W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Dtr »

W211 270CDI -03 pitäisi laittaa CTEK polar ylläpitolaturi. Akkuhan on peräkontissa ja apukuskin jalkatilaan tulee sisätilanlämmittimelle defan elementtikaapeli. Miten tuo pitäisi kytkeä, että se on laillinen asennus esim. vakuutusyhtiön mielestä? Voiko sisätilanlämppärin pistorasian haaroittaa ulkokäyttöön tarkoitetulla haaroittimella ja vetää kumikaapelin tai vastaavan peräkonttiin ja asentaa laturi peräkonttiin? Vai pitäisikö laturi asentaa auton sisälle ja jatkaa laturilta lähtevät heikkovirtajohdot peräkonttiin akulle? Elikkä CTEK:in tarkoitus tietysti ladata aina, kun auto on lämmityksessä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei kai sitä johtoja tartte vetää taakse asti vaan konehuoneessa olevaan apuvirta pistokkeeseen.
Eikös siinä tullut mukana asennus ohjeita?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Ei ole sedanissa apuvirtapistokkeita konehuoneessa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö sen laturin pitäisi olla sellainen missä korkeajännitepuoli on panssaroidussa kaapelissa, aiheen asiantuntijat tästä joskus aiemmin antoivat ystävällistä opastusta. Vai oliko tarkoitus vetää vain matalajännitejohdot autoon?
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Eikös sen vois liittää konehuoneessa suoraan auton oman laturin napoihin?
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyttis- kirjoitti:Eikös sen vois liittää konehuoneessa suoraan auton oman laturin napoihin?
Miksi? Paljon helpompi kytkeä paikkaan jossa kaapelit ei liiku moottorin heiluessa. Sähkö osaa kyllä kulkea akkuun muutakin kautta kuin sitä laturilta lähtevää johtoa pitkin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikös pikkuakku oo konepellin alla?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

No omasta mielestä olis ainakin kaikista yksinkertasin? Ei tarvii vetää kaapeleita koko auton mitalle, kuitenkin se sisätilan haarotuspalikka löytyy konehuoneesta.
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6286
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ongelmaksi konetilassa edelleen tulee ctekin virtajohto joka ei ole panssaroitu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Minä tekisin niin, että laittaisin Tefan laturin haaroitussarjoineen ja lähtisin siltä laturilta rakentamaan heikkovirtasyöttöä lähimmälle mahdolliselle pisteelle josta on yhteys akkuun. Silloin ei olisi vakuutusyhyiöillä, puhumattakaan TUKES:illa nokankoputtamista.Se on tuo "Paksuvirta-asennusten" käyttö ajoneuvoissa vähän kinkkinen juttu. Tuskin sinulla se auto on jatkuvasti lämmityksessä joten se akku kestää ihan normilaturinkin käytön.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Mutta laitteen valmistajan vastuu katoaa samantein kun menet jatkamaan noita johtoja... Kaikista turvallisin vaihtoehto olis kyllä defan oma ylläpitolaturi minkä sais ihan laillisesti laitettua...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Ctekin polar on jo ennestään, joten siksi ei defan laturi tule kyseeseen. Konehuoneeseen en ala vetämään mitään johtoja, koska siinä ei ole mitään järkeä eikä ctekin laturia tai sen 230v virtajohtoa saa konehuoneeseen viedä. Mutta onko jollain faktatietoa onko kumikaapelista tai vastaavasta tehty 230v jatkojohto laiton auton sisältä peräkonttiin. Konehuoneeseen ei saa viedä muuta, kuin noita panssarikaapeleita, mutta miten on peräkontin laita?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sergey kirjoitti:eikös pikkuakku oo konepellin alla?
On mutta ylläpitolaturia kaipaa vain iso akku (jos sekään). Pikkuakun lataus taas ei auta ison ylläpitoon.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Dtr kirjoitti:Ctekin polar on jo ennestään, joten siksi ei defan laturi tule kyseeseen. Konehuoneeseen en ala vetämään mitään johtoja, koska siinä ei ole mitään järkeä eikä ctekin laturia tai sen 230v virtajohtoa saa konehuoneeseen viedä. Mutta onko jollain faktatietoa onko kumikaapelista tai vastaavasta tehty 230v jatkojohto laiton auton sisältä peräkonttiin. Konehuoneeseen ei saa viedä muuta, kuin noita panssarikaapeleita, mutta miten on peräkontin laita?
Vakuutusyhtiötä ei varmaan kiinnosta se että Polar oli jo valmiina eikä siksi luvallinen laturi ollut vaihtoehto.

Miksi se 220 pitäisi viedä peräkonttiin. Sulla kun on se sisäpistoke (tuo meni minulta ohi ekasta postauksesta) niin laita ylläpitolaturi sen lähettyville ja syötä siitä takapaksin akkua. Siinä jalkatilassa on kyllä sopivat kytkentäpisteet ihan helposti saatavilla. Niiden 12V johtojen kytkentäkään ei ole niin kriittistä, toki vähän pitää niissäkin järkeä käyttää.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6286
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Laillinen ylläpitolaturin asennus?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kontti voi olla eri asia, totta...

Mä laitoin defan konttiin, panssarikaapelin liitinkin mahtui justjajust parkkiantureiden läpiviennistä. En viitsinyt silti porailla reikää takapuskuriin, Vetäisin vaan nippusiteellä liittimen kii puskurin tukiin. Siihen saa kyllä virtakaapelin kiin ihan hyvin, vasinkin kun ei tartte joka päivä ladata. Ctekin kaapeli pitäis irroittaa laturin päästä että saa pujotettua samasta paikasta...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin