Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Tämmöstä puhetta on tosiaan ainakin kotihifi puolella ollut että liian paksu kaapeli vaimentaa yläpäätä. Itsellän ei juuri siittä kokemusta kun en ole koittanut. Mutta alapään kanssa on tosi tuo että gaabeli ei liika ohkasta saa olla.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Jos vähän hifistellään, niin yleensä kiinnitetään huomiota liikaa vähän vääriin asioihin. Esim. kaiuttimien tai vahvistimien merkkeihin. Ennemminkin ohjelmalähde säätöineen tulisi olla kunnossa, jos haluaa hyvää ääntä. Sellainen, jossa on hyvä DSP, aikaviiveidensäädöt ja säädettävät jakosuotimet olisi hyvä, niin voisi ajaa aktiivisena etupäätä ja myös säätää taajusvasteen kohdilleen. Vakio kaiutinpaikat on usein suunnattu niin hankalasti, ettei ilman säätöä saa kunnollista ääntä autoon. Tietysti itse kaiuttimet vaikuttavat, ehkä eniten lopputulokseen, mutta ilman säätöjä ei parhaistakaan kaiuttimista saa kovin hyvää lopputulosta.

Tehoja tärkeämpää on kaiuttimien herkkyys. Sama äänenpaine saadaan kaiuttimien herkkyyden ollessa 90 dB, 50 W teholla, kun vastaavasti kaiuttimien herkkyyden ollessa 80 dB, tarvitaan 500 W vahvistinteho.

Ja kiinnitetään niihin etupään kaiuttimiin se huomio, muista mahdollisista voi tinkiä. Takakaiuttimethan lähinnä sotkevat stereokuvaa, mutta takapenkkiläisten iloksi ne usein asennetaan kuitenkin.

Stereokuvan saamiseksi kuulostamaan luonnolliselta/tasaiselta keskikaiutin on kyllä ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ole DSP:tä käytössä.

Ei mielestäni paljoakaan vaikuta onko kaiutinjohdot 1.5mm2 vai 2.5mm2, jos ei pysty taajuusvastetta säätämään ollenkaan. Tämä tietysti riippuu käytettävistä tehoista, subbarille sitten vaikka 4mm2 tai jos tehoja on paljon, niin sitten vaikka 8mm2. Tietysti jos niitä johtoja rupeaa asentelemaan, niin kannattaa vetää tarpeeksi paksut ja tuplana mieluummin oviin, että voi ajaa tarvittaessa aktiivisena järjestelmää. Tietty jos autossa on alkuperäisenä jotkut paukkulangat, niin kyllä ne sitten rupeaa ahistamaan.

No miksi itse olen päätynyt tuohon Bosen-järjestelmään on se, että joku muu on puolestani säätänyt sen autoon sopivaksi kompromissiksi ja valokuitu ei ole huonoin vaihtoehto signaalin siirtämiseen häiriöiden välttämisen kannalta.

Auton vaimentamistakaan ei toki sovi väheksyä.

Tietysti hifistille MP3 ei oikeen sovi sekään, mutta kyllä sitä käytettävyyden kannalta voi harkita. Mutta kaiken kaikkiaan, jokaisen on mietittävä itselleen sopiva kompromissi.

Itse olen käyttänyt aikaisemmissa "hifiautoissani" Pioneerin kalliimmanpään ohjelmalähteitä, joissa on hyvät säädöt, uusimmasta DEX-P99RS ei ole kokemusta (tämäkin on jo muutaman vuoden vanha laite), mutta vanhemmat vastaavat ovat ainakin olleet hyviä.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kyllähän se tosi asia on että liian paksu kaapeli poistaa ylä-ääniä. Korkeat äänethän kulkevat kaapelin pinnassa ja siksi huippu kaapeleissa on johto hopeoitu päältä. Eri asia on sitten kuka sen kuulee ja vielä suurempi ero tulee siitä kenen laitteisto on tarpeeksi hyvä erotellakseen ne. Ongelma on vain huomattavasti selvempi toisin päin eli liian pienellä johdolla bassojen katoaminen. Autohifissä muutenkin on pidemmät vedot kuin kotona eli yleensä asiaa ei voi ihan verrata.

Siinä olen noroljanin kanssa eri mieltä, että jos tosissaan haluaa hyvää ääntä ei elementtejä voi pitää vakio paikoillaan. Huonojen suuntausten ja asennusten korjaaminen equlla vie äänestä ilon ja ilmavuuden. Äänestä saa ehkä rasittamattoman, mutta oikeasti hyvään tottuneen korvaan se ei varmasti ole kovinkaan innostava. Equa ei "saisi" käyttää ollenkaan vaan ratkaista asiat muilla tavoilla. Matalammilla taajuuksilla esim alle 600hz säätely ei niin paljon latista meininkiä. Silloinkin kannattaa vain laskea tasoja eikä missään nimessä nostaa.

Kyllä niillä normaaleilla vakiokaapeleilla ja hyvillä kaapeleilla on eroa. Niitä täytyy vain päästä kuuntelemaan nopeasti lennosta vaihtaen jos ei ole tuttuja hyvä laatuisia testikappaleita. Ne kappaleet täytyy siis todella tuntea hyvin muuten ei eroja huomaa. Tai eron huomaa mutta ei sitä mistä se ero tulee. Tässäkin tapauksessa täytyy oheislaitteiston olla kunnossa, jotta pystyy erottamaan näitä pienempi ongelmia.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja pforsell »

jezze rs kirjoitti:Kyllähän se tosi asia on että liian paksu kaapeli poistaa ylä-ääniä. Korkeat äänethän kulkevat kaapelin pinnassa ja siksi huippu kaapeleissa on johto hopeoitu päältä. Eri asia on sitten kuka sen kuulee ja vielä suurempi ero tulee siitä kenen laitteisto on tarpeeksi hyvä erotellakseen ne.

Itseinduktanssin auheuttama virranahto, eli skin effect, tulee merkittäväksi vasta radiotaajuuksilla. Audiosignaalilla vaikutus on tuollaisilla muutaman metrin kaapeleilla mikro-ohmien luokkaa. Hopea ei edes ole paras mahdollinen pinnoite, koska sen skin effect -taipumus on vielä kupariakin suurempi.

Eli, ilmiö on skoopilla mitattavissa, mutta kaapeleiden liitosten häviöt ovat helposti ainakin satakertaisia verrattuna skin effectiin, puhumattakaan kaapeleihin indusoituvista häiriöistä, joiden voimakkuus on tuhatkertainen. En lähtisi skin effectin korjaamisesta hakemaan parannusta, ennen kuin kaikki muut sata tai jopa tuhat kertaa suuremmat ongelmat ja häiriölähteet on korjattu; esimerkiksi kaiutinkaapelit on vaihdettu suojattuihin koaksiaaleihin.

Jos diskantit vaimenevat "liian paksun" kaiutinkaapelin vuoksi 0,0002% niin eiköhän soittimista löydy säätö, jolla voisi diskanttia korostaa 0,0002% ?

Niin ja sitten ei kannata kuunnella mitään CD-tasoista ääntä puhumattakaan netistä imuroiduista 256 kb/s kihisevistä tallenteista...
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Kuten sanoin erot on todella pieniä ja kommentti tosi asia on ehkä hieman raju. Kuitenkin tuo on ihan vallitseva käsitys hifimaailmassa ja monien korvien kuulema. Autohifissä en kuitenkaan nää siinä mitään eroa koska olosuhteet, kaapelivedot, kaiutinsijoittelu jne jne, ovat huomattavasti ongelmallisempia. En muutenkaan usko että noita asioita pystytään täysin ihmisen tämän hetken fysiikka ymmärryksellä selittämään. Muutenhan olisi jo tehty täydellinen kaiutin ja täydellinen laitteisto? Meinaan jos asiat olisivat laskettavissa fysiikasta. Vastaava esimerkki tuosta indusoitumisesta on kotihifistien tapa nostaa kaapelit lego palikoiden päälle ettei niihin tule talon rakenteista ja varsinkin sähköistä häiriötä. Joka tapauksessa näissä asioissa eroja löytyy vasta kun, kuten sanoit, muu laitteisto on todella hyvällä tasolla. Mp3 kamalla eroja ei varmasti löydä, mutta hyvällä CD:llä löytää. Ero ei varmastikaan tule diskantin tasossa. Ero tulee mm. yläpään ilmavuudessa ja muissa vaikeasti mitattavissa asioissa, eikä siis taajuusvasteessa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja pforsell »

