A-sarjan (W168) mittariston (aneemiset) valot? (VAIHDETTU!)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

A-sarjan (W168) mittariston (aneemiset) valot? (VAIHDETTU!)

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Onko kellään kokemusta miten A-sarjan (1998) mittariston polttimot vaihdetaan? Nyt on oikeasta reunasta palanut yksi lamppu joten bensamittarin katsominen pimeällä on taskulamppuhommaa. Lähinnä kiinnostaa lähteekö mittaristo / ympäristö helpolla irti vai joutuisiko tuossa purkamaan puoli kojelautaa.


Entä puhaltimien säädinten valot? Ovatko nuo tosiaankin niin aneemiset ettei reunimmaisia oikein näe kunnolla. Otin noista ne säätimet irti ja takana näkyi olevan yksi vaivainen lamppu keskimmäisen säätimen takana, josta valo johdetaan reunimmaisille säätimille jonkin pleksin kautta - eikä tuo tosiaankaan näytä riittävän. Mahtaisiko noita samoja polttimoita löytyä tehokkaampina, vai ovatko jotain "mersun erikoispolttimoita" (tyyppi?)? ;)
Viimeksi muokannut Jouk, To 14.11.2013 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

http://homepage.ntlworld.com/albert.rowe/mypage.45.htm

Oliskohan tuosta yhtään apuja, kuvat kun kertoo enämpi.
Olen omasta vaihtanut nuo polttimot ledeiksi.

Lämmönsäätimiin en ole perehtynyt.

Vessu
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Juuri tuollaista kaipasinkin, kiitokset! :D

Täytyy lueskella miten nuo ohjeet toimivat pre-faceliftatussa.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

PS. Oven karmit on sitte aika helvetin lujasti kiinni :D Joudut purkaan kuskin ovesta kynnyksen ja kattolistan, että mittaristo irtoo. Muistaakseni.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Jos vaihdat tehokkaampiin, muista että liittimet eivät ehkä kestä tehokkaamman valon lämpöä ja virran kulutusta; kenties siirtyminen lediin on paikallaan. (ei lämmitä, eikä kuluta virtaa).
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Zinovjev kirjoitti:Jos vaihdat tehokkaampiin, muista että liittimet eivät ehkä kestä tehokkaamman valon lämpöä ja virran kulutusta; kenties siirtyminen lediin on paikallaan. (ei lämmitä, eikä kuluta virtaa).
LEDit voisivat tietenkin olla paras vaihtoehto - eipä tarvitsisi ainakaan heti vaihtaa uudelleen.

Tosin tarkoitus olisi saada tuo bensamittari näkymään pimeällä. ;)
Avatar
dippu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 08.10.2008 23:00

Re: A-sarjan mittariston / km-näyttö ja kello pimeni

Viesti Kirjoittaja dippu »

Jouk kirjoitti:Onko kellään kokemusta miten A-sarjan (1998) mittariston polttimot vaihdetaan? Nyt on oikeasta reunasta palanut yksi lamppu joten bensamittarin katsominen pimeällä on taskulamppuhommaa. Lähinnä kiinnostaa lähteekö mittaristo / ympäristö helpolla irti vai joutuisiko tuossa purkamaan puoli kojelautaa.


Entä puhaltimien säädinten valot? Ovatko nuo tosiaankin niin aneemiset ettei reunimmaisia oikein näe kunnolla. Otin noista ne säätimet irti ja takana näkyi olevan yksi vaivainen lamppu keskimmäisen säätimen takana, josta valo johdetaan reunimmaisille säätimille jonkin pleksin kautta - eikä tuo tosiaankaan näytä riittävän. Mahtaisiko noita samoja polttimoita löytyä tehokkaampina, vai ovatko jotain "mersun erikoispolttimoita" (tyyppi?)? ;)
Terve,

oma kysymykseni liippaa hieman tästä joten rohkenen:
pesin A170 CDI (variant 168) painepesurilla ja pyyhin märällä sienellä moottoritilaa sieltä täältä (en siis suihkuttanut paineella suoraan moottoritilaan). Kone starttaa normaalisti, mutta nyt km-digimittaristo ja alla oleva kellon taustavalo ovat pimeinä. Kmt ja kello näkyy esim aurinkoisella säällä tosi vaaleina haamuina, mutta hämärässä/pimeässä ei näe mitään. Onko siis diginumeroiden taustavalo jotenkin rikki. Miten sen saa korjattua? Nopeus-, kierrosluku- ja polttoainemittarien oma "hehkulamput" mittaristossa toimivat OK.

-Kimmo
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: A-sarjan mittariston / km-näyttö ja kello pimeni

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

dippu kirjoitti:
Terve,

oma kysymykseni liippaa hieman tästä joten rohkenen:
pesin A170 CDI (variant 168) painepesurilla ja pyyhin märällä sienellä moottoritilaa sieltä täältä (en siis suihkuttanut paineella suoraan moottoritilaan).
Ei johdu pesustasi, sattui vain palamaan lamppu samaan aikaan. :D

Onko siis diginumeroiden taustavalo jotenkin rikki. Miten sen saa korjattua?

On, vaihdat lampun seuraavan ohjeiden mukaan
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.102.htm
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Re: A-sarjan mittariston / säädinten (aneemiset) valot?

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Kristus sentään, viisi vuotta siihen meni, mutta nyt tuli vaihdettua kun muorin autossa paloi enää yksi taustavalo.

Eli tässä ohjeet suomeksi pre-faceliftiin (postattu myös mese.fi -foorumille), silivuplee...

Mitä tarvitset:
- ristipääruuvimeisseli
- pihdit
- W1.2W lamppuja kannattomat, kannalliset, kuvassa:
Kuva

Kojelaudan listan irroittaminen:
Mittariston alapuolella oleva lista on kiinni kahdella ruuvilla (netistä lainatussa kuvassa, alla). Toisin kuin facelift-malleissa, vm. 2000 ja vanhemmissa lista on useammassa osassa eikä jatku yhtenäisenä aina apukuskin oveen saakka.
Kun ruuvit on irroitettu, voi listan vetää irti suoraan rattia kohti - kiinnitysklipsuja on muistaakseni 6kpl.
Kuva

Mittariston päällä olevan suojan irroittaminen:
Päällä oleva "ufo"-suoja on kiinni kahdella ruuvilla (edessä), sekä kolmella alas painettavalla muoviklipsulla (tuulilasin puoli). Suojan voi vetää rattia kohti samalla kun painaa takaa klipsujen kohdalta, klipsu kerrallaan.
Kuva suojasta josta näkee klipsujen paikat:
Kuva

Ruuvien paikat:
Kuva

Mittariston irroittaminen ja lamppujen vaihtaminen:
Itse mittaristo on kiinni kahdella ruuvilla (kuvassa yllä) sekä takana keskellä kahdella muoviklipsulla. Kun ruuvit ovat irti, ota kaukosäätimen antenni sivuun nostamalla se pois.
Sen jälkeen voi etupäätä nostaa ja samalla (rauhallisesti!) kammeta toista takana olevista klipsuista. Yleensä riittää kun saa painettua toisen klipsuista irti.

Kuva:
Kuva
... kuten kuvasta näkyy, kaikki lamput ovat samanlaisia, lukuunottamatta moottorin vikavaloa ja sen vieressä olevaa varoitusvaloa (nämäkin löytyvät esim. Motonetistä).

Mittariston johtoja (2kpl, kummassakin reunassa) ei tarvitse irroittaa, vaan mittaristo kääntyy hyvin kohti apukuskin puolta ja kaikki lamput voi vaihtaa. Itse katselin tuulilasin puolelta sisälle kun vaihdon lamput.

Samalla kun vaihtaa taustavalot kannattaa luonnollisesti vaihtaa ainakin nuo "käytetyimmät" huomiovalot, eli esim. vilkut ja käsijarrun merkkivalo. Mittaristosta löytyy yleensä myös pari lamppua jotka eivät ole toiminnassa auton mallista riippuen (esim. hehkutus bensa-autoissa).

Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä, muista kokeilla virrat päällä lamppujen toiminta ennen kokoamista. :D

Mikäli kuvat katoavat, löytyvät ne myös täältä:
https://www.dropbox.com/sh/0j45nr8o1vrp5kg/9Sg-Gt2HpJ
S213 300de EQ Power
Vastaa Viestiin