouset kaikissa kulmissa ja kompura, vähän kalliimpia korjata, mutta ehdottomasti mukavin.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Kiitoksia, hyvää infoa. Madallusta tulisi varmaankin myöhemmin, tosin Airmatichan ajaisi saman asian. Kuinkahan lienee toimiva järjestelmä, pelottaa toi että siinä on osat kalliita.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Onhan se toimiva, kun toimii (se madallus on kikkakolmonen, tehdään starilla). Eikä se kaikilta laukee, kuten ei SBC jarrutkaan mitkä noissa molemmissa veihtoehdoissas on. Sitten jos sieltä aletaan osia vaihtamaan, pitää se toimintatonni olla varalla.
Ja kyllä mä sen lohkolämppärin silti asentaisin jos webaan ei päädy (en muista saiko tuohon suoraan koneeseen lohkoon asennettavan vai onko ainoo vaihtoehto sellanen letkuun tuleva versio), jotenkin tuntuu itestä pahalta rykiä pakkasessa täysin kylmiä koneita käyntiin.
Glykolit noista on jo hajonneet/korjattu, vilkaisepa löytyykö 'täydellisistä huoltokirjoista' mainintaa...
Ja kyllä mä sen lohkolämppärin silti asentaisin jos webaan ei päädy (en muista saiko tuohon suoraan koneeseen lohkoon asennettavan vai onko ainoo vaihtoehto sellanen letkuun tuleva versio), jotenkin tuntuu itestä pahalta rykiä pakkasessa täysin kylmiä koneita käyntiin.
Glykolit noista on jo hajonneet/korjattu, vilkaisepa löytyykö 'täydellisistä huoltokirjoista' mainintaa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Toinen noista taitaa olla Espanjan tuonti, oliskohan hyvällä tuurilla ollut jollakin eläkeläisellä (selittäis kilometrit).
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Airmaticista on täällä ketjuja. Ite olen juuri joutunut hommaamaan 240tkm ajettuun toisen takajousen (halvimmillaan vähän päälle 500) ja kompuran (halvimmillaan vähän päälle n. 300). Työ on vielä vähän vaiheessa. Etujouset on kaikkein kalliimpia, mutta ne ilmeisesti myös kestävät pitempään.
Airmatic toimii helkkarin hyvin, kunnes jotain hajoaa. Pikkuvika on kompuraan menevien piuhojen rispaantuminen rikki, siihen saa Veholta suunnilleen kympillä korjaussarjan (vika ei estä ajoa, mutta jos esim. nostaa auton yläasentoon, ei sitä saa enää alas). Isompia vikoja ovat sitten esim. ilmapussien rikkoontuminen (koko jousi vaihtoon) ja kompuran rikkoontuminen (kompura vaihtoon). Toki myös erilaisiin antureihin jne voi tulla vikoja.
Airmaticin takajousissa on lisäilmasäiliö (taisi olla niin että ilman airmaticia olevan farkun takajousissa tätä ei ole?), mutta Arnott tekee "yhteensopivia" jousia, joissa sitä ei ole. Arnottin takajouset maksaa n. 650/pari, ja jos alkuperäisen lisäilmasäiliöllisen vaihtaa Arnottiin, niin pitää vaihtaa molemmat kerralla. Joidenkin mielestä tulee ihan yhtä hyvä kuin alkuperäinen, toisten mielestä taas ei voi tulla kun ei ole lisäilmasäiliötä.
e: varsinainen madallus tehdään tosiaan starilla, mutta sport I ja II -asennoissa auto on myös jonkun verran (pari senttiä?) alempana kuin normaalisti. Lisäksi jousitus on jäykempi. Auto menee myös Sport-asentoon automaattisesti tarpeeksi kovaa ajettaessa (oliko 130km/h)
Airmatic toimii helkkarin hyvin, kunnes jotain hajoaa. Pikkuvika on kompuraan menevien piuhojen rispaantuminen rikki, siihen saa Veholta suunnilleen kympillä korjaussarjan (vika ei estä ajoa, mutta jos esim. nostaa auton yläasentoon, ei sitä saa enää alas). Isompia vikoja ovat sitten esim. ilmapussien rikkoontuminen (koko jousi vaihtoon) ja kompuran rikkoontuminen (kompura vaihtoon). Toki myös erilaisiin antureihin jne voi tulla vikoja.
Airmaticin takajousissa on lisäilmasäiliö (taisi olla niin että ilman airmaticia olevan farkun takajousissa tätä ei ole?), mutta Arnott tekee "yhteensopivia" jousia, joissa sitä ei ole. Arnottin takajouset maksaa n. 650/pari, ja jos alkuperäisen lisäilmasäiliöllisen vaihtaa Arnottiin, niin pitää vaihtaa molemmat kerralla. Joidenkin mielestä tulee ihan yhtä hyvä kuin alkuperäinen, toisten mielestä taas ei voi tulla kun ei ole lisäilmasäiliötä.
e: varsinainen madallus tehdään tosiaan starilla, mutta sport I ja II -asennoissa auto on myös jonkun verran (pari senttiä?) alempana kuin normaalisti. Lisäksi jousitus on jäykempi. Auto menee myös Sport-asentoon automaattisesti tarpeeksi kovaa ajettaessa (oliko 130km/h)
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Hyvä, otan Airmaticin tutkintaan. Jos se alkaa pelottamaan niin ostan sit sedanin ja hoidan madalluksen rautajousilla.