jezze rs kirjoitti:Kuten sanoin erot on todella pieniä ja kommentti tosi asia on ehkä hieman raju. Kuitenkin tuo on ihan vallitseva käsitys hifimaailmassa ja monien korvien kuulema. Autohifissä en kuitenkaan nää siinä mitään eroa koska olosuhteet, kaapelivedot, kaiutinsijoittelu jne jne, ovat huomattavasti ongelmallisempia. En muutenkaan usko että noita asioita pystytään täysin ihmisen tämän hetken fysiikka ymmärryksellä selittämään. Muutenhan olisi jo tehty täydellinen kaiutin ja täydellinen laitteisto? Meinaan jos asiat olisivat laskettavissa fysiikasta. Vastaava esimerkki tuosta indusoitumisesta on kotihifistien tapa nostaa kaapelit lego palikoiden päälle ettei niihin tule talon rakenteista ja varsinkin sähköistä häiriötä. Joka tapauksessa näissä asioissa eroja löytyy vasta kun, kuten sanoit, muu laitteisto on todella hyvällä tasolla. Mp3 kamalla eroja ei varmasti löydä, mutta hyvällä CD:llä löytää. Ero ei varmastikaan tule diskantin tasossa. Ero tulee mm. yläpään ilmavuudessa ja muissa vaikeasti mitattavissa asioissa, eikä siis taajuusvasteessa.
Jep, ihan samoilla linjoilla mennään. Olen samaa mieltä.

Täydellisen kaiuttimen tekeminen on vietävän vaikeaa, vaikka tunnettaisiin kaikki sointiin vaikuttavat parametrit. Pahvikartio ei ihan helposti soi samalla lailla, kuin vaahterapuinen sello tai hopeinen piccolohuilu. Kun yhtä ominaisuutta korjaa, niin toinen kärsii ja niin edelleen. Tämän johdosta "täydellisestä" kaiuttimesta tulee aika kallis. Useimpien audiofiilien mielestä täydellinen kaiutin on jo tehty: JM Labs Focal Grand Utopia. Ne eivät vain jokaiselle sovi kun parihinnaksi tulee 180,000. Halvemmallakin saa melkein täydellistä, esimerkiksi Hansen Prince V2, hintakin on vain 40,000 mutta painoa tulee 245 kiloa pari.

Onkin ihan toinen juttu tehdä massatuotteita kuluttajille parin tonnin kappalehintaan, silloin joka asiassa pitää tehdä kompromisseja ja lopputulos on tavanomaista pullamössöä. Palataankin takaisin siihen, että pullamössökaiuttimet ja legopalikoiden päälle ripustetut palladium-kaapelit (25x parempi kuin hopea) eivät kuulu yhteen.

Mutta menee offtopikiksi, kiitän ja kumarran ja väistyn sössöttämästä. Hyvää Joulua. :wink:
Viimeksi muokannut pforsell, La 21.12.2013 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5249
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Taitaa olla se placeboefekti mikä sitä äänenlaatua parantaa jos kaapeleita laittaa legopalikoiden päälle. Täällä kun näitä audiopuolen asiantuntijoita löytyy niin sellainen homma on askarruttanut että kun kaiutin yleensä toistaa hyvin esimerkiksi 100hz-2000hz, niin miten se pystyy samaan aikaan värähtelemään 100 kertaa ja 2000 kertaa sekunnissa? :shock:
S124 300TE
S211 E500
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Saako autoon oikeasti hifi luokan äänentoistoa muuten kuin korvakuulokkeilla? Tuttavani joka on tehnyt työnsä äänisuunnittelijana kansainvälisellä tasolla on sitä mieltä että tässä sotketaan äänenpainetaso ja äänenlaatu keskenään. Hänen mielestään kysymys autossa on äänen häiriöttömästä toistosta eikä varsinaisesta hifi tason toistosta.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5249
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja S202 »

