om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

erinäisten tuumailujen ja vatvomisien jälkeen päädyin ehkä parhaaseen moottori vaihtoehtoon oman projektini kannalta eli om606 turboon.
kone on tarkoitus saada heräämään ja vääntämään mukavan alhaalta ja vetoa sais myös piisata loppupäähän kierros aluetta.
sen suurempaa tehotavoitetta ei oo mut koskaanhan ei voimaakaan liikaa oo :)
ottaisin mielellään vastaan ajatuksia pumpusta ja ahtimesta.
moottorin olis tulossa noin 3500 kiloiseen maastokuormuriin om617:kan tilalle :)
moottoritilan kapeuden takia imusarjasta tulee kokonaisuudessaan omavalmiste, ajatuksena on kääntää painekotelo suoraan venakopan päälle 12:sta saman mittaisella rosteri pillillä kokoa 33,7mm.
itse painekotelo tulee alumiinista ja imuaukot on tarkoitus avartaa 40 milliin kotelon sisällä.
pakosarja tulee myös omien käsien kautta ni saa ahtimen mieleiseen paikkaan.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

8mm elementit mynältä tai herleviltä ja hx40 superi toimii aina. Hx35 menee tukkoon yläkierroksilla ja hx50 ei herää alhaalta ja on todella huono ajaa metässä. Hx35 suosittelisin maastoajoon mutta jos haluat että vetoja riittää ylhäälläkin niin pitää ottaa pykälän isompi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

kuinkahan alhaalta 40:nen mahtaa herätä tuossa koneessa?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

väinämöinen kirjoitti:kuinkahan alhaalta 40:nen mahtaa herätä tuossa koneessa?
Riippuu niin monesta asiasta. Yleensä 2500-3000.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

saishan tuo pikkusen aikasemmi lupailla. voip olla huono ajettava pienillä kierroksilla ku on kuitenkii massaa aika paljo minkä pitäs liikkua.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mitäs laitetta tässä rakennetaan?
Jos kohteena on esim. G mersu niin kannattaa tiedostaa että paljon voimaa merkitsee myös paljon kallista romua voimansiirrossa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

404:sta moggia rakentelen :) koneen jatkeeks tulee 406:sen vahvempi loota.
viimeinen heikoin lenkki taitaa olla portaaliboxit mut siihenkin on lääkkeet olemassa ;)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Moggilaiset kestää jo ihan eri tavalla, pikkusen eri kaliberia :)
7mm tapit minusta voisi riittää, samaten 35 tai 40 holsetti. Riippuen toki ajosta mutta joskus autoa voi joutua runnuttamaan kaasu pohjassa niin ehkei kannata viimeisiä hepoja ottaa ulos.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja esko »

aikas painava härveli...... voipi tulla lämpöongelmia motoriin pitemmällä siirtymätaipaleella jos 500 hv koko ajan kuormitetaan :think: vois toimia 37 holsetillakin mukavasti ja 7 mm elementtien tuotto kyllä riittäis, reilu 300 hv tehoilla
superturboa alkaen 2003
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

esko kirjoitti:aikas painava härveli...... voipi tulla lämpöongelmia motoriin pitemmällä siirtymätaipaleella jos 500 hv koko ajan kuormitetaan :think: vois toimia 37 holsetillakin mukavasti ja 7 mm elementtien tuotto kyllä riittäis, reilu 300 hv tehoilla
Tarkoitatko kuitenkin Garrett:in GT 37 :?:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Toimis se sillä hx35:sellakin riittävän kokosen ulkosen hukkaportin kanssa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

Vaihtoehdot tarpeeksi alhaalta alkavaan vetoon:
1. Pieni perinteinen hukkaporttiahdin (esim. hx35), joka herää suht mukavasti, mutta kuolee ylhäältä.
2. Suurempi VNT-ahdin (esim. gt37V), joka on suurikokoinen ja painava, mutta ei tukehdu ylhäältä niin helposti.
3. Sekventaaliahtaminen: pieni ahdin alakierroksille ja iso ylä kierroksille.
4. Sarja-ahto, eli iso ahtaa pienen läpi ja molemmat toimivat koko ajan yhdessä. Huipputehot ei hävinneet, mutta turboviive kylläkin, joten tuntuisi toimivan OM606:sen kanssa suht mukavasti. :wink:

Savuaminen yläkierroksilla on todellinen lämpörasite moottorille (jäännösdiesel palaa varsinaisen palotapahtuman jälkeen kanavissa/sarjassa), joten sitä ei kannata pitkissä vedoissa harrastaa, pullinkit ja varttikiihdytykset erikseen. Oikein tehdyllä sarja-ahtamisella saa poltettua kaiken 8mm pumpusta tulevan ruuan savutta, mutta se on sitten eriasia, kuinka paljon voimaa on sittenkin jo tarpeeksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
antte
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 03.07.2011 18:16

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja antte »

Tuo sarja-ahtaminen kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta...

Ei norsulla olisi antaa jotain vinkkejä ahtimien mitoitukseen sarja-ahtoa varten? Onko nuitten mitoittamiseen olemassa mitään nyrkkisääntöä millä pääsee edes lähelle ''oikeaa''?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja millä keinolla saa fiksusti vältettyä pienemmän ahtimen tukkeutumisen yläkierroksilla?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Siekkinen kirjoitti:Ja millä keinolla saa fiksusti vältettyä pienemmän ahtimen tukkeutumisen yläkierroksilla?

Vaikka hukkaportilla juoksuttaa pakokaasuja pienen ahtimen ohi suoraan isolle ahtimelle kun tietty paine saavutettu.
W201 250D
W202 250D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

Ahtimien mitoituksia en halua paljastaa, sen verran tuo on vienyt aikaa ja aiheuttanut päänraapimista. Kaikki tieto on kuitenkin netistä löydettävissä, sieltä sen olen itsekkin kaivanut. Lisäksi tehtaalaisia ahdinpaketteja saa ostaa pilkkahintaan käytettyinä, jos ei itse halua mitoituksia laskeskella. Wärtsilähän näihin on Suomessa erikoistunut, joten jos sinne on suhteita...

Sellainen varoituksen sana, että ilman perustietoa sarja-ahdosta ja sen yksinkertaisimmista laskukaavoista voi sarja-ahtamisen unohtaa. Tämä ei kertakaikkiaan toimi vain vääntämällä ahdot maksimiin.

Ensmäinen kokeilu OM606:sen kanssa osoittautui paremmaksi kuin odotin, enkä odottanut vähän. Seuraavista tehdään astetta totisempia ja nostetaan vaikeusastetta.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

norsu kirjoitti:Ahtimien mitoituksia en halua paljastaa, sen verran tuo on vienyt aikaa ja aiheuttanut päänraapimista. Kaikki tieto on kuitenkin netistä löydettävissä, sieltä sen olen itsekkin kaivanut.
Ja mitenhän se sinulta on pois vaikka nuo ahtimet kertoisitkin? Vai myytkö tuota tietotaitoasi? Minusta vähän omituinen logiikka tuo että jos itse on jotain joutunut selvittämään niin ei voi sitä muille paljastaa..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

JSJ kirjoitti: Ja mitenhän se sinulta on pois vaikka nuo ahtimet kertoisitkin? Vai myytkö tuota tietotaitoasi? Minusta vähän omituinen logiikka tuo että jos itse on jotain joutunut selvittämään niin ei voi sitä muille paljastaa..
Sinusta se on omituista ja minusta taas ei. Tietoni kerron niille, jotka tietoani pyytävät ja jotka sen mielestäni ansaitsevat. Tuollaisia kutsutaan yleensä kavereiksi. Kaikki eivät ole kavereitani. Ilmaiseksi tuon teen, koska meillä emäntä ja mukulat tienaa minunkin edestäni.

Koeta kestää omituisuuteni. Vastavuoroisesti koetan olla jankkaamatta momenttipisteiden sulkeutumisesta OM606 moottorissa.