Perustekniikka on siis kaiketi kestävää kun kukaan ei kommentoi siitä mitään? Löysin yhden 600tkm ajetun joten kaiketi noi on lujia Sama varmaan bensamoottoreissa?
Entäs koppa, onko ruosteherkkä? Ollut muutama Volvo, vm. 2001-2004 eikä ruostetta niissä ainakaan.
Perustekniikka on siis kaiketi kestävää kun kukaan ei kommentoi siitä mitään? Löysin yhden 600tkm ajetun joten kaiketi noi on lujia Sama varmaan bensamoottoreissa?
Entäs koppa, onko ruosteherkkä? Ollut muutama Volvo, vm. 2001-2004 eikä ruostetta niissä ainakaan.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Suosittelen ottamaan koeajolle mukaan jonkun, joka tuntee Mersuja
ja erityisesti 211-mallin. Muuten koeajo voi sokaista ja autokuume
pakottaa ostamaan hätiköiden. Tarkemmassa tutkimuksessa voi sitten
paljastua vikoja, joista olisi pitänyt tinkiä.
Vikakoodit kannattaa lukea koeajettavasta autosta. Joillain harrastajilla
on merkkikohtaisen Star-diagnoosilaitteen klooneja, joka olisi paras tähän
hommaan. Paremman puutteessa yleiset lukulaitteetkin käyvät, esim.
Android-puhelimeen liitettävä OBD2-sovitin ja Torque-ohjelma.
Ruosteet kannattaa vilkaista takaluukusta, ovien sisäpuolelta, lokasuojien
reunoista ja alustasta. Tyypillisin ruostepaikka on takaoven kynnyksen
takapää lokasuojan saumasta. Alustassa voi muhia ruostetta suojamuovien
alla ja etuapurunko ruostuu helpolla. Ruostesuojaus on plussaa.
Tehdas voi tulla vastaan ruostekorjauksissa takuun ulkopuolella (goodwill)
tietyin edellyksin. Auton tulee olla ainakin merkkihuollettu, vähän ajettu
ja vika valmistuksessa. Harkinta on tapauskohtaista ja vapaaehtoista.
SBC-jarru eli sähköjarru vaikeuttaa auton huoltoa. Kaikki jarruhommat
on viisasta teettää osaavissa paikoissa. Merkkihuolletuissa autoissa
tehdas voi maksaa SBC-jarrujen vikoja takuuajan jälkeenkin, jos jarrunesteet
on vaihdettu säännöllisesti. SBC-jarrut ikääntyvät jarrupolkimen painallusten
määrän mukaan ja jossain vaiheessa auto kehottaa vaihtamaan SBC-yksikön.
Kustannus lienee pari tonnia. Jos yksikön hiilet eivät ole lopussa, pystyy
yksikköä tekohengittämään epävirallisesti nollaamalla laskuri.
Nelivetoisissa tulee ehdottomasti käyttää samankokoisia renkaita ja
vaihtaa jakolaatikon öljyt 60 tkm:n välein (ei huolto-ohjelmassa).
Muuten jakolaatikko alkaa ääntämään terävissä käännöksissä. Öljynvaihto
voi auttaa ääniin. Uusi jakolaatikko maksaa yli 5 tonnia.
Merkkihuollon huolto-ohjelma on suppea, siinä ei ole säännöllistä
voimansiirron öljynvaihtoa, joka kannattaa tehdä 60 tkm välein.
Muidenkin osien huoltovälit voi puolittaa. Esim V6 CDI:n ilmansuodattimet
tulisi vaihtaa kaksi kertaa tiheämmin kun tehdas suosittaa. Moottoriin
voi tehdä väliöljynvaihdot varsinaisten öljynvaihtojen välillä. Suomen
olosuhteet ovat sen verran ankarat verrattuna muihin maihin.
Avantgardessa on kaasupurkausvalot ja matala alusta vakiona, ei
sitten paljon muuta ylimääräistä varustetta. Classicin tai Elegancen
alusta on mukavampi eikä mitään madallustarvetta ole.
Airmatic on mukava jousitus ja siinä on säädettävä korkeus ja jäykkyys.
Osat ovat kalliita. Tyypillistä on, että takajousiin liittyvä alumiinisäiliö
vuotaa liitoksista korroosion takia. Vuotava jousitus polttaa kompressorin
rikki. Kannattaa ruostesuojata koko auto, mutta erityisesti nämä liitokset
ja myös takaiskunvaimentajat. Takaiskari koostuu osista, joiden välinen
sauma ruostuu ja iskari alkaa vuotamaan. Asiantuntematon iskarinvaihtaja
hajottaa ilmajousen, jos se pääsee vapaasti roikkumaan.