No ei autoon nyt varmaan sellaista äänentoistoa saa mitä kotiin tai jonnekkin studioon, mutta kyllä autoonkin on mahdollista saada oikeasti hyvä äänentoisto. Tosiaan perusjutut pitäis laittaa ihan ensimmäisenä kuntoon, eli vaimennukset ja sen sellaiset, ja sen jälkeen vasta niitä tuhansien vahvistimia ja kaiuttimia. Hankalaa se auton hifistäminen on, jonnekkin jo kirjoitin että rainbown perus viisvartti keskiääni soittimen tehoilla toisti midbassoa audin ovessa lähes yhtä hyvin mitä dls:n kehuttu ms6a mersun hyvin vaimennetussa ovessa 100w rms vahvistimella ja w203 mersun ovi on lähtökohtaisestikin "hiukan" jämäkämpää tekoa mitä b5 korisen audin ovi. Audin ovessa ei esimerkiksi ollut välipeltiä ollenkaan, ja mersussa vuorasin välipellin kunnolla viamennusmatolla, ja tukin kaikki reijät. Myös kaiutin oli todella jämäkästi ovessa kiinni, ja kaiuttimen reuna tiivistetty ovipahviin hyvin. Eli tämän pitkän tarinan pointti oli se että kaiutinpaikat ym auton akustiikka vaikuttaa todella paljon. Tai sitten ne dls:ät oli paskat.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja pforsell »

S202 kirjoitti:Taitaa olla se placeboefekti mikä sitä äänenlaatua parantaa jos kaapeleita laittaa legopalikoiden päälle. Täällä kun näitä audiopuolen asiantuntijoita löytyy niin sellainen homma on askarruttanut että kun kaiutin yleensä toistaa hyvin esimerkiksi 100hz-2000hz, niin miten se pystyy samaan aikaan värähtelemään 100 kertaa ja 2000 kertaa sekunnissa? :shock:
Itse asiassa tämä on toisinpäin elävässä elämässä. Mikään ei koskaan värähtele reaalimaailmassa yhdellä ainoalla taajuudella. Ideaalinen värähtelijä on mahdollista vain matemaattisissa malleissa. Mutta vastaus kysymykseesi selviää ehkä parhaiten alla olevan kuvan perusteella. Siinä on allekkain ensin puhdas 100 herzin siniaalto, sen alla puhdas 1000 Hz siniaalto ja kun nämä kaksi aaltoliikettä syötetään samanaikaisesti kaiuttimeen, värähtelee kalvo molemmilla taajuuksilla alimman kuvan esittämän summan mukaisesti.

Kuva
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja RAM »

Tuosta äänentoistoon liittyvästä fysiikasta sen verran, että selittämätöntä ei juuri ole. Sekin on psykologia puolella testattu, mitä kuunteluelämykseen vaikuttaa välineistön jalopuinen ulkopinta ja iso hinta. Kallis vaan kuullostaa paremmalta.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja pforsell »

RAM kirjoitti:Tuosta äänentoistoon liittyvästä fysiikasta sen verran, että selittämätöntä ei juuri ole. Sekin on psykologia puolella testattu, mitä kuunteluelämykseen vaikuttaa välineistön jalopuinen ulkopinta ja iso hinta. Kallis vaan kuullostaa paremmalta.
100 % totta.

Aidoissa sokkotesteissä on jo ainakin kolmekymmentä vuotta tullut aina sama tulos, kun kultakorvaiset audiofiilit laitetaan vertailemaan esimerkiksi kaiutinkaapeleita. Vaikkapa 0,75 mm2:n lapamato vastaan palladiumilla päällystetty 25 mm2 yksikiteinen happivapaa kuparikaapeli (385 euroa/metri) kukaan ei kuule eroa piuhojen välillä eikä erota niitä toisistaan. Tämä on liian nolo tulos.

