W115 Serie 1 / Serie 1,5 / Serie 2 erot???

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

W115 Serie 1 / Serie 1,5 / Serie 2 erot???

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Yhdestä pystylampusta pientä vääntöä tuossa meneillään ja ajattelin kysäistä arvon tietoviisailta että mitenkäs erottaa nuo W115 eri seriet toisistaan ja onkos niissä jotakin ratkaisevaa eroa?

Lähinnä 1 - 1,5 - 2 erot, tuollahan oli aiemmin jo 0,5->1.0 erot.

On tämä kanssa kun 70-luvun Mersu ja versioita on kuin windowsissa :-D

Ilmeisesti ainakin takavalot ovat vaihtuneet sileistä W123-tyyppisiksi jossakin välissä?

Kiitos jo etukäteen,

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Lisää

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Niin ja mitkäs on W114 akilleen kantapäät ruosteen ja tekniikan osalta?

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henri Junkkala kirjoitti:Niin ja mitkäs on W114 akilleen kantapäät ruosteen osalta
H
Yksi aika omintakeinen ruostumiskohde selviää tästä:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11437
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: Lisää

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Henri Junkkala kirjoitti:Niin ja mitkäs on W114 akilleen kantapäät ruosteen ja tekniikan osalta?

H
Ruoste:

-Vasemman takapyörän takaa kaikki
-Listojen aluset, etenkin koko alalistan alta, sekä ylemmän kylkilistan alta takaosasta
-Takahelmojen kantit on usein ruostuneet puhki. Korjauksena on leikattu kantti pois, ja taitettu suorasta osasta uusi kantti. Tuolla viisiin
-Vasen runkopalkki takaa (selitetty yo. linkissä)

Nämä nyt eivät ole varmasti mitään yleispäteviä juttuja, mutta minun autossa, sekä parissa katsomassani yksilössä nuo paikat ovat ruosteessa.

edit: kiriootusvihreitä
Viimeksi muokannut Sivonen, To 02.09.2004 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ratkaisevimmat muutokset tuli '73 syksyllä :
* Leveä maski
* matalammat etulokasuojat/ muoto vastaa leveään maskiin.
* Takavalo "ritilälasit "
* Isot sisältä säädettävät ovipeilit
* Takaluukun kahva leveämpi ( w107 -mallista ).
* A-tolpissa sadevesi kourut.
* Ratti ( w116-mallista).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Henry V. kirjoitti:Ratkaisevimmat muutokset tuli '73 syksyllä :
* Takavalo "ritilälasit "
Kaapon muinainen W114 250 edusti vuosimallia '72, mutta nuo takavalojen lasit olivat jo nämä uritetut. Paljonhan näitä päivitettiin jälkikäteen, vaan olisiko "herraskaisemassa" pystylampussa ollut ko. lasit jo vuotta aikaisemmin - vähän samaan tapaan kuin kanttilamppuja oli W123-sarjan coupeissa ja kutoskoneisissa jo vuotta aikaisemmin, kun dieseleissä ja bensanelosissa oli vielä pyöreät? Ihan vaan uteliaisuudesta....

Muistanko väärin, että näillä "ritilälaseilla" oli esitteissä yms. joku virallinen nimikin, olisiko ollut "rihlatut takavalojen lasit"... menee aivan muistinvarapeliksi :shock:

Muuttuivatkos puskuritkin 73-vuoden kasvoleikkauksen myötä, näin voisi ainakin kuvitella, kun ei muista.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kaapo kirjoitti: Paljonhan näitä päivitettiin jälkikäteen, vaan olisiko "herraskaisemassa" pystylampussa ollut ko. lasit jo vuotta aikaisemmin
Muistanko väärin, että näillä "ritilälaseilla" oli esitteissä yms. joku virallinen nimikin, olisiko ollut "rihlatut takavalojen lasit"... menee aivan muistinvarapeliksi :shock:

Muuttuivatkos puskuritkin 73-vuoden kasvoleikkauksen myötä, näin voisi ainakin kuvitella, kun ei muista.
Kyllä etupuskuri muuttui siten, että w114- isommista kutosista, jäi nuo
tuplapuskurit pois :cry: siis nuo alapuoliset lisäpalat.
Kai siinä disainerit ajattelivat, etteivät enää sovi tuohon modernisoituun keulaan?. No, monet kyllä ostivat ne jälkikäteen, esim. takseissa näki usein.