Lasikattoluukku tuo autoon valoa ja lisää siten viihtyvyyttä. Samoin
vaalea sisustus on ylellinen ja valoisa.
Nahkapenkki hiostaa, ellei autossa ole penkkien tuuletusta. Nahkassa
ei ole vakiona tuuletusreikiä, kuten esim. 124:ssa oli.
On ihan oikein pyrkiä ostamaan vähän ajettu yksilö. Lisähinta on aika
pieni verrattuna 100-200 tkm enemmän ajettuihin, joissa on varmasti
enemmän murheita ja pienempi jälleenmyyntiarvo. Yleensä alle 250 tkm
ajettua W211:sta pidetään vähän ajettuna.
CDI-moottori kestää luultavasti miljoonia kilometrejä. Ongelmat ovat apulaitteissa,
kuten suuttimissa.
Alle 200 tkm ajettu Mersu pitäisi olla lähes uutta vastaavassa kunnossa.
Ihan huolettomia kilometrejä ei niissäkään ole takuuajan jälkeen.
Huolettomin on perusvarusteinen auto ilman lisävarusteita nelipyttyisellä
moottorilla. Iso moottori ja lisävarusteet tekevät Mersun, mutta lisäävät murheita.
Ensimmäisessä vuosimallissa oli lastentauteja, jotka tosin lienee korjattu.
Oli sähkövikoja esim. Comandissa. Laatu parani vuosimallissa 2004, joka
tuli 6/2003. Vuosimallin näkee lisävarustekoodeista, ks. alla.
10/2003 saakka Valeo-jäähdytin oli huono ja saattoi sotkea automaattivaihteiston
öljyyn jäähdytinnestettä. Tämä aiheutti ison vian automaattilaatikkoon.
Jos autossa on tehtaan vetokoukku, siinä pitäisi olla myös erillinen jäähdytin
automaattivaihteiston öljylle, eikä tätä sekaantumisvaaraa ole.
Syksyllä 2003 tuli kestävä nanolakka. Nanolakan värikoodi
alkaa c-kirjaimella, koodi on konepellissa vasemmassa yläkulmassa.
Mersuista kannattaa tarkistaa auton kantakortin tiedot etukäteen.
Esim. tämän rekisterinumero on CHH-261:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/5729663" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilteman autoilusivulta saa valmistusnumeron WDB2112261A663093:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/" onclick="window.open(this.href);return false;
Varaosaluettelosta saa kantakortin, jossa on lisävarustekoodit yms:
http://www.auto-parts.spb.ru/webcat/cat ... cat?cat=mb" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuonne annat sen valmistusnumeron ja oikeaan yläkulmaan ilmestyy
DataCard-linkki:
vin WDB2112261A663093
whc WDB
chassbm 211226
chass_ident 1A663093
type 211
subbm1 226
subbm2
auxiliary_drive
body
body_code
delivery_date 040810
engine 648961 30 089846
front_axle1
front_axle2 BE702361110643
heater
interior 841A
lights
model_idx 0
odometer
order_num1 0421711394
paint1 197U
paint2
paint3
paint4
paint5
platform
production_num1 7624747
production_order_ref N
rear_axle1
rear_axle2
release_date 040809
retarder 1 040810
rims
service_num
steering
trailer
transfer_case
transmission 722626 05 566435
vin_dc
vinwhc
winch
wiper
Code Текст
197U OBSIDIAN BLACK - METALLIC PAINT
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 PARAMETER STEERING
217L FRANKFURT BRANCH
21N Unknown
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
228 AUXILIARY HEATER
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
250B Unknown
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B Unknown
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
28N Unknown
293 Unknown
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 Unknown
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
527 Unknown
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615 Unknown
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
805 AEJ 06/1/M/X
810 SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
840A LEATHER, NAPPA
841A LEATHER ANTHRACITE
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
M32 CAPACITY 3,2 LITER
U15 Unknown
U16 Unknown
X00 LEATHER, DESIGNO, UNI-COLOR
197U OBSIDIAN BLACK - METALLIC PAINT
841A LEATHER ANTHRACITE
Tähän o merkitty mm.:
webasto 228 AUXILIARY HEATER
hifilaitteet 810 SOUND SYSTEM
nappanahkapenkit 840A LEATHER, NAPPA
Esim. koodi 217L FRANKFURT BRANCH kertoo, että auto on myyty
Frankfurtissa. tämä näkyy myös order_num1:n merkeistä 3-5, jotka ovat
217: 0421711394
Tämä auto on vuosimallia 2005, kuten koodin 805 viimeinen numero
kertoo. Toimituspäivä (delivery date) on 10.8.2004, vuosimalli vaihtuu
kesäkuussa.
Täältä voit katsoa, mitä unknown-koodi tarkoittaa:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää SA-koodeja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=137611" onclick="window.open(this.href);return false;
ja erityisesti 211-mallin. Muuten koeajo voi sokaista ja autokuume
pakottaa ostamaan hätiköiden. Tarkemmassa tutkimuksessa voi sitten
paljastua vikoja, joista olisi pitänyt tinkiä.
Vikakoodit kannattaa lukea koeajettavasta autosta. Joillain harrastajilla
on merkkikohtaisen Star-diagnoosilaitteen klooneja, joka olisi paras tähän
hommaan. Paremman puutteessa yleiset lukulaitteetkin käyvät, esim.
Android-puhelimeen liitettävä OBD2-sovitin ja Torque-ohjelma.
Ruosteet kannattaa vilkaista takaluukusta, ovien sisäpuolelta, lokasuojien
reunoista ja alustasta. Tyypillisin ruostepaikka on takaoven kynnyksen
takapää lokasuojan saumasta. Alustassa voi muhia ruostetta suojamuovien
alla ja etuapurunko ruostuu helpolla. Ruostesuojaus on plussaa.
Tehdas voi tulla vastaan ruostekorjauksissa takuun ulkopuolella (goodwill)
tietyin edellyksin. Auton tulee olla ainakin merkkihuollettu, vähän ajettu
ja vika valmistuksessa. Harkinta on tapauskohtaista ja vapaaehtoista.
SBC-jarru eli sähköjarru vaikeuttaa auton huoltoa. Kaikki jarruhommat
on viisasta teettää osaavissa paikoissa. Merkkihuolletuissa autoissa
tehdas voi maksaa SBC-jarrujen vikoja takuuajan jälkeenkin, jos jarrunesteet
on vaihdettu säännöllisesti. SBC-jarrut ikääntyvät jarrupolkimen painallusten
määrän mukaan ja jossain vaiheessa auto kehottaa vaihtamaan SBC-yksikön.
Kustannus lienee pari tonnia. Jos yksikön hiilet eivät ole lopussa, pystyy
yksikköä tekohengittämään epävirallisesti nollaamalla laskuri.
Nelivetoisissa tulee ehdottomasti käyttää samankokoisia renkaita ja
vaihtaa jakolaatikon öljyt 60 tkm:n välein (ei huolto-ohjelmassa).
Muuten jakolaatikko alkaa ääntämään terävissä käännöksissä. Öljynvaihto
voi auttaa ääniin. Uusi jakolaatikko maksaa yli 5 tonnia.
Merkkihuollon huolto-ohjelma on suppea, siinä ei ole säännöllistä
voimansiirron öljynvaihtoa, joka kannattaa tehdä 60 tkm välein.
Muidenkin osien huoltovälit voi puolittaa. Esim V6 CDI:n ilmansuodattimet
tulisi vaihtaa kaksi kertaa tiheämmin kun tehdas suosittaa. Moottoriin
voi tehdä väliöljynvaihdot varsinaisten öljynvaihtojen välillä. Suomen
olosuhteet ovat sen verran ankarat verrattuna muihin maihin.
Avantgardessa on kaasupurkausvalot ja matala alusta vakiona, ei
sitten paljon muuta ylimääräistä varustetta. Classicin tai Elegancen
alusta on mukavampi eikä mitään madallustarvetta ole.
Airmatic on mukava jousitus ja siinä on säädettävä korkeus ja jäykkyys.
Osat ovat kalliita. Tyypillistä on, että takajousiin liittyvä alumiinisäiliö
vuotaa liitoksista korroosion takia. Vuotava jousitus polttaa kompressorin
rikki. Kannattaa ruostesuojata koko auto, mutta erityisesti nämä liitokset
ja myös takaiskunvaimentajat. Takaiskari koostuu osista, joiden välinen
sauma ruostuu ja iskari alkaa vuotamaan. Asiantuntematon iskarinvaihtaja
hajottaa ilmajousen, jos se pääsee vapaasti roikkumaan.
Lasikattoluukku tuo autoon valoa ja lisää siten viihtyvyyttä. Samoin
vaalea sisustus on ylellinen ja valoisa.
Nahkapenkki hiostaa, ellei autossa ole penkkien tuuletusta. Nahkassa
ei ole vakiona tuuletusreikiä, kuten esim. 124:ssa oli.
On ihan oikein pyrkiä ostamaan vähän ajettu yksilö. Lisähinta on aika
pieni verrattuna 100-200 tkm enemmän ajettuihin, joissa on varmasti
enemmän murheita ja pienempi jälleenmyyntiarvo. Yleensä alle 250 tkm
ajettua W211:sta pidetään vähän ajettuna.
CDI-moottori kestää luultavasti miljoonia kilometrejä. Ongelmat ovat apulaitteissa,
kuten suuttimissa.
Alle 200 tkm ajettu Mersu pitäisi olla lähes uutta vastaavassa kunnossa.
Ihan huolettomia kilometrejä ei niissäkään ole takuuajan jälkeen.
Huolettomin on perusvarusteinen auto ilman lisävarusteita nelipyttyisellä
moottorilla. Iso moottori ja lisävarusteet tekevät Mersun, mutta lisäävät murheita.
Ensimmäisessä vuosimallissa oli lastentauteja, jotka tosin lienee korjattu.
Oli sähkövikoja esim. Comandissa. Laatu parani vuosimallissa 2004, joka
tuli 6/2003. Vuosimallin näkee lisävarustekoodeista, ks. alla.
10/2003 saakka Valeo-jäähdytin oli huono ja saattoi sotkea automaattivaihteiston
öljyyn jäähdytinnestettä. Tämä aiheutti ison vian automaattilaatikkoon.
Jos autossa on tehtaan vetokoukku, siinä pitäisi olla myös erillinen jäähdytin
automaattivaihteiston öljylle, eikä tätä sekaantumisvaaraa ole.
Syksyllä 2003 tuli kestävä nanolakka. Nanolakan värikoodi
alkaa c-kirjaimella, koodi on konepellissa vasemmassa yläkulmassa.
Mersuista kannattaa tarkistaa auton kantakortin tiedot etukäteen.
Esim. tämän rekisterinumero on CHH-261:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/5729663" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilteman autoilusivulta saa valmistusnumeron WDB2112261A663093:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/" onclick="window.open(this.href);return false;
Varaosaluettelosta saa kantakortin, jossa on lisävarustekoodit yms:
http://www.auto-parts.spb.ru/webcat/cat ... cat?cat=mb" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuonne annat sen valmistusnumeron ja oikeaan yläkulmaan ilmestyy
DataCard-linkki:
vin WDB2112261A663093
whc WDB
chassbm 211226
chass_ident 1A663093
type 211
subbm1 226
subbm2
auxiliary_drive
body
body_code
delivery_date 040810
engine 648961 30 089846
front_axle1
front_axle2 BE702361110643
heater
interior 841A
lights
model_idx 0
odometer
order_num1 0421711394
paint1 197U
paint2
paint3
paint4
paint5
platform
production_num1 7624747
production_order_ref N
rear_axle1
rear_axle2
release_date 040809
retarder 1 040810
rims
service_num
steering
trailer
transfer_case
transmission 722626 05 566435
vin_dc
vinwhc
winch
wiper
Code Текст
197U OBSIDIAN BLACK - METALLIC PAINT
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 PARAMETER STEERING
217L FRANKFURT BRANCH
21N Unknown
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
228 AUXILIARY HEATER
249 AUTOMATICALLY DIPPING INSIDE REAR VIEW MIRROR
250B Unknown
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B Unknown
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
28N Unknown
293 Unknown
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 Unknown
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
527 Unknown
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615 Unknown
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
805 AEJ 06/1/M/X
810 SOUND SYSTEM
819 CD CHANGER
840A LEATHER, NAPPA
841A LEATHER ANTHRACITE
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
M32 CAPACITY 3,2 LITER
U15 Unknown
U16 Unknown
X00 LEATHER, DESIGNO, UNI-COLOR
197U OBSIDIAN BLACK - METALLIC PAINT
841A LEATHER ANTHRACITE
Tähän o merkitty mm.:
webasto 228 AUXILIARY HEATER
hifilaitteet 810 SOUND SYSTEM
nappanahkapenkit 840A LEATHER, NAPPA
Esim. koodi 217L FRANKFURT BRANCH kertoo, että auto on myyty
Frankfurtissa. tämä näkyy myös order_num1:n merkeistä 3-5, jotka ovat
217: 0421711394
Tämä auto on vuosimallia 2005, kuten koodin 805 viimeinen numero
kertoo. Toimituspäivä (delivery date) on 10.8.2004, vuosimalli vaihtuu
kesäkuussa.
Täältä voit katsoa, mitä unknown-koodi tarkoittaa:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää SA-koodeja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=137611" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Alumiiniosat ja Nanolakka auttavat http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 9&p=926921" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainoa 'toistuva' ruostepaikka mistä on raportoitu on takaoven kynnyskotelon taaempi alareuna, tiivisteen alta.
CDI tekniikka on sitä mitä kaikissa muissakin mersuissa, ruiskusuutinjumppaa, EGRrää, joskus vähän turboo... V-koneissa imusarjan läppämoottoria...
Alkupään W211 erikoisominaisuus on se SBC ja siitä johtuva kaksiakkuinen systeemi, mikä joskus myös tuottaa ihmettelyä ja rahaa korjaamojen kirstuun.
Ainoa 'toistuva' ruostepaikka mistä on raportoitu on takaoven kynnyskotelon taaempi alareuna, tiivisteen alta.
CDI tekniikka on sitä mitä kaikissa muissakin mersuissa, ruiskusuutinjumppaa, EGRrää, joskus vähän turboo... V-koneissa imusarjan läppämoottoria...
Alkupään W211 erikoisominaisuus on se SBC ja siitä johtuva kaksiakkuinen systeemi, mikä joskus myös tuottaa ihmettelyä ja rahaa korjaamojen kirstuun.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Itse olen tyytyväinen omaan S211:en.