Tästä syystä audiofiilit eivät lehdistössä koskaan enää teekään sokkotestejä, vaan näkevät/tietävät mikä johto tai laite kulloinkin on kyseessä. Silloin alkaa tulla adjektiiveja kuin viininmaistajaisissa: kukkean hedelmäinen jälkimaku, vienosti viipyilevä pähkinäinen aromi, aavistus appelsiininkukan ja pippurin tuoksua sekä rypäleen kasvupaikkana selvästi rouhea gneissipohjainen lounaisrinne, jossa runsaasti toissavuotista humusta.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

On niitäkin sokko kokeita tehty missä niitä eroja on oikeasti löydetty. Nämä on tietysti hirmuisia äärimmäisyyksiä sillä vaativat luonnollisesti täydellisen akustoidun studion. Muutenhan huone sotkee maailman parhaimmankin kaiuttimen soinnin tai ainakin sen viimeisen terän. Piuhoissa tosin on kyllä eroja(ihan omilla korvilla kotona kuunneltu). Mikään ei kuitenkaan tarkoita, että se huippu kallis piuha olisi parempi. Jos kaiutin on vähän kirkas voi yläpäätä tappava kaapeli ollakin parempi. Yhteen sovitus on se juttu, tosin tässäkin kaiutinkaapeli on varmasti se viimeinen vaihtoehto. Itsekin olen kyllä skeptinen näihin palikka virityksiin, koska ei ole koskaan ollut rahaa tarpeeksi hyviin oheislaitteisiin. Toisaalta jos se psykologisesti kuulostaa paremmalta niin onko sillä väliä :D Vaikutus siinä on kuitenkin juuri toivottu.

Mä olen sitä mieltä että laite (elementti), joka on hyötysuhteeltaan olematon ei voi olla täysin ymmärretty juttu. Tai jos asia ymmärrettäisiin täysin olisi jo keksitty keino toistaa ääntä edes 40% hyötysuhteella. Ehkä tämä on vaan toiveunta ja ei tule koskaan edistymään. Kaiutinelementti on kuitenkin keksintönä vanha kuin taivas ilman kehitystä.

Autossa voi ihan oikeasti olla hifitason toistoa. Jos pääsee kuuntelemaan esim EM- voittaja autoja niin ymmärtää paremmin. Huomattavasti parempia kuin keskimääräinen Suomalainen kotisetti. Siinä tuo Oberlandin:n kaveri on mennyt vipuun mielestäni, että hifihän nimenomaan on häiriöttömän toiston tavoittelua. Laitteistohan on täydellinen kun se toistaa asian juuri niin kuin se oikeassa elämässä tapahtuisi. Jotkin kaiuttimet lisäävät tilantuntua ja mm. ilmavuutta, mutta jos sitä ei alkuperäisessä nauhoitteessa ole, se on siis väärin eli häiriö. Vaikka se ehkä paremmalta kuulostaakin. Ja autossa ei tosiaan keskitytä vain tuohon äänenpainetasoon, jolla luultavasti tarkoitetaan taajuusvasteen suoruutta. Kyllä siellä ihan oikeasti kuunnellaan heleyttä, dynamiikkaa ja muita hifin laatusanoja. Sanotaan nyt vaikka niin, että se ensimmäinen asia autossa on se että poistetaan ne isommat häiriöt äänestä(taajuusbalanssi) kuten ystäväsi ajatteli, mutta kyllä huippu tasolla käytetään satoja tunteja sen jälkeenkin soundin hiomiseen.

Aika täpäkkää keskustelua on saatu aikaiseksi :shock: Hyviä jouluja vaan kaikille!!
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

.

http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-aut ... 19489.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut w203mersu, Ti 15.11.2016 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w203 270Cdi
Avatar
mr Hesu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 18.11.2013 02:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja mr Hesu »

Niin tuossa ainakin väitetään, mitään kokemusta itselläni ei ole. Tuo malli ei ilmeisesti sovellu w203:n :(
Nykyinen kalusto: MB C 320CDI 4matic -08, MB CLS 320CDI -06, MB C 180 -95, Opel Calibra c20let 4x4 -93 (Suomessa valmistettu yksilö, mutta turhankin kallis harrastus) ja pärränä Suzuki TL1000S V2 -02

Entinen kalusto: MB C32 ////AMG -01 ja liuta Opeleita
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Sanokaas miten lähtee w203 ovien kaiuttimet irti?
w203 270Cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5249
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nykyaikainen ja toimiva multimedialaitteisto w203:seen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Katso jostain ovipaneelin irrotusohje. Youtubesta löytyy varmaan video, ja ohjeetkin kuvineen jostain. Hakusanaksi w203 door panel removal
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin