W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Onko jollain kokemuksia kyseistä mallista, että tekeekö myös 250DT bonanza-ilmiötä manuaalilootalla, niin kuin ainaki moni vapaasti hengittävä malli tekee? Ajatuksena olisi mahdollisesti ostaa talviautoksi kyseinen malli manuaalina, mutta mietityttää kannattaako niitä harkittakkaan ennemmin kun automaattia, jos on sellasia nytkyttäviä niin ku monessa vanhassa manuaalivaihteisessa Mersussa on tapana tehdä. Automaatti on varmasti ainaki hyvä, mutta kun tekis välillä mieli manuaalia kun on noita automaattimersuja tullut niin paljon jo ajeltua.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voiko vuosimallikin vaikuttaa tuohon? Jotkut herkempiä tekemään? Itte olen ymmärtäny niin että kyllä voi

vm93 250DT ei ainakaan vielä tee tuota
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jossakin alustassa on vikaa jos tekee bonantzaa....olipa mikä vaihteisto vain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin, ja lisäksi kaasuvivuston iskunvaimennin on tarkoitettu estämään tuota – sikäli kun autossa sellainen on. En ole varma, onko kaikissa malleissa. Väittäisin, että alustaa oleellisempi tai ainakin yhtä oleellinen tekijä tuon aiheuttajana on voimansiirto. Kytkinlevyn keskiholkin löystyminen, kytkimen radiaalijousien (tai mitä ne nyt ikinä nimeltään ovatkaan) kuoleentuminen, vetopyörästön ja vetoakselien väljistyminen sekä rättinivelten kuluminen ja kardaanin jatkoliitoksen löysyys / kuluminen yhdessä auttavat siihen, että auto hetkuu helposti. Kun kaikki on ehjää, eikä kuski ole täysin pihalla tehtävästään, niin ei se auto pompi. Ainakaan loppupään W124:t.

Kun mulla on vahva muistikuva, että Johtotähti Suomen teillä –kirjassa olisi kerrottu, että W124:ään tehtiin sen elinkaaren aikana muutoksia tämän ilmiön eliminoimiseksi. Ja siinä oli juttua, että sitä saatiinkin valmistuksen loppupäässä parannettua alkupään autoihin verrattuna, mutta en tiedä yhtään, että millä keinoilla se tehtiin, enkä osaa sanoa, mistä tuotannon vaiheesta alkaen tämä asia olisi paremmalla tolalla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Totuuden nimissä on mainittava myös se että iso aiheuttaja on usein myös siinä somman ja istuimen välissä :wink: toi 89 200D pomppi aikoinaan joidenkin käsissä kuin arokani :)
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

atlas kirjoitti:Jossakin alustassa on vikaa jos tekee bonantzaa....olipa mikä vaihteisto vain.
Ite olen kyllä aika monella automaattivaihteisella mersulla ajanu, mutta yhelläkää sellasella automaatilla en ole ajanut, enkä ollu kyydissä, enkä ikää kuullukkaa mikä olis tehny bonanzaa, mutta manuaalilla kyllä olen.
Ymmärtääkseni bensakoneellisissa ei oo niin yleistä kun dieseleissä. Voiskohan ainakin yhtenä syynä olla että dieseleillä on vaan yleensä ajettu sen verra enemmän ku bensoilla, jolloin paikat päässy väljistymään?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Elkku_ kirjoitti:
atlas kirjoitti:Jossakin alustassa on vikaa jos tekee bonantzaa....olipa mikä vaihteisto vain.
Ite olen kyllä aika monella automaattivaihteisella mersulla ajanu, mutta yhelläkää sellasella automaatilla en ole ajanut, enkä ollu kyydissä, enkä ikää kuullukkaa mikä olis tehny bonanzaa, mutta manuaalilla kyllä olen.
Ymmärtääkseni bensakoneellisissa ei oo niin yleistä kun dieseleissä. Voiskohan ainakin yhtenä syynä olla että dieseleillä on vaan yleensä ajettu sen verra enemmän ku bensoilla, jolloin paikat päässy väljistymään?
Niin, ei se ole automaattiversioiden ongelma koskaan ollut. Ja dieseleissä pahempi kuin bensavehkeissä. Ja kuluneissa autoissa pahempi kuin vähemmän kuluneissa.

Viittasin tuossa aiemmin siihen Johtotähti Suomen teillä -kirjaan. Tässä lainaus siitä, sivulta 343.
Saksassa W124 sai erityisesti taksinkuljettajat varpailleen niin sanotulla Bonanza-efektillä. Nimi viittasi lännensarjaan ja sitä kautta ratsastukseen. Käsivaihteisten dieselmallien kohdalla äkkinäinen kaasun ylösnostaminen sai voimalinjan ravistamaan. Aluksi ongelma kiistettiin, sillä se koski kaikkien valmistajien vastaavilla moottori-vaihteisto-yhdistelmällä varustettuja autoja. Myöhemmin alustarakenteita kuitenkin muutettiin ja ongelma saatiin pitkälti korjattua. Lopullisesti efekti hävisi vasta sitten, kun ruiskutuspumppuun liitettiin sähkömekaaninen tasauslaite. Suomessa ongelma ei koskaan noussut voimakkaasti esiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllähän nuo vanhemmat mersut ja manuaali askilla tykkää tehdä sitä bonanzaa. ainoa oikea lääke on totutella siihen ja opetella ajaan paremmin sen bonanzan kanssa. ei siitä oikein kunnolla eroon pääse. mersun voimansiirrossa on niin paljon joustavia kumiosia, että väkiselläkin tulee kuminauhamaista menoa, ellei jopa bonanzamaista. ainoa kunnon lääke on automaattiaski. sillä loppuu bonanzat.

kun taas joillain autonvalmistajilla on aika vähän kumiosia voimansiirrossa, jos lähes tulkoon ollenkaan. siis saman ikässä autoissa.
W201 250DT 20V
w201 190E
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Itellä oli tuo w124 250tdt manuaaliaskilla ja bonanzaa oli jo ostettaessa jonkin verran, mutta loppui rättinivelen vaihdolla. Sitten kun laitoin 7mm pumpun tuli se entistä pahempana esiin. Talvikeleillä se ei niinkään tuntunut vaivaavan, mutta kaupunkiajo kesällä oli välillä aika raskasta. Olihan siinä vielä vaihdettavia osia, joilla olisi saanut lievenemään ja se kaasuvivuston vaimenninkin jäi pumpun vaihdon yhteydessä pois (kierrokset laski muutenkin laiskasti), mutta auto ehti vaihtaa omistajaa ennen kuin niille mitään sain tehtyä.
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 250DT manuaalilaatikolla. Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Kaikenlaisia termejä sitä keksitäänkin kun ei osata ajaa manuaalivaihteistolla...

Tästäkin huolimatta oikein hyvää ja turvallista Joulua, niin kotiin kuin liikenteeseenkin, kaikille foorumin lukijoille!

W203 - 01
- Artsi -
Vastaa Viestiin