Takavaloista: kyllä Kaapon muisti leikkaa kuin partaveitsi...
Kyseessä on virallisesti juuri nuo "rihlatut takavalojen lasit ".
Muutospäivämäärä on 8/ 73- ja voimassa kaikille malleille.

Näitä tosiaan paljon "päivitettiin". Yksi syy on se että, aikaisempi sileä mallinen lasi oli varaosana paljon kalliimpi. Siispä sileän viallisen tilalle
hankittiin usein pari rihlattu mallista - ja samalla rahalla.

Paljon tietenkin päivitettiin, ihan vaan facelift- hengessä...
Nuorena miehenä joskus soittelin kiinnostavasta MB 220 -autosta, ja myyjä
kuvaili autoaan näin ; " kyseessä on siis kasimalli, jossa on neljämallin
takavalot, ja 14 mallin etupuskuri......" :shock:
..... oli siinä hetki sulattelemista. :

* Auto oli siis 220 /8 ( pikkukori '68- )
* Rihlatuilla takavaloilla ( vaikka tulivat '73 puolella, niin pidettiin tuolloin '74 vuosimalli muutoksina.
* w114 mallin etupuskuri, eli siis tuplapuskuri edessä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ruoste: listasta alaspäin kaikki paikat, helmat, lattiat, ovet, tulipelti, takapuskuri, etu ja takalokarit, sisälokarit, runkopalkki, takapaksin lattia.
Ainiin ja taisipa serie 2:ssa olla jo kvartsikellokin :wink:
Sisustatkin ovat erilaiset. Kyllähän ne osat sopivat keskenään mutta kyse on sitten siitä mikä osa kuuluu mihinkin malliin. Itellä on tuhkakuppi ja radion peitelevy 1,5 sarjaisesta ja kyllä sen huomaa harjaantuneella silmällä että se kuviointi on erilaista ja vinyylikin on erilaista. Sama linja on myös kojelaudassa ja ovipahveissa. Sitten esim tota sinistä lattiamattoakin näyttää olevan kahta sorttia, versio missä on tumman ja vaaleansinistä luuppia ja versio missä on vain vaaleansinistä luuppia. No tais mennä vähän viilailuksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

pystyykö vm.76 w115 vaihtaa ``heittämällä``
sileät takalamput? onko pohja sama?
dodge dart 1967
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Onnistuu helposti :
Pohja on sama, jopa tiivistekin on sama. Sileä lasi kromikehyksineen
vain pois ja uutta tilalle = ja facelift on valmis :wink:

VINKKI: Kannattaa tarkistaa samalla takavalo polttimoiden ja heijastimien kunto. Turhan usein näkee w115
( jos siis yleensä näkee....) autoja,
joissa takaparkkien polttimot ovat haaleanhimmeät, kuin vanha taskulamppu.
Viimeksi muokannut Henry V., To 02.09.2004 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

meinasin vaihtaa rihlatun sileeseen,on mielestäni hienompi.
dodge dart 1967
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin - nykyään se facelift meneekin noinpäin :wink:

Ja kuten usein todettua, niin saksmannit vaihtaa vielä vaalean bakeliittiratin,
oli sitten vuosimalli mikä vaan.... Oli muuten yksi w116, johon oli vaihdettu
tämä myös :shock:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Daaz varmaan antaa kattavan selvityksen asiasta. ;)

P.S: Et kai Henkka ole mennyt varastamaan avatarin raakakuvaan meikäläisen sivuilta? No saat ottaa tämän kerran, vaikka hakupalkkaa. :wink: :lol: Näin Viron MB-klubin sivuilla ja copyrightkin on mukamas niiden! :evil: KELE!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vai onko se Henkkakin ostanut pystärin?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Olen yrittänyt pidättäytyä tästä keskustelusta, sillä aihehan on loputon suo, mutta olkoon. :lol: Noita muutoksia Serie-mallien välillä on ihan loputtomasti, mutta jos listailen tässä ne ilmeisimmät. Hyvään alkuunhan olette jo päässeetkin.

Muutama kommentti sitä ennen. Ensinnäkin ruosteesta. Osittain kertausta, mutta oma näkemykseni pahimmista ruostekohdista:

- lokasuojien kaaret
- kynnyskoteloiden etupäät lokasuojan kiinnityskohdasta
- lattiapannut, etenkin kaasupolkimen alta
- kynnyskotelot yleensä (etenkin etuovien alta)
- taka-akselin takana oleva poikittaispalkki
- ajovalojen kupit pyöräholvin puolelta
- takasisälokasuojat
- takasivuhelmat
- takaluukun lattia

Laitoin ne noin niin kuin suunnilleen vakavuusjärjestykseen, eli tuossa järjestyksessä kun tsekkaa. Ongelma yleensä on se, että savi pääsee kertymään vääriin paikkoihin. Sisälokasuojat auttanevat edessä paljon, vaikka ovatkin ulkonäöltään eräänlaiset kondomit. :)

Takavalot: Rihlatut takavalot tulivat tosiaan faceliftin eli merkittävimmän mallimuutoksen, Serie 2,0:n, mukana elokuussa 1973. Niitä ja ratteja on laitettu myöhemmin vanhempiinkin autoihin, joten valot ja ratti eivät kerro mitään. Nykyään taas vanhempia laitetaan uudempiin – itsellänikin on Serie 2,0:ssa sileät takavalot ja bakeliittiratti. Vaihtuvat kyllä takaisiin uusiin tässä piakkoin, rihlatuissa valoissa kun on myös se oma kauneutensa.

Valojen osat eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Pohjat, linssit ja tiivisteet ovat erilaisia, mutta osia voi silti sekoittaa suhteellisen helposti. Seka-facelift siis onnistuu. Jos takavalojen kotelot ovat alkuperäiset, on niissä vuosiluku- ja kuukausileima. Vanhemmat kotelot ovat matalammat kuin uudet. Rihlatuilla valoilla auto kulkee kovempaa, sillä vanhojen kromirinkulat tuovat noin kymmenen kiloa lisäpainoa autoon. :D

Mutta siis asiaan. Luento alkaa.

W115/114-malli eli /8 eli Strichacht esiteltiin virallisesti vuonna 1968. Vuosiluvusta tulee myös sen lempinimi. Coupé esiteltiin 1969. Vuosimallimuutoksia kutsutaan nimillä Serie 0,5 – 1,0 – 1,5 ja 2,0. Niiden välillä tapahtui myös paljon muutoksia, mutta noissa kohdissa tapahtuivat suurimmat ja helpoimmin havaittavat muutokset. Käyn seuraavassa läpi koko mallivalikoimaa käsittelevät muutokset enkä yksittäisiä malleja. 114:n ja 115:n ja bensa/diesel-erot jääköön siis toiseen kertaan.

Serie 0,5 on nimetty hieman harhaanjohtavasti, sillä kyse ei ollut pelkästään erisarjasta tai ”beta-versiosta”. Sitä valmistettiin ensimmäinen vuosi eli 12.67-8.69 (lue: joulukuu 1967 – elokuu 1969). Esisarjan valmistus alkoi jo heinäkuussa 1967 malleilla 220 D (115.110) ja 250 (114.010) M114-koneella. Niitä seurasi 230 M180-koneella syyskuussa ja mallit 200, 220 ja 200 D lokakuussa 1967. Tämä siis esisarjaa. Varsinainen valmistus alkoi 12.67-2.68 edellä mainituilla malleilla. Siis 200, 220, 200 D, 220 D (W115) sekä kuutoskoneet 230 ja 250 (W114).

Helpoimmin Serie 0,5:n tunnistaa ovipahveista, joissa on vain kolme poikkiraitaa. Ei siis taustakuvion variaatiota. Lisäksi tunnistettava 45-asteen raita. Katso kuvasta. Lisäksi helppo tunniste iän ja alkuperäisen koneen suhteen ovat verhoilukankaat, mutta vaatii vähän harjaantunutta silmää. :shock: Lisäksi aivan vanhimmissa perus-0,5:ssa ei ole kääntyviä selkänojia. :)

Muutokset Serie 1,0:aan (elokuu 1969):
- keskikonsolista se ”moderni”
- DEF-teksti
- ovipahveihin kaksi raitaa ilman kenoviivaa ja raitojen välissä ”nahkakuvio”
- kynnyskoteloihin kangas kumimaton tilalle
- repsikan peili ovesta lokasuojaan (jos on)
- hätävilkut vakiovarusteeksi

