Raptec - Projekteja
Raptec - Projekteja
Aloitetaan tällaisella rakennus projektilla:
Vanhat toimitilat alkoi tuntumaan liian ahtailta ja lisää varastotilaa oli saatava. 8 vuotta sitten valmistunut halli sai puolet lisää jatkoa viime kesän/syksyn aikana. Laajennus projektia aloiteltiin jo hyvissä ajoin keväällä, mutta alkukesä meni täysin kaikenlaisten paperihommien merkeissä. Loppu kesästä saatiin rakennuslupa ja työt saatiin vihdoin käyntiin. Ensimmäisenä seinänvieressä ollu iso betonilaata ja merikontti siirrettiin pois tieltä:
Pintamaat kuorittiin pois ja samalla kaivettiin anturan paikat:
Antura ja kivijalka valettuna:
Kaivot ja viemärilinjat valmiina:
Teräsrunko pystyssä:
Kivijalka eristettynä:
Seinäelementtien asennusta:
Seinälevyt paikoillaan:
Katto valmiina:
Lattian pohjat tasoitettu:
Eristeet,verkot ja lattialämpöputket paikoillaan:
Lattian valua:
Valmista lattiapintaa:
Halli tuli valmiiksi marras- joulukuussa hyvissä ajoin ennen kunnon pakkasia. Vuodenvaihteessa luovutin pois vuosia käytössämme olleen varastotilan ja sieltä siirrettyjä tavaroita on pikkuhiljaa hyllytetty uusiin tiloihin. Laitan muutaman kuvan valmiista hallilaajennuksesta huomenna.
Vanhat toimitilat alkoi tuntumaan liian ahtailta ja lisää varastotilaa oli saatava. 8 vuotta sitten valmistunut halli sai puolet lisää jatkoa viime kesän/syksyn aikana. Laajennus projektia aloiteltiin jo hyvissä ajoin keväällä, mutta alkukesä meni täysin kaikenlaisten paperihommien merkeissä. Loppu kesästä saatiin rakennuslupa ja työt saatiin vihdoin käyntiin. Ensimmäisenä seinänvieressä ollu iso betonilaata ja merikontti siirrettiin pois tieltä:
Pintamaat kuorittiin pois ja samalla kaivettiin anturan paikat:
Antura ja kivijalka valettuna:
Kaivot ja viemärilinjat valmiina:
Teräsrunko pystyssä:
Kivijalka eristettynä:
Seinäelementtien asennusta:
Seinälevyt paikoillaan:
Katto valmiina:
Lattian pohjat tasoitettu:
Eristeet,verkot ja lattialämpöputket paikoillaan:
Lattian valua:
Valmista lattiapintaa:
Halli tuli valmiiksi marras- joulukuussa hyvissä ajoin ennen kunnon pakkasia. Vuodenvaihteessa luovutin pois vuosia käytössämme olleen varastotilan ja sieltä siirrettyjä tavaroita on pikkuhiljaa hyllytetty uusiin tiloihin. Laitan muutaman kuvan valmiista hallilaajennuksesta huomenna.
Viimeksi muokannut Petehri, Pe 08.05.2015 23:35. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Aloitetaan erittäin tärkeällä kysymyksellä:
Ootko muistanna pilsneriä ottaa?
Ootko muistanna pilsneriä ottaa?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ei oo maku päässy unohtuun, vaikka työt on hieman haitanneet harrastusta.Jube kirjoitti:Aloitetaan erittäin tärkeällä kysymyksellä:
Ootko muistanna pilsneriä ottaa?
Tässä muutama talvinen kuva tämän hetken tilanteesta.
Hallin sisäkatto levytettynä. Varaston valaistus toteutettiin LED valonheittimillä. Ensimmäinen trukkihyllyn pätkäkin asemoitu paikoilleen.
Ovet, rännit muut pellit paikoillaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Noita teollisuuden tuotantoketjun suunniitteluja tehneenä.... niin miksi teidän varastointitilan optimoimiseksi ja tavaran siirtelyn yms. varastoketjun lastaus/purkausta ei toteutettu pelkästään hallin päätyyn/päätyihin tehtyä kulkua.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ja mä huomasin eilen että jotain kontteja vaan siirrelty, mutten ton kokosta hallinpätkää
Hyvänäköstä!
Hyvänäköstä!
Re: Raptec - Projekteja Vol2
hyvän näkköstä tulee! saako udella, että mikä firma teki lattiat? vai menikö omalla porukalla?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Hyvälle näyttää. Mikä tuli lattiapinnoitteeksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Olit sitten sen pumppuautonkin ihan erikseen varannut, vai .
Re: Raptec - Projekteja Vol2
En ihan tajunnut mitä tarkoitit, mutta perustellaan nyt ratkaisuja hieman.Mesemies89 kirjoitti:Noita teollisuuden tuotantoketjun suunniitteluja tehneenä.... niin miksi teidän varastointitilan optimoimiseksi ja tavaran siirtelyn yms. varastoketjun lastaus/purkausta ei toteutettu pelkästään hallin päätyyn/päätyihin tehtyä kulkua.
Alun perin hallia ei rakennettu purkamotoimintaan vaan silloin pääpainona oli metallityöt ja pienet autohuollot. Onneksi kuitenkin viemärilinja tuli silloin varustettua kunnollisella öljynerotus järjestelmällä mikä osaltaan mahdollistaa purkamotoiminnan.
Vuosienvarrella tilantarve ja hommat on muuttunut moneen kertaan. Aluksi jaoimme vanhan lämpimän puolen väliseinällä kahteen osaan ettei koko halli mene aina kylmäksi, kun ovia avataan talvella. Pikkuhiljaa toiminta muuttui täysin purkamo toiminnaksi jolloin toinen puoli hallista toimi purku/korjaamo tilana ja toinen varastotilana. Lisänä meillä oli vuokralla kylmää varastotilaa "naapuri tontilla" puskureiden ja peltiosien varastointia varten. Eri pihassa oleva varasto kuitenkin oli todella epäkäytännöllinen joten tavarat oli saatava saman katon alle.
Laajennus tehtiin mahdollisimman helposti, suoraan harjan suuntaisesti vanhan osan rakenteita jatkamalla. Ovia uuteen osaan tuli tarkoituksella kaksi. Ensimmäinen oviaukko / yksi tolppaväli rajataan väliseinällä ja siitä tulee pesuhalli / raskaamman kaluston huoltotila. Purkutilasta pääsee nyt siis suoraan pesuhalliin ja siitä osat saa vietyä sisäkautta varastoon.
Useampi oviaukko mahdollistaa myös isompien koneiden talvisäilytyksen. Pyöräkuormaaja ja kuorma-auto on hieman mukavampi käynnistää katon alta kun ulkona on pakkasta -20c. Tämä myös osaltaan pidentää koneiden käyttöikää ja vähentää huollon tarvetta. Tilojen jakaminen väliseinillä mahdollistaa myös niiden pitämisen eri lämpötiloissa tarpeen mukaan varsinkin talvella, kun ovia joudutaan aukaisemaan kovilla pakkasilla.
Tilaa ei kuitenkaan edelleenkään ole niin paljoa, että purkuautoja voisi säilöä tai mitenkään siirrellä sisällä. Purkuun tuleva auto nostetaan pyöräkuormaajalla sisään purkuhalliin, ehjät osat irroitetaan, pestään ja varastoidaan. Loppu raato viedään pihalle odottamaan viimeistä reissua.. Pitkittäin hallin läpi tuollainen ei olisi mielestäni kovin helposti toteutettavissa. Niin ja tilan taas loppuessa tästä on helppo jatkaa..
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ei kaikkia pikkujuttuja aina kuulukaan huomata.EeKi kirjoitti:Ja mä huomasin eilen että jotain kontteja vaan siirrelty, mutten ton kokosta hallinpätkää
Kiitoksia! Lattian valu on niitä hommia mikä ei vaan saa epäonnistua joten ulkoistin sen täysin. Homman suoritti vankalla ammattitaidolla Betonilattiat Peltonen Oy joka on erikoistunut teollisuuden lattiatöihin. Homma onnistui taas yli odotusten joten voin suositella!pera8x kirjoitti:hyvän näkköstä tulee! saako udella, että mikä firma teki lattiat? vai menikö omalla porukalla?
Valun yhteydessä pintaan hierrettiin mastertop pinnoite.Timo L. kirjoitti:Hyvälle näyttää. Mikä tuli lattiapinnoitteeksi?
Koska Wanhempi rakennustarkastaja j.a on tulossa tekemään loppu katselmuksen?j.a kirjoitti:asialliselta vaikutti livenäkin
Pakkohan se oli kun kahdella autolla ajoivat kuraa pihaan. Ei siinä paljoo lapion kanssa ehdi heilumaan.RH kirjoitti:Olit sitten sen pumppuautonkin ihan erikseen varannut, vai .
Se on aina mukava kuulla!94zip kirjoitti:Seutataan mielenkiinnolla
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Petehri kirjoitti:En ihan tajunnut mitä tarkoitit, mutta perustellaan nyt ratkaisuja hieman.Mesemies89 kirjoitti:Noita teollisuuden tuotantoketjun suunniitteluja tehneenä.... niin miksi teidän varastointitilan optimoimiseksi ja tavaran siirtelyn yms. varastoketjun lastaus/purkausta ei toteutettu pelkästään hallin päätyyn/päätyihin tehtyä kulkua.
Alun perin hallia ei rakennettu purkamotoimintaan vaan silloin pääpainona oli metallityöt ja pienet autohuollot. Onneksi kuitenkin viemärilinja tuli silloin varustettua kunnollisella öljynerotus järjestelmällä mikä osaltaan mahdollistaa purkamotoiminnan.
Vuosienvarrella tilantarve ja hommat on muuttunut moneen kertaan. Aluksi jaoimme vanhan lämpimän puolen väliseinällä kahteen osaan ettei koko halli mene aina kylmäksi, kun ovia avataan talvella. Pikkuhiljaa toiminta muuttui täysin purkamo toiminnaksi jolloin toinen puoli hallista toimi purku/korjaamo tilana ja toinen varastotilana. Lisänä meillä oli vuokralla kylmää varastotilaa "naapuri tontilla" puskureiden ja peltiosien varastointia varten. Eri pihassa oleva varasto kuitenkin oli todella epäkäytännöllinen joten tavarat oli saatava saman katon alle.
Laajennus tehtiin mahdollisimman helposti, suoraan harjan suuntaisesti vanhan osan rakenteita jatkamalla. Ovia uuteen osaan tuli tarkoituksella kaksi. Ensimmäinen oviaukko / yksi tolppaväli rajataan väliseinällä ja siitä tulee pesuhalli / raskaamman kaluston huoltotila. Purkutilasta pääsee nyt siis suoraan pesuhalliin ja siitä osat saa vietyä sisäkautta varastoon.
Useampi oviaukko mahdollistaa myös isompien koneiden talvisäilytyksen. Pyöräkuormaaja ja kuorma-auto on hieman mukavampi käynnistää katon alta kun ulkona on pakkasta -20c. Tämä myös osaltaan pidentää koneiden käyttöikää ja vähentää huollon tarvetta. Tilojen jakaminen väliseinillä mahdollistaa myös niiden pitämisen eri lämpötiloissa tarpeen mukaan varsinkin talvella, kun ovia joudutaan aukaisemaan kovilla pakkasilla.
Tilaa ei kuitenkaan edelleenkään ole niin paljoa, että purkuautoja voisi säilöä tai mitenkään siirrellä sisällä. Purkuun tuleva auto nostetaan pyöräkuormaajalla sisään purkuhalliin, ehjät osat irroitetaan, pestään ja varastoidaan. Loppu raato viedään pihalle odottamaan viimeistä reissua.. Pitkittäin hallin läpi tuollainen ei olisi mielestäni kovin helposti toteutettavissa. Niin ja tilan taas loppuessa tästä on helppo jatkaa..
Ymmärsin kirjoituksestasi että hallin lisäosa on pelkästään auton varaosien varastointiin tarkoitettu.
Kertomuksesi perusteella ovien ratkaisu on paikallaan konesuojan ja tuotantotilojen suhteen, joten ei sen kummempaa.
Hyvää hallissa näen matalaenergisen lattilämmityksen sekä ledi-valaistuksen. Lämmönjakoon hallin osioiden välillä ei ole paras mahdollinen putkituskuvien perusteella, mutta tässä ilmeisesti onkin vain peruslämmön tuotto käyttökohteeseen.
Ilmanvaihdon ja lämmön talteenoton ratkaisuista ei olekaan mitään tietoa, joka olisi osa energiataloudellisuutta.
Nämä pointit on tärkeitä asioita tulevaisuudessa, koska kohta maksamme energiasta paljon....jos sillä on nyt mitään merkitystä yritystoiminnassa.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Komeeta! Laitetaas topic seurantaan.
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
Re: Raptec - Projekteja Vol2
paljonko tulee kustannuksia tuommosella metallirunko paroc rakennus tyylillä.. Ollaan aateltu pitkästä kamasta puurunkoa, mutta tuo tulisi hieman nopiammin.. Tuliko 600 neliötä vai??
ex 190E 2,5-16 rulez
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ohos, siinähä o tullu kivasti lattiapintaa lisää. Nyt ku o kaksi uutta ovea, niin joutuu nuo vanhat ja nuhjuiset ovet kyllä ensikesänä maalaamaan samansävyiseksi kuin uudet
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Raptec - Projekteja Vol2
seurantaan tämäkin lanka
ex. 190E 2.0l
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
ex. W124 260E
ex. W124 300 farkkuautomaatti
ex. W201 2,3 setani
ex. w201 2.0 pusivagon
ex.W123 300D -84 manuaali Sedan ( Vanharouva Hilima )
ex. W124 300D - 86 Manuel Sedan
ex. W126 260SE -89
w124 260E -88
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Kaikissa halliin tehdyissa ratkaisuissa on pyritty pitämään tilat monikäyttöisinä ja helposti muunneltavissa tarpeen mukaan. Uusi varastotila pidetään tulevaisuudessa tosiaan vain peruslämmöllä vaikka lattialämmitys toteutettiinkin vastaavalla kaavalla, kuin vanhoissa tiloissa. Myös pesutilan lattialämmitys on putkitettu erikseen ja vanhan osan lattiaakin pystyy lämmittämään osissa.Mesemies89 kirjoitti:Ymmärsin kirjoituksestasi että hallin lisäosa on pelkästään auton varaosien varastointiin tarkoitettu.
Kertomuksesi perusteella ovien ratkaisu on paikallaan konesuojan ja tuotantotilojen suhteen, joten ei sen kummempaa.
Hyvää hallissa näen matalaenergisen lattilämmityksen sekä ledi-valaistuksen. Lämmönjakoon hallin osioiden välillä ei ole paras mahdollinen putkituskuvien perusteella, mutta tässä ilmeisesti onkin vain peruslämmön tuotto käyttökohteeseen.
Ilmanvaihdon ja lämmön talteenoton ratkaisuista ei olekaan mitään tietoa, joka olisi osa energiataloudellisuutta.
Nämä pointit on tärkeitä asioita tulevaisuudessa, koska kohta maksamme energiasta paljon....jos sillä on nyt mitään merkitystä yritystoiminnassa.
Lämmityskulut on kyllä niin kovia, että ensikesän suunnitelmissa on melko suuria muutoksia hallin lämmitykseen / lämmöntalteenottoon liittyen. Aiheesta riittäisi keskusteltavaa loputtomiin joten ei jatketa siitä tässä topicissa.
Uusi laajennus 290 neliötä. Hallin kokonaispinta pienen toimistokopin kanssa nyt tasan 600m2. Kustannuksia on hieman vaikea laskea, kun viemärilinjat ja sähköliittymät yms. oli jo valmiina. Karkeasti laskettuna 450€/m2 verollisena. Hinta sisältää kaiken kaivuutöistä viimeisimpiin sähköasennuksiin ja tarvikkeisiin. Rakennustöistä noin puolet tehtiin itse, enkä laskenut niitä tuohon arvioon. Valmiin hallineliön hinta on siis oman työn osuudesta riippuen jossain 350-700€ välillä.Jasen698 kirjoitti:paljonko tulee kustannuksia tuommosella metallirunko paroc rakennus tyylillä.. Ollaan aateltu pitkästä kamasta puurunkoa, mutta tuo tulisi hieman nopiammin.. Tuliko 600 neliötä vai??