Kuva
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

norsu kirjoitti:Sinusta se on omituista ja minusta taas ei. Tietoni kerron niille, jotka tietoani pyytävät ja jotka sen mielestäni ansaitsevat. Tuollaisia kutsutaan yleensä kavereiksi. Kaikki eivät ole kavereitani. Ilmaiseksi tuon teen, koska meillä emäntä ja mukulat tienaa minunkin edestäni.

Koeta kestää omituisuuteni. Vastavuoroisesti koetan olla jankkaamatta momenttipisteiden sulkeutumisesta OM606 moottorissa.

[ http://3.bp.blogspot.com/-bDKAcuq33xk/Tg0h6yfX23I/AAAAAAAAABI/BuzFnwYxf14/s1600/turbo+chrgers.jpg ]
Niinhän se menee että kukin taaplaa tavallaan, tuli vain mieleen kun tiedonjakamista vartenhan nämä foorumit yleensä on.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

Minulle foorumit on pätemistä varten. Johtuu varmaa siitä, että älyni ei riittänyt katsastusmieheksi, eikä ulkonäköni poliisikoiraksi. Kotonakin hoidan lähinnä kynnysmaton virkaa ja kymmenvuotias poikani peittoaa minut salibandyssä mennen tullen.

Minua ei vaan kiinnosta mitkään 500hv 3L nakumersut, jotka rakennetaan rautalangalla ja jesarilla ja sitten on niin kivaa ABC:lla jutella kuinka kovaa taas eilen mentiin ja kuinka mahtavia lukemia tuli takametsän latodynossa ja vielä takapyöriltä. Sitten on vielä näitä, jotka suu vaahdossa todistaa Mersun oman vaihdelaatikon riittävän vain 400hv tehoihin ja halkopakosarjan olevan maailman paras, kun sitä Cumminssissakin käytetään... Vasta kun joku oikeasti haluaa rakentaa laitteen, joka kiinnostaa itseäni ja rakentajalla vähintään perusasiat hallussa keskusteluyhteyden mahdollistamiseksi, niin mikäpä sen mukavampaa ottaa osaa tuollaiseen ja auttaa parhaansa mukaan, jos vain osaa. Eikä laitteen tarvitse olla kylän, Suomen tai maailman nopein - minua kiinnostaa enempikin vetoalueen leveyden lisääminen noin moottori-/ahdinteknisesti sekä eri kilpaluokkien laitteet. Muutama mielenkiintoinen juttu menossa parhaillaankin...

Topikkiin palatakseni: Yllä kertomani vaihtoehtoiset ahdinsysteemit ovat ne tavallisimmat tällaiseen offiautoon, muitakin toki on. Lisäksi halusin sanoa, että sarja-ahtamista ei kannata jättää kokeilematta, mikäli intoa riittää. Vaivan palkkana voi saada upeasti toimivan ja tehokkaan moottorin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

norsu kirjoitti:Minulle foorumit on pätemistä varten. Johtuu varmaa siitä, että älyni ei riittänyt katsastusmieheksi, eikä ulkonäköni poliisikoiraksi. Kotonakin hoidan lähinnä kynnysmaton virkaa ja kymmenvuotias poikani peittoaa minut salibandyssä mennen tullen.

Minua ei vaan kiinnosta mitkään 500hv 3L nakumersut, jotka rakennetaan rautalangalla ja jesarilla ja sitten on niin kivaa ABC:lla jutella kuinka kovaa taas eilen mentiin ja kuinka mahtavia lukemia tuli takametsän latodynossa ja vielä takapyöriltä. Sitten on vielä näitä, jotka suu vaahdossa todistaa Mersun oman vaihdelaatikon riittävän vain 400hv tehoihin ja halkopakosarjan olevan maailman paras, kun sitä Cumminssissakin käytetään... Vasta kun joku oikeasti haluaa rakentaa laitteen, joka kiinnostaa itseäni ja rakentajalla vähintään perusasiat hallussa keskusteluyhteyden mahdollistamiseksi, niin mikäpä sen mukavampaa ottaa osaa tuollaiseen ja auttaa parhaansa mukaan, jos vain osaa. Eikä laitteen tarvitse olla kylän, Suomen tai maailman nopein - minua kiinnostaa enempikin vetoalueen leveyden lisääminen noin moottori-/ahdinteknisesti sekä eri kilpaluokkien laitteet. Muutama mielenkiintoinen juttu menossa parhaillaankin...