Muutokset Serie 1,5:een (huhtikuu 1972) lähinnä uusi sisusta:
- Sisusta kuin 2,0:ssa. Esimerkiksi oviin se MB:n hieno reikäkuviointi. Etuovipahvin tunnistaa vielä 1,5:ksi kolmioikkunan rullan reiästä (paljastaa usein 1,5 -> 2,0 faceliftit).
- automaatin valintakulissi muoviseksi (W123-malli) sen hienon kromisen tilalle
- ei enää edes coupéssa kromista keskipelin vartta (sedanissa tippui jo aikaisemmin)
- tihkuasento pyyhkijöihin

Serie 1,5:n aikana (tarkalleen ottaen 10.73) ”Automatic” teksti veistellään ansaitusti eläkkeelle. Älkää siis asentako W123- tai esimerkiksi W140-malleihin. Huh! Myös se kvartsikello lokakuussa 1972 ja niskatuet vakioksi maaliskuussa 1973.

Muutokset Serie 2,0:aan (elokuu 1973):
- selkeä ulkonäköero
- leveämpi maski, uudet etulokasuojat
- erilainen puskuri (rekisterikilpi nyt puskurissa), 250-280 ei enää tuplapuskuri, US-mallissa turvamattolaiturit
- A-pilarista katon kautta C-pilariin leveä kumiränni
- ei enää kolmioikkunoita (coupéssakaan eivät enää aukea)
- peilit uudenmalliset (”W123-malli”). Repsikan sivupeili – jos sellainen on – palaa lokasuojasta oveen.
- vaihdekepin suojaksi tavallinen pussi sen kumisen palkeen sijaan
- rihlatut takavalot
- takaluukun kahva levenee
- takaluukun tyyppikilven fontti muuttuu
- muoviset ovivalokatkaisijat

Uusi turvaratti (W116-mallinen, samannäköinen kuin vanha W123) tuli jo hieman ennen Serie 2,0:aa (helmikuussa 1973), mutta se katsotaan yleensä Serie 2,0:n muutoksiksi.

Tämän jälkeen vielä pieniä muutoksia: metalliväri ja veluuripenkit saataville myös sedaniin, konepellin tuulikoukut kummallekin puolelle, 5-vaihteinen manuaali tippuu pois jo ennen W123:n esittelyä, ovivalokatkaisija neliöksi ja niin edelleen.

Tylsä luettelohan tästä tuli, mutta itsepä tilasitte. :D Tarvitsisikohan tämä kuvia selvennykseksi?

Vielä tiivistelmänä keskeinen:

Serie 0,5 ja 1,5 tunnistaa: näyttää vanhalta
Serie 1,5 tunnistaa: ovipahveissa reikäkuvio
Serie 2,0 tunnistaa: leveä maski, uudet lokasuojat, puskuri, katon vesiränni, ratti, sivupelit, takavalot, takaluukun kahva ja tyyppikilven kirjasin.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Saul kirjoitti: P.S: Et kai Henkka ole mennyt varastamaan avatarin raakakuvaan meikäläisen sivuilta? No saat ottaa tämän kerran, vaikka hakupalkkaa. :wink: :lol:
No nyt on pakko jo todeta että millä HELVETILLÄ tunnistit? Olin sentään kääntänyt se peilikuvaksi, vaihtanut vanteet, madaltanut autoa reippaasti ja vielä sävyttänyt koko komistuksen seepiaksi, kallistanut 5 astetta ettei näyttäisi niin takakenoiselta, leikannut kuvan pienemmäksi ja sitten julkaisin sen 150 x jotain pikseliä avatarkoossa.

Tarkka jätkä tuo Saul :-D

Pystärikauppa meni näillä näkymin sivu suun, harmi sinänsä sillä hierottuani kauppoja Villen Coupésta, ajettuani Saulin W115:lla vähän, ajettuani Saulin W114:sella tuhannen kilometriä ja istuttuani muutaman muun W114 kyydissä, olen kyllä ihan valmista kamaa investoimaan pystylamppuun.

Kiitos kaikille asiantuntijoille aiheen valottamisesta, tätä on varmasti moni ihmetellyt.

Jos joku ystävällinen sielu vielä löytäisi jostakin kuvan jossa on vanhempi malli ja 2.0 vierekkäin? Vaikka miten surffaan noita strichacht kuvia niin näyttävät kaikki ihan tasan samanlaisilta :-(

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Henri Junkkala:
No Mufflerin mainoksista löytyy nopsasti muutama esimerkki.

2.0 versio
http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/mb/autot/mainos1.jpg

Vanhempi, arvaisin 1.5: (huomaa takana pidemmät ja edessä tuplapuskurit)
http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/mb/autot/mainos2.jpg

Vanhempi diesel, 1.0 tai 1.5:
http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/mb/autot/mainos3.jpg

Ja joku viisaampi korjatkoon virheet :lol:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jossi kirjoitti:Vanhempi, arvaisin 1.5: (huomaa takana pidemmät ja edessä tuplapuskurit)
http://www.kolumbus.fi/timo.tervio/mb/autot/mainos2.jpg
Minä taas arvaisin, että tuo on W114, ja 280:n tunnusmerkkeihin kuuluu pitkät takapuskurit.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tuo ensimmäinen on varsin edustava kuva Serie 2,0:sta - yhdysrakenteiset sivupeilit paljastavat 2,0:n aina. Mielestäni muuten hieno väri tuo keltainen ja kautta aikain yksi hienoimmista MB-mainoksista.

Tuo keskimminen on tosiaan Serie 1,5, sillä 280 E esiteltiin samalla kun Serie 1,5. Kuvassahan on siis W114 280 E (lue: TM esittelee 280 E). Pitkä puskuri kuuluu 280-malleihin. Coupéssa se on ollut aina.

Kolmas lienee tosiaan aivan ensimmäisiä W115:sia eli Serie 0,5. Huomatkaa ns. mulkosilmävalot (ennen H1-valoja 6.70). Erikoista tässä W115-dieselissä on W114:n maskiritilä. :shock:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Henri Junkkala kirjoitti:No nyt on pakko jo todeta että millä HELVETILLÄ tunnistit?
Minä tunnen omani ja omani tuntevat minut. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Daaz kirjoitti:Erikoista tässä W115-dieselissä on W114:n maskiritilä. :shock:
Ja anteeksi maalaisuuteni, mutta mitäs eroa niillä on? :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Palatakseni vielä noihin takavaloihin...

Olen itse tykästynyt noihin sileisiin takavaloihin. Mitäs veikkaatte, jos lähtisi joskus tuota mun pystäriä museorekisteriin pukkaamaan niin haittaisiko, jos olisi sileät muovit takavaloissa? Tosin se on hienoa, että nyt tuo mun auto kuvastaa oman aikansa tyyliä. Niin se varmaan pitää ollakin.

Tulikohan tässä nyt vastattua itse omaan kysymykseensä :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tuc kirjoitti:Olen itse tykästynyt noihin sileisiin takavaloihin. Mitäs veikkaatte, jos lähtisi joskus tuota mun pystäriä museorekisteriin pukkaamaan niin haittaisiko, jos olisi sileät muovit takavaloissa? Tosin se on hienoa, että nyt tuo mun auto kuvastaa oman aikansa tyyliä. Niin se varmaan pitää ollakin.

Tulikohan tässä nyt vastattua itse omaan kysymykseensä :)
En usko, että menisi läpi. Itsekin pidän niistä sileistä (ruumisautoa varten on sellaiset jo jemmassa), mutta museotarkastaja ei varmaankaan tässä mallissa. Ennemminkin omaa aikaansa edustaisi alunperin sileävaloinen, johon olisi tuunattu rihlatut takavalot, mutta tuskin siitäkään museokatsastuksessa tykättäisiin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Saul kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Erikoista tässä W115-dieselissä on W114:n maskiritilä. :shock:
Ja anteeksi maalaisuuteni, mutta mitäs eroa niillä on? :oops:
Ne on silleen että eroa on vain ns. kapeamaskisissa eli Seirie 0,5-1,5. Vanha W115 on sellaisella W110-tyyppisellä rei’itetyllä pelti(?)levyllä. Reikiä on paljon, katso kuvasta.