Tuskin maalaamaan joutuu, mutta kunnollisen pesun vaatii. Onko hyviä ehdotuksia millä myrkyllä lähtee puhtaaksi. Perus pesuaineet ei tehoa.Sergey kirjoitti:Ohos, siinähä o tullu kivasti lattiapintaa lisää. Nyt ku o kaksi uutta ovea, niin joutuu nuo vanhat ja nuhjuiset ovet kyllä ensikesänä maalaamaan samansävyiseksi kuin uudet
Tuohon noin 200m2 varastotilaan tuli 4kpl 50w ja 6kpl 30w led-valonheittimiä. Koko hallin valaisuun menee siis vain 380w. Ulkopuolella laitoin jokaisen nosto-oven päälle yhden 20w valonheittimen. Ennen pihaa valaisi 2kpl 400w lamppua, mutta nyt vastaava valon määrä saadaan tehtyä 80w kulutuksella.Dixon kirjoitti:Monenko watin ledi heittimiä noi on?
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Itte oon pessy tallia lattiasta kattoon (ja nostooven) ihan wurth tehopesulla ja puhtaaksi on lähteny vaikka on nokipölyä, rällänpölyä,öljyä, jarrupöly, yms... alustamassaa en oo sillä saanu irti mutta kaiken muun melkeinpä:) Plussana vois sanoo että ei jää niin pistävä haju kun esim. k10 NA liuottimesta. Ja k10 NA jälkeen joutu öljynerotuskaivonkin tyhjentämään kun alkoi haisemaan märänneelle supikoiralle. Liuottimen oon vaan levittäny lattialle 30%liuoksena ämpärin ja leveen lattiaharjan avulla ja noin 10min antanu vaikutella ja painepesurilla poies.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Pari vuotta sitten rakensin OM606 tekniikka paketin kaverin offroad auton keulalle. Paketti koottiin varmanpäälle toimivaksi todetuista osista vaikka tiedettiinkin ettei kokoonpano tule tarjoamaan minkäänlaista alavääntöä. Kunkkumoottorin kylkeen tein todella lyhyen imu- ja pakosarjan parhaimman mahdollisen herkkyyden toivossa. Ahtimeksi muokattu HX52 ja pumpuksi 8mm mynä + muut aiheeseen liittyvät perus parannukset. Näillä osilla päästiin kuormittamaan täysin omavalmisteisen maastoauton runkoa ja voimansiirtoa.
Pikkuhiljaa heikot kohdat löytyi ja samalla myös kuski sai rauhassa tutustua omiin ja autonsa rajoihin. Viime syksynä auto alkoi olemaan siinä vaiheessa, että koneeseen oli aika saada lisää alavetoa. Yläkierroksilla voimaa kuulemma oli lähes riittävästi, mutta kaasuun vastaavuus oli huono. Todella huono. Tässä kuva konehuoneesta ennen muutoksia.
Tässä Sirpan ajopätkää vanhalla kokoonpanolla:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yBD_Rizm-v4[/youtube]
Jakolaatikon ollessa isolla puolella heräävyys on heikko:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=to8tSh6gvp8[/youtube]
Pikkupuolella vaihteista saa taas latoa turhankin taajaan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YGk0DexCh6A[/youtube]
Vihdoin oli aika toteuttaa ensimmäinen vuosia ajatuksissa pyörinyt sarja-ahdin paketti OM606 koneen kylkeen. Pakosarjana käytin aikaisemmin tehtyä todella lyhyttä sarjaa johon uusi pikku turbo kiinnitettiin sopivan muunnoslaipan avulla. Tässä osien hahmottelua koneen kylkeen:
Ahtimien välinen pakoputki osoittautui yllättävän työlääksi vaikka tilaa olikin paremmin kuin henkilöauton konehuoneessa.
Tässä kuvia valmiista compound ahdin paketista.
Ensimmäiset testivedot päästiin ajamaan viimevuoden lopulla märällä sänkipellolla. Moottorin kaasuun vastaavuudesta ja vetoalueen laajuudesta tuli vielä parempi kuin mitä osasimme kuvitella. Nyt kone vastaa kaasuun heti ilman minkäänlaista viivettä.
Lopullisten säätöjen haku jäi viimevuonna vielä hieman kesken liian märästä ajokelistä johtuen. Nyt kun maa jäätyi on pakkanen pysytellyt taas liian kovana säätöhommien suhteen. Kelin lauhtuessa otamme vielä yhden säätö session jonka jälkeen luvassa jonkinlaista videomateriaalia ja ehkä myös dyno lappu.