Jos asia on näin niin miksi yleensä edes kirjoitat tai luet tätä foorumia? :shock: Sun täytyy perustaa oma foorumi mihin valitset vain ne viisaimmat ihmiset kenen ei tarvitse kysellä "tyhmiä" kysymyksiä.. Oiskohan nää viestiketjut ollut juurikin kysymyksiä ja asioitten pohtimista varten?? Ketä se auttaa että kerrot sinulla olevan pirusti tietoa mutta et sitä aio tälläisten "idioottien" kanssa jakaa?
W201 250D
W202 250D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kuisma_ kirjoitti: Jos asia on näin niin miksi yleensä edes kirjoitat tai luet tätä foorumia? :shock: Sun täytyy perustaa oma foorumi mihin valitset vain ne viisaimmat ihmiset kenen ei tarvitse kysellä "tyhmiä" kysymyksiä.. Oiskohan nää viestiketjut ollut juurikin kysymyksiä ja asioitten pohtimista varten?? Ketä se auttaa että kerrot sinulla olevan pirusti tietoa mutta et sitä aio tälläisten "idioottien" kanssa jakaa?
Perustin kyllä oman kirjoituspalstan, mutta siellä ei sitten lopulta suvaittu seksuaalista suuntautumistani. En ymmärrä mitä pahaa on kääpiöhomopornossa? Kuva


Mersufoorumilla vierailen ajoittain, koska täällä on kuitenkin porukkaa jonka tekemisiä ja tietämystä arvostan. On ihmisiä, jotka on oikeasti keksineet jotakin itse, eivätkä vain kopioineet toisten tekemisiä. Löytyy myös uskomattoman taitavia rakentajia ja sitkeitä puurtajia. Ennenkuin kuitenkaan alat Kuisma punastelemaan, niin en tunne sinua toistaiseksi tarpeeksi hyvin, jotta voisin sanoa tulevani tänne vuoksesi... Ehkä jonain päivänä. :thumbup:

"Idiooteista" en tiedä sen enempää, enkä mielestäni ole väittänyt minulla olevan "pirusti tietoa", sen taisit keksiä itse. Mutta se vähä tieto joka minulla on sarja-ahtamisesta, ei ole julkista, enkä anna sitä foorumien kautta vain, koska joku on tottunut liikaa äipän valmiiksi kuorimiin perunoihin. Todennäköisesti minulla on vain keskivertojamppaa "pidemmät piuhat" ja hukkasin puolen tunnin intensiiviopiskelun sijasta ison osan elämääni tähän harrastukseni yhteen osa-alueeseen, mutta koetan pärjätä asian kanssa. Juuri tällä hetkellä katsoisin compound-systeemin onnistuessaan antavan mukavan etulyöntiaseman joihinkin motorsporttijuttuihin, joten katsellaan nuo kortit ensin. Punaniskat ison järven tuolla puolen näitä tekevät päivätyönään, joten eiköhän 99% suomalaisista pysty samaan halutessaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voitko lopettaa...olen revennyt tänään jo kahdesti ja toinen tapahtui nolosti ihan kesken työaikana, kaiken lisäksi se ei tee hyvää tälläiselle potentiaaliselle sydänriski-ihmiselle.

Muutoin voinemme jatkaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Norsu se vasta sosiaalinen elikko onkin :D Tuolla tyylillä ei saada kavereita... Mutta tosiaan itse lähtisin koittamaan 606 kans hx40 jossa sopivan kokonen pakonen... Ei mene tukkoon niinkun tämä hx35 :wave: Toisaalta auto taas painaa jumalattomasti että en tiiä sitten :think:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

-Yamatec- kirjoitti:Norsu se vasta sosiaalinen elikko onkin :D Tuolla tyylillä ei saada kavereita...
Sosialismi on /Ceestä ja kyberkaverit saa jäädä hankkimatta. Itseasiassa noita oikeitakin on ihan liikaa (=1).

Julmetulla, nyt noin kuukauden mittaisella kokemuksella offimaailmasta sanoisin HX40:n olevan ihan liian suuri noihin tarkoituksiin, eikä tuota vaan voi korjata pienellä pakopesällä tai ulkoisilla hukkiksilla, ei ainakaan suuressa määrin. Jos VNT on poissa kuvioista, niin 2x HX30 sekventaalisena (molemmat toimii yläkierroksilla, alakierroksilla vain toinen) riittää HX35:n ja hx40:n välimaastoon ja herää tietenkin kuin yksi HX30. Ehkä vielä järkevämpi setti olisi HX30 ja HX40 sekventaalisena (kumpikin toimii vuorollaan), jolloin herää kuin kolmekypä, mutta puskee ylhäältä kuin nelikymppä. Siirtymäalueella toimii hetken compoundina, joten ei notkahdusta vääntökäyrään. Tällaisissa seteissä kustannuksia tulee V-pannoista, kahdesta ahtimesta, pakosarjan monimutkaisuudesta, tarvittavista lisähukkiksista/2x HX30-setin vaatimasta takaiskuventtiilistä. Säästöä saa valitsemalla ahtimet sisäisillä hukkiksilla, sillä vaikka tuo hieman turbiinin hyötysuhdetta rokottaakin, niin kyllähän tällainen setti voittaa yhden ahtimen mennen tullen.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

http://www.bimmerboost.com/content.php? ... 841376755a" onclick="window.open(this.href);return false;

ajatuksia tuosta useamman ahtimen käytöstä ni liekkö kukaan on tämmöistä ratkaisua kokeillut näissä diesel virityksissä?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja norsu »

[quote="väinämöinen"...liekkö kukaan on tämmöistä ratkaisua kokeillut näissä diesel virityksissä?[/quote]

Totta munassa on. Löytyy lintukodostammekin jokusia, mutta ison järven tuolla puolen hyvinkin yleistä. Syy kahta useampaan ahtimeen on yleensä raha ja tila, ei niinkään toimivuuden tai tehon lisääminen. Luulisi että kaksi ahdinta on halvempi kuin kolme, mutta joitakin ahtimia on vaan saatavana ihan pilkkahintaan. Ja punaniskat on niin ylpeitä kun ahtimia on kolme ja kaverin autossa vain kaksi.

Kahdella ahtimella päästään vielä hyvään heräävyyteen ja noin 1000hv vaatimiin ilmamääriin 606:ssa. Kolmella ahtimella pääsisi siis tuonne 2000hv ja ylikin... Paljonko laitetaan...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
väinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2012 23:21

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja väinämöinen »

no itselle lähinnä tärkeintä toimivat laitteet ei niinkään toisten kateus :)
tässä projektissa on vielä puhaltimet kaupan hyllyllä kun kun pitää keskittyä välillä muihinkin juttuihin mut onpahan aikaa miettiä kaikki valmiiks kunnolla.
tuo sarja homma on käyny kiinnostamaan melko paljon koska siinnä ois niin paljon hyviä puolia.
se alue vaan on melko uutta ni jos vaan jota kuta kiinnostaa ni tieto puoli on tervetullutta.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: om606:sen turbo kysymyksiä/ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

väinämöinen kirjoitti:http://www.bimmerboost.com/content.php? ... 841376755a

ajatuksia tuosta useamman ahtimen käytöstä ni liekkö kukaan on tämmöistä ratkaisua kokeillut näissä diesel virityksissä?
Kyllähän tuohon tyyliin vedettiin Pullingitraktoreilla yli 10-vuotta sitten, mutta OLI vielä yksi turbo LISÄÄ jatkeena ja Painetta VAIN reilu 20 BARIA.

Ihan suomalaisvoimin aikoinaan > Siitä KUNNIA kuuluu PEKALLE.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Vastaa Viestiin