Plussaa:
-Airmatic-alusta on hiljainen ja mukava ja säädettävä maavara on ollut tarpeen
-4matic (neliveto) on hyvä talvella ja veneen vedossa
-Lisälämmitin (webasto) kauko-ohjauksella lisää paljon mukavuutta talvella
-HarmanKardon-soundsystem tekee musiikin kuuntelusta mieluisaa, kuuluu ne bassotkin
-Vaalea sisustus ja lasikattoluukku tuo autoon valoa ja piristää
-Auton mustavalkoasteikolta poikkeava väri (Indium Gray) on silmää miellyttävä
-V6 CDI:n äänet ovat mukavat ja voimaa on riittävästi
-Parametriohjaus on loistava, ohjaus on kevyt ja tunnokas
-Bluetooth-puhelinyhteys on kätevä ja helppo asentaa, kun autossa on UHI-liitin eli puhelinvalmius
-Valot ovat tehokkaat (älykäs valojärjestelmä ILS)
-Alkuperäinen taittuva vetokoukku on kätevä
-Designo-sisustus on upea
-Comand on OK, navigointi toimii
-Vähän ajetussa Mersussa on uuden auton tuntua ja ison auton tuntua
-Luotettavuus on ollut hyvä, pari rengasrikkoa katkaisi matkan
-Auto on turvallisen tuntuinen ja varmasti yksi turvallisimmista
-Automaattilaatikko on mukava, vaikka jo ehkä hiukan vanhanaikainen 5G-Tronic
-Sähkö riittää webastosta huolimatta
-Penkki on mukava ja muistisäätö plussaa
-Vikoja on ollut melko vähän. V6:n tyyppivika turbon ahtopaineensäädin iski, mutta osasin korjata itse.
Miinusta:
-Kulutus on iso, 9-10
-Ei ole päivävaloja
-Ei ole istuimien tuuletusta, joten nahka hiostaa
-Distronic (mukautuva vakionopeudensäädin) on turha Suomessa
-Parkkitutka voisi olla hyvä
-Ilmastointi ei ole niin tehokas ja mukava kuin voisi olettaa, mutta toimii
-Jotkin osat ovat kalliita (Airmatic, 4matic) ja itse autokin maksaa paljon
-Ei varapyörää vakiona, nyt on vararengas
-Rengaspainevaroitin hälytti turhaan, muttei aiheesta
-Renkaat ovat melko kookkaita ja hintavia (245/45-17 ja 225/55-16)
-Sisätilat ovat jopa ahtaammat kuin S124:ssa
-Vuosimalli 2007 on joiltain osin köyhempi kuin vanha malli:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p933625" onclick="window.open(this.href);return false;
Plussaa:
-Airmatic-alusta on hiljainen ja mukava ja säädettävä maavara on ollut tarpeen
-4matic (neliveto) on hyvä talvella ja veneen vedossa
-Lisälämmitin (webasto) kauko-ohjauksella lisää paljon mukavuutta talvella
-HarmanKardon-soundsystem tekee musiikin kuuntelusta mieluisaa, kuuluu ne bassotkin
-Vaalea sisustus ja lasikattoluukku tuo autoon valoa ja piristää
-Auton mustavalkoasteikolta poikkeava väri (Indium Gray) on silmää miellyttävä
-V6 CDI:n äänet ovat mukavat ja voimaa on riittävästi
-Parametriohjaus on loistava, ohjaus on kevyt ja tunnokas
-Bluetooth-puhelinyhteys on kätevä ja helppo asentaa, kun autossa on UHI-liitin eli puhelinvalmius
-Valot ovat tehokkaat (älykäs valojärjestelmä ILS)
-Alkuperäinen taittuva vetokoukku on kätevä
-Designo-sisustus on upea
-Comand on OK, navigointi toimii
-Vähän ajetussa Mersussa on uuden auton tuntua ja ison auton tuntua
-Luotettavuus on ollut hyvä, pari rengasrikkoa katkaisi matkan
-Auto on turvallisen tuntuinen ja varmasti yksi turvallisimmista
-Automaattilaatikko on mukava, vaikka jo ehkä hiukan vanhanaikainen 5G-Tronic
-Sähkö riittää webastosta huolimatta
-Penkki on mukava ja muistisäätö plussaa
-Vikoja on ollut melko vähän. V6:n tyyppivika turbon ahtopaineensäädin iski, mutta osasin korjata itse.
Miinusta:
-Kulutus on iso, 9-10
-Ei ole päivävaloja
-Ei ole istuimien tuuletusta, joten nahka hiostaa
-Distronic (mukautuva vakionopeudensäädin) on turha Suomessa
-Parkkitutka voisi olla hyvä
-Ilmastointi ei ole niin tehokas ja mukava kuin voisi olettaa, mutta toimii
-Jotkin osat ovat kalliita (Airmatic, 4matic) ja itse autokin maksaa paljon
-Ei varapyörää vakiona, nyt on vararengas
-Rengaspainevaroitin hälytti turhaan, muttei aiheesta
-Renkaat ovat melko kookkaita ja hintavia (245/45-17 ja 225/55-16)
-Sisätilat ovat jopa ahtaammat kuin S124:ssa
-Vuosimalli 2007 on joiltain osin köyhempi kuin vanha malli:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p933625" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Mahtavaa infoa, kiitos
Lueskelen illalla tarkemmin. mutta onkos toi sähköjarru kaikissa? Ja toi nahka, ei Volvoissa ole ilmastoituja penkkejä mut ei ne ainakaan hiosta (vaalea nahka, musta voi olla eri).
Lueskelen illalla tarkemmin. mutta onkos toi sähköjarru kaikissa? Ja toi nahka, ei Volvoissa ole ilmastoituja penkkejä mut ei ne ainakaan hiosta (vaalea nahka, musta voi olla eri).
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Sähköjarrut on kaikissa 211:ssa vuosimalliin 2007 saakka (6/2006 saakka).revote kirjoitti:Mahtavaa infoa, kiitos
Lueskelen illalla tarkemmin. mutta onkos toi sähköjarru kaikissa? Ja toi nahka, ei Volvoissa ole ilmastoituja penkkejä mut ei ne ainakaan hiosta (vaalea nahka, musta voi olla eri).
Hikoilu riippuu hikoilijasta, itsellä on aina selkä ihan märkänä kesän kalareissuilla.
En hikoillut 124:n vaaleilla nahkapenkeillä, mutta hikoilen 211:n vaaleilla nahkapenkeillä.
Erona on vain tuuletusreiät 124:ssa ja tietysti vanhempi kuski. Kaveri osti juuri Volvon vaaleilla
nahkoilla, täytyy testata. Mutta nahka on nahkaa, kun ei ole tekonahkaa.
Kangaspenkki on ylivoimaisen mukava käytössä, nahka on ylellisen tuntuinen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Vanhoissa on taloudellinen suora kuutonen. Janoisampi V6 CDI tuli 2005.revote kirjoitti: Pari vaihtoehtoa olen nopsaan katsellut, olisko kertoa näistä mitään vinkkiä - moottoreiden kestävyys/tekniikan kestävyys yms.
V6 CDI kestää hyvin jatkuvaa kaasu pohjassa ajoa moottoritiellä.
Mersun V6 CDI:llä tehty nopeusennätys taitaa olla yhä voimassa.
Vuonna 2005 E320 CDI:lla ajettiin 160.934 km keskinopeudella 224,823 km/t.
Siis neljää kertaa maapallon ympäri vastaava matka kaasu pohjassa:
http://www.mercedesclass.net/safety-2/d ... ord-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Meidän huushollin paavoista toisessa on nappanahat penkeissä(designo) ja toisessa norminahat. Nappa on miellyttävämmän tuntuista, mutta aiheuttaa hikoilua selässä, mitä vakionahka erillisin penkintuuletuksin ei tee. Perheen kolmas kulkine, vanhempi W202 on varustettu rei'itetyin norminahoin. En ole huomannut eroa hikoilun suhteen nappapenkkeihin, joissa ei ole reikiä. Molemmissa hikoilee. Ja kaikissa noissa on ilmastointi. Toisaalta hikoilen kangaspenkilläkin istuessa...Osta auto, jossa on penkkien tuuletus, jos sopivan sellaisen vaihtoehdon löydät. On oikeasti miellyttävä ja toimiva varuste kesäkuumalla.JarkkoN kirjoitti: Hikoilu riippuu hikoilijasta, itsellä on aina selkä ihan märkänä kesän kalareissuilla.
En hikoillut 124:n vaaleilla nahkapenkeillä, mutta hikoilen 211:n vaaleilla nahkapenkeillä.
Erona on vain tuuletusreiät 124:ssa ja tietysti vanhempi kuski. Kaveri osti juuri Volvon vaaleilla
nahkoilla, täytyy testata. Mutta nahka on nahkaa, kun ei ole tekonahkaa.
Kangaspenkki on ylivoimaisen mukava käytössä, nahka on ylellisen tuntuinen.
Ja neloskone on nihilisteille .
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Onko 4maticin yhteydessä vielä vanhempi 5 vaihteinen automaatti?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Mitä tarkoitat "vielä" - 2007 mallisessa 211:ssä ainakin on, 2014 mallisesta 212:sta en osaa sanoa.S202 kirjoitti:Onko 4maticin yhteydessä vielä vanhempi 5 vaihteinen automaatti?
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
211:ssa 4-maticin yhteydessä käytettiiin yhä 5-vaihteista laatikkoa, kunS202 kirjoitti:Onko 4maticin yhteydessä vielä vanhempi 5 vaihteinen automaatti?
takavetoiseen tuli jo 7-vaihteinen. Nelivedossa on parempi pito ja suuremmat
rasitukset kuin takavedossa ja 5G-Tronic kestää paremmin näitä rasituksia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Jos saa vielä kysellä niin kuinka matalaksi tuon Airmaticin saa?
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Normaalista ajokorkeudesta saa joko 20 mm ylös tai 10 mm alas ykkösasennossa tairevote kirjoitti:Jos saa vielä kysellä niin kuinka matalaksi tuon Airmaticin saa?
15 mm alas kakkosasennossa. Alin asento on käytössä automaattisesti kovassa vauhdissa.
Korkeuden laskiessa iskunvaimennus jäykistyy.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Ellei kysyjä sitten tarkoittanut starilla madaltamista.JarkkoN kirjoitti:Normaalista ajokorkeudesta saa joko 20 mm ylös tai 10 mm alas ykkösasennossa tairevote kirjoitti:Jos saa vielä kysellä niin kuinka matalaksi tuon Airmaticin saa?
15 mm alas kakkosasennossa. Alin asento on käytössä automaattisesti kovassa vauhdissa.
Korkeuden laskiessa iskunvaimennus jäykistyy.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Airmaticin saa perjaatteessa niin alas kuin alas voi saada. Madallus käy ohjelmoimalla starilla, sitten kulmat kuntoon. Ei siis tarvitse vaihtaa jousia niin kuin rautajousisissa autoissa.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Minä kiitän taas infosta. Tarkoitus olisi ostaa auto ja madaltaa sitä reilusti joten kieltämättä toi ilma-alusta kuulostaa helpolta. Luottas vain siihen että se toimii sen aikaa kun auto on itsellä.
Ja toi lohkolämmitin/letkulämmitin, oletin että ne on näissä vakiona mutta hyvä muistutus että näin ei ole. Webasto parhain mut kallis jälkiasenteisena.
Kuume on kova, eikä mukaan ole asiantuntijoita. Vain minä, mersujen suhteen ei asiantuntija.
Ja toi lohkolämmitin/letkulämmitin, oletin että ne on näissä vakiona mutta hyvä muistutus että näin ei ole. Webasto parhain mut kallis jälkiasenteisena.
Kuume on kova, eikä mukaan ole asiantuntijoita. Vain minä, mersujen suhteen ei asiantuntija.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Mistä päin olet autoa katsomassa, jospa joku foorumilainen haluaisi tulla mukaan auttamaan.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Montako mukia koneessa pitäisi olla että voisi tuntea itsensä ihan hyväksi ihmiseksi?RH kirjoitti:JarkkoN kirjoitti: Ja neloskone on nihilisteille .
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
- Silakka_E500
- Vakiokalustoa
- Viestit: 86
- Liittynyt: La 29.09.2012 21:27
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
8fokura kirjoitti:Montako mukia koneessa pitäisi olla että voisi tuntea itsensä ihan hyväksi ihmiseksi?RH kirjoitti:JarkkoN kirjoitti: Ja neloskone on nihilisteille .
BMW X7 M50D
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
X166 500
X166 350
Audi Q7 4.2
BMW X5 3.0sd
W211 E500
Volvo V70 T5
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Ei tietoa vielä sen tarkemmin, taitaa mennä niin että pitää ostaa sieltä mistä löytyy mielenkiintoinen pirssi. Pitääpä kysäistä sitten tarkemmin, josko joku kävis kurkkimassa kun sellainen löytyy. Tämä info on ollut kyllä todella hyvää tähän asti, ihan yllätyin kuinka vinkkiä on tullut eikä pelkkää kuittia "haulla löytyy"Tomp kirjoitti:Mistä päin olet autoa katsomassa, jospa joku foorumilainen haluaisi tulla mukaan auttamaan.
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
Tämä oli RH:n mielipide, ei minun.fokura kirjoitti:Montako mukia koneessa pitäisi olla että voisi tuntea itsensä ihan hyväksi ihmiseksi?RH kirjoitti: Ja neloskone on nihilisteille .
Minusta vähintään kuutoskone pitäisi olla pakollinen katsastusvaruste.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: E-Mersua ostamassa? Pari vaihtoehtoa, vinkkiä?
En ymmärrä miksi Airmaticia parjataan vikaherkkyydestä. Ilmajousitus on ilmajousitus ja rautajousitus on rautajousitus. Raskaalla kalustolla täysilmajouset alkavat olla jakelu- ja maantieliikenteessä lähes kaikilla ja linja-autoissa niitä on ollut takana 1960-luvulta lähtien ja myöhemmin joka nurkassa. Palkeita menee aina silloin tällöin ja venttiileitä yms. nippeleitä myös. Ainakaan minä en kuule liikennöitsijöiden parjaavan ilmajousia päivittäin.
Se on vaan hyväksyttävä että jokainen tiltangeli extraa tuo myös oman riskinsä: mitä ei ole se ei voi mennä rikki. Ja katkeaahan niitä rautajousiakin - tosin henkilöauton rautajouset eivät mahdottomia maksa.
Stten kysymykseen Airmaticilla vai ilman: täältä pisteet 100-0 Airmaticille. Ero on valtava!
Se on vaan hyväksyttävä että jokainen tiltangeli extraa tuo myös oman riskinsä: mitä ei ole se ei voi mennä rikki. Ja katkeaahan niitä rautajousiakin - tosin henkilöauton rautajouset eivät mahdottomia maksa.
Stten kysymykseen Airmaticilla vai ilman: täältä pisteet 100-0 Airmaticille. Ero on valtava!