Pikkuhiljaa heikot kohdat löytyi ja samalla myös kuski sai rauhassa tutustua omiin ja autonsa rajoihin. Viime syksynä auto alkoi olemaan siinä vaiheessa, että koneeseen oli aika saada lisää alavetoa. Yläkierroksilla voimaa kuulemma oli lähes riittävästi, mutta kaasuun vastaavuus oli huono. Todella huono. Tässä kuva konehuoneesta ennen muutoksia.
Tässä Sirpan ajopätkää vanhalla kokoonpanolla:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yBD_Rizm-v4[/youtube]
Jakolaatikon ollessa isolla puolella heräävyys on heikko:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=to8tSh6gvp8[/youtube]
Pikkupuolella vaihteista saa taas latoa turhankin taajaan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YGk0DexCh6A[/youtube]
Vihdoin oli aika toteuttaa ensimmäinen vuosia ajatuksissa pyörinyt sarja-ahdin paketti OM606 koneen kylkeen. Pakosarjana käytin aikaisemmin tehtyä todella lyhyttä sarjaa johon uusi pikku turbo kiinnitettiin sopivan muunnoslaipan avulla. Tässä osien hahmottelua koneen kylkeen:
Ahtimien välinen pakoputki osoittautui yllättävän työlääksi vaikka tilaa olikin paremmin kuin henkilöauton konehuoneessa.
Tässä kuvia valmiista compound ahdin paketista.
Ensimmäiset testivedot päästiin ajamaan viimevuoden lopulla märällä sänkipellolla. Moottorin kaasuun vastaavuudesta ja vetoalueen laajuudesta tuli vielä parempi kuin mitä osasimme kuvitella. Nyt kone vastaa kaasuun heti ilman minkäänlaista viivettä.
Lopullisten säätöjen haku jäi viimevuonna vielä hieman kesken liian märästä ajokelistä johtuen. Nyt kun maa jäätyi on pakkanen pysytellyt taas liian kovana säätöhommien suhteen. Kelin lauhtuessa otamme vielä yhden säätö session jonka jälkeen luvassa jonkinlaista videomateriaalia ja ehkä myös dyno lappu.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
videota ja lappua näytille vaan heti ku mahdollista
S 350 TD -94
E 300 D -93
exät:
Bmw 325i coupe -93
Bmw 535iA -89
Bmw 520i -88
W210 E 200 CDI -00
W202 C 200 D -93
E 300 D -93
exät:
Bmw 325i coupe -93
Bmw 535iA -89
Bmw 520i -88
W210 E 200 CDI -00
W202 C 200 D -93
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Tuollaista kädenjälkeä on ilo seurata.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
- tiisselparooni
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 27.01.2013 19:20
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Hienoa toteutusta on kyllä! Tullaan me j.a :n kanssa kyllä nyt kun on viimmein saatu putkitettu OM604 rokkaamaan!
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Murentunut 606 moottorin lohko näytti jotenkin niin kauniilta etten raskinut millään heittää sitä romukuormaan. Hetken mietinnän jälkeen päädyin pesemään osat ja kasailin kaikki rikkinäiset romut yhteen. Lohkon päihin pulttasin paksut levyn palat ja alle kääntyvät renkaat.
Nurkista löytyneista romuista syntyi lopulta autotalliin tällainen hieman erikoisempi stereoiden / jääkaapin jalusta.
Nurkista löytyneista romuista syntyi lopulta autotalliin tällainen hieman erikoisempi stereoiden / jääkaapin jalusta.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
pian joku kuitenki kysyy että myytkö tuota venakopan muovia! on kyllä komia pöydän jalaka
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
jos noin ajatellaan, niin eipä ole siellä mersun tehtaallakaan mennyt kaikki ihan nappiin. hajoilee ne vakio autotkin. tämä moottorihan sai aika hyvin kenkää ja pidemmän aikaa.Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Raptec - Projekteja Vol2
juu, näitä petehrin rojekteja on aina mukava seurailla. asiallista työn jälkeä, eikä tunnu olevan liiaksi turhia rajoitteita, kuten osat ja tarvikkeet, pikkurahan puute, työkalut, tai osaaminen yms.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ne alkaa nuo värähtelyt olemaan amplitudiltaan senttimetriluokkaa, kun tehot on nelinkertaistettu vakiosta. Seuraavaan settiin olikin jo puhetta laittaa vaimennuskumit mäntien alle.Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.