W114 eli kuutosbensakone siis suomeksi, on sellaisella mitoiltaan leveämaskisen verkkoa vastaavalla, jossa on syvyyttäkin se 1,5 senttiä. Se ei kuitenkaan ole Serie 2,0:n tapan muovia vaan alumiinivalua. Niin kuin esimerkiksi tuossa puheena olleessa mainoksessa. Dieselissä siis melkoista thyyninkia? :wink:

Jos on sekavaa tekstiä niin heräsin just. :roll:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Minulla olikin muistikuva alumiinisesta maskiverkosta. Ihmettelin vain, että miksen muista mitään erikoista omasta W114:sta. No sehän johtui tietenkin siitä, että se on 2.5 sarjaa. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Saul kirjoitti:Minulla olikin muistikuva alumiinisesta maskiverkosta. Ihmettelin vain, että miksen muista mitään erikoista omasta W114:sta. No sehän johtui tietenkin siitä, että se on 2.5 sarjaa. ;)
Niin juu siis muistuttakoon tossiaan vielä, että erilaiset verkot ovat vain Serie 0,5-1,5 -malleissa eli "kapeamaskisissa". Serie 2,0:aa tämä ei koske, vaan siinä maskiritilä on aina samanlainen.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Daaz kirjoitti:
Saul kirjoitti:Minulla olikin muistikuva alumiinisesta maskiverkosta. Ihmettelin vain, että miksen muista mitään erikoista omasta W114:sta. No sehän johtui tietenkin siitä, että se on 2.5 sarjaa. ;)
Niin juu siis muistuttakoon tosiaan vielä, että erilaiset verkot ovat vain Serie 0,5-1,5 -malleissa eli "kapeamaskisissa". Serie 2,0:aa tämä ei koske, vaan siinä maskiritilä on aina samanlainen.
No enkös minä jo tämän todennut ja oppinutkin? :?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuossa kolmannessa on kyllä mielestäni uudemman mallin vaihdekeppi. Mutta helppohan sellainenkin on jälkikäteen vaihtaa.

Itselläni omassa 1.5 sarjan W114 vm -73 on mulkosilmälamput, musta bakeliitti ratti, 123 mallin vaihdekeppi ja sileät takavalot. Eli ota näistäkin sitten selvää :lol:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Saul kirjoitti:No enkös minä jo tämän todennut ja oppinutkin? :?
Kylläkyllä, mutta kun se ei yksiselitteisesti ilmene tuosta yhäällä olevasta, niin ajattelin muita varten sen tähän vielä teroittaa. Mutta ehkä tämä nyt on asian tärkeyteen nähden vähintäänkin riittävästi palstatilaa saanut ja kaikille selvä homma. :P
Jossi kirjoitti:Tuossa kolmannessa on kyllä mielestäni uudemman mallin vaihdekeppi. Mutta helppohan sellainenkin on jälkikäteen vaihtaa.
Hmm... En kyllä tajua että miten tuosta nyt vaihdekepin voi nähdä. :shock: Mutta kun tarkemmin katsoo verhoiluja, niin autohan on Serie 1,0. Ja se ei-pallo vaihdekeppi tuli juuri Serie 1,0:aan.
Itselläni omassa 1.5 sarjan W114 vm -73 on mulkosilmälamput, musta bakeliitti ratti, 123 mallin vaihdekeppi ja sileät takavalot. Eli ota näistäkin sitten selvää :lol:
No ei noista varsinaisesti thyyninkia ole kuin ne mulkolamput. Ja jos vaihdekepissä on sellainen "W123:n" suojapussi, niin se on myös vaihdettu. Vanha ratti on ihan hyvin voinut vielä olla alkuvuodesta rekisteröidyissa autoissa. Mutta muuten, kuten todettua, niin ihan sekamuunnoksiahan kaikki pystärit nykyään on.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Daaz kirjoitti: Mutta muuten, kuten todettua, niin ihan sekamuunnoksiahan kaikki pystärit nykyään on.-Daaz
Tai sitten ei... Mulla ei ole minkäännäköistä faceliftiä tehty, koska liftattavaa 2.0:ssa tuskin paljoa olisikaan. Eli alkuperäisen näköisellä köröttelen. Peltiä uusittu niin paljon, ettei kehtaa enää alkuperäisestä puhua.
Vastaa Viestiin